![]() |
Hej!
Jag satt och skulle säga upp mitt webbkonto hos Scorpion Data men jag kan inte hitta några kontaktuppgifter på sidan, antingen är jag blind eller står det ingen adress på sidan. Enligt punkt 15 i allmänna villkor står det följande: "15. Avtalsperiod Avtalperioden påbörjas den dag Avtalet undertecknats av båda parter eller vid den tid när beställning erhållits via Scorpion Datas publika beställningsrutin. Avtalet gäller därefter under den inledande avtalsperioden räknat från och med dagen för tjänstens driftsättning. Har inte avtalet sagt upp senast 1 månad innan avtalets förfallodatum, förlängs avtalet med automatik avtalat antal månader åt gången med samma uppsägningstid. Uppsägningar skall vara Scorpion Data tillhanda skriftligen." Hur har de tänkt sig att man ska kunna skicka sin uppsägning skriftligen om de inte ens skriver ut några kontaktuppgifter på sidan? Jag har även sökt på hitta.se efter scorpion data men inte ens där kan jag hitta något om dem. Är det här ett skojar företag av högsta graden eller vad? Skulle någon sitta på adressen till Scorpion Data skulle jag mer än gärna ta emot den. |
En sökning på företaget gav dock följande (fast jag kunde itne hitta något på deras hemsida):
Scorpion Data Handelsbolag Organisationsnummer: 969643-6113 Adressuppgifter Adress: Beckombergav 123 Postnummer: 168 56 Postort: Bromma Län för säte: Stockholms län Telefon: 070-608 04 04 |
Måste bara påpeka att ett mail räknas som skriftligt. Eller?
|
Okej, tack så mycket!
Kan du säga vart du sökte och på vad? för jag har testat att söka på scorpion, scorpion data osv på både eniro och hitta.se men inte lyckas hitta någonting. Jag tycker att det är väldigt svagt av bolaget att inte skriva ut sina uppgifter på sin egna hemsida men jag antar väl att de vill att man ska behöva slita lite för att kunna säga upp sitt abonnemang. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Om inte annat kan du alltid börja med att maila din uppsägelse, och klagar de så be dem meddela vart du ska sända pappersbrevet. Dock anser jag att detta avtal inte ger Scorpion Data laglig rätt att förlänga ett avtal om man via mail meddelat att det inte ska förlängas.
|
Sökning via yreg . se resulterar i:
Scorpion Data (P****** B*****) D****** ** 1tr *** ** Kista Jag tippar på att företaget hyr plats i en serverhall, och att P därför inte vill skylta med sin privata adress på hemsidan. Denna adress är dock antagligen fel, med tanke på den mindre tillförlitliga källan. (Det kan även tänkas att företaget flyttat utomlands eller liknande.) (Censurerade adress och namn.) |
Citat:
|
hmm, censurerad adress låter inte bra, jag tar och mailar dem först i så fall ändå.
hmm, en sökning på yreg gav mig följande adress : Dovregatan 14 1tr 164 36 Kista |
Citat:
|
Slå honom en signal istället. Svensk lag säger att man företag måste acceptera muntliga uppsägningar likaså. Det kan man inte avtala bort.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Om ni verkligen inte löst detta än så är jag personligen bekant med han som äger Scorpion Data och kan slå ett samtal om det behövs.
|
Det är bara dumt att hålal på med muntliga uppsägningar. Hur bevisar man senare att det var rätt person som sa upp avtalet. Räcker det att ringa till Loopia och på telefon säga "Tjena, Förnamn heter jag och jobbar på Företaget. Vi vill säga upp alla våra avtal?"
Nackdelen med muntliga avtal är att det i efterhand är så svårt att bevisa vad man kom överens om och vem som sa vad. Med skriftligt är det som man kommit överens är skriftligt, svårare än så är det inte. Finns ju en fördel med att använda ett medium som är arkiverbart för framtida referens. |
Jag förstår egentligen inte varför detta diskuteras här. Regelverket om muntliga uppsägningar gäller konsumenter och inte företag; de allra flesta på WN är väl ändå företagare med tanke på forumets (tänkta) inriktning.
Däremot så är ett mail givetvis skriftligt. Lösningen på osäkra muntliga uppsägningar är bland annat en bekräftelse till kontohavaren samtidigt som vissa uppgifter kan bekräftas per telefon i samband med uppsägning. |
VI kör med ett 128-bitars slumpvärde i hex ("Customer key") som står på alla fakturor. Det är ett ganska praktiskt sätt att identifiera kunder i osäkra fall, oavsett kommunikationsmedium.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson