![]() |
Sveriges största sajter har ledsnat. Nu protesterar de öppet mot att mobiloperatörerna tar hälften av intäkterna för sms-baserade betaltjänster på nätet.
Läs mer på IDG.se |
Jag är intresserad av Cellsynt's syn på detta.
|
Komsikt för jag tog upp just detta med Tobbe på Cellsynt igår! och blev helt chockad av prissättningen!
På ett 3 kr SMS blir min vinst 60 öre och då var det logiskt för mej att min vinst på ett 30 kr sms vore 27.60 kr men det var långt från sanningen. Hur i hel**te tänker dom igentligen när dom skall ha över 25% av ett 30 kr sms när vi vet att kostnaden är så låg så de kan dela ut vinst på ett 3 kr sms? Förbannad! WN |
Väldigt intressant artikel, äntligen har det uppmärksammats i media.
Detta är ett stort problem för alla i branschen, det blir svårt att sälja in lösningar till kunder och försöka förklara var pengarna försvinner. Högvolym är det som gäller för att gå runt, för alla parter. Att operatörerna snikar åt sig en så stor del är helt sinnessjukt, det har gått så långt att man inte längre tänker över hur mycket pengar som försvinner, så accepterat har det blivit i branschen. Jag skulle vilja säga att det liknar en kartellbildning mellan samtliga europeiska mobiloperatörer. Det är samma usla villkor i precis alla länder. Inför en fast avgift per transaktion, NU! Månadsavgifter & startavgifter är fullt hanterbart i dagsläget, men den procentuella avgiften är vansinne. Utvecklingen & volymen kommer att explodera om något drastiskt händer, problemet är väl att operatörerna bevakar deras intressen, dvs $$$ och argumenterar så långt det går för att behålla denna intäktskälla. Ev. frågor besvaras gärna då vi , precis som alla andra, anser att det är dags att problemet uppmärksammas. / Tobias, Cellsynt AB |
Det är inte bara sms tjänster, det är likadant med telefon betalningar... vi får lämna minst 25% av summan med...
|
Citat:
Månadsavgifter & startavgifter är mycket mycket lägre på telefonilösningar, likaså den procentuella andelen. 15% har jag för mig Telia tar för telefoni, och ca 1500 / kvartal eller dylikt. Gånga kvartalsavgiften med 10 så kommer du inte ens upp i månadskostnaden för ett kortnummer hos alla operatörer i sverige... Jag hade med nöje accepterat samma ekonomiska villkor på SMS. |
Jag vill också har större del av pengarna. Men om Ni tänker på att operatörerna tar sin del som en riskpremie mot kundförluster. Kunder som inte betalar alltså, då är det inte lika konstigt att det är en procent sats. Det är inte transmissionen av ett SMS de tar betalt för, det är faktureringen, påminnelsen, kronfogden och kundens brev/telefonsamtal när kunden tycker att de inte köpt något. Dessa kostnader ökar mycket mer linjärt med hur mycket kunden debiteras och prissättningen är då inte lika upprörande.
|
Du har uppenbarligen inte tagit hänsyn till fakta i ditt uttalande.
* Enligt senaste marknadsrapporten kring telefonitjänster finns det ca 8 375 000 abonnemang och kontantkort i sverige. * Mer än 55% av svenska marknaden är kontantkort. * Billade SMS till kontantkort betalas inte ut till innehållsleverantör om kunden inte har täckning för beloppet. Om vi bryter en kort stund, var ligger kreditrisken här? Jag anser att vid köp med kontantkort är kreditrisken 0. Dvs 55% av alla försäljningar vi gör betalar vi dessa avgifter i onödan pga att kreditrisken inte existerar. Också fortsätter vi. Vi har nu kvar 45% av marknaden. * Du kan inte teckna avtal utan att gå genom en kreditkontroll, anses du ha god ekonomi och inga betalningsanmärkningar sedan tidigare får du ett abb (detta är självklart ingen garanti för att du kommer att betala din faktura, men det ökar förutsättningarna) * Kreditrisken finns inte på ett par betal-sms för några tior, kreditrisken är isåfall så mycket större på abbonemang+samtalsavgifter, vilket gör att operatören borde kalkylera sin sk. kreditrisk på dessa avgifter & lägga in en täckning för dessa här istället (vilket jag är ganska säker på att de också gör i dagsläget). * Om du räknar de faktiska avgifterna så finns det kredit nog att kunna hantera 25% bortfall av fakturor. Går var 4e faktura till inkasso varje månad, och som dessutom aldrig betalas av slutkund? (Jag räknar inte med kostnaden för att skicka på inkasso etc då dessa avgifter alltid belastas slutkunden.) * Supporten då? Svar nej. Du hänvisas alltid till den tjänsteleverantör det gäller och dess support såfort du har uppgett vilket kortnummer beställningen gjordes till. Operatörerna är inte insatta i vilka tjänster företaget erbjuder & behöver inte utbildas inom detta området. Det finns inget som berättigar dem till dessa avgifter, så lätt är det. Snacket från tele2 etc är skitsnack på hög nivå, allt för att hålla kvar deras intäkter så länge det går. Rätta mig gärna om jag har fel, men som sagt, var ligger kreditrisken som berättigar de till dessa avgifter? |
Snyggt argumenterat, jag håller med om att leverantörerna kanske tar ut lite mkt från tjänsteleverantörerna. För att få en rättvis argumentation kanske man egentligen ska jämföra med de avgifter som factoringföretag tar, det är ett faktum att operatörerna agerar som factoringbolag i dessa fall (förutom att tillhandahålla teknik mm) och då bortser vi också från tiden mellan levererad tjänst och utbetalad summa.
Men här föll du lite grann ;) Citat:
|
Citat:
Ok, jag backar där ;) Självklart är den på hela beloppet, jag försökte poängtera att SMSen inte utgör en stor kreditrisk för operatören eftersom det är förhållandevis låga belopp, helt klart felformulerat från min sida! Intäkter via SMS är en viktig intäktskälla från många websiter, och det finns en stor risk att utvecklingen hämmas pga alla avgifter, jag känner till väldigt många fritidsprojekt som har blivit företag med ett flertal anställda tack vare PSMS, det är en sådan utveckling vi vill se mer av här! |
Operatörerna tar förmycket, men jag håller inte med vissa av er.
Dessto högre SMS beloppet är på dessto högre skall självklart operatörerna tjäna också. I love %. :ph34r: |
Citat:
Du kan ju omöjligen komma och säga att du med nöje slänger bort dina pengar på avgifter :P |
Citat:
Oavsett om det är 3 kr eller 30 kr. Thats the way to do biz. |
Risken är obetydlig jämfört med andra varianter som tar betydligt mindre andel av den totala vinsten!
35 till 45 öre vore att anpassa sig till liknade metodet, alltså kostnaden plus runt 30% vinst är humnat och normalt i nästa alla branscher. Kostnaden att ta betalt typ 30 öre (min gissning av driftkostnaden) + vinst runt 15 öre som inkluderar eventuell risk. Så ett SMS som kostar 3 kr skall dom ha 35 öre av och ett som kostar 30 kr skall dom ha 45 öre av, hade det inte varit kartell hade detta varit priserna som gällt. Om man räknar att risken att inte folk betalar dubblas så skall dom inte ha mer än 1 kr per 30 kr sms ändå. Detta är enkel matematik, driftkostnad plus ((driftkostnad * 0,20) * (utfallet av riskbedömningen + 1)) är oftast priset på en produkt när marknaden styr och det finns mer än en aktör! För att ytterligare späda på mina argument hänvisar jag till vad inkassobolagen köper fakturor för där det finns avtal med kunden, så man borde skämmas om man pratar om risk i denna diskutionen, risken måste vara mätbar och inte bara vara nåt man kan räkna som öresutjämningen, öresutjämning är vad risken är i detta fallet. inte mätbart i hela ören ens ... WN |
Citat:
Se på CCbill m.fl där du mycket riktigt betalar en procentuell avgift, men som är mycket lägre än inom psms-branschen, risken är så mycket större med cc's. Vi talar om ett minimalt risktagande, vilket verkar vara det enda argument operatörerna har som svar på klagomålen. |
vad säger PTS om detta, är det inte dags att dom agerar? Känns som om det inte kommer bli nått av det.
|
Citat:
Jag tror inte heller det är så smart att jämföra kreditkorts-avgifter med SMS då det är helt 2 olika saker. Jag grundar mitt utalande såklart på att de vill tjäna pengar precis som alla andra, och som vilken annan branch ska de ha mer dessto mer summon hamnar på. Där kan du jämföra liknelsen med kreditkort om du så önskar! |
|
Citat:
Där våran leverantör har en väldigt bra procent till oss: Telefoni (0900-nummer): 75% SMS: 50% Detta är hyfsad procent sats som vi gärna behåller men tyvärr så verkar det som om dom bluffar. (A = Medlemmen, B = Vi (Snuttis), C = Leverantören) Tex: 1. A beställer något B. 2. A skickar ett SMS alt. ringer ett nummer. 3. C tar emot allting. 4. C skall kör en länk hos B. 5. A får sin tjänst. Tyvärr verkar det som om steg 4 och 5 aldrig händer iom att A får aldrig sin tjänst. Men A blir debiterad (jäkligt fort) och B får sin %. |
Citat:
WN |
Citat:
Vi kan inte heller göra något åt det. Ibland dröjer det någon timme innan kunden får det den beställt men annars då händer inget alls. Har snackat med Tobias på Cellsynt och det lutar åt att vi går över till han. Hans erbjudande låter för bra för att vara sant *smile* |
Citat:
Sajter som Aftonbladet tjänar ju tillräckligt med pengar. Man behöver inte tjäna pengar på allt. Se smstjänsterna som en service till sajtens besökare och sänk smskostnaden. Om du har 3 kr i smskostnad och du tjänar 1 kr per sms, det betyder att du kan sänka smskostnaden till 2 kr. |
bfred: och hur ska innehållsleverantörerna överleva? Vi behövs :) Annars hade ni förmodligen bara sett sms på just Aftonbladet (om ens där?).
Sms är en viktig intäktskälla för väldigt många företag & websiter, och det är väl trots allt intäkter vi alla vill ha till våra företag. Alla kommersiella företag vill det iaf, och nog var det väl ett kommersiellt forum här? Ni som kör SMS vet att det ger pengar & är en viktig intäktskälla, ni som inte gör det borde prova och bli lika övertygade själv... :) |
Citat:
Citat:
Hur skulle Lunarstorm ha sina tjänster utan SMS? Hur skulle Lunarstorm kunna ta betalt för sina tjänster utan SMS? SMS är en bra inkomst källa som verkligen behövs. |
Tillåt mej småle:)
Citat:
Du behöver nog läsa på vad SMS är, vad det kostar, och vad man kan göra med dessa. WN |
Citat:
|
Låter som om många går som katten kring het gröt här...
VAD kostar ett SMS? :P Vad tar... ..operatören? ..tjänsteleverantören? (egen prissättning? vilket spektrum är vanligast?) Vad gäller för sms som skickas via webben till mobiltelefon, samma kostnader? ps. Robert har rätt. |
Citat:
Allt mellan 25öre till 3kr beroende på operatör och avtal. Citat:
1. Konsumentpris = priset slutkunden betalar för tjänsten 2. CPA avgift = Content Provider Access, avgift som operatören tar ut 3. Out of pocket expenses = avgifter till STIM, artisträttigheter / royalty, SMS transport, IVR transport, etc. Exempel på fördelning av intäkt för polyfonisk ringsignal: 15 SEK ( konsument pris) - 3 SEK( moms) - 3,42 SEK ( medelavgift till operatör) - 1 SEK (STIM) - 0,7 SEK ( avg till underlev) - 0,37 SEK (snitt transport kostnad operatör) = 6,51 SEK som kommer fördelas mellan parterna. #EDIT: Tobbe får rätta mig ifall jag har fel :P |
De 6,51 brukar sedan fördelas 50/50 eller liknande mellan operatör och tjänsteleverantör?
...och det är DEN fördelningen dem flesta ogillar? Har du någon uppgift på vad ett simpelt sms kostar att skicka från webben? |
Citat:
6,51kr fördelas 50/50 emellan dig som kund hos ex. Cellsynt och Cellsynt själva. Nu tog jag Cellsynt som exempel. Citat:
Sedan får man nog räkna med olika saker som utrustning mm för att skicka sms. |
Hmm... är inte detta något SMSLANDET borde kunna svara på?? Hallå, vakna! ;)
|
Det är svårt att fastställa vad "1 SMS" kostar. Det är volymbaserat hos alla leverantörer, ska du skicka 250 000 / månad så får du ner priset i förhållande till om du skicka 5000 /månad... Det beror också på vilket land/operatör du ska skicka till, det finns termination fees hos många operatörer i dagsläget. Vill du skicka via svenska eller utländska SMSC's?
Well, jag kan inte svara på frågan utan att veta mer om de faktorer som spelar in. Det bästa jag kan säga är nånstans mellan 0.35 - 0.90... :) Jonas: Din kalkyl var nästan rätt, bl a så är snittkostnaden för sms-leverans högre sedan ett par månader tillbaka pga ändrade termination fees... jag korrigerar den dock inte, den ger en hyfsad bild över hur det ser ut. (Vill även tillägga att de 50% är ett exempel så det inte avskräcker någon från våra avgifter...) |
Citat:
|
Utländska samtal? Menar du IVR eller PSMS?
UK har vi haft i ca 2 år... :) PSMS USA är inte live än. |
Fick idag reklam från Paynova. Dom har nu fått igång sin SMS betaltjänst. Dom tar ut 1 kr + 15% på transaktionsbelopp samt 750:- i månaden.
www.pay no va.com/swe/docs/pay no va_SMS_produktblad.pdf /Janne |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson