![]() |
Vi driver en nyöppnad webshop med inriktning på kläder. Vi vet att våra priser är helt rätt. Sidan kanske inte är
den mest upphettsande (osCommerce) , men eftersom priser är så bra så tyckte vi inte det skulle ha någon avgörande betydelse i initialläget. Våra avslut ligger på 0,003% vilket ju är löjligt dåligt. Vi har inte så väldigt mycket besökare eftersom vi inte börjat marknadsföra siten så hårt ännu. Men jag har läst att avslut brukar ligga på iaf 0,5-1,0% vilket ju vi är långt ifrån. För tillfället erbjuder vi bara kortsbetalning från 2Checkout, men eftersom man registrerar sig innan man betalar så verkar det inte vara detta som är "hindret". Finns det någon vänlig själ här som kan komma med något gott råd? Sidan det gäller är www . clintstore . com :blink: Sorry, hjärnan hänger inte riktigt med. Tråden skulle väll egentligen ligga under Feedback.. |
Vad har ni för in-trafik till sidan? Vart kommer de ifrån? Är det rätt målgrupp som kommer osv. Har ni analyserat om det är vissa inlänkar som ger mer avslut än andra. Kanske ni kan spåra avslut kopplat till inlänk och därigenom fokusera er verksamhet bättre?
|
Nya sidor har inte bara färre besökare utan också en lägre andel avslut.
Det gäller att bygga upp ett eget varumärke för hemsidan. För er verksamhet är detta extra viktigt då en ny sida med låga priser på kända varumärken lätt kan misstänkas för att sälja kopior. Är butiken sedan inte helt klockrent designad och saknar vissa vanliga betalningsmetoder (främst postförskott) så är uppgiften ännu svårare. Nu vet jag inte hur länge ni har haft öppet men man bör också tänka på att det ofta tar en stund från att man först ser en vara tills man gör köpet. Många av de besökare som ni nu registrerar återkommer eventuellt om några månader för att handla. Sortimentet är också sådant att det antagligen leder till färre avslut. Kläder är erkänt svårt att sälja på nätet. Bygg alltså ett varumärke för siten, designa den bättre (viktigt för en site som säljer kläder) och lägg till betalningsmetoden postförskott. |
Ett enbart erbjuda kortbetalning för en ny-öppnad butik är nog inte den bästa lösningen. En kund öppnade en butik i OSC i höstas och erbjuder PF, kort & internet-bankbetalning via payer och ca 80% av hans kunder väljer PF, dock så ökar kortbetalningarna hela tiden.
/edit: När vi tog bort kravet på registrering i OSC så ökade antalet beställningar kraftigt. //Björn |
Om du har under 10-20 besökare per dag (mät ej detta med webalizer) så funkar inte procentsatserna, det är ett för litet underlag.
Utlands betaltjänst är nej nej, så är det bara. Vi har några kunder som försökt köra med Paypal och det har aldrig fungerat. Som någon skrev ovan så är det viktigt att erbjuda postförskott, samt kortbetalning och då en svensk lösning. Tänk också på att ni kan i princip göra vad som helst med sajten men utan besökare kommer ni ingenstanns. Att öka konverteringsgraden är mycket svårare (förutom det mesta basic då) än att öka antalet besök. |
Tapefailure.com öppnar snart,
Det är typ et statistikprogram där du kan följa användarens besök på din sajt, genom en videofilm. Läs mer på idg, http://www.idg.se/2.1085/1.102364 |
Citat:
Dock vet ju inte kunden att kortbetalning är den enda betalmöjligheten innan den registrerat sig. Kan inte fatta varför registreringen är sån hinder för kunden. Den gör ju den först när den ska betala, och då måste den ju ändå ange vart den vill ha sitt paket skickat... |
Citat:
Vi har försökt lägga till paypal (även om detta inte verkat funka för era kunder), men tyvärr passar inte våran företagsstruktur dom då vi har företag i ett land och bankkonto i ett annat... Vet inte om man kan få en svensk kortbetalning när man inte finns i Sverige... |
Citat:
Inga andra siter vi sett går ju ut och säjer att "Vi säljer orginal" utan det är ju givet tycker man, om man inte skriver att man "säljer fina kopior"... Här kanske vi får tänka om och skriva i FAQ att det verkligen är orginal. |
Citat:
|
Citat:
Ert sortiment är alltså sådant att det kräver mer av er hemsida, betalningsmetoder och varumärke (varumärke för hemsidan, inte produkterna). |
Citat:
|
Ert sortiment är på tok för litet. Av det mesta har ni dessutom bara en storlek. Sannolikheten att era besökare hittar det han/hon letar efter är minimal. Produktinformationen är dessutom för fattig. Tar vi skjortorna som exempel så vill jag som kund veta kragens storlek, ärmarnas längd, mm, mm. Dessutom är produktbilderna inte särskilt tilltalande. Ni behöver bättre, men framför allt fler bilder i olika vinklar.
Som återförsäljare bör ni informera om distansavtalslagen och öppet köp. Hur gör jag om jag ångrar mitt köp? Det här är särskilt viktigt, eftersom ni säljer kläder. Jag hittar inte den informationen i er butik. Ni borde informera bättre om vad ni är för typ av butik. Första intrycket man får är att ni är en vanlig klädbutik på nätet. Man måste trycka på ”Om oss” för att få information om att ni köper upp konkursbon. Antar att det är därför som ni har så litet sortiment med så få storlekar? Konkurrensen inom i stort sett alla branscher är stenhård på nätet. Titta på hur era konkurrenter gör. Vem är marknadsledande inom er bransch? Titta på deras butik och sedan gör ni allt mycket bättre i er egen. Vill man slå sig in på en ny marknad så måste man överträffa sina konkurrenter. Tänk på att de redan etablerade företagen har en enorm fördel framför er – de är kända och har kundens förtroende. Ni måste allting bättre än vad era konkurrenter gör. Alternativet är att investera stora summor i mördande reklam. Allt går att sälja om man bankar in det i huvudet på folk. Lycka till och ge inte upp. Det brukar ta 4-5 år innan man lyckats etablera en webbutik på riktigt. Så långsiktighet är ett måste. |
Citat:
//Björn |
Citat:
|
Vet ni var folk drar öronen åt sig? Om man antar att det ser ut nåt sånt här:
1. Kommer till sidan 2. Hittar rätt produkt 3. Lägger i korgen 4. Checkout 5. Betalning 6. Tack för din beställning Det är skillnad i åtgärder beroende på var folk bestämmer sig för att dom inte vill handla hos er. Saker jag skulle fundera över om jag var er (utan nån speciellt ordning): - Namnet.. Clint känns väldigt manligt (för mig iaf), loggan likaså. Medan varorna till stor del inte är det. - SE-domän. - Att inte öppna med "Bonus System" på bästa plats. - Visa upp varumärkena med riktiga loggor. (Om ni får :) ) Ni säljer ju bra grejer. - Designa om siten / loggan så den passar varumärkena. - Se över titlar - ha med varumärket. Typ "Victoria's Secret Boxer" istället för bara "Boxer". (Även i < title > om det är möjligt) - Se över språket. "Victoria Secret" är inte det samma som "Victoria's Secret" och kan få folk att undra. - "Vi använder oss endast av säkra betalningssätt." Som t ex? Visa, Master, American Express? Lägg upp deras loggor med om ni tar dessa kort. Edit: Mindre viktigt kanske.. men länka loggan till "/" istället för "index.php". |
Spontana känslan är att sortimentet är något gammalt restparti som ni försöker sälja till överpriser. Fåtal storlekar och kläder som inte känns så moderna tyvärr.
|
Citat:
Tyvärr har vi dock inte möjlighet att köpa in obegränsat av något så det är lite att man får ta det som finns, men det är ju därför vi kan hålla så låga priser och det är ju det som är sporten. Vi har inte tänkt att konkurrera med de stora med att ha allt. Det är ju något av en outlet... |
Citat:
Vill öven passa på att tacka alla andra med som har kommit med mycket matnyttigt! Men fortsätt gärna med att ge mer tips om ni har några. Vi har nog kommit fram till att vi måste ha en partner som befinner sig i Sverige och kan sköta administrationen med returer postförskott och andra "Svenska" betalsätt m.m. |
Citat:
Det fanns några att välja mellan... :D |
Citat:
|
rätt intressant fråga det där med köpprocenten. Vad är normalt, vad är dåligt vad är bra? Nu menar jag normal sajter och inga sajter som slungar in massa skit trafik från konstiga amerikanske popup sidor ;)
|
Citat:
http://www.robotreplay.com/ |
Ni måste ha bilder med riktiga modeller! Bilderna känns inte tilltalande som de ser ut nu...
|
Även om det ligger i er affärsidé att konkurrera med priset - tänk igen om ni inte kan hitta på något bättre anledning än priset att köpa av er...
Kom ihåg att den edge ni har på Internet kostnadsmässigt är att ni, ungefär, slipper lokalkostnader vilken ändå bara borde stå för kanske ta 1/3 av intäkterna i ett enmansföretag... vet inte riktigt hur modebranchen funkar men det kanske motsvarar 15% av slut priset? Då har vi dessutom bortsett från att en vanlig butik är mycket synligare än en internetshop. Men jag har hört att modebranchen på Internet också växer mycket, så Ellos metoder t.ex. kan ju vara värd att analysera. Stora faktorer för mig personligen som hindrar mig från att köpa kläder på internet är 1. svårt att säga om det passar 2. svårt att se riktigt hur plaggen ser ut 3. jobbigt / tar lång tid att få och att hämta ut paket Dessa saker behöver ni bemöta iaf för att få mig som kund. Betalningen är ett mindre problem (det är ju inga större summor), bara jag slipper bli blåst. Ett konkret tips kan var att bygga upp en email-lista och bombadera med olika erbjudanden. Sedan är jag tveksam till den där pyramid-grejen där man får 10% av värvade kunders inköp. Har aldrig sett någon riktigt statistik från det där och rätt gjort så skall det ju vara väldigt kraftfullt men jag undrar om det inte bara skulle vara bättre att ge 10% rabatt på det första inköpet man gör istället? 5 öre |
Clintan, läs även http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...logistiken&s=wn
|
en del tips....
1. Ange er Adress, tel nr. m.m. tydligt på varje sida. (nu vet ju inte kunden om ni sitter i Polen eller Sverige) ...om man gör en WhoIS på er domän så får man på följande: MP Enterprise Victoria House, State House Avenue Victoria, None Seychelles Host i California. det ger tyvärr inte mycket förtroende för Svenska internet kunder..... 2. Mycket bättre bilder och produkt beskrivningar behövs. 3. Vilka betalningsätt ni accepterar måste framgå tydligare. (logga etc.) 4. Använd SSL under hela utcheckningen, från varukorg till avslutat köp.(extremt viktigt att ha en "secure checkout" hela vägen) Ha även SSL certifikatets logga väl synlig på varje sida. 5. Fraktkostnad uppges inte förrän man har skapat ett konto. (största anledningen att folk inte avslutar ett köp). Ange exakt fraktkostnad tydligt direkt i varukorgen. 6 Du använder "robotreplay" under utcheckningen, folk drar nog öronen åt sig om dom ser det. 7. När man fyller i kontoinformation, så måste man rulla ner långt långt ner för att välja Sverige. Lägg Sverige högst upp om det är Sverige som är huvudmarknaden. 8. När man är i varukorgen och vill checka ut, då tar det 7-8 sidor innan man är klar med köpet. På tok för många sidor i utcheckningen. Här försvinner många kunder...... 9. Kravet på registrering måste ni ta bort som någon annan sa tidigare. 10. 60570 besökare sedan xxxxx xx maj, 2006 - Ta bort. 11. Mycket mer kundinformation behövs..... |
Citat:
Tack för de andra tipsen, mycket bra!! |
En annan sak som jag märkt när det gäller beställningar av kläder över nätet/postorder är att många lägger stor vikt med att det skall vara lätt att returnera kläderna.
Många som beställer kläder vill kunna beställa flera storlekar av samma plagg för att sedan enkelt returnera de som inte passar, gärna ihop med ett knutet konto så man slipper att lägga ut pengar för de kläder man väljer att inte köpa. Och då betalar men enkelt mot faktura efter man returnerat, självklart skall det vara en begränsad tid på att returnera varorna. Mvh Jonas |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson