WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Portfölj upplagd (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21108)

ChristofferJ 2007-05-07 19:46

Hej!

Har precis fått upp min portfölj och lite feedback skulle inte skada.

Fokusen ska ligga på innehållet så sidan är enkel och nedtonad, inga direkta konstigheter, men skulle behöva få den testad på olika platformar och webläsare. Så om någon vänlig själ känner sig manad är jag evigt tacksam.

7th Chapter

Alla kommentarer är välkomna! ;)

WizKid 2007-05-07 19:51

För det första är sidan grymt segladdad för mig 15-16 sekunder för sidan att ladda. "Skapa nytt obj.."-bilden orkade jag inte ens vänta på att den skulle ladda.

Sen ser "Contact | Login to Client Lounge" att ligga fel i Fx under WinXP. Sitter på kanten av den bruna fyrkanten men det kanske ska vara så?

ChristofferJ 2007-05-07 19:55

Okej, tack för det WizKid. Det är konstigt dock, sidan är väldigt lätt i sig så det måste vara något med Media Temple i så fall?! Avskyr själv trögladdade sidor och vill absolut inte att min ska vara det.

Får kika på saken.

Vad det gäller texten som ligger fel hörde jag det från en vän nyss så det är väll något jag får förbjupa mig också. Tror det har med olika kerning i webbläsarna pc/mac att göra. Har fast storlek på den boxen vilket jag borde ändra kanske.

aerosole 2007-05-07 20:31

Ser ok ut. Tycker att konceptet på din sida funkar även om den inte riktigt känns färdig. Den har inte det där lilla extra som behövs i en design som denna.

Stilen liknar Chapter3, Idiocase, gamla Nginco och grabbarna men har inte den touchen som får den att stå ut. Jag gillar dock själva grundidén :)

Sidan är även för mig väldigt seg. Media Temple är en grym host, tyvärr är du dock nog inte ensam om att lida av sega sidor hos dem.

kydyl 2007-05-07 20:47

Tyvärr, den är snygg men inte bra.
Jag tycker att en sida ska vara tydlig, lättvnavigerad och gå snabbt att överblicka.

Färgerna och det lilla teckensnittet du valt gör sidan extremt svårläst.
Öka storleken en liten liten aning och mer kontrast mellan text och bakgrund så får du godkänt av mig :)

spajk 2007-05-08 07:15

Jag håller med personen i ovan om färgerna. Måste anstränga mig för att kunna läsa och det är alltid obehagligt. :)
Sidan är också otroligt segladdad för mig, detta är kritiskt då jag hellre stänger en segladdad sida än fortsätter vänta.

Är lite kluven över menyn också, försök att göra sidan mer användarvänlig. :)

1337pm 2007-05-08 11:43

Inga problem med laddningen, men gör gärna fonten större. Menyn ser konstig ut när den står så där på sidan. Cutting Edge betyder ofta icke-användarbarhet, så även här.

ChristofferJ 2007-05-08 12:12

Tack alla för era kommentarer.

Har passat på att göra texten lite ljusare, och även lite större (verdana 9px till arial 10px, dock väldigt lite skillnad). Bör den göras ännu större tycker ni?

Annars är sidan i sig menad väldigt simpel 'aerosol' men jag antar att jag bör se över designen lite ändå. Och som de flesta också har sagt är den väll inte självklar, men den kommer nog förbli så ett tag, sidan är trots allt inte riktad åt svensson.

Sidan ska ladda snabbare nu då jag flyttade över den till Loopia så länge.

melin 2007-05-08 12:33

det är ingen större skillnad på Verdana 9 och Arial 10 då Verdana är snäppet större än Arial..

Jag har perfekt syn, och jag har inga direkta svårigheter med att läsa, men jag måste anstränga mig lite

Sitter på 1280x1024 så din text är väldigt liten..

aerosole 2007-05-08 12:37

Nu känns det bra mycket snabbare!

Texten blev lite bättre men radavståndet är tight. Titta även på dina marginaler för texterna, ser att på vissa ställen klumpar det ihop sig (IE 6)

Jag är med på att sidan skall vara enkel. Tror inte heller det behövs särskilt mycket för att den skall kännas mer färdig.

ChristofferJ 2007-05-08 12:39

Precis melin, jag var rädd för att skillnaden skulle vara för liten. Det är väll bara jag och min fetish för liten text som bråkar, men det är väll dags att vifta den vita flaggan och drar upp den i Verdana 10 istället :)

Det är bra det aerosol, har kontaktat MT så vid får se vad som händer. Ska ta en noga titt på typografin igen som sagt, kerningen såg jag redan för början att den inte riktigt var hundra, och inte radavstånden heller för den delen. Så tack ännu en gång för responsen!

jonny 2007-05-08 12:51

Dålig kontrast ger svårläst text.
Jag har mycket god syn, men texten är för lik bakgrunden för att vara lättläst.

ChristofferJ 2007-05-08 16:26

Har gjort lite ändringar nu, bland annat radavstånd, kerning och färg på text. Även about rutan ska vara rätt nu. Dock lämnade jag den texten i 9 verdana, för att se hur det fungerar.

Resten får jag jobba på.

Vad tror ni?

Avegard 2007-05-08 20:40

Ser stiltigt ut, för mörk sida med trevligt upplägg. Som sagt, den är alldeless för mörk, och då menar jag för mörk. Jag har ingenting i mot mörka sidor, men denna är alldeless för mörk. 'Ljusar' du till texten och övrigt så blir den inte så mörk.

Samtidigt som den är alldeless för mörk så har den inga färger(?!). Nu är det också så att jag är fruktansvärt förtjust i färger, men denna är totalt färglös och tråkig. En utåtstående färg, jag säger, krävs på en modern hemsida idag. Om nu inte sidan heter "jagärfärglös" eller liknande när syftet med sidan är att vara färglös. Detta kan få besökare som är ute efter arbeten att lägga ner det och vända sig till någon annan eftersom det ser tråkigt ut. Men du räddar dig själv eftersom du har en utfylld portfolio med bra objekt. Flera av dina portfolio-objekt gillas starkt!

En Off-topicfråga:
Känner du Holger?

Lycka till i framtiden.

Mvh //
Kevin

jonny 2007-05-08 23:51

Texten går att läsa nu, förutom vänsterspalten som fortfarande är för mörk.
Dock hade jag nog hellre sett brödtexten i mörk färg på ljus bakgrund.

Hofvet 2007-05-09 01:16

Jag tycker det var en snygg sida! Jag gillar hur du framhåller innehållet (dvs. portfolion) och inte din sida i sig. Jag tycker du låter din portfolia tala för sig och det är inte för mycket snack runtomkring. Lagom och bra. Tummen upp!

Dock hade texten för dålig kontrast på sina ställen vilket helt enkelt ledde till att jag struntade i att läsa vad det stod.

Så kanske du borde fixa så den validerar i XHTML? Med tanke på att du har en länk dit.

Sitemap-länken funkar inte.

ChristofferJ 2007-05-09 15:40

Tack så mycket Hofvet, det glädjer mig!

Texten är bevisligen lite knepig, men som sagt så ska jag se över hela sidan ännu en gång, och då får väll texten sig en omgång också.

Såg nu att en av portföljsidorna inte validerade, en fjantmiss som nu är fixad. Tack för upplysningen! Vad det gäller sitemapen så kommer den upp nu, något jag bara glömt bort i farten.

wiborn 2007-05-09 16:27

Tror ingen har nämnt det, men under web; kan man trycka på "launch site" för att se sidorna du gjort. Dessa öppnas i samma fönster som huvudsidan, detta är jobbigt enligt mig. Bättre med ett nytt fönster för dom, enligt mig.

subudesign 2007-05-15 15:01

gillar den å lite ljusare text hade underlättat

Nicklas 2007-05-18 00:18

Gillar sidan, det jag såg finns inget jag kan klaga på.

empty 2007-05-18 02:48

Jag gillar sidan, men menyn var bara jobbig.

ChristofferJ 2007-05-18 11:50

Citat:

Originally posted by Nicklas@May 18 2007, 00:18
Gillar sidan, det jag såg finns inget jag kan klaga på.
Tack tack Nicklas. Några av dina logotyper pryder ju portföljen :)

Den har generellt blivit lite ljusare nu, vilket blev mycket bättre måste jag säga.
Kan fortfarande önska lite bättre text och upplägg på den. Men men..

Tid är inget som växer på träd så det får tas så småningom.

Captain Thailand 2007-05-18 14:09

Hej,

Mycket bättre med lite ljusare text än innan. Spontant kan jag ana att sajtens design tilltalar "andra i branchen" än "vanliga" kunder, men det är möjligt att jag har fel.

Men positivt att du hållt den är stilren så portfolion framhävs. Kanske bidrar även de "dunkla" färgerna till det?!

MrHandley 2007-05-22 16:18

Ingen höjdare för min del. Tycker det är för dålig kontrast mellan text och bakgrund. Tycker dessutom att det är hysteriskt jobbigt att först titta på en ljusbild, sedan titta på den svarta texten och sedan titta på en ljus bild igen.

Sedan skulle jag gärna läsa mer om förutsättningarna, kundens önskemål och genomförandet av olika uppdrag.

Jag hade valt bort dig (och jag håller ändå på att bygga upp ett nätverk med designers) om jag inte fått tips om att du var exceptionellt bra.

Obs, jag är varken designer eller grafiker, och ser inte skillnaden mellan babyblå och ljusblå, för att inte tala om hur lite jag bryr mig om storlek 9 eller 10 på gränssnittet :) Om det motsvarar din vanliga kundstock vet jag inte. Däremot är jag hyggligt bra på att få fram vad kunder tycker är "en snygg webb/design/print" och förmedla detta.

Weaver 2007-05-22 23:23

Tycker det ser jättebra ut. Tycker om den mörka looken på siten, många av dina verk gör sig bra mot det.

Gustav 2007-05-23 02:21

Först lite ris:

Du måste göra något åt kontrasten mellan text och bakgrund. En bra design utgörs av grafik och form som förenar användarvänlighet med estetik. Den svårläsliga texten får mig att tänka i banor som ”den här killen har inte koll på vad som funkar på webben”. Du sitter förmodligen bakom en dyr och högupplösta bildskärm med utmärkt skärpa. När man gör något för webben måste man dock utgå ifrån att besökaren sitter bakom en gammal billiga plattskräm med illa inställda kontraster och ett gäng döda pixlar.

Lite andra mindre missar:
Länken till ditt CV fungerar inte.
Länkarna View more under Web fungerar inte.

Och sen lite ros:

Logotyperna som du gjort åt andra företag är mycket lyckade. Stilrena, snygga och professionella. Även det jag hittar under avdelningen Print är mycket imponerade. Jag tycker på det hela taget att du har lyckats mycket bra med dina kunders projekt, men mindre bra med din egen sida. Kundens projekt bör dock alltid stå i fokus, så på det stora hela får man ett bra intryck av dig som designer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson