WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Aleborg värnar om konsumenter (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20997)

mattiasjarnhall 2007-05-02 15:05

Aleborg har gått ut med en programförklaring där de kritiserar hela webbhotellsbranschen för brott mot svensk lagstiftning när det gäller marknadsföring, försäljning och avtal mot konsumenter. De vill starta en ordentlig debatt och utlovar en konsumentvänlig nyhet varje vecka under hela maj.

Första nyheten är att de sänker sitt pris på .se-domäner och blir billigast av alla ombud. Det nya priset på .se hos Aleborg är 100 kr inkl moms, med ett introduktionserbjudande om 69 kr inkl moms under hela maj och juni. Senare denna vecka ska de lansera en DNS-tjänst också.

Källor:
http://www.idg.se/2.1085/1.106052
http://www.aleborg.se/blogg/

j3rk3r 2007-05-02 15:09

Smart utspel, ett bra sätt att få uppmärksamhet.

Schysst också med billiga .se-domäner!

grazzy 2007-05-02 15:19

Oj, undrar vart jag har sett det här marknadsföringsknepet förrut.

mazada 2007-05-02 15:24

ja, killen kör samma trix som förr, hehe lite roligt faktiskt..

Alto 2007-05-02 15:42

Nice! Regga regga

Crelle 2007-05-02 15:51

Jo men känns som det är lite försent.. Kan bara svara för mig själv, handlar max med 10 domäner per år... om dem kostar 70kr + moms eller 100kr + moms tycker jag är lite skitsamma... Det väsentliga är servicen och funktionaliteten. Där tycker jag loopia har allt man kan begära?

Nej satsa istället på ett kanon bra system, snabbt, smidigt och enkelt och till en vettig peng!

hnn 2007-05-02 16:10

Jonathan verkar vilja piska skiten ur Loopia :)

Härligt o se ifall han lyckas...

grazzy 2007-05-02 16:12

De kan ju börja med ett automatiserat system för att föra över sina domäner FRÅN loopia i så fall.. och med en bättre kontrollpanel för domäner (har inte testat aleborgs).

Loopias funkar ju, men den är ju långt från optimal när man vill göra ändringar i många domäner på en gång tex.

1337pm 2007-05-02 16:13

"Vi vill se en ordentlig upprensning"

Mellan raderna: Nu ska vi köpa upp alla småaktörer?

JonathanS 2007-05-02 17:17

Prissänkningen på .se-domäner är en av flera konsumentinriktade nyheter som vi kommer köra ut denna månad. Som andra redan har skrivit så väljer man inte leverantör enbart utifrån priset, service och funktionalitet är minst lika viktigt (och många andra saker därtill). Vi vet detta mycket väl och vi satsar givetvis på fler saker än bara priset.

Den DNS-tjänst vi ska introducera lite senare här i veckan kommer att knäcka LoopiaDNS bl a när det gäller att utföra ändringar av många domännamn samtidigt. Har en hel uppsjö med idéer när det gäller DNS-tjänsten och även om vi givetvis inte kan realisera allt på en gång så kommer ni garanterat att se tydliga fördelar med vår DNS-tjänst här framöver.

Köpa upp småaktörer? Nej, om än att vi inte är främmande för uppköp så ligger vårt fokus på organisk tillväxt. Vi sitter varken på oljepengar eller en börsbubbla ;)

Spindel 2007-05-02 17:42

Just föra över domäner FRÅN Loopia är något jag vill ha reda på. För visst är det lite småkrångligt med LoopiaDNS när man vill ändra flera domäner osv.

ZN 2007-05-02 18:24

Skitbra, så fort er kontrollpanel är klar med bulkfunktioner så flyttar jag alla domäner från Loopia till er, meningslöst med en kontrollpanel utan bulkfunktionalitet.

terlag 2007-05-02 22:02

Trevligt att man har valt det företaget som har samma värderingar som mig (verkar som det iallafall).

Snackade med loopia förut om att få print-css i deras dnstjänst. Och då svarade dom att man snart kommer göra en stor uppdatering av systemen. Men som en född skeptiker, är jag som sagt skeptiskt till att det kommer vara något att sätta klackarna i taket.

jonny 2007-05-02 22:11

Vilken tillfällighet att IIS har en kampanj med rabatterat pris till ombud som ökar antalet domänregistreringar ungefär samtidigit som det här nyheten :)

Att inget annat ombud hunnit före...

FunTrix 2007-05-02 22:42

JonathanS, om jag får lägga fram lite förslag så gör ert domänsök mer användarvänligt, det fungerar t.ex. inte att bara klicka enter för att söka vilket gör mig halvt galen. En annan smart funktion vore ju om ni listade alla lediga domäner inom det valda sökordet om min .se domän råkade vara upptagen osv så att man får en bättre överblick.

Decibel 2007-05-03 13:54

Först blev jag lite glad när jag såg nyheten, yeah, konsumentkrattande och lite action, men sen när man läser här och på kommentarerna så reageras det bara på att priset på domänerna är sänkt, jag personligen tycker att agerandet att få en vettigare funktion på det övriga är viktigare.

terlag 2007-05-03 18:49

Sänka priserna är ju det lätta som går snabbt att göra. Jag förväntar mig nu att man även kommer få se en uppdatering bland vissa funktioner under sommaren.

MRDJ 2007-05-03 19:14

Citat:

Originally posted by FunTrix@May 2 2007, 22:42
JonathanS, om jag får lägga fram lite förslag så gör ert domänsök mer användarvänligt, det fungerar t.ex. inte att bara klicka enter för att söka vilket gör mig halvt galen. En annan smart funktion vore ju om ni listade alla lediga domäner inom det valda sökordet om min .se domän råkade vara upptagen osv så att man får en bättre överblick.
håller med talande,

en anan sak som jag oxå saknat är att kunna "bulk söka" efter domäner

Vatos Locos 2007-05-03 20:31

Citat:

Originally posted by hnn@May 2 2007, 15:10
Jonathan verkar vilja piska skiten ur Loopia :)

Härligt o se ifall han lyckas...

Är ganska övertygad om att han kommer att lyckas.
Aleborg har redan ett bra grundkoncept och det finns massor av potensial att bygga vidare på.

1337pm 2007-05-03 20:42

Citat:

Originally posted by Decibel@May 3 2007, 12:54
Först blev jag lite glad när jag såg nyheten, yeah, konsumentkrattande och lite action, men sen när man läser här och på kommentarerna så reageras det bara på att priset på domänerna är sänkt, jag personligen tycker att agerandet att få en vettigare funktion på det övriga är viktigare.
Jag saknar en standardisering av något slag. Träffar dagligen personer som ser på webbhotellsbranschen som bilbranschen, där man lovprisar "100 gb utrymme och fri trafik" men saknar djupare insikt i vad det egentligen innebär. I bilbranschen är det för en del status att åka runt i stan med 400 hk under huven, även fast man kanske inte behöver mer än 50 hk. På den fronten har marknadsföringen lyckats för såväl bil- som webbhotellsbranschen. En standardisering kan möjligen hjälpa kunden att välja mellan olika leverantörer, men med en uppsjö av olikt definierade behov från många kunder och lösningar från många leverantörer kommer priserna alltid att variera. Marknadsekonomi ftw...

Avtalsmässigt finns det mig vetligen avtal som frånsäger allt ansvar för ev. fel och brister i tjänsten. Det torde ha sin grund i samma luddiga tolkningsregler som finns i avtal med t.ex. en ISP, där en hänvisning till tekniska begränsningar kan bli plattformen för att mota bort kundens krav på funktionalitet och att hålla ett avtal.

Ständiga förbättringar av ett företags tjänster är lovvärt men bara om det är värdeskapande för kunden, inte förbättra för sakens skull. Någon måste betala utvecklingsarbetet.

tedeh 2007-05-06 14:19

Synnerligen trevligt, nu blir det domänköp kan jag lova!

1337pm 2007-05-10 13:18

...och nu kommer svaret från Loopia, artikel på IDG idag. Aleborg går ut med att hela branschen bryter mot lagen, L/Mamut svarar med att slopa uppsägningstiden.

Bra eller dåligt?

Hade hellre sett en utveckling av cPanel, bulk-hantering av domäner mm.

terlag 2007-05-10 15:32

Kommer active24(mamut) göra det också, eller är det bara loopia??? active24 har ju usla avtal

1337pm 2007-05-10 15:57

Jag skrev L/Mamut för att visa på ägarförhållandet, vet inte om det även gäller Mamuts produkter. Ser dock att uttalandet i IDG i mångt och mycket är en upprepning av budskapet från mitten av mars, när det talades om att föra in L-konceptet i resten av Europa.

Enligt L's support idag kommer förändringarna att genomföras under sommaren 2007.

EmilIsberg 2007-05-10 18:17

Citat:

Originally posted by 1337pm@May 10 2007, 13:18
De där två ändringarna är inte de enda som ni kommer att få se.

Som ni förstår är det munkavel på när det gäller de planer som vi arbetar med, men ett tips är att hålla koll på framtida nyhetsbrev och publika uttalande.

digiArt 2007-05-10 23:20

Citat:

Ursprungligen postat av EmilIsberg
Citat:

Ursprungligen postat av 1337pm

De där två ändringarna är inte de enda som ni kommer att få se.

Som ni förstår är det munkavel på när det gäller de planer som vi arbetar med, men ett tips är att hålla koll på framtida nyhetsbrev och publika uttalande.

Nu är det krig :)

Loopia vs. Aleborg

Mortekai 2007-05-11 14:44

Intressant att det uttalandet ens behövs, men trevligt att se att alla aktörer inte jobbar med plånboken, utan också med huvudet :)

JonathanS 2007-05-11 17:23

Citat:

Originally posted by EmilIsberg@May 10 2007, 18:17

Förstår mycket väl att det är munkavel på hos Loopia. Trist det, öppenhet är så mycket trevligare.

Härligt att Loopia följer vår uppmaning och tar bort uppsägningstiden. Hoppas att ytterligare webbhotell gör detsamma och att upprensningen av vår bransch fortsätter. Det här är bara ett litet steg framåt, det finns mycket kvar att göra och vi ska fortsätta att visa vägen framåt.

Daniel.st 2007-05-11 21:22

Citat:

Originally posted by Mortekai@May 11 2007, 14:44
Intressant att det uttalandet ens behövs, men trevligt att se att alla aktörer inte jobbar med plånboken, utan också med huvudet *

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag tvivlar inte på Aleborgs intentioner om att göra något bra för branschen som helhet, tvärtom tycker jag att det är bra, men jag tror inte heller att Aleborg gör det hela helt utan egna (vinst)intressen heller.

Mortekai 2007-05-11 23:11

Sant Daniel :)

JonathanS 2007-05-14 10:02

Citat:

Originally posted by Daniel.st@May 11 2007, 21:22
Jag tvivlar inte på Aleborgs intentioner om att göra något bra för branschen som helhet, tvärtom tycker jag att det är bra, men jag tror inte heller att Aleborg gör det hela helt utan egna (vinst)intressen heller.

Det är självklart att vi har vinstintressen, vi är trots allt ett sunt och målinriktat företag :) Till skillnad från vissa andra aktörer så vill vi dock inte tjäna pengar på att bryta mot lagstiftningen och utnyttja våra kunder.

Nu har även PC för Alla uppmärksammat webbhotellens skumma avtalsvillkor samtidigt som Crystone meddelar att de slopar sin uppsägningstid.

EmilIsberg 2007-05-14 17:26

Som jag har förklarat tidigare tycker vi att det är mycket bra att Aleborg tar steget upp och blir seriösare.
Vi hoppas att de kan fortsätta det engagemang för kundernas väl som de har börjat med.

Jag tycker personligen att pikarna borde undvikas då det är mycket bättre att fokusera på att göra marknaden bättre. Det är där engagemanget behövs om ni frågar mig.

Något krig mellan Loopia och Aleborg finns naturligtvis inte då vi båda strävar åt samma håll trots att vi är konkurrenter. Även om båda företagen vill växa inom samma marknad så gör vi det genom att utveckla våra egna tjänster och produkter istället för att använda smutskastning mot det andra bolaget.

terlag 2007-05-14 18:14

Citat:

Originally posted by EmilIsberg@May 14 2007, 16:26
Som jag har förklarat tidigare tycker vi att det är mycket bra att Aleborg tar steget upp och blir seriösare.
Vi hoppas att de kan fortsätta det engagemang för kundernas väl som de har börjat med.
Jag tycker personligen att pikarna borde undvikas då det är mycket bättre att fokusera på att göra marknaden bättre. Det är där engagemanget behövs om ni frågar mig.
Något krig mellan Loopia och Aleborg finns naturligtvis inte då vi båda strävar åt samma håll trots att vi är konkurrenter. Även om båda företagen vill växa inom samma marknad så gör vi det genom att utveckla våra egna tjänster och produkter istället för att använda smutskastning mot det andra bolaget.

Skriver ni bara för eran avdelening "Loopia" för den andra delen "Active 24" verkar ju inte ha samma inställning?

Ingo 2007-05-26 21:30

2 bifogad(e) fil(er)
Har sett Aleborgs senaste banner annonsering och även läst hur man bl.a har utvecklat dns system.

Mitt råd till Aleborg måste vara att först prioritera beställningsformuläret måste fungera (se felmeddelande), det borde vara fler som får detta del meddelande.

En liten nyfiken fråga, vad orsaker detta meddelande?

Internet Sweden 2007-05-26 22:11

Så där långt behövde inte jag gå för att få felmeddelande, jag prövade redan för en dryg vecka sedan att söka på en domän hos dem och fick en liknande ruta:
http://www.internetsweden.com/images/aleborg.jpg

Jag förundras över JS och den "makt" han verkar ha över IDG som publicerar allt möjligt trams han kommer med:
Aleborg anmäler konkurrenterna

För mig får JS gärna se sig själv som en moralens och de rättfärdigas riddare, frågan är väl snarare hur många som går på det.

Förbaskat märkligt också med Registrars.se - ombudsföreningen för .se-ombud:
Där ombuden ska bli medlemmar för att:

Föreningens ändamål är bl a att:
• Verka för att upprätthålla en hederlig och yrkesskicklig ombudskår.
• Verka för att medlemmar tillvaratar kundernas intressen och utövar uppdragen under
iakttagande av etik och god ombudssed.
• Tillvarata ombudskårens allmänna yrkesintressen.
• Främja medlemmarnas fortbildning i frågor som avser domännamn.
• Värna om ett kollegialt förhållande mellan medlemmarna.
• Verka för branschgemensamma kontakter och ett gott samarbete mellan ombuden och
NIC-SE Network Information Centre Sweden AB (Nic-Se), Stiftelsen för
Internetinfrastruktur (II-Stiftelsen) samt myndigheter.
stadgar

, men över en dag ändras att JS sitter i registrars.se´s styrelse som representant för Loopia till att representera Aleborg i styrelsen helt plötsligt..sista mötesprotokollet registrars.se - så det är alltså personerna - inte ombuden som är medlemmar i registrars..(Jag har letat på siten, men jag kan inte hitta vilka ombud som är medlemmar, bara vilka som sitter i styrelsen..eller är det samma sak ?)

Men JS värnar genom registrars.se men anmäler kollegorna i branschen med Aleborg - är det någon mer än jag som tycker att det rimmar illa ?

Westman 2007-05-26 23:44

Generellt sett så ställer man sin plats till förfogande eftersom platsen inte är personlig utan man representerar företaget. Nu gick ju Jonathan till ett annat företag i samma bransch så han kan ju fortfarande representera ett medlemsföretag. Lite konstigt kan tyckas men det är väl upp till medlemmarna i registrars att hantera om de så önskar.

Helix 2007-05-27 00:12

Kör med FF, så funkar beställningen. Jag märkte också felet och fick slå över till FF just för denna sida :)

1337pm 2007-05-27 00:15

Citat:

Originally posted by Webm@ster@May 26 2007, 20:30
Har sett Aleborgs senaste banner annonsering och även läst hur man bl.a har utvecklat dns system.

Mitt råd till Aleborg måste vara att först prioritera beställningsformuläret måste fungera (se felmeddelande), det borde vara fler som får detta del meddelande.

En liten nyfiken fråga, vad orsaker detta meddelande?

Var i kontakt med Sulo om det där felmeddelandet förra veckan, då fick jag till svar att det kunde bero på AJAX.

rocky 2007-05-27 00:31

Fungerade klockrent för mig förra helgen och jag har IE7

Ingo 2007-05-27 11:23

Okej behöver man ha FF till just den här sidan för att kunna göra en beställning så, då borde väl kravet stå på deras webbplats ;)

Märkligt om medlemmar har kontaktat företaget men ändå så åtgärdas ej problemet, det borde för de flesta vara prioritet nr 1. Oavsett om det är ett ajax problem eller liknande.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson