WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Konsten att hålla fokus! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20640)

Micke04 2007-04-16 19:25

Jag har ibland svårt att hålla fokus på en enskild uppgift som jag måste göra, men som kanske inte är så stimulerande/kul.

Hur gör ni för att klara av dessa moment i vardagen som man måste göra i företaget, men som är tråkiga?

Det blir lätt att man surfar runt lite eller gör något annat när man egentligen borde fokusera!

Tips, förslag på böcker eller något?

Storen 2007-04-16 20:01

Handlar om disciplin... ;)

Jag brukar alltid (nåja?) börja dagen med att göra det som är mest tråkigt.. När detta är gjort känns det så mycket trevligare resten av dagen.

Då kan man även ställa in sig sig, redan kvällen innan, på vad som skall göras och hur det skall göras på bästa sätt.

totoo 2007-04-16 20:16

Storen - smart att göra det tråkiga först, det ska jag testa.

Annars lider jag också av detta, men diciplinen är helt okej... Man gör jobbet för att tjäna pengar, och jag har ganska lätt att påminna mig själv om att det är för pengarnas skull jag jobbar, så det löser sig alltid. Även om det tar lite längre tid än vad det borde, pga lite surfande. ;)

Adam 2007-04-16 20:24

Absolut bästa sättet att hålla fokus är att sätta upp en lista över vad som måste göras. Sedan betar man helt enkelt av listan under dagens gång och lämnar inte jobbet förrän allt är gjort.

koala 2007-04-16 20:24

Citat:

Originally posted by Micke04@Apr 16 2007, 18:25
Det blir lätt att man surfar runt lite eller gör något annat när man egentligen borde fokusera
Tips, förslag på böcker eller något?

Ett hett tips är väl att inte läsa böcker samtidigt. ;)

Ett par öronproppar/hörlurar för att begränsa sinnesintrycken brukar fungera ganska bra. Är det för högt oväsen kan man också sätta på Xerxes - meditation, eller Glenn Gould Plays Bach, men det kan vara lite för stressande också. Skippa kaffet är också ett hett tips.

Och det viktigaste: Stäng av MSN och liknande program.

Kristofer 2007-04-16 21:07

Om du ska göra något som inte kräver att du sitter vid datorn så är mitt guldtips att du verkligen stänger av datorn och sätter dig vid köksbordet / annan plats långt ifrån den avstängda datorn.

När det gäller tråkiga sysslor vid datorn så är väl metoden liknande. Stäng av mail, icq, msn, webläsare och annat som kan störa och inte behövs för ditt tråkiga arbete.

Disciplin är inte alltid lätt men det finns ju knep. Tvinga dig att jobba mellan X:15 till X+1:00, ta 15min rast och upprepa :P

MrHandley 2007-04-17 09:06

Finns massa skolor för hur man skall göra.
- Gör det tråkiga först
- Gör det roliga först
- Gör det du måste först
- Blanda måste/tråkig med varannan rolig

Jag tycker det enklaste är att lista det som behöver göras, prioritera det och sedan beta av. Stäng av distraktionsmoment i närheten (typ en webbläsare som är ställd på favvositen el liknande) och gör färdigt en sak i taget.

Storen 2007-04-17 10:43

Sätt mål, planera aktiviteterna, genomför aktiviteterna, följ upp och gör bättre.. ;)

Klassisk PDCA och disciplinerat...

1337pm 2007-04-17 12:07

Jag har ett boktips: Lägg FASS under datorskärmen (om de senare saknar höj- och sänkbar fot).

grazzy 2007-04-17 12:34

Jag hade rätt bra disciplin på att få saker gjorda när jag jobbade som anställd. Fast det var nån slags kombination av att det jag gjorde var kul / rädsla för att misslyckas (även då hålla deadlines).

Mitt främsta sätt att hålla uppe motivationen nu är att bara göra kul grejer (fast jag har lite udda preferenser på vad jag tycker är kul jämfört med "vanligt" folk). Tyvärr funkar det ungefär så att jag jobbar intensivt en vecka och slöar i tre.

Det här hjälper mig ju inte heller direkt med grejer som deklaration, bokföring och dylikt.

Jag tror det är viktigt att som (egen företagare iaf) att inte gräma sig för mkt över att man inte får nåt gjort, jag har periodvis mått dåligt över att jag inte gör nåt helt enkelt. Bättre då bara resa sig från skärmen och gå och göra nånting helt annat (igår tex så gick jag ut och försökte flyga kite och när jag kom tillbaka igen så gjorde jag iaf lite smågrejer).

Personligen kör jag med massa kaffe, ständig musik, konstiga positioner (flyttar omkring mig själv i vardagsrummet, köket), massa internet, konstig dygnsrytm osv osv. Jag har betett mig såhär sen gymnasiet, jag blir tokig av fasta sovtider tex. Om jag kommer igång och det flyter så slutar jag inte förrens kroppen bestämmer att jag måste. Så är det bara. Sen kan man ju argumentera att jag troligen inte får så mkt gjort heller jämfört med produktiva utvecklare.

Det finns nog ingen holy grail, det är inviduellt, bara i den här tråden har ju anledningarna varierat från pengar, disciplin, ordning & reda, inget kaffe (the blasphemy!). Hitta din egen gyllene medelväg.

Edit konkret tips för tråkiga arbetsuppgifter:
Bryt upp det i smådelar. Att "bokföra jan - april" är tråkigt. Att bokföra inkommande transaktioner jan och lägga de andra 7/8-delarna i en hög är inte lika tråkigt.

Edit2: Om det är en uppgift som går att automatisera, så gör det istället för att göra den. Det kanske inte är tidseffektivt just nu men det är marginellt roligare och sparar dig ångest i framtiden.

MrHandley 2007-04-17 15:41

Så kommer man ju in på:
1. tråkigt som man gör ofta
2. tråkigt som man gör sällan
3. tråkigt som tar kort tid
4. tråkigt som tar lång tid

2 kombinerat med 4 brukar ofta bli väldigt uppskjutet :)

koala 2007-04-17 21:00

Ett glas vin kan också hjälpa en del att koncentrera sig bättre. ADHD-medicin har jag också hört folk använda inför tentaperioder. Tror dock att drogfritt är det bästa i längden. Och det inkluderar kaffe, som ju främst är bra för att få en högre medvetandenivå och lite högre fysisk uthållighet. Dock är det jobbigt att göra enformiga, tråkiga saker när man är medveten om deras tråkighet. Har därför själv slutat med kaffe nu en period, för att klara nästa omtenta.

Adestro 2007-04-17 23:32

Själv så känner jag mig som kreativast och mest motiverad framåt kvällen/natten. På något sätt känns det lättare att fokusera när man har dagen bakom sig. Många låtskrivare är ju som aktivast mitt i natten.

1337pm 2007-04-17 23:33

Nattarbete for teh win. Brukar surfa runt på dagarna, jobba lite om jag måste, men annars föredrar jag att göra det tunga jobbet på natten. Inga kompisar vakna som kan störa, alla tankar om "jag ska Bara surfa lite till" försvinner och med lite house i hörlurarna har det fungerat hitills.

rhuse 2007-04-18 01:13

Regelbunda pauser känner jag är väldigt viktigt. Har i många år praktiserat metoden jobba/plugga i 45 min och sen 15 min av något helt annat (Lite pinsam dans till musik, lite zorrolek med innebandyklubban eller varför inte bara en kort promenad etc).

MrHandley 2007-04-18 11:00

Skall jag fokusera riktigt bra så gör jag det tidiga mornar. Hellre kliva upp 05 och sedan dunka in 4h arbetstid än att göra det på kvällen

Storen 2007-04-18 11:54

Ett boktips:

http://www.redaktionen.se/produkt.php?avd=...g&visa=vinnatid

andla 2007-04-18 12:24

Själv så har jag experimenterat mig fram till något som jag tycker kan vara värt att dela med mig av. Jag testade med att skriva ner allt jag gjorde ungefär som en personlig blogg.

Exempel:
"Loggade in på servern och startade dreamweaver. Fick sätta upp en ny site med ftp inställningar. Hittade en dundersida med små templates man kunde ladda ner här: www.okejbaraettexempel.com helt gratis. "

Kanske att det går lite långsammare men den tiden kan du få tillbaka genom att har möjlighet att se nästa dag exakt var du slutade och du kan enkelt samla alla byggstenar för att fortsätta jobba. Det är ofta det händer (för mig) att jag måste ta reda på saker jag glömt bort osv.

Samtidigt har du mycket kontent du kan använda för att lägga ut på dina webbsidor m.m. Jag har också känt mig mer kreativ och fokuserad genom att göra så här.
Dock så måste detta tänk vänjas in vilket jag inte gjort ännu men jag jobbar på det ;)

patrikweb 2007-04-18 20:59

Man har alltid ett val om man vill göra något eller inte, normalt gör man sakerna även om det råkar bli i sista stunden det måste göras.

Frågan är om det inte är bättre att göra allt tråkigt i sista stunden? För då samlar du allt det tråkiga i en hög och kan göra det som är kul resten av dagarna.

Fokus kan man normalt alltid hålla när det verkligen behövs, sedan vet jag inte om man mår bättre av att tvinga sig själv med att göra saker efter vissa punkter.

autosvar 2007-04-18 22:14

Citat:

Originally posted by Micke04@Apr 16 2007, 19:25
Jag har ibland svårt att hålla fokus på en enskild uppgift som jag måste göra, men som kanske inte är så stimulerande/kul.
Byta miljö kan vara till hjälp ibland. Är det en uppgift som ska lösas på datorn så ta med den bärbara, gå till ett fik och jobba. För mig fungerar det förvånansvärt bra.

akkeman 2007-04-19 00:52

Något lustigt att läsa denna tråd, och således komma på sig själv sitta på WN istället för att göra det som man borde :D

Kod och design är att sitta uppe sent.

Micke04 2007-04-19 13:13

Citat:

Originally posted by Storen@Apr 18 2007, 10:54
Ett boktips:

http://www.redaktionen.se/produkt.php?avd=...g&visa=vinnatid

Har denna bok förbättrat din tidsplanering, på vilket sätt?

Storen 2007-04-19 21:45

Citat:

Ursprungligen postat av Micke04
Citat:

Ursprungligen postat av Storen

Har denna bok förbättrat din tidsplanering, på vilket sätt?

Nej, jag har faktiskt inte läst denna. Jag fick ett nyhetsbrev med denna bok samt ett "erbjudande".

Tyckte dock att den skulle passa bra här..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson