![]() |
Jag har kört adsense sen 2003 tror jag och det har gått lite upp och ner men senaste året så har procenten per 1000 klick blivit gradvis mindre. Nu är det totalt i botten, $0.48 CPM.
Antal besökare och antal klick är ungifär densamma hela året. Sidan har visseligen ändrat utseende men vafan, 89 buck för 4000 klick och 200.000 visningar är inte det lite väl snålt. Är det någon annan som kan dela med sig info. Hur ser det ut Just nu gällande AdSense inkomst, hur såg det ut för 1 år sedan? Om du skulle rekomendera EN annan konkurent till AdSense, vilken skulle det vara? Tradedoubler är vansinniga. Jag ger dem kanske 1.000.000 visningar och 200.000 klick och för det får jag 80kr eller något löjligt som jag sen ska skatta på och få en bunt avdrag från Tradedoubler själva. Slutkrämen blir väl en korv med bröd. |
Min erfarenhet är oxå att tradedoubler reklam är totalt meningslöst att ha på sin sida om man vill göra pengar.
Men det har ju faktiskt väldigt mycket att göra med vad du har för reklam på din sida, vad du har för content om den har med reklamen att göra, hur reklamen är utformad, vad det är för något man gör reklam om och hur man placerar den. osv. osv. |
Låter som att du bara visar idiella annonser om du bara har tjänar 89 dollar.
|
a) Kolla om du visar massa PSAs. Om så är fallet, fixa mera content (text) på sidan för att hjälpa google visa relevanta annonser.
b) Fixa tradedoubler premium = du får betalt per klick. c) Affiliate marketing är helt annorlunda än CPC. Du måste pre-sälja för att det skall ge nåt. Alltså - \\\"Hej, vi här på graffiticreator tycker att sprayburken berit är den bästa sprayen. Köp den här Jula\\\". På d) svarar vi nej, det finns ingen konkurrent till google som betalar lika bra. Edit: jo en sak till, tradedoubler utesluter inte att du kör adsense parallelt. Tvärtom så kompletterar de varandra bra. |
Citat:
a) Vad står PSA för? Menar du att jag ska fylla ut content med mer relevanta ord för att annonserna ska matcha bättre? B Jag kör endast med payperclick med TD, suger ändå...för mig iallafall. c) Här är jag inte alls med, kan du utveckla. När gör jag detta, för vem gör jag detta? d) Jag misstänkte det, i februari 2001 fick jag 15000kr om dagen. Andra bullar än gårdagens $87. |
PSA = Public service announcment = gratisannonser google visar när de inte hittar nåt relevant att visa. Du kan ställa in så att du istället visar en egen banner där.
Okey, jag har heller aldrig fått \"td\" att funka så bra, de andra leverantörerna är betydligt mera på hugget med bättre vilkor, zanox och cj. Det är ju fortfarande sales som gäller däremot. Presell är a och o i affiliatemarketing. Med adsense skickar du bara iväg besökaren och glömmer den saken, men skall du sälja något så väger det tungt om webbmastern besökaren kommer från har rekommenderat produkten. Eller iaf talat väl om den. Jag skulle gissa på att ditt problem med adsense delvis hänger ihop med detta, i min värld är graffitikids oborstade slynglar som inte har några pengar och inte heller köper något online. Sånt där kan google se nuförtiden och då får du mindre betalt. Du kan ju testa med lite andra annonsformer, text-link-ads.com (sälja textlänkar - det går att få ut rätt hyggliga stålar om du har mkt trafik och bra pagerank) eller adbrite.com (som adsense, fast folk köper din reklamplats specifikt) kanske fungerar bättre för just din sida (som är lite speciell). |
Alltså tar text-link-ads.com 50%!?! av text-länkarnas inkomster? Eller har jag missförstått det?
Det är ju en enorm summa.. 5% tycker jag skulle vara rimligt! :D |
Hur mycket tror du Google Adsense tar?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://www.webmasternetwork.se/f9t9401hl-st0.html Mindgem, här några tips: - Placera adsense bland ditt innehåll och inte till höger om innehållet, då detta filtreras bort av erfarna surfare. - Använd samma länkfärg på annonserna som du gör på vanliga länkar. På samma sätt använd samma textfärg. - Fyll på med innehåll (beskrivning, hjälp, tips och allt du kan tänka dig) på sidor som saknar text eller har väldigt lite text. Jag tror inte du kan förvänta dig att återfå dina golden days vilket var enorma summor och helt ormiliga i mitt förstånd i jämförelse med besökarantalet. Galet bra var det i alla fall :) |
Att hitta en annonsförmedlare som nöjer sig med 5-10% tror jag är svårt.
|
Enligt detta så tjänar Google 21.5% av alla klick som görs på AdSense-annonser.
|
Citat:
Jag har testat med att ha annonserna i samma färg som mitt innehåll, ibland så bra att det är svårt att se vad som är vad för en ovan men det har inte visat sig öka antal klick när jag har analyserat det hela. Däremot läste jag en intressant artikel som sa precis det motsatta, att ha en sida som hade lite innehåll och bäst av allt ett tråkigt innehåll, där på ha annonser med extrema färger, chockrosa och gräddeskärt, för då vill användaren snabbt klicka sig bort från webbplatsen. Men jag vill ju klart påstå att jag har bra innehåll, sen vill man ju inte reta upp AdSense folket ifall de skulle anse det strida mot gällande regler. Vad jag har fått ut av alla bra råd är nog att fylla upp mina sidor med mer textinnehåll, babbla på så det finns lite bättre sökord för annonserna + pre sell snack. Tills vidare... |
Hej,
Jag har aktat mig för Tradedoubler sedan jag läste vilken löjlig summa deras kampanjer normalt genererar till webbmakaren. Premium låter iofs trevligare. AdSense har väl inte sällan nackdelen att de skickar folk till ens konkurrenter, så även det har jag skippat ;-) |
Captain Thailan: du kan enkelt blocka de annonsörer du inte vill promota
skippa inte läsa manualen i farten :) |
Alla dessa trådar där folk klara på affiliate ersättning är riktigt patetiska.
Folk ser affiliate ersättningar som en RÄTTIGHET, inte en möjlighet. Bara klagar, klagar och klagar. Om ni får så dålig ersättning - SÄLJ SJÄLVA! Det du tjänar på affiliate program är det som annonsörerna värderar din sajt till. Idag klickar ca 1 promille av besökarna på en annons. Oftast är det sedan bara nån liten procent som köper grejjer. Alltså krävs det 10.000 tals besökare för att få ihop ett avslut som värderas till kanske 1kr, kanske 10 kr eller kanske 100 kr. Då kan man inte tro att man kommer bli miljonär med ett 1000-tal besökare per dag. Affiliatemarknadsföring är inte VÄLGÖRENHET, det är värdering av reklamplats. Tjänar du inte mer, är din sajt inte värd mer. Acceptera det istället för att klaga. |
Citat:
Jag har faktiskt fått mer betalt än tidigare, då är det iofs inga stora summor, men det är en början :) |
Citat:
|
Jon A,
Visst kan jag det men tror inte det gynnar min verksamhet ändå. robertson, Kan hålla med om att det är icke-konstruktivt att klaga och gnälla, men jag tar mig i varje fall rätten att tycka att vissa affiliate program har rent ut sagt löjliga ersättningar medan andra är riktigt förmånliga. Vill man annonsera företag som ger dig 10 spänn för varje tusenlapp de drar in så fine... Personligen håller jag mig till "vanliga" annonsörer. Jag har sett skillnader från 1 (en) procent upp till 8-10 procent, i ersättning, på ganska likvärdiga produkter/tjänster. |
Citat:
|
Citat:
Jag skulle inte valt ordet "klaga" utan utvärdera eller resonemang runt intäkterna och förhoppningsvis är jag inte patetisk bara för att jag vill tjäna pengar. p.s. Det är inte ett 1000 tal besökare utan runt 250.000 unika besökare per dag. |
Hehe.. din punkare robertsson.
|
Har du börjat praktisera som punkare Robertsson? :P
|
CJ ringde mig idag och prackade på mig nån form av (e)CPM-lösning, det kanske kan vara nåt för dig mindgem. Tjänsten heter Valueclick Media och verkar vara lite som tradedoubler premium-tjänsten fast bättre anpassad för internationella siter. Kontakta Andreas Ahlenius på CJ så hjälper han dig säkert.
PS. Till alla moderatorer; skall vi verkligen tillåta punkare på forumet? Jag tycker det känns lite oseriöst. |
Det kan inte vara så att flera annonsörer har spärrat din webbsida mindgem? Det går ju som annonsör att ställa in vilka webbsidor som man inte vill att ens annons ska visas på. Om trafiken som du skickar inte får annonsören att nå break-even så spärras du. Det behöver inte betyda att du gjort något fel, bara att dina besökare är mindre köpkraftiga än genomsnittet. De annonsörerna som betalar många kr per klick spärrar dig därför när de inser att de inte får tillbaks sina pengar. Istället visas då annonser för andra annonsörer som betalar mindre och vars annonstexter inte tilltalar dina besökare lika mycket. Kontentan blir färre klick till ett lägre pris. Tidigare kanske du visade annonser där du fick 10 kr per klick. Nu kanske du bara får 1 kr.
Rena spekulationer så klart… men jag kan inte se någon annan förklaring. |
Citat:
|
Helt normala värden och inget att hetsa upp sig över. Vill du ha bättre betalt, öka trafiken och förbättra sidan.
|
Citat:
Citat:
Citat:
Konstigt att alla svarar med att jag "klagar" och "gnäller" och "hetsar upp mig". Det låter som om jag vore en riktig gnällspik. Nidbild. |
Citat:
Annonsör 1 väljer att betala 5 kr/klick Annonsör 2 väljer att betala 1 kr/klick Annonsör 3 väljer att betala 3 kr/klick Allt annat lika, så kommer annonsen för annonsör 1 att visas på din webbsida. Annonsör 1 får utförlig statistik om köp och ser efter en tid att klick från din webbsida inte betalar tillbaks sig. Han/hon spärrar din sida. Då visas annonsörs 3 annons istället. Han/hon drar samma slutsats som annonsör 1 och spärrar också din sida. Nu vissas annons 3 istället. Annonsör 3 betalar bara 1 kr per klick och anser därför att trafiken från din sida betalar tillbaks sig. Din webbsida visar fortfarande annonser, men dina intäkter har sjunkit till en femtedel. |
Nu var det ett tag sedan jag annonserade via AdSens. Men som jag minns det så fungerade det precis som AdWords som jag fortfarande flitigt använder. Dvs man bjuder på olika ord. Det jag ville ha sagt var bara att om de högre buden bojkottar din webbsida så visas de lägre buden och då sjunker dina intäker.
|
Jag snittar ca 3 dollar / 100 sidvisningar på webbutikerna.net
Inte direkt så det blir bahamas med ananasdrink på beachen riktigt ännu.... Men det är pengar iallafall! |
Citat:
|
1 Miljon / dag ?
Vilken sida ? |
Ingen "svår" CPM att nå om man fokuserar sig på adsense.
Men för att vara $3 per 100 sidvisningar på webbutikernas upplägg av adsense är det bra :) |
Mindgem.. kolla in dom olika t-shirt affiliate-programmen som finns. Borde ju finnas möjlighet att hitta motiv som dina besökare gillar. CJ sköter bl a program för Cafepress (15%), Busted Tees (10%) och Spreadshirt (20%).. % är per sale. Zazzle verkar köra sitt eget race och har en lite skum struktur på utbetalningarna.
Edit: Sen finns ju T-shirt Hell med eget program. |
Citat:
|
Citat:
Hej! De annonsörer som ni anser vara oseriösa är bara att välja bort. De är oftast redan flaggade och kommer därför inte att visas för dom som inte vill. Mvh CJ |
Citat:
|
Citat:
Inte om du är fokuserad på adsense enbart. Behöver heller inte se ut som spam för att fungera bra. Min lägsta cpm ligger kring $15 |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson