WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Lag om länkning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2097)

ric 2004-04-22 21:02

Jag sitter och funderar över hur reglerna ser ut att länka till andra sidor.

Om man har en länk till en webbsida och ägaren av webbsidan säger att jag måste ta bort länken. Är jag tvungen?

Om jag har en beskrivning på en länk till en webbsida och ägaren säger att han inte gillar beskrivningen och säger att jag måste ändra den till det han exakt vill ha den till. Måste jag ändra min beskrivning även om den inte är missvisande eller på något sätt negativ?

Får man länka till andra dobbelsidor (som driver dobbel) än Svenskaspel? Har hört det ena och det andra om detta, någon som vet säkert?

Robin Calmegård 2004-04-22 21:49

Citat:

Originally posted by ric@Apr 22 2004, 18:02
Om man har en länk till en webbsida och ägaren av webbsidan säger att jag måste ta bort länken. Är jag tvungen?

Om jag har en beskrivning på en länk till en webbsida och ägaren säger att han inte gillar beskrivningen och säger att jag måste ändra den till det han exakt vill ha den till. Måste jag ändra min beskrivning även om den inte är missvisande eller på något sätt negativ?

Får man länka till andra dobbelsidor (som driver dobbel) än Svenskaspel? Har hört det ena och det andra om detta, någon som vet säkert?

Finns det någon prejudicerande dom vad gäller LÄNKNING över huvud taget? Jag skulle tro att du får länka precis vart du vill, men jag kan inte säga säkert. Skulle vara intressant att få se tidigare fall av detta. Detsamma gäller med dobbelsidor, du borde få länka precis vart du vill så länge det inte är DU som erbjuder tjänsten i Sverige.

pirayadata 2004-04-22 21:59

Det du bör tänka på är att:

-du inte får lägga upp andras logotyper/bilder som länkar om de inte ger dig tillåtelse till det.

-deras sida måste öppnas i ett helt fönster. den får altså inte öppnas i en frame i din sida. (däremot finns ännu ingen dom för att tex. köra en include och på så sätt få en hel site att hamna under ditt eget domän.. )

- om de inte vill att du har en länk till deras sida finns det kanske en anledning?
fråga varför, om du inte vet, och ta bort den om det finns en bra förklaring.
vissa seriösa företag vill tex inte bli sammankopplade med oseriösa företag/företag inom "fel" bransch.

vad gäller spel finns det inget som hindrar från länkning, däremot vet jag att svenskaspel är snåla vad gäller betalning för länkar.

respekt till de som förtjänar det.

ric 2004-04-23 00:25

tackar för era svar!

jannne 2004-04-23 01:45

Ang. länkar så tror jag att populistpartiet.com tydligen ska ha blivit bötfällt för att ha länkat till utländska spelsiter.

ric 2004-04-23 02:19

Om jag räknade rätt och deras räknare var rätt så skedde det för ca 31 veckor sedan, vilket inte är ruskigt länge sedan.
Borde kanske strunta i att länka direkt till utlänska spelbolag. Böterna de satt ut är för mig lika avskräckande som lotteriinspektionen vill att de ska vara.

Robert 2004-04-23 10:40

Jag kan inte i min vildaste fantasi se logiken i att det skulle vara förbjudet på något sätt att länka till en site. Kan tänka mig att om siten man länkar till är olaglig så skulle det kunna räknas som ett brott då du uppmanar/uppmuntrar folk att besöka det olagliga. Vilket lands lagar gäller då? Där servern står? I ett afrikanskt land (kommer ej ihåg vilket) är det förbjudet att skriva brev med grön text då endast kungen i det landet får göra det; kan dom stämma dig? =)

Tror inte att någon heller kan säga åt dig att plocka bort en länk såtillvida det inte rör sig om ett registrerat varunamn, exempelvis om www.xyz.com skulle vara namnskyddat och du skriver ut det i klartext i länken, men det låter inte heller troligt. Däremot så förstår jag *varför* företaget inte vill att sidan xyz länkar till dom.

Det hela är så absurt att det skulle vara lika godtagbart att en site som ligger på det (ännu) publika internet skulle stämma folk som besöker deras sida.

ric 2004-04-23 12:36

Har för mig att det var ett fall där en person länkade till mp3:or och blev åtalad eller stämd, men friades för att det vara bara länkar och inte han som lagt upp mp3:orna. Där handlade om länkning direkt till det otillåtna materialet och inte bara till huvudsidan för en mp3site, ändå friades han.
Men det är kanske skillnad när det gäller något som inblandar statliga bolagsmonopol...

Johan 2004-04-23 14:02

Det är olagligt att göra reklam för utländska spelbolag på sidor riktade till svenskar. I alla fall enligt lotteriinspektionen.

dannelito 2004-04-23 15:49

Man undrar ju vad Lotteriinspektionen tycker om att Aftonbladet.se tjänar pengar på att göra reklam för Expekt.com

Lotteriinspektionen kan väl inte hindra någon från att länka till spelbolag? Eller har vi någon juridiskt kunnig person här som tror att deras sak håller i rätten?

Edvard 2004-04-23 21:41

Vad jag vet så ska det inte vara olagligt att göra reklam för utländska spelbolag eller liknande. Dock kan jag tämka mig att det för 35 veckor sedan var olagligt att göra detta. Jag är dock inte säker på min sak, men finns det inte en hel del sidor som har banners för expekt och även aftonbladet har väll reklam för dsom i tidningen, eller har jag sett fel?

Mvh Edvard

Johan 2004-04-23 22:33

Citat:

Originally posted by wiseguy@Apr 23 2004, 12:49
Man undrar ju vad Lotteriinspektionen tycker om att Aftonbladet.se tjänar pengar på att göra reklam för Expekt.com

Lotteriinspektionen kan väl inte hindra någon från att länka till spelbolag? Eller har vi någon juridiskt kunnig person här som tror att deras sak håller i rätten?

Jag vet inte säkert, men en jurist ifrån Lotteriinspektionen skickade i alla fall ett brev till oss angående något liknande. Vi valde att ta bort reklamen för att undvika en tvist. Detta var för ett fåtal veckor sedan.

Det råder ju fortfarande spelmonopol i Sverige (så vitt jag vet?) och då borde det väl vara olagligt...

myapp 2004-04-24 17:36

Apropå länkar. Kan någon förklara för mig varför man inte får länka så mycket i WN? Det är ju skit jobbigt att sitta och klippa och klistra in urler som inte är länkbara.

ric 2004-04-24 17:50

Tas upp här: http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...t=2104&hl=&s=wn

dejwul 2004-08-27 13:10

Någon som vet mer om att annonsera för utlänska spelbolag på svenska sidor?
Är det verkligen lagligt?

Tobias Turesson 2004-08-27 13:41

Tror det finns någon skillnad informera om andra spelbolag och göra reklam ;D
Sen tror jag en del siter som aftonbladet.se visar sina banners från någon sida från utlandet och inte bryter på reglerna ? Det ska väl iaf vara olagligt att göra reklam för utländska spelbolag för svenskar.

Johan G 2004-08-27 14:20

Den tvisten är väl inte avgjord än....
Är väl bara vänta o se, o låt andra driva ev tvister om rätt att ha annonser eller inte, kan ju bli ganska dyrt om man tappar målet...

Tobias Turesson 2004-08-27 14:23

Läste i senaste internetworld då hade domstolarna dömt så iaf.

Johan G 2004-08-27 18:37

Var de Europadomstolen ? Har för mig att de gick upp där om de nu inte bara va för tolkning årt Svensk domstol....

mypay 2004-08-28 00:51

Alltså.. expekt och dom.. är dom verkligen utländska?

Du kan ha lotterispel i sverige bara dom inte sänds från sverige... TV3 t.ex har sin studio i sverige (ni vet dom där ord-lekarna på TV) - dom sänder till England som i sin tur skickar det direkt tillbaka till Sverige igen..

Så rent juridiskt sänds det från England där sådan lag inte finns.

Baserat på den principen borde man alltså kunna ha en websida på en server i t.ex England, länka till den.. och ha firman i sverige - eftersom lagen gäller just utländska spelbolag

det finns kryphål runt alla lagar.. Lotteriinspektionen medger att TV3 t.ex gör just så som jag skrev ovan. Jag har också pratat med deras jurister om dom här frågorna..

Tobias Turesson 2004-08-28 00:58

Citat:

Originally posted by Johan G@Aug 27 2004, 18:37
Var de Europadomstolen ? Har för mig att de gick upp där om de nu inte bara va för tolkning årt Svensk domstol....
Tror det var svenska, de har dock överklagat.

Johan G 2004-08-28 01:15

Citat:

Originally posted by mypay@Aug 28 2004, 00:51
Alltså.. expekt och dom.. är dom verkligen utländska?

Du kan ha lotterispel i sverige bara dom inte sänds från sverige... TV3 t.ex har sin studio i sverige (ni vet dom där ord-lekarna på TV) - dom sänder till England som i sin tur skickar det direkt tillbaka till Sverige igen..

Så rent juridiskt sänds det från England där sådan lag inte finns.

Baserat på den principen borde man alltså kunna ha en websida på en server i t.ex England, länka till den.. och ha firman i sverige - eftersom lagen gäller just utländska spelbolag

det finns kryphål runt alla lagar.. Lotteriinspektionen medger att TV3 t.ex gör just så som jag skrev ovan. Jag har också pratat med deras jurister om dom här frågorna..

Varför finns då inte alla utländska spelbolag här?

De kan inte vara så att "ordlekarna" inte bedöms som lotteri "spel" och därmed inte går under denna lag...

De där med servern i annat land hålller knappast då du som ligger bakom och användaren finns i detta land....

digiArt 2004-08-28 09:29

Citat:

Originally posted by mypay@Aug 28 2004, 00:51
Johan har helt rätt, det är obetydligt var i världen webservern står. Det är var du bedriver verksamhet och vart verksamheten är riktad som är av betydelse.

TV3:s (och kanal 5) har förmodligen den konstruktionen att de har studio i sverige som ägs av ett bolag, sedan har de sannolikt ett bolag med sändningsrättigheter i England. Det svenska bolaget producerar innehåll på uppdrag av det Engelska. Därmed är det det engelska bolaget som gör utsändningen, inte det svenska. Det är utsändandelandets sändningsregler som gäller, inte mottagarlandets.

Inte riktigt samma regler som för webbplatser alltså...

ric 2004-08-28 10:04

Kan det inte vara så som Johan G säger att ordlekarna räknas som prestationbaserade tävlingar, då de tävlande måste svara rätt för att vinna något. Visserligen kanske utvalsprocessen av vem som får svara räknas som lotteri.

EDIT: TV4 kör ju också ordlekar på för- och eftermiddagen, de brukar väl köra med allt i Sverige. De hade problem en gång i tiden med Vem vill bli miljonär, men räknades som en tävling tillsist?

mypay 2004-08-28 12:51

treans ordlek klassas som lotteri.. hur det är med 4ans vet jag inte..

iaf enligt lotteriinspektionen. men det är möjligt att dom har ett bolag i england som sköter det hela. och jo.. det stämmer nog det ni skrev med server etc.

för även om man måste svara på en fråga så är det ändå ett slutgiltigt spel som funkar som lotteri..

men om lagen nu gäller för reklam riktade mot svenskar..

gör sidan på engelska, ha en engelsk banner för de utländska spelbolagen.. så kan man inte längre klassa den som "riktad mot svenskar"

Johan G 2004-08-28 13:18

Citat:

Originally posted by mypay@Aug 28 2004, 12:51
treans ordlek klassas som lotteri.. hur det är med 4ans vet jag inte..

iaf enligt lotteriinspektionen. men det är möjligt att dom har ett bolag i england som sköter det hela. och jo.. det stämmer nog det ni skrev med server etc.

för även om man måste svara på en fråga så är det ändå ett slutgiltigt spel som funkar som lotteri..

men om lagen nu gäller för reklam riktade mot svenskar..

gör sidan på engelska, ha en engelsk banner för de utländska spelbolagen.. så kan man inte längre klassa den som "riktad mot svenskar"

Håller nog inte, Svenskar kan inte engelska ?

Användaren finns inte i Sverige du finns inte i Sverige ?

Om nån moderator vill rensa så gör det börjar hålla lite väl låg nivå & OT....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson