![]() |
Hej.
Jag och två kompisar/kollegor har som projekt arbete pillat ihop ett rätt schyst interaktivt-webbspel. Det är försvisso några småbuggar kvar men inget som tar lång tid att fixa. Jag skulle vilja vete hur mycket man kan kräva för en sida som denna idag. Förr i tiden var den värd ganska mycket, men har ingen aning om vad priset kan ligga på idag. Vi har inte lanserat sidan än, men iaf. www.citymayor.net (Vet att man inte får skriva adresser här, men hittade inget bättre ställe att läggaa frågan på) |
Citat:
(Räknar med c:a 20000st medlemmar) 2000 + 1000 + 100 = 3100kr Så mycket skulle jag ge för den iaf. |
Tror den är värd mer (särskilt om den haft 20000 aktiva medlemmar). Det tar nog en hel del tid att programmera allt. Är ni ute efter att tjäna pengar vid en försäljning, så är det nog bättre att vänta och utveckla tjänsten vidare samtidigt som ni lanserar den och gör den populär.
|
Citat:
Tycker det är värt mycket mer än 3100kr. |
Spelet med ett fåtal medlemmar som idag är inte värt något i mina ögon, men med 20 000 aktiva medlemmar hade det varit värt mer än 3100 iaf, får inte riktigt ekvationen som säger att 20 000 medlemmar är värt 3100 att gå ihop :)
|
Citat:
Det skall givetvis vara med en nolla till :P Var helt genomtrött när jag skrev inlägget. (Kolla tiden) |
Menar du att varje medlem skulle vara värd 1 kr? vad skulle + 1000 + 100 vara för?
|
Citat:
antalet aktiva medlemmar + ev arbete från eran sida + domänen = pris. (Räknar med c:a 20000st medlemmar) 20000 + 1000 + 100 = 31000kr |
Citat:
|
Varför hänga upp sig på mig?
Jag sa ett förslag. Kom med egna och bättre förslag ist. för att gnälla på mig. |
Citat:
|
Är det 20.000 aktiva medlemmar?
vilken åldersgrupp? vad har du för info lagrad om dom? är det genomsnittiligt 20.000 aktiva medlemmar online samtidigt eller hur menar du? Det finns många faktorer men 20.000 aktiva medlemmar skulle jag värdera över 31kkr. |
Antar att det är runt 129 medlemmar
|
Mario: Han har aldrig sagt 20'000st det var jag som tog det som ett exempel.
Boogieman: Jo, men det beror helt och håller på hur allt är strukturerat. Är det spagettikod allting och ej W3C validerad HTML-kod så ger jag 1000kr för koden. |
Min erfarenhet av Citymayor är ett det är ett intressant spel, med roliga idéer. Jag tycker speciellt om funktionerna med byggschema och grejen med att skatten inte ändras direkt, utan den ändras med 2 procentenheter per timme, för att folk ska kunna flytta ut innan skatterna är FÖR höga.
Däremot finns det en hel del buggar i spelet och det kommer nog tyvärr inte hålla hur länge som helst. Angående koden så är det INTE valid HTML och dessutom en tabellayout (vilket inte heller är korrekt enligt standarden). Men som sagt har det potential.. Kanske kan bli nåt om man behåller många formler och börjar om från scratch... |
Citat:
Arbete = 1000kr? Motsvarar 1.5 konsulttimme i Stockholm. Du måste jobba riktigt fort! B) [/quote] fast antingen tar man väl betalt för jobbtimmarna (då främst om man redan har en beställning) eller så tar man betalt för besökare etc Det är ju jobbet på programmeringen som har skapat innehålls /besöksvärdet... |
??
Du måste fråga dig: hur mycket skulle det kosta för den potentiella köparen att göra en likadan site från scratch? Hur mycket ÄR ditt jobb värt? Kundstocken är också värd pengar, beroende på hur svårt och hur lång tid det skulle ta att skaffa fram en sådan för köparen på egen hand. Tid, tid, tid, tid = pengar I vissa fall; kompetens = pengar |
mm,
men man kan ju inte räkna med att få ut 100 000 kr för ett projekt bara för att man lagt ner 100 timmar på det och vill ha 1000 kr/h... Vid försäljning av obeställda projekt är det ju innehåll och besökarantal som är intressant för köparen och till viss del är det ju den tid och kompetens man lagt ner på sidan som skapar detta värde, men man kan ju inte sätta ett pris för vad man tycker innehållet är värt och sedan plussa på kostnad för den tid man suttit... |
Jag menar inte att man ska plussa på något för vad innehållet är värt, utan bara vad det har kostat att utveckla siten + förvaltning + kostnader och tid för att skaffa sig den kundstock man har.
Om inte innehållet är så pass speciellt att ingen annan kan göra en likadan site så är det ju en annan femma. Och sen kanske man inte ska beräkna sån hög timlön för ett projekt, men man måste inse att siten är värd olika mycket för olika kunder. Jag tänkte likadant själv förut innan jag blev kunsult "Men herregud, betalar man 500k för en site, oj jag kan göra det för 5000kr....jävlar jag kommer att bli rik" ;) |
ok.
men känns som det är stor skillnad på beställda projekt och någon som kodat ihop något och sedan hitta en köpare. I det senare fallet kommer det alltid bli tillgång och efterfrågan som gäller, och just nu är det nog köparnas marknad. Tillgången är ofta större än efterfrågan om det inte är väldigt unika saker. |
Vill inte gnälla på Master PR eller någon av er andra suckers som inte märkt det men
20000 + 1000 + 100 = 31000kr är väldigt, väldigt FEL!! 20000 + 1000 + 100 = 21100kr är väldigt, väldigt RÄTT! Känns väldigt skönt att få läxa upp er alla minsann. :D |
Citat:
hursomhelst så tror jag inte att man kan värdera medlemsantalet för högt just iomed att om spelet har potential så borde det inte vara alltför svårt att få dit ett antal spelare ganska omgående. ofta i fall som dessa sprids det 'wordbymouth' i en rasande takt om det är ett givande spel. samtidigt ska man nog inte nedvärdera projektet för mycket eftersom det antagligen finns vissa möjligheter att tjäna pengar på det, lite beroende på övriga faktorer. vad många glömmer i värderingar av färdigutvecklade sajter är vad det kostar att driva den. vad skulle det egentligen kosta i form av bandbredd, resurser och framförallt - är koden nog optimerad för att palla ett tryck från 20k medlemmar? skulle vilja föreslå en beräkning som mest grundar sig på möjliga intäker - driftskostnader (och övriga utgifter). det är ju oftast det man är intresserad av. har någon lagt ner 10000 timmar på något men möjligheterna att tjäna pengar på projektet är lika med noll så vill man ju ändå inte spendera pengar på det. |
Gammal tråd och sajten tycks inte finnas i sitt ursprung längre.
Men för oss som gör en del spel är det en intressant fråga. Det finns oerhört med webbspel men väldigt få som skräddarsys. Vi tar betalt baserat på hur lång tid det tar annars är det en dålig affärsidé. Men det går bara när kunderna vill ha något eget, en egen spelidé (helst unik) som kopplas till det man vill marknadsföra och där deras egen logga är med och spelet är på rätt språk. Driver man en sajt där webbspelet bara är ett litet, litet mervärde i allt annat som erbjuds är det säkert bättre att länka till någon av de miljoner av spel som finns. Men det är som med allting, skräddarsytt är ofta den bästa lösningen men oftast också mycket dyrare. Vad skulle ni tex. betala för http://www.brynas.se/games/rally/ ? |
Citat:
en hemsida som tagit flera månader att sätta ihop. Det är lustigt. |
Citat:
hur räknar du? 20000 + 1000 + 100 = 21100? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson