![]() |
Tänkte veva igång en liten "debatt" om något jag funderat på ett tag...
Idag finns det väldigt många framförallt företag med inriktning på att leverera mer eller mindre kompletta Internetbutiker. Men även personer som producerar och levererar internetbutiker på "frihand". För många är det inga som helst problem att få ihop en butikslösning med en kundvagn, kassa etc. Den stora fråga är dock om inte vissa lösningar rent av är skadliga för företaget som sedan skall använda systemet att sälja sina produkter eller tjänster. Jag vågar påstå att så är fallet! Det är som sagt inga problem att få ihop en e-butikslösning rent tekniskt med databaser etc. Men vad vet de som producerar dessa system om... Produktplacering? (Det är knappast någon nyhet att det är en hel vetenskap kring produktplacering i vanliga butiker) Marknadsföring Ekonomi Produkt/Lagerhantering Statistik (Jag menar inte en besöksräknare, utan att kunna se trender i försäljningen vad som säljer och inte säljer mm.) Köp/lägg i kundvagnen-knappens placering! (I vissa fall får man nästan leta för att hitta "lägg i kundvagnknappen" och kanske tom Leta efter kundvagnen som dykt upp som en ny länk i någon meny eller dylikt) Antal steg från man kommer in i butiken tills köpet är gjort... Det finns i princip hur många saker som GARANTERAT mer eller mindre påverkar försäljningen! Hur långt sträcker sig "ansvaret" för den som producerar butikslösningar? Med tanke på att det innebär hantering av pengar / transaktioner så borde det finnas någon standard eller certifiering! Just my 2 cents! :) |
|
Jag har lekt med webbutiker sedan 1996, först egna skriva slutligen kört med OsCommerce.
Visst har man sett skräckexempel på dåligt gjorda webbutiker, som framförallt är svåranvända. Det finns många skräckexempel på dåliga webbutiker. Problemet för många webbutiker, är att dom inte få tillräcklig med trafik för att huvudtaget få någon försäljning. Men för nystartade webbutiker är det nog mycket expriment ibörjan, det man trodde skulle sälja mycket av , säljer man inte. Men för den som vill ha en bra teknisklösning , så kan jag rekommendera OsCommerce. |
Citat:
Jag håller med clonix om att många färdiga e-butiker är rena katastrofen. Jag hade själv tänkt att innhandla ett färdigt system och tänkte inte spara på slantarna. Dock har jag efter mycket letande inte hittat en enda bra lösning. De flesta butikslösningarna innehåller riktiga nybörjarmisstag. Jag kan ta några allmänna exempel (inte specifikt för någon särskild butik, utan de här missarna brukar förkomma överallt): Köp kräver inloggning. Produktsidorna har inte produkten i centrum, utan är fulla av konkurrerande objekt. Produktsökningen fungerar inte tillfredställande. Butikens grafiska upplägg kräver onödigt mycket scrollande i höjdled. Det finns ingen koppling till ekonomisystem. Det är svårt att modifiera shoppen. Shoppen är uppbyggd i frames Shoppen är inte seo-vänliga. Menyerna är inte placerade där de brukar vara mm. Man märker ofta att teamét som gjort shoppen är duktiga programmerare, men att de inte har en aning om vad som är viktigt i en e-butik. De flesta butikerna funkar bra för folk som driver e-handel på skoj och som har det som extraknäck. Men några färdiga lösningar som duger till en mer mogen verksamhet har jag inte kunnat hitta. Jag letar fortfarande. Ni som tycker att jag har fel och att det visst finns bra lösningar får hemskt gärna tipsa om någon. Edit: klein, du har jobbat länge med e-handel. Hur kommer det sig att du gått över till osc på senare år? Det vanligaste är väl att folk börja med osc och de går över till andra lösningar sen. Vad fick dig att välja osc? |
Jag är nog benägen att hålla med Gustav här om att jag till dags datum inte har hittat en snygg OSC-butik. Att de är tekniskt bra tvivlar jag inte på men de är inte speciellt tilltalande på det estetiska planet.
Gustav nämner ett par punkter på vad de flesta e-butiker idag har för brister och visst är det så. Den lösningen som vi använder har börjat åtgärda en del av dessa punkter men fortfarande återstår en viktig punkt, att kunna handla utan att skapa ett konto. Alla vill inte bli registrerade utan vill kunna handla ändå. Gustav, vill också tipsa dig om att kolla med Incordia (www.incordia.se) angående e-handelssystem. Du har ju inte tänkt spara på slantarna och de får väl ändå anses vara en av de mest framgångsrika på att bygga e-handelssystem?! |
Citat:
|
Okej, vi gör ett nytt försök då!
Vi använder i vår butik betallösningen Fakturera Mig från Kreditor. De har listat en mängd e-butiksleverantörer på deras sida: http://kreditor.se/vara-partners/index.php och om du kollar igenom dem kanske du kan hitta en passande leverantör till din butik? |
Jag utvecklar aktivt en webbutiksplattform på ett av de företag listade på kreditor, och jag kan säga att det finns många olika syner på det här med hur en webbutik ska utformas. Varenda kund i princip kräver något unikt från näthandelslösningen, det kan vara alltid från design, lagerhantering, produkthantering, visning i olika vyer eller andra specialfunktioner. Normalt men tidskrävande. Har varit i kontakt med många webbutiker och de lite större skulle alla kunna ha en programmerare på heltid för att kunna tillgodose alla krav.
Har man väldigt specifika önskemål så får man välja en plattform som enkelt går att anpassa, vilket många erbjuder, sedan är det bara att plocka fram plånboken tyvärr. Rent generellt så är det framförallt koppling mot ekonomisystem/kortbetalning som är det största hindret, alla kör med sina egna api:er och det kräver en massa tid att få igång. Det viktigaste med en webbutik enligt mig (rent tekniskt): - Enkelhet, butiken ska vara simpel - Snabbast möjlig väg från produkt till köp Vidare får man inte glömma produkterna, att de verkligen går att sälja via Internet på ett smidigt sätt samt att man marknadsför dem på rätt sätt. Utan dessa två sista punkter spelar det ingen roll vilken webbutik man kör. |
Tyvärr har du rätt på alla punkter Gustav. Jag har länge letat efter en bra lösning också. Men de dyraste håller inte måttet heller. Känns som e-handelsföretagen själva inte håller sig ajour och vill bara kränga e-handelslösningar utan att vidareutveckla sin produkt.
Vi får väl se vem som kan nylansera en bättre produkt snabbast... |
Citat:
Visst, standardmenyer brukar avslöja men har man jobbat mycket med en osc så kanske det inte syns att det är osc? Jag måste vara trött i kolan för jag kan inte komma på en butik där man _inte_ behöver logga in innan köp. Att OSC butikerna ser ut som de gör har väl nästan alltid att göra med att det är lätt att plocka tekniska lösningar men svårt att få bra form och produkttänkt |
Jag kräver inte inloggning i mina butiker. :)
OSC är gjort av programmerare, inte folk som kan e-handel. Skulle inte installera en OSC-butik om jag så fick betalt av open-source communityn. |
Citat:
I en e-butik ska man kunna genomföra ett köp med minsta möjliga motstånd. Ändå tror alla e-handlare att folk vill ha ett konto i just deras butik. Vill man att ens kunder ska registrera sina uppgifter och skapa konton så får man väl ge dem något i gengäld. Ingen skulle vilja ha ett kundkort på ICA, Åhléns eller Statoil om de inte fick någonting för det. Detsamma gäller självfallet även e-butiker. Som kund vill jag inte behöva skapa något konto och jag vill inte behöva logga in. Jag vill bara kunna genomföra mitt köp snabbt och enkelt. |
MidiCart är billigt, simpelt och utan inloggning. Nu har vi snart även fått kortbetallösning via CertiTrade. Har fortfarande inte riktigt hittat några större svagheter ännu. Dock är vi inte så stora och hinner göra mycket uppdateringar själv.
Jag skulle senare antagligen vilja ha automatisk lagersaldo samt lite annat godis. |
Midicart saknar precis allt det seriösa e-handlare vill ha. Se listan ^
|
Citat:
Där hade vi ett omvänt problem. Vi krävde inte inloggning utan man kunde handla direkt, MEN då när kudnerna återvände fick vi problem eftersom de då antog att de hade ett konto i butiken och försökte logga in. ca 98% av våra återvändande kunder klagade på detta, så numer så gör vi en form av registrering i alla fall. Vi fick helt enkelt kundanpassa oss till ngt vi inte ville ha.... så kan det gå. Ibland vet inte vi e-handlare heller vad kunden vill ha :-) Inloggningar är alltså inte alltid negativt |
?????
Ok att MidiCart inte har koppling till något ekonomisystem men att den skulle sakna allt man vill ha är överdrivet. Och varför vill man inte ha frames baserade butiker? Använder man dessa rätt är de en otrolig SEO hjälp. Speciellt på Google. Vill man börja någonstans är MidiCart bra enl mitt tycke. Men smaken är som.... |
Citat:
I övrigt så tycker jag att ditt upplägg verkar bra. Dvs att erbjuda kunden ett konto, men att inte tvinga på henne/honom det. |
hur är frames en otrolig hjälp ur SEO synpunkt? Jag hör överallt att frames gör det hela sämre..
|
Sökmotorn ser en frame som en enskild sida men den kan inte se innehållet. Har du rätt titel och beskrivning på denna frame kan den hamna högt upp i sökmotorer. Har upplevt detta själv många ggr att en frame hamnat högre upp i rankingen än min index sida på vissa sökord. Så använder man detta rätt kan det vara till stor hjälp. Finns lite andra tips o trix men det tar jag inte nu :)
(Nu har jag inte hållt på med SEO på ett år så jag kanske snackar i nattmössan om de ändrat på indexeringsrutinerna) |
Vissa butiker från E-butik kommer bra till i sökresultaten hos Google fast de har frames. En del av dem fyller noframestaggen med den optimerade texten och kör med flera olika underdomäner. Fast det har Google genomskådat men inte msn. Hur de andra butikerna som kommer bra till där gör, vet jag inte.
|
Citat:
Samma sak när de sedan vill logga in för att se orderns utveckling, har de inte konto så kan de inte göra det, men de tror i alla fall att det ska gå.... Många klagomål har jag fått på dessa två saker. Kan vara så att mina kunder är inte så datormogna eller internetmogna alla gånger. |
Om en lösning som innehåller det ni önskar från "listan" skulle vara bra, så förstår jag inte riktigt motståndet för OsCommerce.
Visst, en grundinstallation av OsC lämnar mycket att önska, men det är relativt enkelt att modifiera så att den passar era behov och krav. Wojt, Gustav, Andreas. Vad kör ni för e-butiker idag? Egenutvecklade eller färdiga lösningar? Hur ser era ideal för en e-handelslösning ut? Är det någon av er som är 100% nöjda med er e-butik? |
Jag är 98% nöjd med min, men den är egenkodad efter egna krav
Har lite kvar att fixa men sedan så |
andres,
Att optimera med frames är bullshit. Det finns gen(om)vägar och små förbättringar man kan göra om man råkar vara TVUNGEN att använda frames. Med att göra SEO rätt är att INTE använd frames. Tävlar du mot en sida utan frames så är du så gott som körd. Du kanske lyckas positionera förstasidan, men varje enskild produkt- och kategorisida? Naj naj naj. Taras, Jag kör en moddad X-Cart butik. Jag är 70% nöjd. Det är mycket som är riktigt dåligt, men mycket som inte finns i andra system. Så det jämnar ut sig till en duglig nivå. Än så länge finns det inget bra system, inte ens om jag är villig att betala 100.000 kr kan jag hitta ett BRA system. Men snart kanske. Den som väntar på nåt gott... |
Jag är till 98 % missnöjd med mitt system. Det är ett egenutvecklat system som vuxit sig för stort och där koden numera liknar ett garnnystan eller ett fallfärdigt korthus. Problemen har uppstått eftersom ambitionerna var ganska små från början, men att de nu vuxit sig stora. Vi kommer därför att riva allt och bygga om det från grunden igen. I samband med ombyggnationen så började jag även titta på redan färdiga lösningar. Men jag har hittills inte kunnat hitta någonting som verkar bra. Vad det faller på är att de flesta färdiga systemen har en ogenomtänkt design ut mot kunden (OSC är rena skräckexemplet). Eller så saknas den nivån av automatik som jag efterfrågar i administrationspanelen till butiken.
Jag har inga egna erfarenheter av OSC. Dock har jag aldrig sett en bra strukturerad OSC-butik. Det är alltså avsaknaden på bra referenser som avskräcker mig från att använda OSC. Dessutom blir jag alltid avrådd från att använda OSC när jag diskuterar shopping-system med programmerare. De jag pratat med menar att koden är oöversiktlig och svår att jobba med. Jag vill inte heller såga samtliga färdiga lösningar som finns. Jag har inte ens orkat kolla upp alla. Lite beror det på att jag ganska snabbt gav upp. Det räcker ofta med att jag undersöker ett system i några minuter för att jag ska hitta fel som jag inte kan ha överseende med. De flesta företagen som säljer färdiga system säger att de kan anpassa sina lösningar efter kundens önskemål. Problemet är bara att det ofta är så mycket som måste ändras att det blir billigare att bygga nytt från grunden. Det bästa vore nog om man kan hitta en färdig lösning för funktionalitet och administrationspanel, men där man helt kan förändra shoppens design ut mot kund efter önskemål. |
Citat:
Har sätter betydlig sämre butiker som är byggda på slutna lösningar, ingen nämd , ingen glömd. I andra ändan har vi motsatta problemet, man går och köper en sluten källkodsprodukt, från lilla nystartade foobar bolaget bagarmossen. Det kostar förvisso bara 300:-/ mån.. Problemet är att foobar bolaget i bagarmossen drivs av några unga killar efter några år så tröttnar dom på det här med webshopar, eftersom det inte ge några pengar och man kan få välbetalda på någon annanstans. Då försvinner foobar bolaget i bagarmossen och bästa fall kan kunden behålla sin hemsida online, eftersom han har det på eget webhotell, i sämsta fall, så försvinner allting. Så om valet står mellan att köpa den jättefinna foobar butiken som förvisso är lite mer kundvänligare och att ta OsC, så skulle jag ta OsC, därför att med OsC kan som företag fortsätta att exister, min invenstering i en webshop är inte värdelös behöver inte börja om. |
Citat:
www. isa . nu / shop www. lenson .com /linser.php |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson