![]() |
Jag satt och slösurfade och såg en banner på flashback för persondata.nu. Man skulle kunna kolla upp vad man själv tjänade, precis som på många andra sajter, men eftersom jag inte sett just denna sajt innan så tänkte jag prova den.
För att registrera sig på sajten skrev man in sitt mobilnummer och fick ett sms med login-kod. Smart nog hade de gömt användaravtalet längst ned på sidan, så att man inte skulle behöva se det när man registrerade sig (Se bild 1 och 2). Här är registreringen http://www.onsdag.nu/1.jpg Men här nere står användaravtalet http://www.onsdag.nu/2.jpg Väl inne på sidan så kollar jag vad jag tjänar (som reklamen uppmanade till), sedan kollar jag flickvännen och familjen. Inloggad på sidan möts man av texten "Välkommen ! Du har full access till persondatas register". Jag har inte sett något om pris eller kostnad någonstans, dock ser jag "Affärsvilkor" som jag klickar på, där står det med grå text mot beige bakgrund (all annan text på sidan har varit svart eller annan tydlig färg) att det kostar pengar! Citat:
Jag hör genast av mig till persondatas kundtjänst och ber dem makulera fakturan och stänga mitt konto, men får följande svar: Citat:
|
Fult gjort! Var själv inne på persondata för ett tag sedan och kollade runt. Fick intrycket att det var väldigt oseriöst, kanske bara var jag som inte gillade designen...
|
Både persondata och deras andra sajt fordonsvarderingen.se känns ganska B.
|
Gjorde en snabb sökning på google och tydligen är du inte ensam.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthr...d.php?p=2220553 http://pierrefriberg.squarespace.com/journ...g-skickade.html |
---------------
Persondata Kreditupplysning AB Persondata ägs av FVAB Org.nr. 556554-2932 556554-2932 Fordonsvärderingen i Kristianstad AB (Tidigare namn: Jxxx xxxxx Consulting AB 2006-09-19) Bifirma: Jxxx xxxx Effekt Bifirma: Jxxx xxxx Reklam --------------- Enligt bokslut för perioden 0507 - 0606: Omsättning Tkr: 91 Antal anställda: 1 --------------- Det är ju intressant att han utger verksamheten för att heta "Persondata Kreditupplysning AB" på hemsidan, när det inte finns något sådant aktiebolagsnamn registrerat i Sverige, som bekant tillåts man inte använda ändelsen "AB" på bifirmor och tjänster. Känns som medvetet sätt att önska förvilla. Känns ju som att verksamheten går runt på strösurfare som godtroget "bara ska kolla".. eftersom samma tjänst på ratsit .se är gratis så känner de sig lurade när de sedan debiterats. Vidare har jag för mig att det krävs att det står vem det är som lämnar ut uppgifterna, har för mig att ratsit .se hade nåt problem med det och behövde uppdatera sin text med "utgivare" eller dylikt.. |
Anmäl till konsumentverket. Kommer det en faktura kan du bestrida den enligt ovan och få det prövat rättsligt. Det bör inte kosta dig något
|
Citat:
|
Man är endast skyldig att göra avtalet tillgängligt för användaren vlket även sker i detta fallet. Dock kan man alltid spekulera i deras avsikter och definiera deras seriositet i och med dessa vilseledande "manövrar".
Har man som användare missat informationen i tillgängligt avtal kan inte ansvarig för sidan beskyllas. Det finns andra faktorer bakom detta som gör att deras överlevnad dock är begränsad |
Oavsett vem som är ansvarig så anser jag att dom avsiktligt har gjort avtalet lätt att missa och att dom inte gör nog för att informera att tjänsten kostar pengar.
|
håller med fabian. Det är allför många som medvetet lägger avtalsvillkoren på ett sådant sätt att de uppenbarligen HOPPAS på att användaren ska missa det och sedan vara bunden i 12 månader.
Visst, man ska läsa det finstilta - men de vill ju helst inte att man ska göra det... |
Hmm, en annan fråga är om det får kallas för kreditupplysning utan tillstånd från FI? Det finns många träsk men just det här med "kreditupplysningar" har blivit ett riktigt sumpträsk.
|
Citat:
..måste tillstå mig att lyfta på hatten för snillrikedomen ...vem av er det nu är som står bakom.. |
Å andra sidan har de en sida i menyn vid namn "Pris" där följande står:
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Fast företaget som har hand om kundtjänsten har minst 2 anställda, det behöver ju inte vara samma företag som driver sidan, vi hyr in vår kundtjänst av ett externt callcenter.
Citat:
Då finns bara följande: Inloggad Sök Mitt konto Mina Sökningar Kontakt Affärsvillkor Logga ut |
Genom att titta på den skärmdumpen som Fabian har bifogat så anser i alla fall jag att det är solklart att det handlar om att försöka göra så att användaren inte upptäcker avtalet.
Jag tycker det borde finnas en lag som innebär att ett formulär som innehåller ett avtal måste placeras i nivå med submit-knappen så att man upptäcker det lätt. Dessutom tycker jag att det bör finnas en funktion som kräver att registreraren kryssar i en ruta som innebär att användaren godkänner avtalet. |
Eftersom du uttryckligen sagt att du läst avtalsvilkåren som faktiskt finns på sidan så kan de ju med all rätt hävda att du ingått avtalet och förstått dess innebörd.
Men deras agerande är verkligen vidrigt och jag hoppas det finns någon instans (typ några stora tatuerade ryssar) som kan "rekommendera" dem att göra avtalet mer åskådligt. För det lär ju vara svårt att på något annat sätt dömma dem för att de tar del av andras försummelse. |
IMHO: Detta faller under "vilseledande marknadsföring".
|
Nja, nu ska jag inte säga för mycket men på "bannern" nämndes det väl aldrig att det var gratis. Därmed har man inte gjort något fel vid själva marknadsföringen utan bara lurat den andra parten lite vid själva översenskommelsen - avtalet.
|
Anmäle du dig som privat- eller företagskund? Som privatperson har du alltid möjligheten att hävda ångerrätt... Fast egentligen borde inte det hålla, men med tanke på hur Konsumentverket ylat om att man inte kan avtala bort ångerrätten, knappt ens på domänbeställningar, så borde det fungera bra här med, särskilt om de inte upplyser om ångerrätten enligt distansavtalslagen.
|
Vidrigt beteende. Bestrid och möt dem i rätten. Det kostar dig inte mer om du förlorar, men det kostar dem en hel del.
|
Citat:
|
Ångerrätt kan inte åberopas eftersom tjänsten påbörjats...
Tror inte det finns så mycket att göra mer än att bedriva oponion mot företaget. Maila till Plus, Insider, Uppdrag Granskning etc.. |
Jag måste erkänna att jag provade på deras tjänst och känner mig lurad jag med. Det blev lite snoppet att upptäcka att sökningarna kostade pengar. Eftersom det på startsidan finns en länk Pris, så får jag bara konstatera att jag mer eller mindre får skylla mig själv som inte tittade igenom länkarna ordentligt.
Dock måste jag säga att hela upplägget är gjort på sådant sätt att man bara ramlar igenom hela processen utan att tydligt uppmärksammas på att det är en betaltjänst. Det finns en tingsrättsdom (har inge data på den) där rätten ansåg att en beställning på Internet bör föregås av minst 3 knapptryckningar. Det kan vara <gå till kassan>, <kontrollera din beställning> och slutligen <beställ>. Ett sådant förfarande bör inte någon normalbegåvad person misstolka att de inte gör en beställning. Jag har i alla fall skrivit till KO och begärt att få ta del av deras ärende 2007/273. Ska bli kul att läsa det. |
Citat:
|
Som väl insatt i denna typ av frågor kan jag bara konstatera att de flesta här är helt fel ute. KO är bara en rådgivande instans och har ingen beslutsrätt. Dock kan Marknadsdomstolen vid vite förbjuda en viss typ av försäljningsmetoder. Dessutom råkar jag veta att Persondata är godkänt av KO som granskat sidan och företaget har därefter anpassat den till deras krav.
Minst hälften av alla Internetbaserade försäljare använder sig av samma försäljningsmetod och det finns t.e.x bedrägligare förfarande i ICA-affären där man ställer godis och tobak nära kassan så folk skall "tvingas" köpa detta på vägen ut. För att inte tala om Eniro som inte ens upplyser om att deras nummerupplysning kostar pengar när man ringer till dem.....Elgiganten med "Cykel på köpet" - ett klassiskt s.k. kombinationserbjudande som Marknadsdomstolen borde fällt för länge sen... Efter att ha tittat på sidan kan jag inte begripa att nån känner sig "lurad". Prisinformationen finns ju både i menyn och på login-sidan. Hur kan nån tro att en sån här tjänst skulle vara gratis när man registrerar mobilnummer vid inloggning ? |
Citat:
|
Citat:
Jag tycker personligen att konsumenten skall avgöra. |
Citat:
Citat:
Citat:
(sidan i MrJazz99´s profil) |
Citat:
|
Jag tycker persndata har gjort helt fel här. Om ni själva skulle ha gjort en betaltjänst, skulle ni då göra på det här sättet? Det hör till god sed, vett och etikett att inte göra såhär på nätet och de som gör det är mycket väl medvetna att det finns en hel del slösurfare som kommer acceptera avtalen utan att läsa dem.
Lagarna känns minst sagt föråldrade i jämförelse med det explosionsartat utvecklande internet. |
En liten poäng till bara, om Fabian hade haft en "vanlig" skärm och inte en widescreen samt låtit bli att använda googles annonstoolbar hade han sett affärsvillkoren hur tydligt som helst och man kan ju faktiskt scrolla. Det finns ju ingen webmaster som gör sidor på bredden.
|
mjo.. jag sitter på 1280x1024, och jag såg den lilla rutan direkt..
men det betyder också att en person på 1024x768 troligen inte hade sett rutan utan att scrolla och god företagsetik borde väl ändå vara att tydligt visa villkoren, även om med liten text och finstilt |
Citat:
|
Citat:
TRÅD REDIGERAD Håll er till ämnet och låt bli personangreppen /jonny |
Alltså. Det hela är ju solklart. Visst står användarvillkoren. Visst får man skylla sig själv. MEN det är ju HELT UPPENBART att sidan inte är designad för att underlätta och säkerställa att användaren verkligen ser prisuppgifterna. De som ligger bakom sidan VILL INTE att användaren ska se villkoren. Då hade de väl presenterat dem tydligare? Det är ju bara att skriva ut 39kr per upplysning, 12 kr per månad eller nåt i text. Plats finns det ju gott om.
Näh, det de gör sina stora pengar på är att folk missar avtalsvillkoren. Och även om det inte är olagligt eller inte så är det i samma klass som Yreg, K2M mfl. Det finns inget annat att skylla på. Det är den sämsta designer som skådat dagens ljus, om denne anser att han/hon skapat en användarvänlig och tydligt informativ sajt. Thats it. Kalla fakta. Försvara inte sidan, gör om den isåfall. |
Jag var inne på den siten i morse. Blev nyfiken då de annonserar på blocket.
Det första jag såg var prisinformationen uppe till höger. Tyckte inte alls att de försöker gömma den. Fast de kanske gjort om det sedan den här tråden kom igång? |
Ja, det finns en länk men det kunde givetvis vara mycket tydligare
|
De kanske har ändrat utseendet på sidan, men i 1024x768 ser det ut så här. Ingen kan missa den rutan...
http://img264.imageshack.us/img264/3104/pdatayw1.jpg |
Eftersom nu så många faktiskt visst kan missa den rutan så är det dålig design. Att folk missar informationen är ju helt uppenbart. Sen kan man hävda att folk är blinda, korkade, lata eller vad som helst - faktum kvarstår. Det är dåligt. Tänk på vad många sajter det finns som kostar pengar, där denna diskussion inte ens uppstår. Det beror inte på att besökarna till dessa andra sidor är smartare, det beror på att denna sida är oanvändarvänlig och dåligt designad.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson