WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hur designar ni? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20724)

Adestro 2007-04-19 19:36

Hur går ni tillväga när ni tar fram designen för en sida? Photoshop/Fireworks/Illustrator direkt? Ordentlig skiss att utgå ifrån? Eller utvecklar ni kodbiten innan ni lägger minsta arbete på det estetiska?

melin 2007-04-19 19:43

papper och penna
photoshop
html/css
asp/php

icehole 2007-04-19 20:48

Papper och penna
HTML/CSS
PHP

najk 2007-04-19 21:15

photoshop/imageready, bra musik, sql, php/html och till sist css.

HenSod 2007-04-19 21:16

Tidigare:
Papper och penna
Photoshop
HTML

Nu:
Photoshop
XHTML och CSS

acidflash 2007-04-19 21:23

Musik
Papper och penna
Photoshop
PHP/HTML
SQL.
Beror lite på vad man ska göra för nått.

Daniel.st 2007-04-19 21:29

Idé -> Koncept -> Design (Photoshop) -> DB -> BL -> HTML/CSS -> Content.

Edit: Typo

Mattias 2007-04-19 21:41

Strö-surfar runt på internet.
Bygg upp egna konstruktioner av innehållet du sugit upp i photoshop
html/xhtml/css..

Och givetvis som jag läste ovan, musik.
Musiken får timmarna att panga igenom ruskigt fort.

rhuse 2007-04-20 10:32

1. Idé (mindmap)
2. Skiss (Papper)
3. Design (PS)
4. XHTML/CSS (PSPpad)
5. Browsertesting
6. Sen massa strul med bakomliggande kod och databaser:)

Egentligen bara under 1-5 kan jag ibland lyssna på musik samtidigt men under 6 så ska det hållas tyst och koncentrerat :) Ska kanske tilläggas att Idé-stadiet inte sällan innehåller lite strösurfande, bildtittande etc. för att hämta inspiration.

Frost 2007-04-20 10:34

Har helt lagt bort pennan, trodde jag aldrig men nu är det direkt till photoshop och ibland en förseningsrunda runt illustrator eller flash..

Daniel.st 2007-04-20 11:21

Kaffe är också en vanlig ingrediens :)

Santos 2007-04-20 12:37

1. Databaser
2. Skriver snabbt ihop en sida i xhtml där data från databaserna kan presenteras.
3. PHP- och Javascriptgrejer
4. Testar en massa former och designer med xhtml och CSS.
5. Gör eventuella bilder/knappar/designdetaljer i Photoshop.
6. Skriver klart CSS- och xhtml-koden och sätter in bilderna.
7. Testar och fixar buggar.

:)

Adam 2007-04-20 13:05

Bara jag som absolut inte kan börja med scripten innan jag har en färdig layout att gå efter?

1. PS och eventuell Illustrator
2. Dreamweaver, gör en html variant av sidan samt testar den i IE/FF
3. Databasen
4. PHP

Innan jag ens börjar brukar jag surfa runt på liknande sidor och sno ideer. Under hela utvecklingsstadiet står Jimi hendrix och skriker ur högtalarna.

godo.se 2007-04-20 15:10

1. Photoshop
2. xhtml / css
3. Serverteknologier

Pixelstorm 2007-04-20 16:52

Brukar väl gå till så här ungefär:

Idésurf (Sker egentligen hela tiden. Det är oftast när jag slösurfar som jag får idéer ;))
Photoshop (Mockup - Sedan lite finslipning som blir slutdesign)
XHTML (Själva skelettet där klasserna sätts)
CSS (Layout och alla klasser)
PHP (Om det är en sådan typ av site)

MattiasA 2007-04-20 17:34

Photoshop -> XHTML+CSS -> PHP+mySQL

eliasson 2007-04-20 18:05

Photoshop => Clientside (HTML, CSS) => Serverside (PHP, MySQL)

Björn 2007-04-20 18:05

Från hjärtat!

Adestro 2007-04-20 18:44

Ingen som har svarat använder ASP/Access... :)

Själv får jag svårt att koncentrera mig med musik på.

blixtsystems 2007-04-20 18:58

mindmap -> flash (design skiss) -> db -> flash (utveckling) -> PHP (integrera med flash) -> HTML/CSS (bädda in flash och göra en enkel HTML version)

Jag är som ni kanske förstått ingen HTML fanatiker och gör inte gärna rena webbsidor i HTML utan mest diverse webbapplikationer, och är inte mycket till grafisk designer utan en utvecklare.

Hofvet 2007-04-20 19:11

Det här med minmaps har jag aldrig förstått mig på. Använder ni verkligen det? Jag har fått för mig att det är något man mest säger för att det låter bra, haha :)

melin 2007-04-20 19:16

jag kör asp.. dock inte access utan mySQL (kör även php iofs)

HenSod 2007-04-20 21:17

Citat:

Originally posted by Hofvet@Apr 20 2007, 19:11
Det här med minmaps har jag aldrig förstått mig på. Använder ni verkligen det? Jag har fått för mig att det är något man mest säger för att det låter bra, haha

Jag använder minmap till mycket. Tycker det är att bra sätt att strukturera anteckningar på. Dock skulle jag aldrig få för mig att använda mindmap till webbutveckling eftersom att jag anser att det är fel användningsområde.

rhuse 2007-04-20 21:21

Regelrätt mindmap kanske det inte är men något liknande i alla fall. Databasskisser, funktioner, länkträd, idéer i allmänhet. Allt sånt kan vara skönt att få ner på papper när man sitter och funderar och då blir det gärna i en form av ostrukturerad anteckning/mindmap.

Annars använder jag inte gärna mindmaps trots att många proppsar på att man ska göra det under föreläsningar etc...

blixtsystems 2007-04-20 21:50

Jag tycker mindmap är bra för projekt som är lite för komplicerade för att kunna visualisera det hela i huvudet men samtidigt inte riktigt kräver att jag planerar upplägget in i detalj med UML. Det är smidigare än att sitta att skissa på papper tycker jag.

Under utvecklingsarbetet och debugging använder jag det typ som en komihåg lista, men det är lättare att hålla saker och ting överskådliga.

Björn 2007-04-21 00:44

Mindmaps är bra om det är lagom mkt information, typ bra för en föreläsning, mindre bra för att komma ihåg en hel bok imo. Vad design anbelangar så är mood-boards bättre egentligen.
Gör man en mindmap över hur någonting tekniskt (som programmering) ska struktureras så skapar man väl per definition snarast ett flödeschema.

allstars 2007-04-22 06:52

Hitta en bra sida, sno koden, "search and replace" på företagsnamn(sajtnamn), lägga till lite fel stavnningar och sär skrivningar - publish

;)

tommiehansen 2007-06-22 15:27

1. Inspiration + Research + Idé (blandar)
2. Papper & penna + Idé
3. Inspiration / Research + Idé
4. Papper & penna + Idé
5. Funktioner + Research ang. funktioner / script etc. + Idé + "SEO sheet" & research
6. Photoshop
7. Viloperiod 1-3 dagar (för att bättre kunna kritiskt granska de föregående stegen)
8. Photoshop + redigeringar
9. Granskning + utvärdering av mockup(s) > Håller detta, om inte vad behövs mer?
10. Markup
11. CSS
12. Granskning + testning
13. CMS + integrering
14. Div. optimering och designrelaterade förändringar

Etc etc.. Är ju hur mycket som helst som man gör.

ztream 2007-06-22 16:18

Installera VBcms (Världens Bästa Content Management System) och ändra lite färger och loggan.

robert.liljedahl 2007-06-22 16:36

Hemskt många som skrivit att de skriver i XHTML.
Nog för att jag går lite off topic, men jag rekommenderar er att ni läser
följande länkar:
http://www.webdevout.net/articles/beware-of-xhtml
http://www.hixie.ch/advocacy/xhtml

För mig ser det ut såhär:
* Får en ide.
* Utvecklar idén, med kollega och papper & penna.
* Tar fram en väldigt grundläggande layout - eventuellt i PS.
* Skissar på papper vilka olika element som kommer finnas på de olika sidorna
* HTML 4.01 Strict
* CSS
* Lägger upp databaserna
* PHP

Indigo 2007-06-22 16:43

Själv sitter jag och brainstormar som en galning kring ett koncept. När jag har någorlunda aning om vad jag vill göra skriver jag ner alla stödord i ett kollegieblock. Det måste vara solklart vad jag vill uppnå innan jag börjar med själva designarbetet. Oftast ritar jag några förslag i kollegieblocket, sedan väljer jag ut det lämpligaste och ritar upp det på en whiteboard (100 spänn på Ikea) och diskuterar tankarna med någon i min närhet.

Roosweb 2007-06-22 22:32

Tidigare:
HTML med Frontpage :D

Nu:
Photoshop/ImageReady
XHTML - CSS
ASP(.NET 2.0 C#)

jarnheimer 2007-06-23 09:58

1. Idésurfar
2. Diskuterar designen med någon (tillsammans med papper och penna, eller målar på datorn).
3. Arbetar samtidigt med Photshop och Dreaweaver. Börjar alltid med en tidigare CSS-mall som jag sedan ändrar.
4. Tar in PHP, Javascript m.m.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson