![]() |
Som alla vet är det olagligt att skicka spam i/från Sverige, men hur ligger det till med alla dessa teleförsäljaresom ringer och försöker kränga allt från teleabbonemang till strumpor?
Minst 2 gånger / vecka får jag samtal från olika företag som vill sälja något till mig som privatperson, det är riktigt störande! Jag vet inte om jag kanske haft tur med mailspam, jag får bara ca. 10 spammail/dygn, så jag tycker teleskräpet är mer irriterande. Undersökningar har jag inga problem att vara med på, det kan vara lite roligt ibland, om det inte tar för lång tid. Numer säger jag bara "nej tack" och lägger på luren. Det händer att folk ringer upp igen och säger "Men du hann ju inte ens höra erbjudandet". -Jaha, tror du jag vill höra det om jag lägger på? Det är svårt att inte ilskan mot telemarketing gå ut över försäljarna... Blir ni lika "trakasserade" som jag av telemarketing? |
Kommer ofta i vågor, först en försäljare och sedan 10s senare en till..
Passade på att fråga en av dem hur man skulle göra om man inte ville att de skulle ringa något mer och fick följdaktligen numret till NIX-registret 020/277000 som är ett spärr-register vilket telemarketing-företagen är skyldiga att kontrollera sina nummer mot innan de börjar ringa runt till potentiella kunder. |
Citat:
har aldrig hört talas om detta :) |
Jag har "Nixad" mig sedan nåt år tillbaka och det fungerar bra. De enda försäljare som ringer nu är från företag som jag har affärer med, t.ex. Telia.
|
Citat:
Tackar! |
Ni bör tänka på att Nix omfattar bara privatpersoner. Har du ett företag så hjälper inte det.
|
Citat:
Om du ringer NIX idag så kan ta upp till 6 månader innan telefonförsäljarna slutar ringa. Företagen kollar sina register mot NIX men de gör inte det varje vecka utan vissa gör det bara någon gång per halvår. Stora företag, som Direkt Reklam (jag tror de hette så), de som säljer sina nummer till telemarketingföretag, uppdaterar oftare. När man är medlem i NIX så är man medlem i 5-års perioder så att ni inte glömmer bort att uppdatera er i NIX för skulle ni glömma att göra det så kan det, som tidigare nämnt, ta upp till 6 månader igen innan ni blir av med alla telefonförsäljare. |
Det absolut enklaste att slippa detta ofog är att ha hemligt nummer. Alla mina nummer är hemliga, inklusive företagets. Kan iof verka korkat men vill man ha tag på telefonnumret till Lastbryggan så får man kolla på hemsidan där dom står.
Jag har aldrig några telefonsäljare som ringer, skönt. // Mats |
Citat:
Källa: http://www.nix.nu/3-arsgransen_slopas/3-ar...sgransen_slopas |
Citat:
//T |
Citat:
Problemet med hemliga nummer - hemligt är det som jag själv har - är att det kan man inte registrera hos NIX... Så här jag har löst mitt stora behov av privacy och att slippa få oönskade samtal från säljare/informatörer/insamlare mm: Jag lämnar aldrig ut telefonnummer till ngn myndighet utan endast de allra närmaste inom familj och vänkrets får detta under dyrt löfte att aldrig sprida det vidare. Sedan har naturligtvis nummerpresentation en "filtreringsfunktion" och moi svarar aldrig på skyddade nummer (vilket oftast förekommer på telemarketingföretag för att inte växeln ska bli nedringd...). Brukade också ha en telesvar som sa ngt om: Säg några ord så svarar jag om jag är hemma och Du är känd... - men att jag ej besvarar säljsamtal o dylikt - det funkade jättebra! Många jag känner kör det "tricket". Och nu till det allra bästa. Nu ska jag göra reklam för ett bolag (förtjänar många rosor) som erbjuder en helt suverän tjänst: Rix Rösten från http://www.rixtelecom.se/. Se "vårt utbud". Om man har Rixtelecom AB som förval - eller som jag valt som prefixtelefoni, får man ett gratis telefonnummer som fungerar som telesvarare, där svaren skickas via mail om man så ställer in det (suveränt om man som jag har endast ett nummer för privat tel/arbete och surfmodem med ständiga uppkopplingar).. Har man Rixtelecom som förval kan telesvararen aktiveras på sedvanligt sätt; efter X antal signaler vid ej svar. Vidare kan man beställa ett eget 0200-nummer, med fri anslutning… Slutligen lite off topic för att slippa skapa ny tråd. Fördelen som mindre företagare med arbetsplats bostaden är att jag ringer alla företagets samtal via prefixet från Rixtelecom och de privata samtalen via annan teleoperatör, kvartalsavgift till Telia delas 50/50.På fakturorna från Rixtelecom brukar inte mitt hemliga nummer stå med, det skulle ju inte spridas via några spår… På visitkort och till myndigheter anges telenummer till Röstbrevlådan. Numera får jag endast få men välkomna samtal. Telemarketingfolk brukar i regel inte säga ngt i telesvarare! FRI! ;) |
Jag har jobbat som telefonförsäljare (Både ringt företag och privatpersoner)
När jag ringde privatpersoner så hände det att jag stötte på personer som sa att dom var med i NIX vilket ibland stämde och ibland inte. Och företag kan gå med i NIX också, dock lite mer problematiskt än för privatpersoner. Off-topic Men jag måste säga att det är så jävla kul att få telefonförsäljare eftersom man själv varit det. Man kommer direkt på ifall dom gör fel eller inte. Tex. En tjej ringde upp, min bror svarade och hon kollar inte ens ifall det är jag (Samtalet var åt mig). Hon avslutade samtalet efter att han var otrevlig mot henne. Sen ringer hon upp igen och jag svarar och presenterar mig. Då slänger hon luren i örat på mig. Jag visste vilket företag hon ringde ifrån och tar kontakt med hennes chef och ger han hennes namn och vad hon hade gjort... Slutledning> En telefon försäljare mindre i sverige :) |
Nix registret är mkt bra, men det är ju bara att säga 2 enkla ord så fort de öppnar käften. Inte intresserad.
Så jobbigt är det inte. Däremot så finns det folk som inte kan säga nej som när tex barncancerfonden ringer och frågar efter donationer. Det är en svinigt för de vet om det. |
Förstår dom inte "Inte intresserad" så är det helt enkelt bara o lägga på luren.
Dom bryter mot företagens policy ifall dom ringer upp igen. Då är det bara o ringa till deras chef (Om man uppfattat deras namn) Och angående Barncancer fonden eller liknande så är det svinigt gjort, speciellt om man ringer hem till godhjärtade gamla damer. Och Hakeem. Ta en titt under Regler för WN. Kanske borde ändra din signatur lite.... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson