WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Surftown - ett skämt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20585)

totoo 2007-04-13 17:36

Detta är faktiskt det sämta jag någonsin har stött på i företagsväg, utan tvivel.

Ett företag jag har jobbat med har använt surftown i flera år, det har i regel fungerat bra, förutom att de har haft lite konstiga ideer kring saker. T.ex. hade vi en mp3låt på en site förut (helt laglig) som var i samband med en kampanj. Den laddades ner ganska tätt under en kväll, och surftowns personal ändrade filnamn så att vår länk till den pajade.
Annars har det i regel som sagt vart bra.


För ett par veckor sedan ramlade alla våra tjänster hos dem i bitar. Alla våra siter slutade fungera, vi fick surftowns logga på allihop i stil med "This site is hosted by Surftown".

Sen slutade våra mailkonton att fungera, jag har fortfarande inte fått igång mitt konto, om min f.d. chef som äger företaget har fått igång sin eller ej vet jag inte, men troligen inte (han bor i asien just nu, kan inte nå honom på något annat sätt).

Han har skickat arga brev i surftowns interna supportsystem (som är DET ENDA SÄTTET vi kan kommunicera med dem på) och då har han upprepade gånger fått svar i stil med:

Surftown: "jo, men vi ser här att våra dnser pekar rätt, din sida ligger online, välkommen till surftown"

Han blir rasande (har nyss läst loggen) och svarar

Kund: "men vi har vart kund hos er i flera år, allt har slutat fungera, för en vecka sedan fungerade siterna bra"

Surftown: "Jo, men vi ser webbsidan här, den fungerar utmärkt, "This site is hosted by surftown!, Funkar prima, varsågod"

Han blir helt upprörd på riktigt, jag ser verkligen hur hans text skulle vilja vara röd.

Dagen efter:

Kund: "Ingen av våra sajter, ftpn eller mejladresser fungerar ännu!"

Kund (6h senare): "nu fungerar interna FTP men ej hemida eller mejl. Går heller inte att komma in via annan ftp-klient"

Surftown: "Kontrollera så ni använder rätt användarnamn och lösenord när ni försöker logga in via FTP och mail. Vad får ni för felmeddelande?

Er hemsida xxx.yyy ser ut att fungera fint? Ni har inte helt enkelt inte laddat upp era egna filer bara."

En vecka senare... viss förbättring... några av webbplatserna har kommit upp, några har försvunnit helt (alltså får inte ens surftownrutan)... När vissa av webbplatserna har kommut upp så har databaserna inte svarat, alltså jag får databaserrors över hela webbplatsen "går inte att ansluta".

Vi berättar det för dem, de svarar "men har ni kontrollerat att lösenordet stämmer?"

Två veckor har gått, jag har alltså ingen mail å alla siter är inte uppe.

Vi påpekar också felmeddelandet "Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' "

Svaret vi får är om vi nyligen har bytt lösenord eller glömt av användarnamnet. Ja, troligt felmeddelande i så fall.

När jag tittar på mailkonversationjen så är det helt uppenbart att supportpersonalen inte har förstått läget, att alla siter, databaser och mailadresser bara stendör är inget som verkar skapa oro hos dem, utan de frågar oss om våra lösenord är rätt inställda, sen försvarar de sig med att deras dns:er stämmer.

Det ser verkligen ut som att de på surftown har ett gäng knappar i sin adminpanel som infogar standardsvar. Inget ont om personalen, de har säkert dåliga förutsättningar, men det ligger ingen tankekraft eller fördjupning alls bakom deras svar.

Jag blir otroligt matt, företaget är seriöst lidande av detta då kommunikation mellan anställda bryts helt och att kundkontakten nästan bryts helt också. Allvarliga problem. Personer som mailar oss får nån bouncegrej bara, alltså error.

Jag ringde deras supportnummer på hemsidan... "bla bla, mata in ditt supportnummer och tryck fyrkant" - Vilket nummer? Jag har aldrig hört talats om ett... Röstern säger att det finns i min kontrollpanel på surftown.. Ser inget. Vem vänder man sig till då man inte ser något? - Vi kommer till det.

Jag ringer en säljare (på deras säljnummer) en röst förklarar för mig att de absolut inte kan diskutera support, men jag har inget val.

Säljaren förklarar för mig att vi inte har rättighet att få telefonsupport, för att vi har ett privatkonto och inte ett företagskonto. Jag förklarar att mailsupporten har vart en katastrof och att de riskerar att få mycket dålig kritik i media nu, för de bråkar med en person i ett nätverk av PR-konsulter, så nog kan detta få höras högt om de vill. Så de borde vara väldigt försiktiga och tillmötesgående. Det är inte så att vi har hotat, utan bara konstaterat att om man inte håller det man lovar då man tar betalt för det och vägrar ge support så kan det ha konsekvenser.

Ja, jag fortsätter samtalet med killen att jag behöver få prata med någon på telefon, så att det blir lite effektivt. Han förklarar att utan supportnummer (som man får som företagskund) så kan jag inte få tala med någon på telefon. Jag suckar kraftigt och förklarar att deras tjänster inte fungerar, jag måste få hjälp... Han backar inte en millimeter. Jag frågar om det finns någon supportchef, jag måste få resonera med någon som kan ta ansvar. Yes, det finns en supportchef, men jag får inte prata med honom.

Jag frågar om han har någon annan chef what so ever som jag kan få prata med... Nepp, funkar inte så, allt måste gå via att jag mailar supporten, sen kan de maila chefen, om de känner att de måste.

Jag förklarar att jag har jobbat med datasupport i flera år och vet precis hur ett etablerat call center med kundtjänst och allt funkar, jag berättade att mina chefer beordrade mig att vi skulle hänvisa till dom vid konflikter - så att de kan lösa problemen på effektiva sätt, både för företag och kund. Men denna supportherre förklarade för mig att det funkar inte så.

Jag bönar och ber om en mailadress jag kan få komma åt så att jag slipper använda deras interna supportverktyg eftersom det redan är bevisat oanvändbart... Nej, jag kan inte få en mailadress... Han påpekar upprepat att de har ett formulär på siten. Jag säger att jag har försökt maila, och chansat emailadresser såsom [email protected] men får errorsvar, och han ger mig till slut en adress jag ska maila till och han slänger på luren.

Fortfarande inget ont om personalen, de har säkert sämre arbetssituationer än jag hade när jag var i telefonvärlden, men fyfan vilket oseriöst företag. Hur kan de neka mig att få tala med en chef?

Nej, detta förtjänar att nå ut till folk, otroligt illa. De har fungerat bra förr, så jag förväntar mig att flera här tänker "men surftown funkar bra för mig, killen har säkert bara otur" - men vi kan nog alla konstatera att denna service är under all kritik och under ALL standard och jag tror inte att många andra webbhotell i sverige håller såhär låg klass. Jag har arbetat mycket med loopia och scorpiondata förr och vart irriterade på dem med under korta perioder, men de har stenkoll på vad kundservice är för något och hos dem blinkar det röda lampor när det blir problem, de är skärpta, fokuserade och hjälpsamma... På surftown verkar man tänka "äh, skitsamma, folk klagar ju ändå bara, vi slutar lite tidigare idag".

Wojt 2007-04-13 17:49

Tja.. välkommen till Surftown. Allt fungerar som det ska.


Det jag mest förundras över är att om ni blir ekonomiskt lidande förstår jag inte varför ni betalar 12 kr per månad?


Man brukar faktiskt oftast få vad man betalar för.

Tez 2007-04-13 17:59

Fast även om man köper en kola för 10 öre istället för 1 kr så vill man ju att det ska finnas en kola i pappret. Den må vara äcklig och av dålig kvalitet, men bör ju finnas där. Man kan ju inte sälja "ingenting" även om priset är lågt.

Wojt 2007-04-13 18:11

Ja självklart. Men de säljer ju en sak. Webbhotell med skitdålig support. Kolan smakade inte gott, men den fanns i pappret. ;)

totoo 2007-04-13 18:20

jag skulle aldrig ha surftown själv, men detta är inte köpråd, så det är lite offtopic att snacka vad man får för pengarna.

Det fungerar bra generellt, prestandan och tillgängligheten har vart rätt bra, det verkar vara just supporten som de skippade för att hålla nere priset.

Men alltså vilken jäkla kundservice alltså... =(
Egentligen skiter jag själv i vilket, så nu vill jag inte höra mer argument kring detta, jag grävde lite i detta ärende bara av lojalitet mot min f.d. chef pga att jag har gjort några av siterna som försvann.

hnn 2007-04-13 18:47

Sluta gnäll och byt hotell....

Gustav 2007-04-13 19:31

Citat:

Originally posted by hnn@Apr 13 2007, 18:47
Sluta gnäll och byt hotell....
Jag hade precis samma problem med FSdata. Varje gång något slutade fungera så sade deras support att allt fungerade hos dem och att felet låg hos oss. Varje gång visade det sig sedan att felet visst låg hos dem. Tillslut tröttnade jag och flyttade alla affärskritiska sidor till en server hos Patrikweb. Numera fungerat allt utan konstigheter.
Så jag säger som hnn - Det enda man kan göra när ett företag missköter sig är att byta till ett annat.

glennj 2007-04-13 23:57

Men varför bråka? Det finns gott om webbhotell som skulle ta emot er med öppna armar. Att surftown handlar på detta vis är väl inget nytt?

"Surftown är bra så länge inget krånglar" är väl en vanlig kommentar hos nuvarande samt gamla kunder.

Btw, varför har ni ett privatkonto om ni är ett företag?

totoo 2007-04-14 00:05

alltså det är inte mitt konto, läs tråden! :)

Jag var bara så imponerad över att det faktiskt inte gick att få tala med en chef, att alla gömmer sig bakom konstiga interna regler. Man kan ju tro att det är kriminell verksamhet som drivs - eller är det? I seriösa företag har ju chefen ett intresse av att inte dåliga rykten sprids i media, och redan för en vecka sedan eller nåt sånt förklarade vi tydligt att detta kan resultera i märkbart negativa konsekvenser för deras del. Men ändå ger inte personalen mig chans att prata med någon.

Vill de inte reda ut sina problem? :)

Aja, å sluta ny fråga mig varför jag inte byter webbhotell, _JAG_ ÄR INTE KUND HOS SURFTOWN.

Tack.

MattiasA 2007-04-14 00:19

Tur att jag inte har så viktiga saker hostade på surftown. Än så länge har jag klarat mig bra utan problem. Dock så ska jag byta till något annat hotell när min tid på surftown tar slut(detta på grund av att mitt intresse för detta är större än jag trodde förut).

Hofvet 2007-04-14 00:40

Citat:

Originally posted by hnn@Apr 13 2007, 17:47
Sluta gnäll och byt hotell....
Kan hålla med om att man borde komma på iden att byta hotell långt tidigare än vad som beskrivs ovan. Men å andra sidan är det väl bra att han berättar om detta så att fler slipper göra samma misstag.

jlg 2007-04-14 11:39

Varför svarar WN's medlemmar med "sluta bråka" osv? Om den här typen av meddelanden stör er så läs eller svara inte heller.

Jag tycker det är intressant att få höra om marknaden och vad andra fått erfara i branschen. Om jag inte förstått det här fel så är WN ett forum vad kan vara en bättre plats då.

Peace :)

1337pm 2007-04-14 12:19

Personer som tar kontakt med mig angående webbhotell, får alltid argumenten om att "visst, betala 12 kr/mån men ni kan inte på fullaste allvar tro att tjänsten ni köper är obegränsad eller revolutionerande för marknaden". Trådskaparen, tycker jag, har gjort ett bra inlägg som beskriver upplevelserna som kommer med ett 12-kronorskonto från ST.

Ang. den där loggan som kom upp "Site hosted by Surftown", så hade en tidigare kund så på sin sida, och då berodde det på att fakturan från ST inte hade betalats.

KryptoniT 2007-04-14 15:48

Ja, "danska webbhotell" vad säger man. Sånt här har man ju hört ett antal gånger förut och då säger jag bara: Kasta skiten i papperskorgen och byt till ett mer seriöst webbhotell där ni kanske får betala lite mer i månaden, MEN där ni får full service och hjälp när det uppstår problem. Jag vet att det här inte är en tråd om köpråd, men är man ett seriöst företag så betalar man väl mer än 12:-/mån som dessutom är registrerat som ett privatkonto (enligt Surftown)?.

jonny 2007-04-14 16:24

Varför har ni inte ringt? Surftown svarar ju faktiskt i telefon.

Sen är det alltid lika fascinerande att läsa om hur kunder blir dåligt bemötta och tjänster som inte fungerar och ändå inte byter webbhotell.

KryptoniT 2007-04-14 21:40

Citat:

Originally posted by totoo@Apr 13 2007, 17:36
Jag ringer en säljare (på deras säljnummer) en röst förklarar för mig att de absolut inte kan diskutera support, men jag har inget val.

Säljaren förklarar för mig att vi inte har rättighet att få telefonsupport, för att vi har ett privatkonto och inte ett företagskonto. Jag förklarar att mailsupporten har vart en katastrof och att de riskerar att få mycket dålig kritik i media nu, för de bråkar med en person i ett nätverk av PR-konsulter, så nog kan detta få höras högt om de vill. Så de borde vara väldigt försiktiga och tillmötesgående. Det är inte så att vi har hotat, utan bara konstaterat att om man inte håller det man lovar då man tar betalt för det och vägrar ge support så kan det ha konsekvenser.

Ja, jag fortsätter samtalet med killen att jag behöver få prata med någon på telefon, så att det blir lite effektivt. Han förklarar att utan supportnummer (som man får som företagskund) så kan jag inte få tala med någon på telefon. Jag suckar kraftigt och förklarar att deras tjänster inte fungerar, jag måste få hjälp... Han backar inte en millimeter. Jag frågar om det finns någon supportchef, jag måste få resonera med någon som kan ta ansvar. Yes, det finns en supportchef, men jag får inte prata med honom.

Jag frågar om han har någon annan chef what so ever som jag kan få prata med... Nepp, funkar inte så, allt måste gå via att jag mailar supporten, sen kan de maila chefen, om de känner att de måste.

Jag förklarar att jag har jobbat med datasupport i flera år och vet precis hur ett etablerat call center med kundtjänst och allt funkar, jag berättade att mina chefer beordrade mig att vi skulle hänvisa till dom vid konflikter - så att de kan lösa problemen på effektiva sätt, både för företag och kund. Men denna supportherre förklarade för mig att det funkar inte så.

Jag bönar och ber om en mailadress jag kan få komma åt så att jag slipper använda deras interna supportverktyg eftersom det redan är bevisat oanvändbart... Nej, jag kan inte få en mailadress... Han påpekar upprepat att de har ett formulär på siten. Jag säger att jag har försökt maila, och chansat emailadresser såsom [email protected] men får errorsvar, och han ger mig till slut en adress jag ska maila till och han slänger på luren.

Han hade ju faktist ringt till dem. :rolleyes:

yellow 2007-04-15 13:24

Det är svårt sånt här.

För att kunna erbjuda den prisnivån de gör krävs ett extremt automatiserat system, där människor aldrig blandar sig i.

Sedan är det ju dock självklart att om surftown själva orsakat det här problemet så måste de ju korrigera det. Tyvärr kan det nog bli så att de överöses med frågor från så många kunder att de fall där de själva ställt till det inte får den uppmärksamhet de behöver.

totoo 2007-04-15 16:32

mja... Lite kul är det... Och som sagt jonny jag ringde ju dit, dom svarade i telefon men vägrade prata med mig. ;)

Jag gnäller absolut inte, jag fnissar samtidigt som jag fäller en tår då jag tänker vilket system de har. De beter sig som om de vore kriminella. De har sönder sin sin tjänst för en kund, orsakar stora skador - men gömmer sig sedan bakom murar av egen personal som inte får släppa fram personen till någon som ansvarar för situationen ELLER behärskar / förstår sig på / bryr sig om vad som faktiskt har inträffat.

Imponerande att man ens får göra så - eller vågar göra det med tanke på sitt rykte.

Denna tråd på WN hade bara två syften, och inget om det var att gnälla vilket några lyckades få för sig, utan:

1: Informera om hur dålig supporten kan vara. Även om ni hört det mesta förr så kan det väl vara bra att höra mer.
2: Sprida lite skit om Surtfown bara för att de förtjänar det.

Som sagt - jag är inte kund där, har aldrig varit och kommer aldrig bli.

webbgbg.se 2007-04-15 16:51

Har provat både web10, b-one(one.com idag) och surftown . Det är som några skriver här de funkar så länge ingenting krånglar. Lärde mig dock en sak när jag använde web10 och det var att den danska supporten fungerade bättre. En annan sak man kan göra är att tracerouta webbsidan för att se vilka servrar den skall gå igenom. Klagar du på alla dessa ställena så brukar det hända saker. Men, som sagt, du kan inte förvänta dig särskilt mycket för 144:- per år. Hur mycket tror du en it-tekniker tar per timma? Ja det är betydligt mer än 144:-

melin 2007-04-15 17:00

Citat:

Originally posted by webbgbg.se@Apr 15 2007, 15:51
Har provat både web10, b-one(one.com idag) och surftown . Det är som några skriver här de funkar så länge ingenting krånglar. Lärde mig dock en sak när jag använde web10 och det var att den danska supporten fungerade bättre. En annan sak man kan göra är att tracerouta webbsidan för att se vilka servrar den skall gå igenom. Klagar du på alla dessa ställena så brukar det hända saker. Men, som sagt, du kan inte förvänta dig särskilt mycket för 144:- per år. Hur mycket tror du en it-tekniker tar per timma? Ja det är betydligt mer än 144:-

iofs så har ju inte dom bara en kund.. deras idé är ju att ta in så många kunder som bara får plats på deras servrar (plus lite till) och samtidigt minimera kostnaderna

så säg att dom har 10.000 kunder som kör för 114:- om året så är det helt plötsligt 1.14 miljoner

jomper 2007-04-16 14:15

Då har vi råd att ha tre anställda som ska supporta de 10 000 kunderna.. och dessutom så ska hårdvara, uppkoppling, kyla, lokaler, personal som sköter servrar och administration finnas. Nä, man kan nog inte räkna med någon vidare service för den kostnaden trots allt.

mrbister 2007-05-15 09:10

Spelar ingen roll hur mycket man betalar hos surftown, man får ändå ett skräphotell. Hittade denna när jag sökte på surftown:

http://larra30.wingisp.com/index.html

Mortekai 2007-05-15 09:18

Standard svar.....huga.
Känner igen mig lite i min konversation med Telenor...samma taktik där :)

Det är en sak att ha dålig support, eller dålig tillgänglighet på supporten, men när kunden inte längre har högsta prioritet, så är företaget illa ute.

melin 2007-05-15 11:19

mailade dom om ett fel som uppstod på deras mySQL server, bifogade också min kod som "reagerade" på felet

Felet var alltså inte i min kod då det var min connection mot mySQL servern som reagerade (återgavs i ASP-error meddelandet), en kod som körs på alla mina filer utan att trigga det felet i normala fall

Får tillbaka ett svar om att dom inte kan ge support på fel i min egen kod varpå jag skickar ett nytt svar om att felet är inte i min kod utan hos dom. Får tillbaka ännu ett svar där dom ber mig att skicka den kod hos mig som gav felet samt formulera om min fråga, dvs - dom ber mig skicka det jag skickade i första mailet - igen


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson