WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Comclick (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20847)

ComclickGirl 2007-04-25 10:16

Hej,

Jag tänkte bara säga att vi nu också äntligen finns på WebmasterNetwork för att svara på frågor rörande det nya annonsnätverket Comclick. Comclick är en del av Hi-Media Scandinavia AB.

Comclick utvecklades 1999 och är ett av de ledande affiliatenätverken i Frankrike.
Förutom lanseringen nu i Sverige i februari (2007) har Comclick även verksamhet i flertalet europeiska länder såsom Belgien, Portugal, Spanien och snart också i Tyskland. Även utanför Europa har Comclick verksamhet i bland annat Brasilien och Kina.

Hur fungerar då Comclick?
I Comclick placerar man ut en annonskod för sin annonsplats på sin webbsida.
De kampanjer man väljer att visa optimeras för annonsplatsen avseende på klick och visningar.
Statistik tas enkelt ut för både siteägare och annonsörer i Comclicks interface.

Det finns också en funktion i Comclick som kallas för House Ads.
En House Ad kan vara bra att använda om det till exempel inte finns någon annons för tillfället som passar för din målgrupp i Comclick. Då skapar du en egen annons som kan marknadsföra din egen webbsida eller någon av dina vänners webbsida. Ett annat alternativ är att använda annonser från något annat affiliatenätverk
för din annonsplats.

I slutet av maj har vi beräknat att byta "kostym" på Comclicks webbsida och det kommer innebära en hel del förändringar.

Ställ gärna frågor här om ni har några funderingar rörande Comclick.

EDIT: Denna tråd är fäst i Affiliate- och annonseringsprograms-forumet som en officiell tråd för att representera Comclick här på WebmasterNetwork. / Marcus

palmik 2007-04-25 22:39

Vilka är era i nuläget främsta målgrupper sett till de annonsörer ni har?

Några annonsörer som primärt riktar sig till tjejer ålder 11-17?

ComclickGirl 2007-04-26 10:31

Hej Palmik,

Vår främsta målgrupp just nu vad gäller våra annonsörer för tillfället är relativt bred. Vi har inledningsvis medvetet gjort så eftersom vi är relativt nystartade och därför erbjuder stora varumärken som är allmängiltiga snarare än nischade.

Alltmedan vi växer kommer vi mer och mer segmentera våra annonsörer in i en mer passande målgrupp för våra affiliates webbsidor.

Tanken med http://www.comclick.se är just att använda kategoripooler både för annonsörer och affiliates för att bättre matcha behovet och därmed resultatet för båda parter.

Just målgruppen flickor 11-17 år är ganska svårmatchad för våra annonser för tillfället. :)

jonny 2007-04-26 13:28

Vore kul med en kortfattad beskrivning om varför man ska välja er framför era konkurrenter. Vad är ni bättre på? Vilka fördelar finns det?

Timofey 2007-04-26 13:32

Citat:

Originally posted by jonny@Apr 26 2007, 13:28
Vore kul med en kortfattad beskrivning om varför man ska välja er framför era konkurrenter. Vad är ni bättre på? Vilka fördelar finns det?

De betalar väldigt bra för klick. Flera kronor klicket i de flesta fall.

Thomas 2007-04-26 14:34

Citat:

Originally posted by jonny@Apr 26 2007, 12:28
Instämmer, vore intressant!

ComclickGirl 2007-04-26 14:41

Citat:

Den frågan borde egentligen någon av våra affiliates svara på. Och det som är bra funktionsmässigt för en webbsida är sämre för en annan osv.

En av sakerna vi arbetar på mycket är att få en god kommunikation med våra siteägare för att alla parter skall få ut mesta möjliga av samarbetet. För oss är det viktigt att få feedback och förslag på vad som kan förbättras eller vad som önskas. En del av att öka transparensen kring Comclick är att vi delar hälften av våra annonsintäkter med våra siteägare och på så sätt enklare kan föra en öppen dialog.

En funktion som en del av våra siteägare tycker om är att de "slipper" byta annonskod varje gång för en ny kampanj. Så när en kampanj tar slut påverkas inte visningen av annonserna eftersom kampanjerna optimeras för deras annonsplats.

Andra är mer traditionsbundna och vill helst hämta en specifik annons och inte ha kampanjerna "rullandes" per automatik. För att undvika "tomma" annonser när kampanjen tar slut finns det möjlighet att skapa så kallade House Ads i Comclick som då visas för annonsplatsen.
Det finns även möjlighet att påverka utseende på annonsplatsens bakgrundsfärg t.ex. om man vill att annonsplatsen skall smälta in när det inte finns några aktiva kampanjer.

För de som vill annonsera genom Comclick kan vi stå till tjänst med ett säljteam med mångårig erfarenhet inom digitala medier. Våra säljare kan ge tips och förslag på vilken målgrupp av siter som passar för just din produkt eller ditt varumärke.

2cool4school 2007-04-26 14:59

Jag har bara positiva kommentarer om comclick. Rekommenderas.

ComclickGirl 2007-05-03 15:16

Ett tillägg gällande Comclick eftersom det har kommit frågor om det.
Den målgrupp vi främst riktar oss mot är siteägare som har egna företag.
Vi har olyckligtvis inte möjlighet i nuläget att erbjuda även privatpersoner annonsering genom Comclick.
Men vem vet vad framtiden har i sin famn... :)

jonny 2007-05-03 15:32

Jag har faktiskt testat och mina intryck är positiva hittills. Dock är gränssnittet lite underligt och svåranvänt.

Jag får inte heller siffrona att gå ihop. På en sida står det att jag tjänat X kr denna månad och på en annan att jag tjänat mer än X kr igår.

Jag tycker också att det är svårt att få plats med annonserna. 50 x 50 känns lite väl liten, och nästa steg är 250 pixlar brett. Jag skulle vilja se exempelvis 120 x 60 och lite varianter åt det hållet.

2cool4school 2007-05-03 17:56

Citat:

Originally posted by jonny@May 3 2007, 15:32
Jag har faktiskt testat och mina intryck är positiva hittills. Dock är gränssnittet lite underligt och svåranvänt.
Jag får inte heller siffrona att gå ihop. På en sida står det att jag tjänat X kr denna månad och på en annan att jag tjänat mer än X kr igår.
Jag tycker också att det är svårt att få plats med annonserna. 50 x 50 känns lite väl liten, och nästa steg är 250 pixlar brett. Jag skulle vilja se exempelvis 120 x 60 och lite varianter åt det hållet.

Jo, det där med statistiken är faktiskt lite krånligt. Hoppas det förbättras i nya versionen.

fungi 2007-05-03 19:31

Vilka annonsörer är anslutna? Går det inte att vara privatperson?

ComclickGirl 2007-05-04 09:38

Jag skall försöka svara på era frågor så gott det går nedan. :)

Jonny:
Gällande gränssnittet så är det annorlunda från andra affiliateprogram, men ju mer man använder det, desto mer förstår man logiken i det. Första gången man använder det kan det dock vara ovant och därför svårare att komma underfund med.

Jag tar med mig önskemålet om mindre annonser än de befintliga. Anledningen till att vi mest använder större format beror på att vi hittills har använt oss av de format som är vanligast inom annonser på Internet för att på så vis hitta en bredd nu i början som de flesta kan använda sig av, både annonsörer och websiteägare.
Alltmedan vi växer kommer vi bredda utbudet av annonsformat.

Jonny och 2cool4school:
Statistiken kommer att förbättras. Som det är nu visas annonsintäkterna CPC istället för de intäkter ni som websiteägare får.
Däremot visas er totala intäkt.

Jag hade en diskussion senast igår gällande det här med annonsintäkterna och vad som skall visas för websiteägare, därför undrar jag vad ni vill skall visas?
Annonsintäkter eller era intäkter?

Er intäkt per klick eller annonsintäkten per klick?

fungi:
I nuläget finns det ingen möjlighet att erbjuda tjänsten Comclick för privatpersoner.
Beklagar det.
De annonsörer vi använder är relativt välkända varumärken och produkter. Även det kommer att förändras längre fram då vi hoppas på att kunna erbjuda mer nischade produkter som passar bättre för er målgrupp.

Önskar er en trevlig helg.
:)

jonny 2007-05-04 11:56

Jag vill se vad jag tjänat totalt per månad, per dag och per klick.
Om annonsören får betala 100 kr per klick och jag får 3 kr vill jag veta att jag får 3 kr - vad annonsören betalar är inte speciellt intressant i sammanhanget.

ComclickGirl 2007-05-04 12:21

Hej Jonny.

Jag skall föra ditt önskemål vidare gällande statistiken.

Som det är nu syns annonsintäkten per klick, dvs cpc-priset, och intäkten för siteägarna i Comclick är hälften av CPC:n.
Dock går det att se vad man har för total intäkt den innevarande månaden.

Som sagt var, jag skall framföra önskemålet.

Timofey 2007-05-04 13:03

Citat:

Originally posted by jonny@May 4 2007, 11:56
Jag vill se vad jag tjänat totalt per månad, per dag och per klick.
Om annonsören får betala 100 kr per klick och jag får 3 kr vill jag veta att jag får 3 kr - vad annonsören betalar är inte speciellt intressant i sammanhanget.

Håller med. Det som är intressant för oss är hur mycket vi som hemsidesägare tjänar, inte vad annonsören betalar eller vad ni tjänar (dock låter 50% som ni tar aldelles för mycket!).

Crelle 2007-05-04 13:50

50% är oehört mycket, om man jämför med tradedoubler, affiliator och double... Men ur hemside-ägarens perspektiv är det lite skit samma.. Är juh annonsören som får lida :)

ComclickGirl 2007-05-04 14:25

Nu vimsar ni bort mig. :) Jag vet inte vad ni menar med att det är alldeles för mycket?
För annonsörerna eller för siteägare?
Vad gäller annonsörerna så kommer antagligen klickintäkterna anpassas efter vilka annonsörer vi får in.

jag måste bara reda ut en sak; ni menar att ni vet hur stor procent av t.ex. tradedoublers annonsintäkter ni får?
Om jag inte har fel så finns det väl ingen uppgift i något affiliateprogram förutom Comclick där ni får reda på hur stora annonsintäkterna är?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Men om önskemålen är att det inte skall visas så kan vi ta bort den parametern,
anledningen till att systemet visar det, beror på att det i andra länder såsom till exempel Franrike, där Comclick har funnits i några år, har uppskattats att det finns en viss transparens gentemot siteägare vad gäller annonsintäkterna.

Timofey 2007-05-04 14:29

Citat:

Originally posted by ComclickGirl@May 4 2007, 14:25
jag måste bara reda ut en sak; ni menar att ni vet hur stor procent av t.ex. tradedoublers annonsintäkter ni får?
Om jag inte har fel så finns det väl ingen uppgift i något affiliateprogram förutom Comclick där ni får reda på hur stora annonsintäkterna är?

Det vet man oftast inte, men jag som annonserar med Affiliator vet hur mycket jag betalar till dem och hur mycket mina affiliates får till exempel.

jonny 2007-05-04 14:36

Citat:

Originally posted by ComclickGirl@May 4 2007, 14:25
Nu vimsar ni bort mig. *Jag vet inte vad ni menar med att det är alldeles för mycket?
För annonsörerna eller för siteägare?
Vad gäller annonsörerna så kommer antagligen klickintäkterna anpassas efter vilka annonsörer vi får in.
Men om önskemålen är att det inte skall visas så kan vi ta bort den parametern,
anledningen till att systemet visar det, beror på att det i andra länder såsom till exempel Franrike, där Comclick har funnits i några år, har uppskattats att det finns en viss transparens gentemot siteägare vad gäller annonsintäkterna.

Den är inte ointressant, men det intressanta är hur mycket jag tjänat.

Översättningen är inte helt lysande heller, men det är en bagatell "Statistik förnuvarande månad" bör förmodligen heta "Statistik för innevarande månad" - skriv i alla fall isär "förnuvarande" till "för nuvarande".
Och klick heter inte "klicks" i plurtal utan fortfarande "klick".

Men är "förtjänst" beloppet jag tjänat och "CPC" vad annonsören får betala?

Vore kul att kunna se förtjänst per webbplats och dag om möjligt.

Vid sessionstimeout hamnar man inte längre på den svenska sidan...

ComclickGirl 2007-05-04 14:38

Alltmedan Comclick växer, kommer vi som jag har nämnt tidigare, (tror jag :)), att även ta in mindre annonsörer för att på så sätt kunna få mer riktade annonser.

Vi tror att även om annonsintäkterna kanske då minskar per klick så ökar ändå chansen för att träffa rätt målgrupp och då även klicken och merförsäljningen.

Så du är välkommen att höra av dig om du vill diskutera annonseringsmöjligheterna i Comclick.

ComclickGirl 2007-05-04 14:43

Tack för tipsen gällande översättningen.
Skall åtgärdas så fort vi har tid.

Du kan se statistik per webbsida och dag redan nu.
Klicka på namnet på den webbsidan du vill se statistik för per dag och därefter på den blå ikonen.

AndreasJ 2007-05-04 15:47

Verkar intressant.. synd att man är privatperson bara då :)

jonny 2007-05-04 17:30

Citat:

Originally posted by ComclickGirl@May 4 2007, 14:43

Du kan se statistik per webbsida och dag redan nu.
Klicka på namnet på den webbsidan du vill se statistik för per dag och därefter på den blå ikonen.

Se där. Det hade jag missat :)
Det går att göra en massa finurligt, men det är svårt att förstå hur.

jonny 2007-05-04 17:33

Hmm... på första sidan när man loggat in står det att en webbplats (som är nylanserad och knappt har några besökare) dragit in 1,88 kr (förtjänst).
När jag tittar på "statistik senaste 30 dagarna" står det att jag haft ett klick för 3,76 kr (förtjänst).

Vilken siffra är det egentligen som gäller och vad är det för skillnad?

ComclickGirl 2007-05-07 09:50

1,88 kr är den intäkt du får som siteägare.
3,76 kr är annonsintäkten.
Och du får hälften av annonsintäkten.

Vi kommer att ändra statistiken så att den blir mer lättförståelig framöver.
Jag lovar.
Det är så att vi måste hitta en gemensam medelväg som fungerar för alla länder där Comclick är lanserad (eller kommer att lanseras).
Vi skall ha ett möte i slutet av maj för att diskutera olika möjligheter och utvecklingen av Comclick.

Med tanke på alla önskemål här kommer det troligtvis bli så att vi enbart kommer att visa intäkterna för er som affiliates.

jonny 2007-05-07 10:30

Då är ordet förtjänst helt fel "annonsintäkten" är er omsättning. Det är inte er förtjänst och det är inte heller min förtjänst. Kommer inte på något klockrent ord dock.

ComclickGirl 2007-05-07 10:42

Som sagt var tidigare, vi kommer att förändra saker så att det blir enklare med statistik bland annat. :)

ComclickGirl 2007-05-09 10:16

Jag skulle vilja ha lite mer feedback rörande annonsplatserna.
Hur upplever ni att optimeringen av kampanjerna för annonsplatsen fungerar?

jonny 2007-05-09 10:43

Jag har försökt stänga av vissa annonser, men det verkar inte fungera.

Actionaid-annonsen får många visningar med CTR ligger på 0% så jag vill stoppa den. Det verkar inte gå så bra. Skicka PM eller maila om du behöver veta mer om det specifika fallet.

Nicklas 2007-05-09 11:12

Ni har inte så att man kan använda epi?
Jag har ingen större lust att registrera massa webbplatder utan brukar istället använda epi för att skilja på sidorna.

ComclickGirl 2007-05-09 11:25

Jonny
Citat:

Jag har försökt stänga av vissa annonser, men det verkar inte fungera.

Actionaid-annonsen får många visningar med CTR ligger på 0% så jag vill stoppa den. Det verkar inte gå så bra. Skicka PM eller maila om du behöver veta mer om det specifika fallet.

På grund av fördröjningen i systemet så kan inaktiveringen av kampanjerna i Comclick dröja ett par timmar innan de träder i kraft.
Jag går in omedelbart och kollar upp Action Aid åt dig och hör av mig per mejl Jonny.

ComclickGirl 2007-05-09 16:25

Nicklas
Citat:

Ni har inte så att man kan använda epi?
Jag har ingen större lust att registrera massa webbplatder utan brukar istället använda epi för att skilja på sidorna.

Idén med Comclick är att både annonsörer och websiteägare delas in i pooler för att bättre matcha sin målgrupp. Därför vill vi helst att man registrerar de webbsidor man vill använda annonserna för.

Men om du hellre vill använda epi för att styra annonserna och du får det att fungera kan vi inte hindra det.

Tez 2007-05-09 17:42

Citat:

Originally posted by ComclickGirl@Apr 25 2007, 10:16
Det finns också en funktion i Comclick som kallas för House Ads.
En House Ad kan vara bra att använda om det till exempel inte finns någon annons för tillfället som passar för din målgrupp i Comclick. Då skapar du en egen annons som kan marknadsföra din egen webbsida eller någon av dina vänners webbsida. Ett annat alternativ är att använda annonser från något annat affiliatenätverk
för din annonsplats.

Hur fungerar detta? Är det bara att klistra in koden för en annons från det andra nätverket i den ruta där det står html redirect? Den efterfrågar en url, men det finns ju ingen url att ge? Man får ju inte mecka runt med den automatgenererade koden för att vara säker på att det funkar om jag har förstått det hela rätt.

Jag testade att klistra in koden, men nu har allting hängt sig och jag kan varken se den eller ta bort den?

ComclickGirl 2007-05-10 09:42

Tez
Citat:

Hur fungerar detta? Är det bara att klistra in koden för en annons från det andra nätverket i den ruta där det står html redirect? Den efterfrågar en url, men det finns ju ingen url att ge? Man får ju inte mecka runt med den automatgenererade koden för att vara säker på att det funkar om jag har förstått det hela rätt.

Jag testade att klistra in koden, men nu har allting hängt sig och jag kan varken se den eller ta bort den?

Godmorgon Tez,

Jag såg vad du menade, jag skall kolla upp vad som kan ha blivit fel och försöka åtgärda det så snart som möjligt.
Jag hör av mig på ett eller annat sätt. :)

Timofey 2007-05-13 16:13

Hej!

När jag klickar på Hem >> Fakturering >> Bankkontoinformation, så står det:
"Följande information är nödvändig för att vi ska kunna göra en utbetalning. Se till att fylla i formuläret noggrannt." och sedan "Fakturanummer"

Vad menas med det? Varför ska jag som ska ha pengarna utbetalda ange något fakturanummer?

P.s. Kanske ska göras som officiell tråd det här?

ComclickGirl 2007-05-14 10:51

Hej,

Hoppas att alla har haft en trevlig helg.

Jonny.
Citat:

Hej!

När jag klickar på Hem >> Fakturering >> Bankkontoinformation, så står det:
"Följande information är nödvändig för att vi ska kunna göra en utbetalning. Se till att fylla i formuläret noggrannt." och sedan "Fakturanummer"

Vad menas med det? Varför ska jag som ska ha pengarna utbetalda ange något fakturanummer?

Betalningssystemet i Comclick baseras på fakturering, dvs våra siteägare som är företagare skickar en elektronisk faktura till oss.
Det är den enkla anledningen till att vi efterfrågar fakturanummer.

För att förtydliga det hela så kan jag nedan beskriva flödet för hur betalningen i Comclick fungerar.

Betalningsförfarande i Comclick
Under Betalning finns det en länk som heter Fakturering.
När dina intäkter har validerats finns den aktiv.
Där fyller du i dina betalningsuppgifter samt fakturanummer.

Om du har uppnått den lägsta betalningsnivån på 500 kr kommer dina intäkter att senast betalas ut nästkommande månad.
Däremot om du inte har uppnått 500 kr, kommer inte dina pengar att betalas ut förrän du skickar nästa faktura förutsatt att båda fakturorna tillsammans överstiger 500 kr.

ComclickGirl 2007-05-14 10:59

Tez

Citat:

Jag tänkte svara på Tez fråga här också trots att jag redan har kontaktat henne gällande det här problemet.

Anledningen till att det blev knasigt var att det användes en redirect till alternativet HTML-länk plus en bild. Det klarade inte systemet av att känna av vad det var för typ av länk.

En House Ad skapas antingen av en redirect då klistrar man in en redirect-url.
Eller så väljer man alternativet HTML-url plus bild och då skall url:n till bilden också anges.

För House Ad

fabian 2007-05-14 11:08

Man kan välja Aktiebolag, Enskild Firma och Ekonomisk förening, men varför inte Handelsbolag?

ComclickGirl 2007-05-14 11:49

Fabian
Citat:

Man kan välja Aktiebolag, Enskild Firma och Ekonomisk förening, men varför inte Handelsbolag?
Bra synpunkt där. :)
Jag har inget bra svar på det tyvärr eftersom jag personligen inte var inblandad i just den delen. Men jag skall försöka få det ändrat asap.
Det har inte behövts tidigare då vi ändå har kunnat behandla handelsbolag som antingen Enskild firma eller Aktiebolag.

Mycket av det som står på www.comclick.se kommer att ändras när vi förändrar utseendet på hela webbsidan. Eventuellt kommer då den funktionen i registreringen bytas ut mot att man måste skriva in sitt organisationsnummer istället.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson