![]() |
En del tips som förhoppningsvis skall leda till en bättre orderingång:
1. Erbjud så många betalningslösningar som bara är möjligt. Ta även telefonbeställningar och ev. via fax också. 2. Minska antalet steg i utcheckningen och ta bort alla irrelevanta element. Separera helst hela utcheckningsprocessen från sidan i övrigt. Bort med menyer och allt annat och låt kunden fokusera på att slutföra köpet utan några distraherande element. 3. Minska antalet obligatoriska fält i orderformuläret. Orderformuläret ska inte bara vara kort och enkelt. Det ska kännas kort och enkelt också. Klargör tydligt vilka fält som är obligatoriska och vilka som är frivilliga. 4. Placera länken till varukorgen på en enkel-att-hitta-plats på alla sidor. 5. Ange total kostnad i varukorgen. Inklusive fraktkostnad. Om du överraskar kunden med andra kostnader senare i orderprocessen så ökar risken markant att du förlorar kunden/köpet. 6. Placera noteringar och instruktioner nära "problem element" i orderformuläret. 7. Tillhandahåll klara och tydliga försäljningsvillkor, fraktkostnader, leveranstider m.m. 8. Använd trovärdighetsindikatorer såsom, kundomdömen (feedbacks), SSL-Certifikat m.m. 9. Om kunden anger sin epost adress, klargör att ni aldrig kommer att sälja adressen eller skicka ut skräppost. 10. Placera ett telefonnummer (helst ett gratis 020 nummer) på en tydlig plats på alla sidor. 11. Använd inga pop-ups. 12. Använd helst inga java-scripts. Användarens webbläsare kanske inte stöder detta. 13. Hjälp kunden att rätta till fel i utcheckningen med CGI meddelanden som är lätta att förstå. Kvaliten av felmeddelanden kan ofta vara skillnaden mellan ett slutfört köp och en förlorad kund. 14. Byt färg på besökta länkar så att kunden inte klickar runt i cirklar bara för att dom inte kommer ihåg vilka länkar dom redan har besökt. 15. Gör aldrig så att interna länkar öppnar i nya fönster. It's a no-no. Externa länkar tvärtom. 16. Ange priset för en produkt/tjänst mycket tydligt. Gärna fet röd text. 17. Se över laddningstiden för varje sida. Framförallt måste bilder/grafik optimeras så bra som möjligt för att få ner sidans laddningstid. Laddar inte sidan inom 5-6 sekunder så försvinner många kunder. 18. FYLL PÅ MED EGNA TIPS........... |
18. Var snabbare, billigare och ha bättre support än dina konkurrenter. Bygg på detta sätt långsiktigt ett varumärke och låt ryktet sprida sig.
19. Erbjud kringtjänster som gör att människor vill besöka din sida även på grund av andra anledningar än att handla. Detta kan vara i form av forum, recensioner osv. |
Mycket bra tråd! Hmmm... kommer just nu inte på några fler tips eftersom jag tycker era punkter ovan täcker så pass mycket!
|
20. Lägg till produktbilder på varje produkt, gärna fler. Tillåt kunderna att skicka in bilder på hur de använder produkten
21. Skylta med produkterna på förstasidan, tänk på att inte skriva hur bra ni är, varför man ska köpa av just er, att ni har f-skatt bla bla bla som är vanligt bland nyföretagare. Tänk er att det är ert skyltfönster, visa era produkter! 22. Designa sidan, en unik design ökar trovärdighet och känsla. 23. Visa andra produkter kunder har köpt i samband med denne, gör gärna detta även i varukorgen eller i sista steget i kassan, det ökar mycket! 24. Gör kundtjänst lättillgängligt, låt kunden direkt på produktsidan ställa frågan 25. Samla e-postadresser! Inga av era annonskampanjer går hem om ni inte fångar upp något av kunden. De flesta kommer aldrig att registrera sig bara för att få ett nyhetsbrev, ta då bara e-posten och ta sen också möjligheten att skicka ut nya nyttiga erbjudanden per mail. Akta dig dock för att skicka för många |
26) Skippa frames och gör en sökmotorvänlig hemsida istället. Många av dina affärer kommer faktisk från google och andra sökmoter.
27) Ha ett telefonnummer för telefonförsäljare/leverantörer och ett för kunder. Så man slipper stressa på ett kundsamtal bara för en telefonförsäljare ringer. Hänvisa alla telefonförsäljare till ett specieltnummer. Kommentare till 10 och 25) 10 ) 020 är jättebra, men skall man tilllåta 020 nummer så skall det även fungera från mobil. Jag vet själv på mina kunder att många ringer från mobil, och det finns ingent mer irriterande att ringa 020 nummer som är spärrat för mobil telefonsamtal. Mitt förslag är att istället skaffa ett bra telefon nummer. ( Jag kan fixa fram sexsiffriga 08 nummer ) . Jag fundera även på att ha olika telefonnumer i olika landsändar, på sätt får man lokalförankring. Se senaste DMZ där har dom en artikel hur man sätter upp en asterix och lite IP telefoni. 25) Man skall vara jävligt petig med hur man använder e-post reklam idag. Fråga kunden hur han vill ha det, skicka inte ut reklam bara för ni har fått en epost adress. Skall ni skicka ut epost reklam, se till att de finns möjlighet att avregistra sej och reklamen är adresserad till just den adressen. |
26. Ha snabb epost support, se till att ha ett svar iväg inom 24 timmar.. always, gärna snabbare
|
Citat:
|
Nej struntar i dem gör dem väl inte men det är ju inte optimalt att bygga sidor i frames. En korrekt uppbyggd css-baserad sida har nog större möjligheter att ranka högt än en sida i frames.
|
Citat:
|
Första tråden på wn som jag bokmärkte...
|
Skakar liv i tråden,
26) se till att ha bra produkttexter och se över alla andra texter på webbshoppen, allt ska vara så lättförståligt som möjligt. Tänk på vokabuläret ni använder er av i texterna. 27) sökmotoroptimera gärna era texter men låt dom ändå vara lättförståliga för kunden. |
28) Kan tyckas grundläggande men om ni har en produkt i ert sortiment, se då till att ni verkligen säljer den.
29) Om det står att produkten finns på lager förväntar man sig att den skickas senast dagen efter, om så inte är fallet meddela tydligt om detta. |
Jag går emot förslag 25. Skicka _aldrig_ mail till en kund utan att denne bett om det, såvida det inte är viktig information såsom att deras konto blivit hackat eller liknande.
Jag bryr mig föga om Nisse Larssons Hifi som jag köpte en kabel av för tre år sedan nu har rea, fyller fem år eller har uppdaterat sin sida. Jag vill heller inte ha deras vidriga mail med "erbjudanden bara för mig". Skicka nyhetsbrev till kunder som bett om det, gör det enkelt att anmäla sig och placera rutan så den syns. Gör det dessutom enkelt att avanmäla sig. |
Citat:
18a. Behandla alla reklamationer snabbt, proffsigt och generöst. Be om ursäkt för att det blivit fel, ersätt kunden frikostigt, och lämna så mycket information som möjligt. Bättre tillfälle att göra någon till säljare av dina produkter kommer du aldrig att få. Går det så skickar du nya varor och låter kunden behålla de gamla. |
Även jag tycker att låga priser är en dålig väg till fler beställningar. Det skapar bara priskonkurrens i branschen och leder i slutändan inte till flera köp, utan endast till att dina konkurrenter tvingas sänka priserna de också. Är man ny i branschen så kanske man kan lägga sig lite lägre i pris för att ta marknadsandelar fort, men är man marknadsledare och sänker priserna så är det att skjuta sig själv i foten.
---- 30) Ha tydliga kontaktuppgifter och tydlig information om företaget. Även om du bra säljer via nätet, så ange företagets adress, organisationsnummer, telefonnummer, e-postadresser, mm. Ta gärna med kort på t ex anställda/personal, lagerlokal och kontor. Visa att ni är ett fungerande och levande företag och inte bara en anonym sida på webben. |
31. Skriv egna produktbeskrivningar - kopiera inte tillverkarens beskrivning som "alla" andra använder.
32. Skriv bra rubriker. Om kunden inte gillar rubriken föreligger en överhängande risk att han/hon inte fortsätter att läsa vidare... 33. Om eran logga (som normalt är lokaliserad högst upp till vänster) inte direkt förmedlar vad ni erbjuder för tjänster/produkter, skriv en kort förklaring i direkt anslutning till loggan. 34. Testa olika prissättningar. T.ex. priser som slutar med 9 eller 7 har en tendens att ge bättre resultat. 35. Gör "allting" klickbart. Besökare har en tendens att klicka på allting dom ser, speciellt bilder. 36. Var tydlig, öppen och ärlig i alla lägen. Kunden har ALLTID rätt (även om han inte har det). 37. Om en kund ringer dig och frågar varför han ska köpa "produkten" av dig och inte från nån av dina 30 konkurrenter så måste du ha ett svar. Vet inte vad det heter på Svenska men det kallas USP (Unique Selling Points) |
38. Skicka med i paketet någon form av reklampryl som en penna med www adressen på. Jag gör det i en av mina butiker till de som beställer för mer än 100 kr, de kunderna återkommer mer ofta än andra. Pennan ligger ofta vid datorn och det påminner om att de skall handla igen.
|
Citat:
När någon klickar på en produktbild för att studera den närmare, se till att bilden är rejält stor så att man verkligen ser alla detaljer. Alltför ofta när man klickar på en miniatyr för att "förstora bilden" får man upp samma bild igen eller möjligtvis en aningens större variant. Stora fina bilder vid aktivt val alltså. |
39. Erbjud inte köp av en vara som inte finns i lager.
40. Erbjud något som har begränsad tid. T.ex. i) 100 första kunderna får XXX ii) rabatt på varor till ett visst datum. Det lockar till snabbare beslut om köp. |
41. Testa olika landningssidor för en specifik produkt/tjänst.
Görs enklast genom att att skapa en kampanj i Google Adwords med t.ex. 3 st olika annonser/landningssidor för samma produkt/tjänst. I kampanjens inställningar väljer du "Rotate: Show ads more evenly", så kommer dom 3 annonserna att visas en i taget med lika antalet visningar i slutändan. När du har avslutat testet så raderar du dom 2 annonserna som hade sämst "conversion rate". Skapa nu 2 st nya landningsidor och annonser och kör dom mot den som hade bäst "conversion rate" i det första testet. Upprepa detta tills du har kommit upp till en högsta möjliga "conversion rate". Detta är klockrent för att få veta vad som funkar och inte funkar. |
42. Skippa registrering och login för kunden, låt kunden gå direkt till kassan som man gör i en fysisk butik.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
"Om du väljer till produkten X inom 10 minuter så slipper du betala frakt utan den skickas samtidigt". |
Jag håller med gillar det efter köp, men under köpet blir jag bara ilsken på vistaprint faktiskt. Då vill jag bara snabbt genom kassan.
|
Citat:
Att vara billigare är dock en konst. Märk väl att jag inte sa "ha lägre marginaler än dina konkurrenter". Att prispress skulle vara osund konkurrens är nonsens och endast tillämpbart i omogna marknadssegment. Prispress kommer förr eller senare att drabba alla och det gäller att vara bäst förberedd. |
Många fina tips här, det tackas för.
|
Citat:
|
Citat:
"Prispress kommer förr eller senare att drabba alla" skrivet tillsammans med omogna amarknadssegment gör att jag undrar i vilka sektorer du verkar. Testa att sälja kläder på biblioteksgatan i stockholm till exempel. (eller till den målgruppen på nätet). Åter igen, beror helt på vilket segment man riktar in sig på. Säljer man usbpinnar eller liknande så är det självklart att priset är en faktor. Men det jag säger är att det int eär ett självändamål att vara billig. Men nu kliver vi rejält utanför tråden. För att styra tillbaka: 43: Gör specifika erbjudanden för etiska minoriteter 44: Gör specifika erbjudanden för olika helgdagar (jul, ramadan, hannuhka, påsk, etc etc) 45: Jobba aktivt med dina leverantörer för att vara först med nya produkter |
Citat:
|
48) markera tydligt ut olika erbjudanden med olika sifferkombinationer som får köparen att tycka att det ser billigt ut.
49) Ha en FAQ som besvarar simpla och vanliga frågor och utöver det ett support team som svarar via mail/telefon på frågor som kunden har. |
Intressant tråd!
Nyligen köpte jag ett program (minns inte om det var hos Adobe eller Roxio). Jag var i kundvagnen på väg till kassan när jag fick telefon och var borta 5-10 minuter. När jag kom tillbaka hade det poppat upp en ruta som sa att om jag slutförde beställningen inom si och lång tid skulle jag få 20% rabatt. Jag som ändå hade tänkt köpa produkten blev förstås glad. :) Egentligen riktar det sig förstås till folk som blir tveksamma under orderprocessen. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Näe, det behöver det inte vara. Kan vara en fördel för leverantören att putta ut en mindre mångd på markanden först. Eller så kanske du har kanaler som ingen annan kommer åt? Eller sp kanske du kan få ut det bredare på en gång än vad andra kan? |
Citat:
Dessutom, det påvisats (troligen bevisats) att man upplever dyrare varianter som bättre även om två produkter är identiska (vanligt inom kosmetikbranschen då samma produkt sälj under olika märken). Detta är grundläggade marknadsföring. Om man tittar på Prisjakt så är det inte allt för sällan som de billigaste butikerna har dåligt omdöme och ibland t.o.m registrerade hos kronofodgen. Jag själv tillhör gruppen som nästan alltid ser förbi prislappen. Jag skulle omformulera #18 till: Försök ge den bästa möjliga service och misströsta inte om det resulterar i lite högre priser. Tyvärr minns jag inte riktigt men jag har för mig att kunder som letar efter det billigaste är de minst trogna. |
Citat:
Men så är jag småläning också och driver prisagenter :) |
Citat:
Verkar finnas en del oenigheter om ifall låga priser är bra eller inte. Men vi nöjer oss vid det och går vidare i tråden tycker jag. Vill gärna se fler erfarna e-handlare bidra med tips. So keep´m coming! |
26) Lite tillägg: Se till att det är bra texter och att det finns ett bra överflöd av data om produkten. Är rätt jobbigt att köpa saker när det saknas en massa information om produkten, man vet ju faktiskt inte vad det är man köper då..
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson