WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Varning för persondata.nu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20581)

fabian 2007-04-13 11:32

Jag satt och slösurfade och såg en banner på flashback för persondata.nu. Man skulle kunna kolla upp vad man själv tjänade, precis som på många andra sajter, men eftersom jag inte sett just denna sajt innan så tänkte jag prova den.

För att registrera sig på sajten skrev man in sitt mobilnummer och fick ett sms med login-kod. Smart nog hade de gömt användaravtalet längst ned på sidan, så att man inte skulle behöva se det när man registrerade sig (Se bild 1 och 2).

Här är registreringen
http://www.onsdag.nu/1.jpg

Men här nere står användaravtalet
http://www.onsdag.nu/2.jpg

Väl inne på sidan så kollar jag vad jag tjänar (som reklamen uppmanade till), sedan kollar jag flickvännen och familjen.

Inloggad på sidan möts man av texten "Välkommen ! Du har full access till persondatas register".

Jag har inte sett något om pris eller kostnad någonstans, dock ser jag "Affärsvilkor" som jag klickar på, där står det med grå text mot beige bakgrund (all annan text på sidan har varit svart eller annan tydlig färg) att det kostar pengar!

Citat:

Som kontokund handlar du kreditupplysning till kraftig sänkt pris.
Endast 39:- per upplysning.
Normalpris 89:-.

Minsta debitering är 3 st. kreditupplysningar per faktureringstillfälle.
Minsta faktureringsbelopp (årsavgiften + 3 sökningar + 9,60 i avgift) är 244,20.
För detta belopp får du tillgång till Persondata i 12 månader + minst 6 kompletta kreditupplysningar.

I samband med ditt konto aktiveras, görs automatisk kreditkontroll. Godkänns du inte som kreditkund, debiteras dina sökningar via din mobiltelefon. Pris per upplysning är då 50:-

Detta känns högst anmärkningsvärt, jag hade altså inte förän nu förstått att det handlade om en betaltjänst.

Jag hör genast av mig till persondatas kundtjänst och ber dem makulera fakturan och stänga mitt konto, men får följande svar:

Citat:

Hej!

Vi beklagar att du har missat den information om pris som finns på flera ställen på hemsidan. Problemet är att Persondata i sin tur redan har betalt till vår leverantör för dina sökningar.

När du aktiverade ditt konto klickade du på ”JAG ACCEPTERAR PERSONDATAS AFFÄRSVILLKOR” som finns tillgängliga på ett antal ställen på siten.

Konsumentverket har redan granskat www.persondata.nu och enligt Konsumentverkets bedömning uppfyller Persondata lagens krav om tydlig prismärkning enligt marknadsföringlagen. (KO D.nr. 2007/273)

Hur som helst är dina synpunkter viktiga för oss, och om du vill starta ett reklamationsärende, skicka då ett mail till [email protected] Kom ihåg att ange ditt konto-nummer och beskriv noggrant vad din reklamation avser. Kundombudsmannen tar tillvara dina synpunkter, idéer och klagomål som kund.

Vill du avsluta ditt konto görs detta under ”mitt konto” när du är inloggad.

Med vänlig hälsning
Gunilla Larsson

Jag har inte fått någon faktura ännu, men enligt mitt konto hos dem så har jag 8 sökningar som kommer att faktureras på nästa faktura. Jag anser INTE att de har varit tydliga nog med att det är en betaltjänst.

j3rk3r 2007-04-13 11:51

Fult gjort! Var själv inne på persondata för ett tag sedan och kollade runt. Fick intrycket att det var väldigt oseriöst, kanske bara var jag som inte gillade designen...

fabian 2007-04-13 11:52

Både persondata och deras andra sajt fordonsvarderingen.se känns ganska B.

Jawn 2007-04-13 11:55

Gjorde en snabb sökning på google och tydligen är du inte ensam.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthr...d.php?p=2220553

http://pierrefriberg.squarespace.com/journ...g-skickade.html

Internet Sweden 2007-04-13 12:14

---------------
Persondata Kreditupplysning AB
Persondata ägs av FVAB Org.nr. 556554-2932

556554-2932 Fordonsvärderingen i Kristianstad AB
(Tidigare namn: Jxxx xxxxx Consulting AB 2006-09-19)
Bifirma: Jxxx xxxx Effekt
Bifirma: Jxxx xxxx Reklam
---------------
Enligt bokslut för perioden 0507 - 0606:

Omsättning Tkr: 91
Antal anställda: 1
---------------

Det är ju intressant att han utger verksamheten för att heta "Persondata Kreditupplysning AB" på hemsidan, när det inte finns något sådant aktiebolagsnamn registrerat i Sverige, som bekant tillåts man inte använda ändelsen "AB" på bifirmor och tjänster. Känns som medvetet sätt att önska förvilla.
Känns ju som att verksamheten går runt på strösurfare som godtroget "bara ska kolla".. eftersom samma tjänst på ratsit .se är gratis så känner de sig lurade när de sedan debiterats. Vidare har jag för mig att det krävs att det står vem det är som lämnar ut uppgifterna, har för mig att ratsit .se hade nåt problem med det och behövde uppdatera sin text med "utgivare" eller dylikt..

jonny 2007-04-13 12:29

Anmäl till konsumentverket. Kommer det en faktura kan du bestrida den enligt ovan och få det prövat rättsligt. Det bör inte kosta dig något

grazzy 2007-04-13 13:31

Citat:

Originally posted by jonny@Apr 13 2007, 12:29
Anmäl till konsumentverket. Kommer det en faktura kan du bestrida den enligt ovan och få det prövat rättsligt. Det bör inte kosta dig något

.. om din tid är gratis.

Storen 2007-04-13 13:50

Man är endast skyldig att göra avtalet tillgängligt för användaren vlket även sker i detta fallet. Dock kan man alltid spekulera i deras avsikter och definiera deras seriositet i och med dessa vilseledande "manövrar".

Har man som användare missat informationen i tillgängligt avtal kan inte ansvarig för sidan beskyllas.

Det finns andra faktorer bakom detta som gör att deras överlevnad dock är begränsad

fabian 2007-04-13 14:22

Oavsett vem som är ansvarig så anser jag att dom avsiktligt har gjort avtalet lätt att missa och att dom inte gör nog för att informera att tjänsten kostar pengar.

Tez 2007-04-13 14:31

håller med fabian. Det är allför många som medvetet lägger avtalsvillkoren på ett sådant sätt att de uppenbarligen HOPPAS på att användaren ska missa det och sedan vara bunden i 12 månader.

Visst, man ska läsa det finstilta - men de vill ju helst inte att man ska göra det...

Westman 2007-04-13 15:55

Hmm, en annan fråga är om det får kallas för kreditupplysning utan tillstånd från FI? Det finns många träsk men just det här med "kreditupplysningar" har blivit ett riktigt sumpträsk.

Internet Sweden 2007-04-13 17:14

Citat:

Originally posted by Westman@Apr 13 2007, 15:55
Hmm, en annan fråga är om det får kallas för kreditupplysning utan tillstånd från FI? Det finns många träsk men just det här med "kreditupplysningar" har blivit ett riktigt sumpträsk.
Förlåt - jag vill inte hijacka tråden men googlade lite på det Westman skrev - det jag reagerade över var de sponsrade länkarna som kom upp ... och en av dem gick till en [ratsite .se] som är registrerad på en vietnames med synnerligen goda svenskakunskaper :D

..måste tillstå mig att lyfta på hatten för snillrikedomen ...vem av er det nu är som står bakom..

Adam 2007-04-13 19:18

Å andra sidan har de en sida i menyn vid namn "Pris" där följande står:
Citat:

Så mycket kostar det:

Som kontokund handlar du kreditupplysning till kraftig sänkt pris.
Endast 39:- per upplysning.
Normalpris 89:-.

Jag tror att du får svårt att få rätt mot dem vid ev. anmälning.

robertsson 2007-04-13 19:23

Citat:

Antal anställda: 1
Citat:

Hur som helst är dina synpunkter viktiga för oss, och om du vill starta ett reklamationsärende, skicka då ett mail till [email protected] Kom ihåg att ange ditt konto-nummer och beskriv noggrant vad din reklamation avser. Kundombudsmannen tar tillvara dina synpunkter, idéer och klagomål som kund.

Med vänlig hälsning
Gunilla Larsson

Snacka om falskt... 1 anställd som hänvisar på kundombudsmannen på samma företag med 1 anställda :)

fabian 2007-04-13 19:58

Fast företaget som har hand om kundtjänsten har minst 2 anställda, det behöver ju inte vara samma företag som driver sidan, vi hyr in vår kundtjänst av ett externt callcenter.

Citat:

Originally posted by Adam@Apr 13 2007, 19:18
Å andra sidan har de en sida i menyn vid namn Pris där följande står:

Denna meny finns inte med när man väl är inloggad

Då finns bara följande:

Inloggad
Sök Mitt konto Mina Sökningar Kontakt Affärsvillkor Logga ut

HenSod 2007-04-13 21:11

Genom att titta på den skärmdumpen som Fabian har bifogat så anser i alla fall jag att det är solklart att det handlar om att försöka göra så att användaren inte upptäcker avtalet.

Jag tycker det borde finnas en lag som innebär att ett formulär som innehåller ett avtal måste placeras i nivå med submit-knappen så att man upptäcker det lätt. Dessutom tycker jag att det bör finnas en funktion som kräver att registreraren kryssar i en ruta som innebär att användaren godkänner avtalet.

rhuse 2007-04-13 21:36

Eftersom du uttryckligen sagt att du läst avtalsvilkåren som faktiskt finns på sidan så kan de ju med all rätt hävda att du ingått avtalet och förstått dess innebörd.

Men deras agerande är verkligen vidrigt och jag hoppas det finns någon instans (typ några stora tatuerade ryssar) som kan "rekommendera" dem att göra avtalet mer åskådligt. För det lär ju vara svårt att på något annat sätt dömma dem för att de tar del av andras försummelse.

pitbull 2007-04-13 22:59

IMHO: Detta faller under "vilseledande marknadsföring".

rhuse 2007-04-13 23:54

Nja, nu ska jag inte säga för mycket men på "bannern" nämndes det väl aldrig att det var gratis. Därmed har man inte gjort något fel vid själva marknadsföringen utan bara lurat den andra parten lite vid själva översenskommelsen - avtalet.

Xamda 2007-04-14 23:59

Anmäle du dig som privat- eller företagskund? Som privatperson har du alltid möjligheten att hävda ångerrätt... Fast egentligen borde inte det hålla, men med tanke på hur Konsumentverket ylat om att man inte kan avtala bort ångerrätten, knappt ens på domänbeställningar, så borde det fungera bra här med, särskilt om de inte upplyser om ångerrätten enligt distansavtalslagen.

jonny 2007-04-15 00:36

Vidrigt beteende. Bestrid och möt dem i rätten. Det kostar dig inte mer om du förlorar, men det kostar dem en hel del.

Magnus_A 2007-04-15 14:56

Citat:

Originally posted by jonny@Apr 15 2007, 00:36
Vidrigt beteende. Bestrid och möt dem i rätten. Det kostar dig inte mer om du förlorar, men det kostar dem en hel del.
Det kan kosta dig mer om du förlorar, nämligen deras advokatkostnader.

Storen 2007-04-15 16:00

Ångerrätt kan inte åberopas eftersom tjänsten påbörjats...

Tror inte det finns så mycket att göra mer än att bedriva oponion mot företaget. Maila till Plus, Insider, Uppdrag Granskning etc..

guran 2007-04-15 21:02

Jag måste erkänna att jag provade på deras tjänst och känner mig lurad jag med. Det blev lite snoppet att upptäcka att sökningarna kostade pengar. Eftersom det på startsidan finns en länk Pris, så får jag bara konstatera att jag mer eller mindre får skylla mig själv som inte tittade igenom länkarna ordentligt.

Dock måste jag säga att hela upplägget är gjort på sådant sätt att man bara ramlar igenom hela processen utan att tydligt uppmärksammas på att det är en betaltjänst.

Det finns en tingsrättsdom (har inge data på den) där rätten ansåg att en beställning på Internet bör föregås av minst 3 knapptryckningar. Det kan vara <gå till kassan>, <kontrollera din beställning> och slutligen <beställ>. Ett sådant förfarande bör inte någon normalbegåvad person misstolka att de inte gör en beställning.

Jag har i alla fall skrivit till KO och begärt att få ta del av deras ärende 2007/273. Ska bli kul att läsa det.

elofsson 2007-04-15 21:42

Citat:

Originally posted by guran@Apr 15 2007, 21:02
Jag måste erkänna att jag provade på deras tjänst och känner mig lurad jag med.
Samma här, gjorde en sökning för att testa utan att ha koll på att det var en betaltjänst. Bara att skylla sig själv att man inte var mer uppmärksam då...

MrJazz99 2007-04-15 22:32

Som väl insatt i denna typ av frågor kan jag bara konstatera att de flesta här är helt fel ute. KO är bara en rådgivande instans och har ingen beslutsrätt. Dock kan Marknadsdomstolen vid vite förbjuda en viss typ av försäljningsmetoder. Dessutom råkar jag veta att Persondata är godkänt av KO som granskat sidan och företaget har därefter anpassat den till deras krav.
Minst hälften av alla Internetbaserade försäljare använder sig av samma försäljningsmetod och det finns t.e.x bedrägligare förfarande i ICA-affären där man ställer godis och tobak nära kassan så folk skall "tvingas" köpa detta på vägen ut. För att inte tala om Eniro som inte ens upplyser om att deras nummerupplysning kostar pengar när man ringer till dem.....Elgiganten med "Cykel på köpet" - ett klassiskt s.k. kombinationserbjudande som Marknadsdomstolen borde fällt för länge sen...
Efter att ha tittat på sidan kan jag inte begripa att nån känner sig "lurad". Prisinformationen finns ju både i menyn och på login-sidan. Hur kan nån tro att en sån här tjänst skulle vara gratis när man registrerar mobilnummer vid inloggning ?

melin 2007-04-15 22:38

Citat:

Originally posted by MrJazz99@Apr 15 2007, 21:32
Som väl insatt i denna typ av frågor kan jag bara konstatera att de flesta här är helt fel ute. KO är bara en rådgivande instans och har ingen beslutsrätt. Dock kan Marknadsdomstolen vid vite förbjuda en viss typ av försäljningsmetoder. Dessutom råkar jag veta att Persondata är godkänt av KO som granskat sidan och företaget har därefter anpassat den till deras krav.
Minst hälften av alla Internetbaserade försäljare använder sig av samma försäljningsmetod och det finns t.e.x bedrägligare förfarande i ICA-affären där man ställer godis och tobak nära kassan så folk skall tvingas köpa detta på vägen ut. För att inte tala om Eniro som inte ens upplyser om att deras nummerupplysning kostar pengar när man ringer till dem.....Elgiganten med Cykel på köpet - ett klassiskt s.k. kombinationserbjudande som Marknadsdomstolen borde fällt för länge sen...
Efter att ha tittat på sidan kan jag inte begripa att nån känner sig lurad. Prisinformationen finns ju både i menyn och på login-sidan. Hur kan nån tro att en sån här tjänst skulle vara gratis när man registrerar mobilnummer vid inloggning ?

Du får iofs säga "<vara> på köpet" - däremot inte "köp vara <x> så får du <y> gratis"

MrJazz99 2007-04-15 22:48

Citat:

Originally posted by melin@Apr 15 2007, 22:38

Du får iofs säga "<vara> på köpet" - däremot inte "köp vara <x> så får du <y> gratis"

Stämmer, så står det i lagen, men var i ligger skillnaden ? Kunden uppfattar ju det på samma sätt. Detta belyser ju bara hur luddiga marknadsföringslagar vi har i detta landet. Frågan är ju till syvendes och sist - Skall vi tillåta fri konkurrens med vilka metoder som helst eller skall staten bestämma helt eller delvis vad vi skall konsumera ?
Jag tycker personligen att konsumenten skall avgöra.

Internet Sweden 2007-04-15 23:21

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Apr 13 2007, 12:14
---------------
Persondata Kreditupplysning AB
Persondata ägs av FVAB Org.nr. 556554-2932

556554-2932 Fordonsvärderingen i Kristianstad AB *
(Tidigare namn: Jxxx Exxxxxxx Consulting AB 2006-09-19)
Bifirma: Jxxx Exxxxxxx Effekt
Bifirma: Jxxx Exxxxxxx Reklam
---------------

Bäste MrJazz99, är det inte så att det är JUST denna fråga (Persondata) som du är insatt i ? eller har jag fel när jag påstår att det är du som utvecklat tjänsten åt Persondata ? Det skulle ju i så fall kunna uppfattas som naturligt då att du pekar på alla dummingar som är värre än Persondata.. men det ger ju inte Persondata mer kred för det..

Citat:

Softsystems har samarbetat med företag såsom Netsize, Card4Fun, E-mode, Jens Exxxxxxx Consulting,TWA för att nämna några.
Citat:

En stor del av vårt arbete har gjorts till Telecom-industrin med lösningar för betaltjänster, SMS/MMS kommunikation och voice to IP-lösningar.
www. softsystems .se/about_S.aspx
(sidan i MrJazz99´s profil)

Onkelborg 2007-04-15 23:41

Citat:

Originally posted by HenSod@Apr 13 2007, 21:11
Genom att titta på den skärmdumpen som Fabian har bifogat så anser i alla fall jag att det är solklart att det handlar om att försöka göra så att användaren inte upptäcker avtalet.
Jag tycker det borde finnas en lag som innebär att ett formulär som innehåller ett avtal måste placeras i nivå med submit-knappen så att man upptäcker det lätt. Dessutom tycker jag att det bör finnas en funktion som kräver att registreraren kryssar i en ruta som innebär att användaren godkänner avtalet.

En liten fundering: Trots att det står att man har accepterat affärsvillkoren, vilka villkor har man accepterat? I anslutning till den information man fyller i, samt knappen för att genomföra registreringen finns det inget avtal..

Hofvet 2007-04-16 01:09

Jag tycker persndata har gjort helt fel här. Om ni själva skulle ha gjort en betaltjänst, skulle ni då göra på det här sättet? Det hör till god sed, vett och etikett att inte göra såhär på nätet och de som gör det är mycket väl medvetna att det finns en hel del slösurfare som kommer acceptera avtalen utan att läsa dem.

Lagarna känns minst sagt föråldrade i jämförelse med det explosionsartat utvecklande internet.

MrJazz99 2007-04-16 07:04

En liten poäng till bara, om Fabian hade haft en "vanlig" skärm och inte en widescreen samt låtit bli att använda googles annonstoolbar hade han sett affärsvillkoren hur tydligt som helst och man kan ju faktiskt scrolla. Det finns ju ingen webmaster som gör sidor på bredden.

melin 2007-04-16 09:19

mjo.. jag sitter på 1280x1024, och jag såg den lilla rutan direkt..

men det betyder också att en person på 1024x768 troligen inte hade sett rutan utan att scrolla

och god företagsetik borde väl ändå vara att tydligt visa villkoren, även om med liten text och finstilt

robertsson 2007-04-16 09:58

Citat:

Originally posted by MrJazz99@Apr 16 2007, 06:04
En liten poäng till bara, om Fabian hade haft en vanlig skärm och inte en widescreen samt låtit bli att använda googles annonstoolbar hade han sett affärsvillkoren hur tydligt som helst och man kan ju faktiskt scrolla. Det finns ju ingen webmaster som gör sidor på bredden.

Sidor på bredden? Snarare inget företag som har rent mjöl i påsen som lägger 200 px luft mellan kryssrutan för avtal och själva avtalet.

MrJazz99 2007-04-16 10:17

Citat:

Originally posted by melin@Apr 16 2007, 09:19
mjo.. jag sitter på 1280x1024, och jag såg den lilla rutan direkt..
men det betyder också att en person på 1024x768 troligen inte hade sett rutan utan att scrolla
och god företagsetik borde väl ändå vara att tydligt visa villkoren, även om med liten text och finstilt

Jag har 1280*768 och den sitter nästan i mitten..........

TRÅD REDIGERAD

Håll er till ämnet och låt bli personangreppen /jonny

Tez 2007-04-16 12:28

Alltså. Det hela är ju solklart. Visst står användarvillkoren. Visst får man skylla sig själv. MEN det är ju HELT UPPENBART att sidan inte är designad för att underlätta och säkerställa att användaren verkligen ser prisuppgifterna. De som ligger bakom sidan VILL INTE att användaren ska se villkoren. Då hade de väl presenterat dem tydligare? Det är ju bara att skriva ut 39kr per upplysning, 12 kr per månad eller nåt i text. Plats finns det ju gott om.

Näh, det de gör sina stora pengar på är att folk missar avtalsvillkoren. Och även om det inte är olagligt eller inte så är det i samma klass som Yreg, K2M mfl. Det finns inget annat att skylla på.

Det är den sämsta designer som skådat dagens ljus, om denne anser att han/hon skapat en användarvänlig och tydligt informativ sajt.

Thats it. Kalla fakta. Försvara inte sidan, gör om den isåfall.

MrHandley 2007-04-16 12:46

Jag var inne på den siten i morse. Blev nyfiken då de annonserar på blocket.
Det första jag såg var prisinformationen uppe till höger. Tyckte inte alls att de försöker gömma den. Fast de kanske gjort om det sedan den här tråden kom igång?

jonny 2007-04-16 13:10

Ja, det finns en länk men det kunde givetvis vara mycket tydligare

Thor 2007-04-16 17:29

De kanske har ändrat utseendet på sidan, men i 1024x768 ser det ut så här. Ingen kan missa den rutan...
http://img264.imageshack.us/img264/3104/pdatayw1.jpg

Tez 2007-04-16 17:51

Eftersom nu så många faktiskt visst kan missa den rutan så är det dålig design. Att folk missar informationen är ju helt uppenbart. Sen kan man hävda att folk är blinda, korkade, lata eller vad som helst - faktum kvarstår. Det är dåligt. Tänk på vad många sajter det finns som kostar pengar, där denna diskussion inte ens uppstår. Det beror inte på att besökarna till dessa andra sidor är smartare, det beror på att denna sida är oanvändarvänlig och dåligt designad.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson