![]() |
Det är såhär att jag laddar upp mina filer och har fixat conn.asp men när jag försöker nå sidan får jag följande meddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005' [Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found and no default driver specified /_conn.asp, line 3 Hjälp mig, ni vet säkert! Tack på förhand =) |
Skriv ert svar öppet här tack :D
|
Är det en Accesdatabas? Du har nog anget fel sökväg till databasen eller skrivit fel namn.
|
Det är vanlig MYSQL, allt är rätt har kollat, det konstiga är att det funkar med one men inte med loopia
|
Såhär har jag skrivit i conn.asp
<% Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") Conn.Open "Driver={MySQL}; Server=72.loopia.se; Database=kauhanen_nu; UID=kauhane_nu@k6847; PWD=XXXXXXXX; Option=3" %> |
Kontrollera om det är skillnad på små och stora bokstäver.
|
Men alla upg. är plockade från min loggin på loopia, så stora och små bokstäver är det inte fel på
|
Testa denna på skoj.
<% Set Conn = Server.CreateObject("Adodb.Connection") Conn.Open "Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=72.loopia.se;Database=kauxxxn_nu;UI D=kauxxxn_nu@k6847;PWD=XXXXX" %> Visa inte vad din databas heter. |
Menade stora och små bokstäver i mysqldatabasen.
|
Det är nog rätt, ser ut såhär:
Fält Typ Kollationering Attribut Null Standard Extra Åtgärd pageID int(3) Nej auto_increment Visa distinkta värden Ändra Radera Primär Unik Index Heltext pageTitle varchar(55) latin1_swedish_ci Nej Visa distinkta värden Ändra Radera Primär Unik Index Heltext pageContent longtext latin1_swedish_ci Nej Visa distinkta värden Ändra Radera Primär Unik Index Heltext pageUpdated datetime Nej Visa distinkta värden Ändra Radera Primär Unik Index Heltext |
Funkade inte den andra koden för Conn?
|
Nej, det liksom kommer upp den felkoden
|
Och _conn.asp är inte flyttad till en annan mapp?
|
Nej, jag laddar upp alla filer samtidigt, tillsammans med conn, alltså allt ligger i samma mapp!
|
Då har jag ingen aning tyvärr.. Kommer nog ett proffs snart och avslöjar lösningen. ;-)
|
Tack ändå :D
|
Någon som kan? =) Snälla, need help!!!
|
|
din mysqlserver som du connectar mot.. ska va s72.loopia.se inte bara 72.loopia.se
|
Tack för att du är uppmärksam, fixade det men det fungerar inte nu heller, får samma meddelande :(
|
Olika versioner av MySQL har olika connection strings.
Kolla här: http://www.connectionstrings.com/?carrier=mysql |
Testa med att byta ut Server=72.loopia.se; mot Server=mysql72.kauhanen.nu;
|
Jag har testat det också, men dessvärre fungerar det inte :( Tror ni det kan vara något tekniskt från loopias hemsida?
|
Citat:
På en av våra nedladdningssidor kan ni hitta exempelkod för att ansluta mot MySQL: http://support.loopia.se/?_a=downloads Exemplet vi har publicerat använder sig visserligen av JScript istället för VBScript, men själva anslutningssträngen är samma: Citat:
{MySQL} användes till och med drivrutin 2.50 om jag minns rätt. I vilket fall så är det en väldigt gammal drivrutin som inte har stöd för de mer avancerade MySQL 4.x och 5.x-tilläggen. |
Men Anders.. jag sa till dig på MSN att kontakta Loopias support.. :P
|
Hehe ja Melin :P Jag har kontaktat Loopia, men denna tråd skapades tidigare än det :D
Jag har fått hjälp av Loopia men nu får jag följande felmeddelande : Microsoft VBScript runtime error '800a01a8' Object required: 'Conn' /_conn.asp, line 2 Hoppas de hjälper mig :D |
Tack för all hjälp alla Wn:are och speciellt till EmilIsberg
Det var tillslut melin som hjälpte mig, tack till dig också |
Får error när jag har gjort allt rätt?
Till 99.99% av fallen när man får ett felmeddelande har man själv gjort fel. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson