WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Störande ungdomar. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20593)

Netikett 2007-04-14 13:47

Under en längre period har ett gäng ungdomar trakasserat samhället här.
Det började med mindre oskyldiga saker som snöbollskastning på bilar och liknande.

Nu på senare tid har rutor krossats, husvagnar välts, staket slitits sönder och för att inte tala om alla postlådor som ligger slängda överallt.
Grannen fick en stor blomkruka slängd in i väggen, en liten bit från fönstret.
Stora stenar har lyfts bort från stenmurar och ligger kastade över gatorna här och där.

Detta börjar bli lite störigt nu.

Nån som kan komma på ett roligt sätt att jävlas ordentligt med dem?
Vi i grannskapet känner till namnen på många av dem och vi vet var dem bor. De är spridda över hela byn.

Netikett 2007-04-14 13:47

Behöver väl knappast påpeka att allt polisen haft att säga var "Påsklovet är snart över"...

Decibel 2007-04-14 13:56

Till slut pajar dom för fel person, då brukar det ta slut rätt fort.

Har haft samma problem i företagsbyn vi har firman i, skadegörelse och massa sånt.
Bl.a. slog dom sönder en bil för mig som är specialbyggd för att tävla i bilstereo, skador för ~30k.

Förra helgen gjorde dom bort sig och bröt en firma som ägs av personer som man absolut inte ska göra sig ovän med, sen dess inte hänt ett smack på två veckor :)

Polisen, paaah, dom gör ingenting, det krävs lite mer allvarliga saker för att dessa ska förstå sin plats i samhället...

Så, rigga en fälla hos personer man inte ska retas med, dom finns lite överallt i alla samhällen, sen åker dom på en hurving så dom blir fromma som lamm.

melin 2007-04-14 13:58

plocka dom på bar gärning och ta ett snack med dom.. så gör jag och det funkar

Netikett 2007-04-14 14:17

Citat:

Originally posted by melin@Apr 14 2007, 13:58
plocka dom på bar gärning och ta ett snack med dom.. så gör jag och det funkar

Ingen av grannarna vill det. Det är ett gäng på ca tio stycken och de har diverse tillhyggen med sig. De slår ju sönder saker med basebollträ osv.

Men skulle man se dem bara två stycken är det en annan sak, fast då blir man väl anmäld.

Netikett 2007-04-14 14:20

En av de äldre killarna på 17 år verkar inte ha alla tomtar hemma riktigt. Bor längre ner på gatan.
Han skriker "håll käften kärring och gå in med dig" till sin mamma om hon säger något när han är utanför huset. Klasskamraterna har stora problem med honom också. Och det är en av dem i gänget bara.

melin 2007-04-14 15:22

ja.. enkel matte.. om dom är tio så får ni se till att vara lika många

nu ska vi se på det här rent psykologiskt.. den där gruppen har en ledare.. plocka ner honom så plockar ni ner allihop - en grupp är (i de flesta fall) inget utan sin ledare

Människor funkar precis som djur (vi är djur..) - visar man osäkerhet, rädsla etc så visar man sig vara svagare.. och det gäller speciellt i sådana här lägen

Jag har pysslat med kampsport i många herrans år.. och detta är något som tas upp hela tiden inom de sporter jag varit verksam i.. självsäkerhet

plocka ledaren, så bör problemet försvinna. Och påminnelse - alla över 15 är straffmyndiga och riskerar alltså fängelse för det dom pysslar med. Få dom på bild etc och anmäl alltihop

Jawn 2007-04-14 15:31

Haha ursäkta men det låter som vilda västern, men det är helt klart förjävligt.

melin 2007-04-14 15:41

sådana här saker blir vanligare och vanligare allt eftersom de vuxna i samhället kan göra mindre och mindre själva mot ungdomar..

Som vuxen kan man inte ens ta tag i en arm utan att det kan rubriceras som misshandel, ungdomar vet detta och tyvärr finns det dom som utnyttjar det

Människor är en ras som strävar efter makt, alla gör det mer eller mindre - speciellt ungdomar som har ett behov av att synas och märkas. Enda sättet att få bort såna och få ordning på dom är att ta den makten ifrån dom, och det hjälper tyvärr inte med polis och fängelse. Men att visa att man är större, starkare, fler etc hjälper

Kan ta ett exempel: En kille mobbade en tjej jag känner - hon är 17 idag men var 15 vid det här tillfället. Skolan visste om det och sa sig jobba på det men inget hände och jag märkte att tjejen mådde sämre och sämre. Till slut tog jag tag i det och letade rätt på grabben och hade ett samtal med han - nej jag slog honom inte, men förklarade ett och annat. Han slutade mobba den tjejen. Kanske inte den bästa lösningen och han hittade säkert någon ny att mobba men ibland är det den enda lösningen.

mynameisfredrik 2007-04-14 16:39

Hände likadant här min föräldrar bor dock small jag av och några till i samhället/gatan och vi tog tag på ungdomarna som gjorde det och verkligen gav dom stryk, vi frågade var dom bor, svarade dom fel varje gång så fick dom mer stryk och till sist så slutade dom..

våld löser inte allt men ibland får man andvända det på sånna personer

rille31 2007-04-14 16:41

Det där med att dom är straffmyndiga spelar ingen roll i dagens samhälle, kommer inte att hända ngt vid en eventuell rättegång (chansen att det ens skulle bli en rättegång är minimal och om det mot förmodan skulle bli någon påföljd så skiulle den vara obetydlig).

Man kan alltid ta ett snack med killarna men risken är att om man uppmärksammar dom så gör man saken värre, kanske ta ett snack med deras föräldrar?

melin 2007-04-14 16:43

grejjen är ju den att det är just hos föräldrarna som det brister i sådana här fall :P

Netikett 2007-04-14 18:07

Risken är också att de ska hämnas. Det kan ju bli så att de bara väljer ut husen där anmälarna bor ungefär.
Ska man plocka dem så får de ju inte se var man kommer ifrån..

Men hur är straffet om man råkar ta i armen och blir anmäld för misshandel? Jag är inte straffad sen tidigare.

jake 2007-04-14 18:21

Citat:

Originally posted by Killen@Apr 14 2007, 18:07

Men hur är straffet om man råkar ta i armen och blir anmäld för misshandel? Jag är inte straffad sen tidigare.

Om man känner sig säker på att man kan försvara sig, är det bästa att gå och säga till dom. Om man då bemöts med hot eller våld har man rätt att försvara sig med så mycket våld som situationen kräver. Om man ser någon annan bli attackerad har man också rätt att bruka så mycket våld som krävs för att hindra attacken, d.v.s. man kan göra bra mycket mer än att ta tag i armen och ändå har lagen på sin sida.
Dock måste de ertappas på bar gärning. Det räcker inte att man vet vem som har gjort något och sedan nästa dag gå och ge den stryk. Däremot kan man ju göra en polisanmälan. Dock är det kanske svårt med bevisning, så lite bilder där man ser att de förstör är nog bra att få med sig.

jonny 2007-04-14 18:24

Se till att göra polisanmälan och att anmälan verkligen tas emot. Begär kopia på anmälan. Anmäl varje gång. Förmodligen får polisen lite press på sig att agera då.

melin 2007-04-14 18:46

Citat:

Originally posted by Killen@Apr 14 2007, 17:07
Risken är också att de ska hämnas. Det kan ju bli så att de bara väljer ut husen där anmälarna bor ungefär.
Ska man plocka dem så får de ju inte se var man kommer ifrån..

låt oss säga att du får nyttja ganska mycket våld om du anser att din säkerhet är hotad. Tumregeln är att du kan nyttja lika mycket våld som du hotas med. Dvs - hotas du med dödligt våld får du försvara dig med dödligt våld

Jag "sänkte" en nynazist på ett disco för länge sen.. polisen frågade mig om jag ansåg mitt försvar vara nödvändigt.. "ja" sa jag - och det var det

Westman 2007-04-14 18:53

Nja det där är inte riktigt sant. Om någon hotar att slå ihjäl mig så får jag inte slå ihjäl personen. Den enklaste regeln är att man får slå ett slag mer än den andra. Naturligtvis finns det lika många tingsrättstolkningar som det finns brottsmål - inget är svart eller vitt när det gäller självförsvar. Är man elitboxare, kampsportsexpert etc. så är kraven högre på mängden våld som används och hur. Kanske lite knepigt men så har åklagare resonerat i lite olika fall tidigare.

EDIT: Som kuriosa kan nämnas att självförsvar gäller även tredje part som griper in för att försvara någon som blir anfallen och inte kan försvara sig.

melin 2007-04-14 19:02

Citat:

Originally posted by Westman@Apr 14 2007, 17:53
Nja det där är inte riktigt sant. Om någon hotar att slå ihjäl mig så får jag inte slå ihjäl personen. Den enklaste regeln är att man får slå ett slag mer än den andra. Naturligtvis finns det lika många tingsrättstolkningar som det finns brottsmål - inget är svart eller vitt när det gäller självförsvar. Är man elitboxare, kampsportsexpert etc. så är kraven högre på mängden våld som används och hur. Kanske lite knepigt men så har åklagare resonerat i lite olika fall tidigare.
EDIT: Som kuriosa kan nämnas att självförsvar gäller även tredje part som griper in för att försvara någon som blir anfallen och inte kan försvara sig.

Att någon hotar att slå dig, är inte samma sak som att du hotas med dödligt våld.. men om han däremot viftar med en pistol och säger att han ska skjuta dig.. så är det relativt ok att skjuta han först

Och ja.. vi kampsportare har det mer strikt inom det här.. om jag hade skadat den där nynazisten på något sätt (mer än de blåmärken han fick) så hade jag åkt dit på det

Vi förväntas ha en högre tolerans och kunnighet kring det här med självförsvar, och med all rätt får jag säga..

Trots allt tränas vi i att hantera det vi gör, självsäkerhet osv.. vi tränas inte till att kunna slåss på gatan

empty 2007-04-14 19:03

Utan att läsa vad alla har skrivit: Prata med föräldrarna! :] Då tror jag det tar stopp.

melin 2007-04-14 19:05

Citat:

Originally posted by empty@Apr 14 2007, 18:03
Utan att läsa vad alla har skrivit: Prata med föräldrarna :] Då tror jag det tar stopp.

det gör det inte.. om du läst ovan så hade du sett att en av dom (troligen en av de ledande i gruppen) visar noll och ingen respekt gentemot sina föräldrar

koala 2007-04-14 19:07

Köp en sån där tonåringavskräckare, alltså en siren som ger ut en högfrekvent ton som bara kan höras av personer med bra hörsel. De flesta barn och tonåringar kommer fly illa kvickt. Antagligen hundar och andra irriterande djur likaså... ;)

eliasson 2007-04-14 19:32

Fan vad less man blir på kickers-horor, helvete.

Björn 2007-04-14 19:38

grannsamverkan is the shit

Alto 2007-04-14 19:45

Bygg upp ett ksp näste modell större. Ksp 58 är att föredra framför ksp 90 eftersom 58an har 7,62 ammo till skillnaden från 90an som har "bara" har 5,56 ammo. Ett par salvor med välriktade skurar kommer nog bidra till lugnare stämning i kvaretet!

Hjälper inte detta anser jag att du skulle begära flygunderstöd alternativ inkalla indirekt eld från haubits eller liknande!
Lycka till!

grazzy 2007-04-14 20:32

a) Elda upp närliggande skola.
b) Strö ut bevismaterial kring valfritt offers hem.
c) $$$!!

koala 2007-04-14 20:36

Här är förresten en artikel om tonårsskrämman: http://www.nyteknik.se/art/47414

Netikett 2007-04-14 21:43

Men nu har flera grannar anmält det hela. Det borde ju sätta lite press?
Är det lönt att ta bilder på dem när de använder huvor?

Adam 2007-04-14 21:58

Jag har en idee. I South Park blir barnen besatta av pokemon, föräldrarna löser det med att bli engagerade i dockorna och börjar själva leka med dem. Häng med på en runda och vandalisera lite tillsammans med ungarna så är det inte lika coolt längre.

Netikett 2007-04-14 22:09

Citat:

Originally posted by Adam@Apr 14 2007, 21:58
Jag har en idee. I South Park blir barnen besatta av pokemon, föräldrarna löser det med att bli engagerade i dockorna och börjar själva leka med dem. Häng med på en runda och vandalisera lite tillsammans med ungarna så är det inte lika coolt längre.

Det skulle typsikt nog säkert bli första gången detta århundrade som Polisen verkligen hade fått för sig att rycka ut med. ;-)

Westman 2007-04-14 22:13

Nej, tvärtom. Vandalisera deras hem istället och hänvisa till Gamla testamentet, "Mose lag". Annars så gillar jag Altos förslag.

MattiasA 2007-04-14 23:22

Filma dem med dold kamera och skicka filmen till polisen och till Insider @ TV3

jake 2007-04-15 10:52

Citat:

Originally posted by Killen@Apr 14 2007, 21:43
Är det lönt att ta bilder på dem när de använder huvor?
Bättre än att det bara är ord mot ord. Sen kan man ju ta lite bilder när man ser undomarna på stan där de har samma kläder som när de vandaliserar och där man ser deras ansikte.

Ännu bättre är det ju om man har en liten videosnutt där man kan se hur de rör sig etc. Ger också ganska bra signalement.

Men det är ju jobbigt att man ska behöva lägga ner så mycket tid för att slynglarna kanske ska få ett antagligen alldeles för milt straff.

melin 2007-04-15 12:30

ni får ha mer förtroende för vårt rättsystem.. milt straff får dom om det hade hänt en gång.. men om det som nu är något som sker på stadig basis får dom inte ett fullt så milt straff

guran 2007-04-15 13:03

Mycket förslag till hur detta ska lösas. Dock har nog Melin bäst förslag i att plocka ner ledaren.

Ledartyper av detta slag och mobbare lider av en sak. De är djävligt rädda och det är denna räddsla som driver dem. Att bruka våld på denna typ kommer bara att leda till en motreaktion med förmodat våld. Våld hade kanske fungerat om någon hade reagerat i början på dessa vandalers karriär. Nu har det gått så långt att de har fått en identitet i det de gör. Grupptrycket gör att de får det svårt att dra sig ur. Plockas ledaren bort så kommer förmodligen gruppen att upplösas av sig själv.

En brottslings mest aktiva ålder är 15 år. De flesta krimminella startar sin karriär i 10-års-åldern. Polisen uttalande om att påsklovet snart är över visar bara klart och tydligt deras bristande kunskaper om hur en kriminellas karriär utvecklar sig. Det är just mot barn de ska reagera om de inte vill jaga dem senare i 20-30 år framöver. Frågan är om de har något intresse? Troligen inte. Förmodligen finns det intet intresse alls hos våra myndigheter som vi betalar dyra pengar för att underhålla.

Så, Killen, ni kan förmodligen inte vänta er någon hjälp från samhället. De kommer bara tillfälligt flytta problem till en annan tid, kanske en annan plats osv.

Den här ledaren i gänget är rädd och vill ha uppmärksamhet. Fundera ut hur ni ska lösa hans räddsla och hur han ska få uppmärksamhet. Han kommer att vara djävligt tacksam om ni kan rädda honom från förmodat framtida fängelsestraff. Lösningen sitter inne i honom. Och kom ihåg, det är inte en process som sker på en dag utan det kommer att ta tid. Vandaliseringen kan ni säkert avbryta snabbt, men sedan krävs det mer för att den ska bestå.

iXam 2007-04-15 15:00

Sen kan man skicka de bevis man har till olika försäkringsbolag. Dom förlorar ju pengar när förstörelse sker och är mer mån att saker händer än polisen.

Storen 2007-04-15 15:58

Att polisen inte är intresserade är skitsnack, däremot tampas dom med ständiga nerdragningar från ovan så deras resurser måste överlag ses över.

Detta medför att medborgargarden organiseras.. Vissa av dessa är väldigt brutala..(!)

Försäkringsbolagen skapar mer och mer egna utredningsgrupper som mer än gärna bistår med stöd i detta...

Företagsområden häromkring lägger gemensam kassa till bl.a. övervakning genom securitas, hundpatrull etc..

Netikett 2007-04-15 16:30

Ett problem är att ingen vet vem ledaren egentligen är, men det bör ju vara någon av de äldre misstänker jag.

Man kanske kan starta ett rykte där några namn förekommer och att polisen är dem på spåren? Det kan ju kanske få dem att lugna ner sig?

Westman 2007-04-15 20:37

Citat:

Originally posted by Storen@Apr 15 2007, 15:58
Att polisen inte är intresserade är skitsnack, däremot tampas dom med ständiga nerdragningar från ovan så deras resurser måste överlag ses över.
Mycket av hur polisens uppfattas beror på den kontakt man får. Jag har mycket kontakt med polisen och jag måste säga att det är så otroligt stora skillnader på attityder och bemötanden så man häpnar. Från att de totalt ignorerar ens existens och inte ens är intresserade av att ta del av viktig information till ett kanonsamarbete.

Tyvärr är det väldigt vanligt med "ointresserade" poliser som inte vill arbeta proaktivt och bara ser till sitt lilla område (om ens det). En del är verkligen ointresserade och vill inte göra sitt jobb medans andra har lärt sig den kalla attityden för att kunna hantera sin vardag. När man lär känna dem lite bättre så brukar de mjukna och man får ett lite mer normalt samarbete.

Jag känner igen de flesta på rösten numera så jag märker samma inställning via polisradion. Kommer det ett tråkigt jobb, t.ex. fyllo som somnat på parkbänk eller stulen cykel, så är det oftast ingen som svarar på anrop om ledig bil men så fort det rör sig om t.ex. en misstänkt rattfylla så svarar alla. Visst, vissa poliser tar alla jobb men som sagt, de är inte i majoritet direkt.

(Nej jag är inte negativt inställd till polisen, inte ens när jag får fortkörningsböter)

MrHandley 2007-04-16 12:53

Det kanske är den här attityden som ligger till grund för problemet:
"Nån som kan komma på ett roligt sätt att jävlas ordentligt med dem?
Vi i grannskapet känner till namnen på många av dem och vi vet var dem bor. De är spridda över hela byn."

Hur kan man ens uttrycka sig så? Har ni "i byn" funderat på att visa sig som förebilder? Vuxna förebilder som visar sig, som rör sig i samma områden som ungdomarna, och som snackar med ungdomarna på ungdomars sätt, det ger resultat.

Har ni funderat på varför beter de sig på det sättet? Lös problemen istället för att ge dig på symptomet.

Sedan var det någon (guran) som skrev att en brottslings mest aktiva ålder var 15 år. Varifrån har du fått de uppgifterna? Du får gärna visa statistik på det.

melin 2007-04-16 13:31

om man räknar in att inneha alkohol samt dricka alkohol på allmän plats så stämmer det säkert :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson