![]() |
Möjligt att detta ska ligga under Off Topic, en admin kan väl flytta den om detta är fallet...
Hur som helst, nu till själva poängen. Har en idé som jag tror skulle kunna sälja bra på nätet, har kontaktat leverantörer för de produkter jag tänkt sälja men har fått samma svar från 4 stycken av 5 möjliga. "Vi kräver att du har en fysisk butik"... VARFÖR? Jag kan inte förstå detta alltså... Jag har även haft som argument att vi ska ha ett 020-nummer dit kunder kan ringa mellan 10-18 om de behöver hjälp (något som många e-butiker inte erbjuder). Trots detta så är det ingen av dem som vill vara med om man nu inte har en fysisk butik. Någon som varit med om samma tidigare? Finns det något annat bra argument man kan använda eller är en fysisk butik det enda sättet att gå tillväga? Hur som helst, hemskt tråkigt med dessa bakåtsträvare som inte ser möjligheterna. <_< |
Det finns för många bluffmakare och annat patrask som försöker med nätbutiker och ställer man kravet fysisk butik så försvinner de flesta förfrågningarna direkt. Om du är seriös så ska du inte ge upp där. Be att få ett möte med leverantören och presentera din idé och se till att göra en proffsig presentation. Dessutom så kan du behöva lägga upp bankgaranti etc. för att de ska vara villiga att släppa in dig.
Fixar du det så borde du kunna få köra vidare. |
Eller så startar du en butik hemma i källaren som har öppet ibland :)
|
Citat:
|
Anledningen att dom säger "nej" kan även vara att dom vill bevara sin profilering/exklusivitet.
Så fort varumärket säljs på internet så sjunker det lite i exklusivitet. Nu vet jag ju inte alls vad det är för typ av produkter och leverantörer, men detta är vissa argument vi själva stött på! Vissa är hårdare medans vissa ger med sig. Edit: Kom på ytterligare en sak! Dom kan ha andra kunder som säljer över nätet, dom två parterna kan i sin tur kommit överrens om "ensamrätt på nätet". Då, om deras andra kund säljer på en bra nivå så vill dom inte riskera att ta in dig även om du skulle sälja hyggligt. |
Mjooo iofs, men dem har ju inget emot att man öppnar en webbutik när man väl har en fysisk butik så lite skevt tankesätt isf...
|
Citat:
Jag kan till viss del förstå att man gör så, för det finns många "nötter" som inte kan räkna utan bara tänker att jag ska sälja så billigt som möjligt då säljer jag fler saker. Att de sedan inte får några pengar över, upptäcker de först när det är försent. Om man hårddrar alla konkurrensregler så kan nog inte leveratörer neka nätbutiker att köpa. |
Citat:
Tror inte det finns någon datautrustning i källaren alls. Garanterat inga servrar. |
Citat:
Egentligen så kan de säga ja och hänvisa till befintliga nätbutiker eller att de kräver en viss exponering i skyltfönster etc. Det finns en del krav som skulle vara väldigt svåra för marknadsdomstolen att neka till. Jämför med bilhandeln t.ex. |
leverantörer tänker oerhört olika med prissättning och försäljning.
Du kan inte köpa från någon dom redan levererar till? .. ofta kan priserna vara bättre än direkt från leverantören om dom är en större kund. Ivärsta fall om ideén är tillräckligt bra kan du kankse ta smällen med lite högre pris, men självklart ska du ha testat alla vägar för att få ett så bra pris som möjligt först! Jaga priser och förhandla priser är skoj! Man känner ofta ganska lätt på leverantören om det går att få bättre priser.. när dom börjar skruva och vända på sig och få ett konstigt tonläge då vet man att dom har gett ett för bra pris, dit strävar jag varje gång! Tillverkare tänker oftast samma, ju mer sålt destomer tillverkning desto bättre pengar.. du kan inte köpa direkt från tillverkaren eller tillverka själv? Ett tips för alla som håller på att förhandla priser etc är att ta en "säljkurs" |
Även om man som e-handlare kan känna sig diskriminerad, så tror jag att leverantörerna tänker helt rationellt. E-handel sker i 99 % av fallen i liten skala. Ofta är det frågan om oseriösa aktörer med bristfällig kunskap som vill prova vingarna med en ny e-butik. Eftersom en e-butik inte har några fasta kostnader, så behöver affärsidén inte vara så genomtänkt. Man kan helt enkelt prova och se hur det går. Många saknar dessutom startkapital och tänker bedriva verksamheten vid sidan om ett ordinarie jobb.
Ett ständigt återkommande fenomen bland e-handlare är även priskonkurrens. Att sänka priset på ett fåtal produkter genom olika kampanjer är klokt. Att sänka priset på ett helt sortiment är däremot riktigt korkat. Företagare som ger sig in i priskonkurrens gräver inte bara sin egen grav, utan riskerar att sätta en hel bransch i gungning. Ingen leverantör vill vara verksam i en gungig bransch där efterfrågan fluktuerar och priserna svänger. Leverantörer som inte vill sälja till e-butiker är alltså rädda för alla problem som det kan innebära med oseriösa aktörer på en marknad. Kan du däremot visa att du har en affärsplan, startkapital och att du inte tänker priskonkurrera så kommer de förhoppningsvis att ändra uppfattning. Var särskilt noga med att poängtera att du inte tänker priskonkurrera. Förklara för dem att din e-butik kommer att sikta in sig på marknader som de fysiska butikerna inte kan nå. Förklara för dem att din e-butik kommer att öppna upp hela norrland och övrig glesbygd för deras produkter. Just nya marknader kommer att framstå som mycket attraktivt, eftersom det innebär att du inte nödvändigtvis behöver konkurrera med deras gamla kunder. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:32. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson