WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kvalitetsmärkning av webbhotell (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21545)

Decibel 2007-05-29 02:19

Läste på IDG att det skall kvalitetsmärkas bredband.

Det är väl nästan på tiden att detta görs på webbhotell också?
En generell klassning av hotellen, att hotellen uppfyller vissa villkor, t.ex. etiska regler hur villkor skall se ut, support och vad man ska ge kunden, på detta får man bära kvalitetsmärkningens logga.
Sajten i sig kan då informera vad märkningen innebär och en liten garantistämpel för presumtiva kunder att känna sig trygga med.

Nu erbjuder jag förvisso inte shared hosting, men sex år i branschen gör att man har reaktioner på olika saker.
Vi drog igång något liknande för ett par år sedan, men det dog av då en av herrarna drog utomlands och tallade på brunbrända damer istället :)

Någon?, Jonathan? B)

Decibel 2007-05-29 15:05

Tråden börjar bli 14-15 timmar gammal nu, är det verkligen ingen som ser några fördelar?

Eller är det inte tillräckligt mumsigt?

Spindel 2007-05-29 15:21

Jag förstår inte riktigt hur märkningen skall ske? Vilka märken skall finnas och vad skall hända ifall man inte följer dessa?

Ska det finnas ett märke för support inom 24 timmar t.ex? Vad händer om man inte får support inom 24 timmar?

Edit: Däremot kan det ju vara bra med märkning för sådana saker som att webbhotellet har UPS, Diesel med mera.

Decibel 2007-05-29 15:26

Se det mer som ett medlemskap, företaget blir medlem och uppfyller vissa krav, medlemsmärkningen kan sedan antas som att företaget följer de riktlinjer och liknande som är uppsatta, för att främja både marknaden och kundens säkerhet.

Kan t.ex. vara regler/rutiner när det gäller avtalsvillkor, ompekning/registrering av domäner, support och service, licenser för windows (här föll halva sveriges hotell bort), med mera med mera.

Jag bara hade en idé o kastade ut i luften, någon som har lite Go kan säkerligen få med sig en hel del webbhotell i något liknande.

godo.se 2007-05-29 15:28

Tycker idén är intressant, för det finns så otroligt många skithotell därute så man blir mörkrädd!
Är man inte insatt i branschen så går man lätt på en mina eller två.
Frågan är bara vem som ska stå för kvalitetsmärkningen?

melin 2007-05-29 15:31

samma system som för svanen o alla fåglar som finns där ute.. uppfylls inte _alla_ krav så får man inget märke

Frågan är.. vart ska man placera en sådan sida? Egen privat server fritt från alla webhotell eller på något webhotell? Det senare kan se dumt ut då det kan tolkas som att man är "köpta"

Dock en bra idé - och något som inte är svårt att genomföra alls

Westman 2007-05-29 15:35

Liknande diskuterades för ett år sedan men det verkade vara ointressant då så jag sätter en slant på att det inte är mer intressant idag.

Decibel 2007-05-29 16:27

Är ju där problematiken sätter in, vem som ska kontrollera.
Det är ju svårt att utan insikt i branschen sätta upp en form som ska passa medlemmarna.
Så någon form av samverkan mellan medlemmarna vore ju inte dumt, ungefär som Registrars föreningen fungerar.

Storen 2007-05-29 19:18

Eftersom jag jobbar med utveckling av kundorienterade processer dagligen, skulle jag mer än gärna åta mig detta uppdrag.

Vem tar emot offerten?

najk 2007-05-29 19:55

Låter som en bra ide men det verkar svårt att få en bra kontroll så krav/villkor uppfylls bara.

Westman 2007-05-29 20:01

Citat:

Originally posted by Decibel@May 29 2007, 16:27
Är ju där problematiken sätter in, vem som ska kontrollera.
Det är ju svårt att utan insikt i branschen sätta upp en form som ska passa medlemmarna.
Så någon form av samverkan mellan medlemmarna vore ju inte dumt, ungefär som Registrars föreningen fungerar.

En branchförening är inte det lättaste att dra igång men det skulle helt klart vara något positivt. Det som är viktigt är att man inte hamnar i samma sits som vissa andra branschföreningar där de få stora dominerar och dikterar villkoren.

Jag, pessimistisk? Av födsel och ohejdad vana. ;)

nomicon 2007-05-29 20:08

Decibel, jag njöt varje dag och tänkte på dig när jag låg o göttade mig i solen ;=)

Enklast vore väl att ha en snitsig sida där man lägger upp alla Webhotell (och nya webbhotell får registrera sig). Sedan har varje Webbhotell X antal egenskaper/kriterier.

Besökarna kan sedan gå in och ge poäng till ett Webbhotell i den olika kriterierna
(Support/Service, Pris, Stabilitet osv osv...)

Varje webbhotell kan få ett eget litet diskussionsforum där användarna och potentiella kunder kan gå in och läsa omdömen och befintliga kunders åsikter.

Något sådant innehåll skulle jag gärna se...

Ett "problem" (som nämndes här ovan) är ju vem som skall hosta den utan att det blir rabalder, men genom en väl genomtänkt struktur/funktioner på sidan, och låter den vara helt användardriven så spelar hostingen ingen roll..

/Martin

Westman 2007-05-29 20:17

Blir det inte så så att det är webbhotellen själva som bockar i vad de har och inte har och ingen verifierar det?

nomicon 2007-05-29 20:32

Nej, det finns bara ett antal förutbestämda "kategorier" eller vad man nu vill kalla det för, som besökarna poängsätter webbhotellen i, tex Support, Pris, Tillgänglighet, Bemötande t.ex.

/Martin

patrikweb 2007-05-29 23:11

Bör väl inte vara så svårt, anlita ett externt företag som kommer på besök hos varje webbhotell som vill. Så får dom betala en viss avgift för tiden för besöket etc.

Så kollar externa företaget som kommer på besök på att dom verkligen har allt dom säger som skalskydd/redundans och kan få värde 1-5 på dom olika bitarna.

Pris, support, tillgänlighet är ju inte så svårt för något att testa med.

lars 2007-05-29 23:25

Det behöver väl egentligen inte vara så svårt (men det behövs såklart någon/några som drar igång det) - man startar en förening, där webbhotell kan bli medlemmar. Sen sätter man upp ett antal punkter som föreningens medlemmar (webbhotellen) måste följa, exempelvis att man inte reggar domäner på sig själv istället för kunden, att man har korrekta licenser och vad det nu kan vara.

Däremot är det väl inte helt enkelt att ha koll på redundans/diesel och liknande, inte minst eftersom många webbhotell inte har egna hallar utan hyr in sig. Dessutom blir det nog en kostsam historia att ersätta någon "oberoende" som ska granska hotellens infrastruktur.

Om någon kund hos något av hotellen sedan känner att sin leverantör bryter mot någon av punkterna så kan de anmäla det till organisationen - som kan uppmana hotellet att skärpa sig - eller utesluta hotellet från organisationen.

patrikweb 2007-05-30 00:19

Bör ju inte bli så dyrt att hyra någon oberoende, varje webbhotell får ju betala för den tiden det tar för sitt besök.

Storen 2007-05-30 05:03

Skulle vara intressant att se hur många representanter av webbhotell som ställer sig bakom detta? Kan man få en hint i tråden kanske?

glennj 2007-05-30 13:52

Känns som att ett sådat iniativ måste komma från kunderna själva, och hanteras av kunderna själva.

Numera väcks de här tankarna oftast av oss webbhotell själva när vi blivit irriterade över att ex. förlorat en kund till en som man själv tycker ej jämförbar konkurrent, och det är aldrig ett bra utgångsläge.

Alla uppretade kunder, gå samman, och låt oss webbhotell få betala en avgift för att bli certifierade och granskade. Med rätt krav och rätt organisation, kommer många webbhotell inte ha något val än att gå med för att bevisa att man är en seriös aktör.

Men som sagt, jag tror inte på att webbhotellen själva ligger bakom, det kommer bara sluta i ett stort maktspel aktörerna emellan.

patrikweb 2007-05-30 17:30

Jag tror det blir svårt att få så många kunder att kräva det, men det viktigaste är ju att kontroll görs från helt oberoende företag.

Som webbhotell ska man inte kunna påverka något i sådan kontroll, möjligvis komma med punkter som kan vara viktiga att ha med.

Sedan behöver ju inte kostnaden bli så stor, någon/några timmar för en personligt besök och sedan en stund för införande av rapport eller något.

Är ju inte meningen att något företag ska göra miljon vinster för "kontrollera webbhotell".

Men om det nu ska göras så måste det göras till 100%

Westman 2007-05-30 18:51

Sen när är kunderna objektiva, sakliga och sanningsenliga? Missuppfatta inte det här, det är inget konstigt med att en kund har sig själv i första rummet men att en kund skulle se objektivt på sitt agerande eller sina krav kontra vad som står i avtalet är en utopi.

En sån enkel sak som upptid, det står i många avtal att man garanterar endast 99,5% upptid . Likväl så finns det många kunder som skriker mord om en server går ned i 15 minuter. På en månad är det en upptid på c:a 99,97%.

Nej, jag tycker att om det ska bli något vettigt så bör det vara en objektiv besiktning/bedömning utifrån givna kriterier.

Decibel 2007-06-04 00:05

Fortsätt fortsätt, ser gärna att någon eller några tar tag i detta, det kan ju inte skada med ett försök :)

melin 2007-06-04 01:24

tja.. ta tag i det är det enkla.. ordna med hembesök hos webhotellen är det svåra :D

Storen 2007-06-04 05:16

Det krävs säkert en vinstdrivande verksamhet för detta.
Man sätter upp ett antal kriterier för kundservice, stabilitet, nödlägen, organisation merd mera och så åker man land och rike runt och reviderar bolagen. Efter varje besök skrivs en rapport med ett antal avvikelser/förbättringsmöjligheter som skall åtgärdas inom 60dgr... Vid nästa besök följer man upp åtgärderna och går vidare. Precis som med ISO9001 så skall bolagen själva hitta en förbättringspotential att jobba med, och därav skall dom själva betala kalaset beroende på storlek och omfattning på verksamheten.

Decibel 2007-06-04 06:28

Grejjen är den att blir det för avancerat, för dyrt och för komplicerat så minskar möjligheterna att genomföra det, och då faller allt.
Branschen består av allt för många mindre bolag som inte alls kan avvara X antal tusenlappar på en cert, men mycket väl erbjuder en legitim och välfungerande tjänst.

Varför inte börja med något så enkelt som att uppfylla...
- Kundvänliga avtalsvillkor
- Rutiner för backup/support/drift
- Licenser för den mjukvara som används
- Hantering av domäner, vem äger o.s.v.
- Fasta gränser (ingen fri trafik, fritt med mailkonton o.s.v. )

Dessa fem punkter är självkontrollerande nästan fullt ut.
Om operatören X påstår sig ha backup varje natt, och en kund sedan loosar en fil, ber om backup och operatören inte kan återställa, så rapporterar kunden till ansvariga och hotellet är svartlistat. Det händer, förr eller senare. Stickprov?
Eller om dom påstår sig ha UPS, and so on...

På ett sånt sätt kan man snabbt komma igång med en märkning, behöver inte kosta några fantasiljoner och man kan ha en enkel sajt som informerar om märkningen och ett anmälningsformulär samt information om medlemmarna.

Eller varför inte börja baklänges, upp med en sajt, sätt upp lite regler, lista alla svenska hotell. Gör en god förklaring till varför devissa hotell anses godkända eller stoppskylt. Bjud sedan in hotellen att delta och länka tillbaka till sajten.

Vad säger Martin, ska vi prova igen ? :lol:

Westman 2007-06-04 08:48

Fasta gränser kan ju bli lite knepigt när det gäller t.ex. epost. Jag vet inte om det är bättre med en begränsing på låt oss säga 50000 än att skriva obegränsat men med en förklaring att obegränsat är så många som mailservern kan hantera.

Vatos Locos 2007-06-04 11:09

Vet att detta var på tal redan på den tiden när jag arbetade på Loopia och de gjordes vissa möten mellan olika weebhotell, men det rann ut i sanden av olika anledningar, så jag tror att det kan vara svårt att få igång en branschorganisation, krävs en eldsjäl som mångt och mycket kan sköta detta på heltid och jag är dessvärre övertygad om att de flesta webbhotell inte har möjlighet att spendera den tid som det skulle krävas för att kunna åstadkomma ett bra arbete, även om jag tycker att idén är väldigt bra.

melin 2007-06-04 11:37

webhotellen ska inte sköta det här heller.. någon utomstående som inte står på deras lönelista

Det tror jag på

Decibel 2007-06-04 11:54

Citat:

Originally posted by melin@Jun 4 2007, 10:37
webhotellen ska inte sköta det här heller.. någon utomstående som inte står på deras lönelista

Det tror jag på

Självklart inte, erfarenhet i branschen räcker väl långt.

Börjar det bli allt för off-bransch börjar vi snacka om utbildning och folk som ska sätta sig in i "insidan" och tunga malpåsar, då blir det inte av istället.

melin 2007-06-04 12:03

jag skulle lätt kunna starta ett sådant här projekt.. men då jag inte ens har körkort så blir det svårt att fara runt och kolla saker som t.ex UPS

Enda jag egentligen kan göra är att testa alla webhotell.. se över deras sidor och kolla om prismärkning etc är tydlig

Sen om det räcker för en märkning som ett "grönt" webhotell är en annan fråga

yellow 2007-06-07 01:14

Det här känns som en i grunden bra idé, men om den ska bli verklighet bör det i så fall vara något som är enkelt och lättskött.

Att åka runt och inspektera alla serverhallar osv, låter som enorm overkill. Det är förstås intressant för kunderna med upptid, support, backuplösningar osv. Men det allra viktigaste är att webbhotellen erbjuder det de säger att de erbjuder.

Westman 2007-06-07 09:35

Visst finns det risk för särbehandling om någon från ett existerande webbhotell skulle sköta det hela men risken är väl lika stor om det blir en eller ett par enskilda "utomstående"? Bara för att man inte är anställd av ett webbhotell betyder inte automatiskt att man är objektiv.

Det är inte lätt att hitta rätt väg men det är ju inga överstigliga hinder.

Xamda 2007-06-07 22:13

Mja...

Idén är god.

Fast jag förstår verkligen inte resonemanget om att det skulle vara en overkill att inspektera serverhallar...? Det är ju en minst lika viktig del som allt annat.

Hur skall du få koll om webbhotellet kan leverera enligt löfte om du inte kan se att det verkligen finns diesel, batterirum och att det är ordning och reda i serverhallen...

Man måste se serviceavtal för hallen - all utrustning är värdelös om den inte får regelbunden service...

Detta och mycket mycket annat... Det finns tyvärr företag som påstår sig ha den mest avancerade redundans, ordentliga backuper etc. utan att något av detta i verkligheten finns eller fungerar.

En annan fråga är ju om det finns katastrofplaner, till exempel kontinuitetsplan...? Om den finns, övas den?

Tja, utöver detta finns ju allt annat som kundtjänst, avtalsvillkor och annat som är viktigt för kunden.

Westman 2007-06-07 23:46

Citat:

Originally posted by Westman@Jun 7 2007, 09:35
Det är inte lätt att hitta rätt väg men det är ju inga överstigliga hinder.
Rättelse: det ska stå oöverstigliga

Decibel 2007-06-08 00:40

Grejjen är ju den att man mycket väl ska kolla på även datahallen och kringutrustning där, men i ett initialt skede är det omöjligt om man ens vill komma igång.

Om man tar de punkter som oftast kunder har problem med först och får igång en fungerande hantering så kan man senare m.h.a. t.ex. medlemsavgift eller någon form av stöd utöka till en on-site kontrollering.

yellow 2007-06-08 01:18

Citat:

Originally posted by Xamda@Jun 7 2007, 22:13
Mja...
Idén är god.
Fast jag förstår verkligen inte resonemanget om att det skulle vara en overkill att inspektera serverhallar...? Det är ju en minst lika viktig del som allt annat.
Hur skall du få koll om webbhotellet kan leverera enligt löfte om du inte kan se att det verkligen finns diesel, batterirum och att det är ordning och reda i serverhallen...
Man måste se serviceavtal för hallen - all utrustning är värdelös om den inte får regelbunden service...
Detta och mycket mycket annat... Det finns tyvärr företag som påstår sig ha den mest avancerade redundans, ordentliga backuper etc. utan att något av detta i verkligheten finns eller fungerar.
En annan fråga är ju om det finns katastrofplaner, till exempel kontinuitetsplan...? Om den finns, övas den?
Tja, utöver detta finns ju allt annat som kundtjänst, avtalsvillkor och annat som är viktigt för kunden.

Men ett sådant företag faller ju även i ett enklare system. Så snart som någon kund till ett sådant webbhotell du nämner med "icke existerande backup" osv. behöver en backup märks ju detta av och webbhotellet får en anmärkning för att de inte klarat att upprätthålla det som annonserats. Om något sådant händer bör man naturligtvis ifrågasätta webbhotellets hantering.

Huvudsaken är här att webbhotellet har get korrekt information från början. Inte att alla webbhotell ska erbjuda en exakt likadan tjänst med exakt samma hårdvara osv.

Storen 2007-06-08 10:17

För att det inte skall bli alltför omständigt så skall kraven formas utifrån riskerna och kundkraven.

Först analyserar man marknaden över vilka krav man som kund ställer på webbhotellen. Sedan gallrar man ut de krav som är rimliga. Utifrån dessa krav skall de webbhotell som ansluter sig till denna "Kvalitetssäkringsplan" agera utefter varje krav. Hur varje enskilt webbhotell hanterar upptid, backuper, manuell bevakning eller brandskyddet är upp till var och en. Alla har inte samma förutsättningar och ekonomi utan det viktigaste är att man har kontroll över sina processer och att man systematiskt hanterar alla flöden i organisationen. Om webbhotellet drabbas av "otillåten" nertid skall dom inte halshuggas för det, men däremot skall en handlingsplan utarbetas som med stöd av resurser och aktiviteter till slut skall förhindra att denna nertid inträffar igen. Klarar man inte det så skall man heller inte påstå annat.

Vad man som webhotellsägare glömmer är att allt detta är för deras kunders skull och med det så stärker man sin marknadsposition..

Var jag lite overkill nu? ;)

yellow 2007-06-08 20:00

Citat:

Originally posted by Storen@Jun 8 2007, 10:17
För att det inte skall bli alltför omständigt så skall kraven formas utifrån riskerna och kundkraven.
Först analyserar man marknaden över vilka krav man som kund ställer på webbhotellen. Sedan gallrar man ut de krav som är rimliga. Utifrån dessa krav skall de webbhotell som ansluter sig till denna Kvalitetssäkringsplan agera utefter varje krav. Hur varje enskilt webbhotell hanterar upptid, backuper, manuell bevakning eller brandskyddet är upp till var och en. Alla har inte samma förutsättningar och ekonomi utan det viktigaste är att man har kontroll över sina processer och att man systematiskt hanterar alla flöden i organisationen. Om webbhotellet drabbas av otillåten nertid skall dom inte halshuggas för det, men däremot skall en handlingsplan utarbetas som med stöd av resurser och aktiviteter till slut skall förhindra att denna nertid inträffar igen. Klarar man inte det så skall man heller inte påstå annat.
Vad man som webhotellsägare glömmer är att allt detta är för deras kunders skull och med det så stärker man sin marknadsposition..
Var jag lite overkill nu?

Nej inte alls, jag håller helt med. Men det ska just handla om att ansluta sig till vissa policys och agera utifrån dem mot sina kunder. Självklart kan man också ha olika nivåer i en sådan kvalitetssäkring där man beroende på kostnadsbild osv. kan välja att lägga sig på en lägre eller högre nivå. Huvudsaken är att kunderna förstår detta...

Storen 2007-06-08 22:45

... *psst*..det handlar inte om låga eller höga nivåer utan man skall ha ett fungerande system som förhindrar avbrott med mera. Om ägaren sover över i hallen med ringklockor som ringer varje kvart, eller om man använder megasystem som övervakar servrarna 24h/dygn/365dagar/år med känsliga instrument och mäter kapaciteten löpande skall inte spela någon roll. Det viktiga är att kunden aldrig drabbas negativt ;-)

Edit// Stavfel igen... :angry:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson