WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Köp & Sälj Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Domänförsäljning IDN (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21609)

Thomas 2007-05-31 20:27

Just det, vill vi har försäljning av IDN domäner här på WN? Det kommer att komma massor nu när det börjar bli dax att förnya det domäner IIS gav bort gratis!

melin 2007-05-31 20:32

står för sin röst: Nej

Isak 2007-05-31 20:34

Röstar klart ja. Tycker att det ska till starka skäl för att ta bort sådant då de icke intresserade mycket enkelt kan låta bli att läsa trådarna.

empty 2007-05-31 20:35

Röstar med nej, alla försöker tjäna pengar på sina 1000-tals registerade domäner som dom registerade gratis. Känns fel..

Norman 2007-05-31 20:49

Nej tack till IDN-gratis-domän-spam...

Magnus_A 2007-05-31 22:13

Ett underforum (eller vad det heter) med IDN-domänförsäljning?

MattiasA 2007-05-31 22:45

Jag röstade NEJ för att jag hatar trådar med dåliga domännamn som folk reggade gratis i slutet på 2006.

Interface 2007-05-31 22:51

JA!!! Varför i all sin dar ens överväger man att inte tillåta det??? Vad är det här för trams??? Ett underforum funkar ju, förslagsvis Köp & Sälj Domäner......verkar bekant, hmm varför inte förbjuda försäljning av IDN domäner på Köp & Sälj Domäner....
" Röstar med nej, alla försöker tjäna pengar på sina 1000-tals registerade domäner som dom registerade gratis. Känns fel.." - Ja jisses, ännu bättre då att ingen här ska få chans att köpa/registrera domän innan den går ut och istället låta professionella snapback företag få tag på eventuella domäner, förresten är de flesta åäö registreringarna som erbjuds så dåliga att ingen kommer att köpa dom ändå, så folk med ovilja mot domän-spekulation behöver inte oroa sig men det är fortfarande intressant att se vad folk registrerat. Men tanken på att WN.se skulle förbjuda försäljning av IDN domäner utan tillhörande icke IDN och att c:a två tredjedelar röstat för... ja jisses

Lindahl 2007-05-31 23:09

Eftersom frågan gällde huruvida försäljning utan tillhörande icke-IDN skulle vara tillåtet här så tycker jag att svaret är ganska så solklart NEJ.

webdoc 2007-05-31 23:26

Citat:

Originally posted by Lindahl@May 31 2007, 23:09
Eftersom frågan gällde huruvida försäljning utan tillhörande icke-IDN skulle vara tillåtet här så tycker jag att svaret är ganska så solklart NEJ.
Jag er det mer ur en positiv synvinkel ...
Vore trevligt om försäljning av idn-domännamn tillåts här på wn.
Men jag förstår problematiken med både sjuka domännamn och domänsäljare med felaktiga motiv ...
men det löser väl sig?
IDN eller inte IDN, det är ju ändå domäner?

melin 2007-05-31 23:36

frågan är inte om man ska få sälja IDN eller inte.. utan IDN utan tillhörande "icke-IDN"

dvs - ska man få sälja www.sjöar.se utan att samtidigt erbjuda www.sjoar.se

grazzy 2007-05-31 23:38

Självklart nej. Helt ointressant att se milslånga listor på helt värdelösa namn som man dessutom ändå troligen inte kommer få icke-idn-namnet till.

Möjligen då för humorfaktorn när man vet vilka här på WN som är så oseriösa att de passar på bara för att domänerna är gratis.

Marcus 2007-06-01 00:32

Det tråkiga med att förbjuda IDN-domäner är att många som sitter på icke IDN-domänen (för ett ord/namn som egentligen består av IDN-tecken) missar chansen att köpa till IDN-versionen i viss grad. Därför blir min röst JA, med förbehållning om underforum.

Netikett 2007-06-01 02:53

Underforum är väl bra?
Kategorier med inarbetade namn, enbart idn, com osv

Hofvet 2007-06-01 03:56

Jag anser att en IDN-domän mer eller mindre saknar kommersiellt värde om man inte har den prickfria varianten. Tanken är väl att man ska diskutera den kommersiella delen av vad man gör med sina domäner här och inte att det ska vara någon slags karusell där kommersiellt sett värdelösa domäner byter ägare då och då.

Marcus, om du nu fått din idn-domän stulen kan du ju enkelt kontakta ägaren genom en whois och be om att få köpa domänen.

Låt wn vara en innehållsrik plats för ambitiösa, företagsamma webmasters och inte ett intetsägande tillhåll för domänpirater och andra typer.

- NEJ

THL 2007-06-01 08:24

Citat:

Originally posted by Hofvet@Jun 1 2007, 03:56
Marcus, om du nu fått din idn-domän stulen kan du ju enkelt kontakta ägaren genom en whois och be om att få köpa domänen.

Så enkelt är det väl inte med .se-domäner?

Röstade självklart JA till IDN-domäner. Varför inte?
Skapa ett underforum.

/Thomas THL

AnOnYmUs 2007-06-01 08:32

Härligt att se att WN åter igen skapar ett mer inneslutet forum. Varför ens posta ngt längre, det kritiseras bara hårdare och hårdare och till slut är det samma grupp på 20 personer som skriver till varann.

Lika bra att stänga alla trådar, så slipper ngn klaga.

stefanhansson 2007-06-01 08:50

Då kan vi ju lika gärna säga nej till alla 69 sek .se som aleborg säljer, om då andra tar dubbla priset. Syftet med att sälja är ju att nån vill tjäna pengar på affären, antingen köparen eller säljaren.

Sen är det som att säga att IDN domäner aldrig kommer vara värda nåt. Brilloboxen som snubben köpte för 2500 och sålde för 400 000(läs expressen i veckan) är ett tecken på vad och hur ett objekt kan vara lite värt för en men mycket värt för någon annan. Så bara för att man fått eller köpt ett objekt för lite eller ringa peng så ska det inte vara värt mer stämmer alltså inte alltid.

melin 2007-06-01 09:16

Citat:

Originally posted by AnOnYmUs@Jun 1 2007, 07:32
Härligt att se att WN åter igen skapar ett mer inneslutet forum. Varför ens posta ngt längre, det kritiseras bara hårdare och hårdare och till slut är det samma grupp på 20 personer som skriver till varann.

Och det är det vi försöker göra? Du kanske ska tänka till några sekunder extra innan du postar nästa gång och inte låta testesteronet gå före..

Vad vi nej-sägare vill få igenom är att slippa alla dessa enorma listor med IDN domäner, som reggats bara för att det var gratis, som inte har en icke-IDN knutet till sig - postat här

Det finns andra kanaler man kan gå via för att sälja den "skiten", så det är ju inte direkt så att vi hindrar dom från att sälja dom - bara just här. Och folk som sitter på "www.boras.se" och vill ha "www.borås.se" - jag får känslan av att det här inte är det första stället dom kikar på..

Skulle jag vilja köpa en IDN som är upptagen så skulle jag inte söka någonstans, jag skulle kontakta ägaren - men det är jag det..

Internet Sweden 2007-06-01 10:54

Jag kan förstå att WN vill vara lyhörda för medlemmarnas åsikter, men handen på hjärtat;
- hur illa är det egentligen om det finns ett underforum där de som då vill kan lista sina långa listor IDN-domäner ?
Det är ju hur som helst under en begränsad tid (nu till årsslutet) som det riskerar bli långa listningar.

Jag sitter själv med betydande antal "gratis-IDN-.se", men som jag inte alls har för avsikt att placera vare sig här eller i andra forum,
(Min egen IDN-lista som jag postade häromdagen har annat innehåll -det var när bokstaven Å släpptes till .info och .biz samt några sedan tiden innan gratis - reggade 2 teckens IDN-.se domäner)

Men trots det är jag av åsikten - "Varför begränsa ?" Jag tror att det är helt fel väg att gå.
- Lägg istället till ett underforum som medlemmar själva kan avgöra om de vill besöka eller inte..

Jag tycker att det är lite åt hållet - förbjud försäljning av .se-adresser om man inte har .com, .net, .eu osv eller vice versa.

Interface 2007-06-01 11:01

Lindahl:" Eftersom frågan gällde huruvida försäljning utan tillhörande icke-IDN skulle vara tillåtet här så tycker jag att svaret är ganska så solklart NEJ."

Japp, precis vad jag skriver: "Men tanken på att WN.se skulle förbjuda försäljning av IDN domäner utan tillhörande icke IDN och att c:a två tredjedelar röstat för... ja jisses"

För övrigt så håller jag med om vad både AnOnYmUs och stefanhansson skiver.

Thomas 2007-06-01 11:17

Jag vill poängtera att syftet med denna omröstning är att under en period möta det problem gratisdomänerna skapat.

Att det kommer finnas ett värde i IDN-domäner tror jag de flesta anser, fast det är långt dit. Själv är jag mej veteligen den som hittills betalt mest för en IDN-domän på eftermarknaden så jag har full respekt för ett IDN + icke IDN paket. Långa listor med 100-tals gratis domäner känns dock inte lika intressant.

Att hålla isär dem i ett eget forum som sedan inte listas i "dagens aktiva trådar" kan vara en möjlig lösning. Kanske finns det andra bättre lösningar.

Nicklas 2007-06-01 11:35

Förbjud idn tills gratis året har gått så slipper vi dessa långa listor med värdelösa namn.

empty 2007-06-01 11:51

Skapa en subdomän idn.wn.se där dom kan ladda upp sina listor. Så vi slipper se skiten..

Kruger 2007-06-01 12:31

Citat:

Originally posted by Nicklas@Jun 1 2007, 11:35
Förbjud idn tills gratis året har gått så slipper vi dessa långa listor med värdelösa namn.
Håller med! Om man nu sitter inne med någon domän av värde så har man inget att förlora...

ChristofferJ 2007-06-01 12:43

Domännamn kan vara värdelösa och ointressanta även som icke IDN. Visst kommer vi se listor av gratis reggade domäner till salu, men tycker det ändå är rent dumt att säga nej till att sälja en viss typ av domän. Ingen tvingar oss att läsa inläggen eller de sk. långa listorna av skräpdomäner, så det är väll bara att strunta i dom om man inte har något intresse.

Ja, från mig.

Underforum, visst.

Thomas 2007-06-01 13:52

Citat:

Originally posted by superstoffe@Jun 1 2007, 11:43
... så det är väll bara att strunta i dom om man inte har något intresse.
Japp förutsatt att dom för WN's besökare ligger tydligt avskilda.

AnOnYmUs 2007-06-01 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av melin
Citat:

Ursprungligen postat av AnOnYmUs

Och det är det vi försöker göra? Du kanske ska tänka till några sekunder extra innan du postar nästa gång och inte låta testesteronet gå före..

Vad vi nej-sägare vill få igenom är att slippa alla dessa enorma listor med IDN domäner, som reggats bara för att det var gratis, som inte har en icke-IDN knutet till sig - postat här

Det finns andra kanaler man kan gå via för att sälja den "skiten", så det är ju inte direkt så att vi hindrar dom från att sälja dom - bara just här. Och folk som sitter på "www.boras.se" och vill ha "www.borås.se" - jag får känslan av att det här inte är det första stället dom kikar på..

Skulle jag vilja köpa en IDN som är upptagen så skulle jag inte söka någonstans, jag skulle kontakta ägaren - men det är jag det..

Det kommer verkligen från rätt käft Melin...

melin 2007-06-01 13:55

vilket av det?

AnOnYmUs 2007-06-01 14:08

det med testesteronet...

Jag kanske ska skriva om att jag är trött på personer som ständigt gnäller på andras inlägg, trådar och ge förslag om att dom hamnar i en timeout-box och inte kan posta inlägg på en sisådär 3 veckor. För det här är väl inte första gången du gnäller om en tråd, eller?

Anledningen till att jag nu protesterar är att jag ser vad det här forumet är på väg till. Det sitter en grupp regelpoliser som ständigt ska kolla upp allting och sedan basunera ut detta i trådar så att ALLA ska se det. Likadant en grupp som ständigt postar "Jag vet bäst"-trådar.

Jag tror inte jag är ensam om att märka av vart forumet är på väg. Som jag tidigare skrev så blir det en mindre grupp som kommer postar ngt ihuvudtaget till slut.

Ni som varit på nätet ett längre tag kan ju dra någorlunda bra paralleller till irc och allt fungerar i en s.k "kanal" där.

MattiasA 2007-06-01 14:13

Citat:

Originally posted by Nicklas@Jun 1 2007, 11:35

Håller med! Då slipper vi i alla fall de värsta domänerna (de som inte ens ägaren vill betala en hundring för)

AnOnYmUs 2007-06-01 14:13

Gör ett tillägg om att det är en jättebra ide till att göra ett underforum för IDN-domäner istället för att sätta en stoppskylt på det hela.

melin 2007-06-01 15:06

Jo.. jag har varit på nätet sedan 95 eller nåt.. inte superlänge men väl ett tag iaf

Och jopp.. jag har klagat på andra trådar.. och senast var det (bortsett den här typen) alla dessa "Varning för"

När det konstant dyker upp samma typ av tråd varje dag under en period så är det något som behöver fixas någonstans, speciellt när det är av typen som (enligt mig då) inte tillför något

Och tydligen är jag inte ensam om att tycka som jag gör så helt fel ute verkar jag inte vara..

Hofvet 2007-06-01 15:09

Hur många av er skulle starta ett projekt på internet med värktabletter.se men inte varktabletter.se? Knappast någon.

Varför ska man då sälja domänerna separat?

Interface 2007-06-01 15:14

Jag skulle, det är bara en tidsfråga innan "varktabletter.se" kommer vara helt överflödigt.

AnOnYmUs 2007-06-01 15:15

Låt oss säga att det är folk som sitter på domäner som "Sök, Märke, Båt, Ägare, Domän" och liknande, kanske har snappat, men ändå inte sitter med aao-delen. Ska vi då förbjuda dessa?

Ja, givetvis kan man kontakta personen som äger den, men att göra det är som att sätta 3 prislappar på en domän. Postar ngn en sådan domän så vill dom förmodligen bli av med den, eller låta ngn annan göra ngt bättre med den, vilket innebär att priset kan sjunka otroligt mkt. (Om inte folk bjuder som galningar)

Det finns många bra IDN-domäner som man inte ens har tänkt på som kanske är bra sökord för ens sida. Varför inte då skapa ett subforum, så slipper folk "läsa" dessa trådar. Att läsa den är ett "val", ingen tvingar dig att klicka på tråden (även om det nu blir många trådar) men att helt utesluta de som inte har aao-delen är bara fel.

Ett till alternativ vore väl att börja trådbeskrivninge med IDN-domäner, eller Enbart IDN-domäner. Då vet folk redan att det handlar om IDN o inget annat.

Nä, jag röstar Ja till IDN-domäner, men jag röstar ännu mer Ja till ett subforum.

AnOnYmUs 2007-06-01 15:16

Citat:

Originally posted by Hofvet@Jun 1 2007, 15:09
Hur många av er skulle starta ett projekt på internet med värktabletter.se men inte varktabletter.se? Knappast någon.
Varför ska man då sälja domänerna separat?

Hur många missade inte sina åäö när IIS släppte dom?? Du glömmer den delen...

Mats 2007-06-01 15:38

Varför inte sätta en gräns på att IDN-domänder som läggs ut till försäljning på WN måste vara mer än två år gamla, då sållas ju dom flesta skitdomänerna automatiskt bort eftersom dom inte kommer att förnyas...

-En tanke från mig som aldrig orkar läsa dom långa listorna...

// Mats

THL 2007-06-01 17:09

Citat:

Originally posted by Interface@Jun 1 2007, 15:14
Jag skulle, det är bara en tidsfråga innan varktabletter.se kommer vara helt överflödigt.

Håller med.

/Thomas THL

Aerpe 2007-06-01 17:25

Nej

Skulle alldrig köpa en IDN domän utan tillhörande Icke-IDN domän. Känns lite knepigt eftersom jag själv framförallt alldrig kan skriva åäö i address fältet. Det går bara inte.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson