WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Blev drabbad av kortbedrägeri -19,000! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20562)

ToBad 2007-04-12 12:13

Vilken morgon!

Loggade in mig på handelsbanken och upptäkte att någon har köpt saker på mitt kort
i går för 19,000 kronor på 4 transaktioner, där någon förts fiskat med två transaktioner på ca 20 kronor. Har varit till banken och anmält det hela. Väntar fortfarande på att transaktionerna ska visa vart dessa transaktioner är gjorda. Det står bara Prel kortköp nu.

Jag misstänker att någon kommit över mitt kortnummer genom att rigga en bankomat,
annars i övrigt så använder jag kortet med försiktighet.

Någon av er kanske har fått något oväntat besök :unsure:

ToBad.

jonny 2007-04-12 15:24

Blev utsatt för det för ungefär ett år sedan. Försökte betala cirka 10 000 kr i en butik i Kista med företagskortet. Köpet nekades enligt säljaren, trots att krediten var 50 000 kr. Betalade med mitt Amex istället, men det gick lite underligt till.

Detta företagskort hade då inte alls använts på över ett halvår. Inom en vecka hade köp skett från en hermodebutik på nätet i USA för totalt cirka 20 000 kr.

Jag spärrade kortet och fick pengarna betalades tillbaka.

webbteknik 2007-04-12 16:27

Personligen har jag alltid kortet kopplat till ett konto utan kredit och med aldrig mer än några tusenlappar på kontot. Vill jag köpa något dyrare så vet jag alltid om det på förhand och för då över pengar från ett annat konto till kortkontot, snabbt och smidigt med hjälp av internetbanken.

Daniel.st 2007-04-12 17:00

Senaste tiden har jag i flera affärer stött på kortmaskiner som läser chippet på kortet istället för magnetremsan även här i sverige (utomlands känns det vanligare). Får hoppas att de flesta inom kort kan gå över till den lösningen (även bankomater) som iaf. verkar lite säkrare.

Visst är det bra om man kan låta bli att ha för mycket pengar på kontot/hög kredit men det finns 100 olika anledningar till att man kanske måste ha tillgång till lite högre belopp.

jomper 2007-04-12 17:19

Bankerna brukar hantera dylika bedrägerier ytterst smidigt. En kompis drabbades rätt nyligen av att hans kort hade använts för att köpa prylar i SIBAs nätbutik för 15 papp. Nån dag senare hade han fått tillbaka pengarna.

ToBad 2007-04-12 18:42

Vem betalar bankens nota för dessa bedrägerier?
Kommer all kostnad att påföras den eller de som mottagit pengarna eller?

Jag tycker det är mycket märkligt att bankerna med sina enorma vinster låter kunder
fortfarande använda sig av betalkort som är lätta att kopiera. När jag var till banken i morse sa dom att mitt nya Mastercard som ska ersätta mitt andra är betydligt säkrare. Då kan man ju undra varför banken har låtit bli att uppgradera mitt kort i tid.

Tobab 2007-04-12 18:48

Råkade själv ut för det för några veckor sedan. Någon hade köpt biljetter på sj.se för runt tusen spänn. Efter ca 10 dagar fick jag tillbaka pengar. Tog dock lite tid att spärra kortet, polisanmäla och reklamera köpen.

Tobab 2007-04-12 19:00

Citat:

Originally posted by ToBad@Apr 12 2007, 11:13
Väntar fortfarande på att transaktionerna ska visa vart dessa transaktioner är gjorda. Det står bara Prel kortköp nu.

Det kan bankens kortavdelning svara på.

Danski 2007-04-12 19:03

Har en vän som sitter och utreder såna här fall för en viss bank. Länge sedan vi pratade om det men fick det beskrivet så att banken fortfarande kan häva köpet så länge det inte har gått "för lång tid".

Upptäcker du det inom rimlig tid (gissningsvis en vecka) och anmäler detta så kan banken få tillbaks pengarna utan problem och därigenom ingen förlust för dem heller. Sen att CC-bolagen och bankerna fortfarande inte har fått fram en bättre lösning är dagens är patetiskt.

Filip 2007-04-12 19:16

Citat:

Originally posted by ToBad@Apr 12 2007, 17:42

För att hålla uppe förtroendet för konto- och kreditkort, så är det banken som står för bedrägerierna.

matthew 2007-04-12 19:34

Citat:

Originally posted by webbteknik@Apr 12 2007, 16:27
Personligen har jag alltid kortet kopplat till ett konto utan kredit och med aldrig mer än några tusenlappar på kontot. Vill jag köpa något dyrare så vet jag alltid om det på förhand och för då över pengar från ett annat konto till kortkontot, snabbt och smidigt med hjälp av internetbanken.

Kör med exakt samma taktik, har aldrig mer än 2000kr på det kortet som jag använder till "vardagsköp" och köp över internet. Har ett annat kort med kredit och lite mer pengar på som jag använder vid speciella tillfällen.

Storen 2007-04-12 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av Filip
Citat:

Ursprungligen postat av ToBad

För att hålla uppe förtroendet för konto- och kreditkort, så är det banken som står för bedrägerierna.

Ja, me n i slutändan är det ju trots allt vi kunder som står för notan. Bankerna är vinstdrivande företag och ser till att täcka sina förluster som alla andra.

Sedan finns det försäkringar mot sånt här som bankerna tecknar.

Det pågår omfattande lansering vad gäller kort utrustat med chip som är betydligt säkrare än så länge. Den troliga anledningen till att man inte byter ut de kort som finns på marknaden är kostnadsrelaterat. Man väljer att byta ut korten allt eftersom giltighetstiden gått ut då man ändå måste få ett nytt kort..

Storen 2007-04-12 19:49

... Sannolikheten att man som användare av "gamla" kort råkar ut för bedrägerier är förhållandevis liten och står inte i proportion till att tvinga bankerna att byta ut korten...

akkeman 2007-04-12 21:24

Attans så surt! Själv är jag lagom nojig, och om jag mot förmodan tar ut kontanter, så drar jag alltid i bankomatens delar eftersom jag har fått för mig att en attrapp lossnar när man gör så :)

När det gäller näthandel så har jag det ordnat som så, att kontot som är knutet till kortet sällan har några större summor. Jag för istället över pengar innan jag gör ett köp. Utan kredit givetvis.

Angående vem som står för notan vid bedrägerier, så är det väl genom försäkringar och annat en förskjutning som till sist landar på den skyldige.

Hofvet 2007-04-12 21:26

Det är ju inte bara korten som ska bytas ut, det är ju avläsningsutrustningen med och det är betydligt dyrare och krångligare.

ToBad 2007-04-12 21:36

Citat:

Originally posted by akkeman@Apr 12 2007, 21:24
Attans så surt Själv är jag lagom nojig, och om jag mot förmodan tar ut kontanter, så drar jag alltid i bankomatens delar eftersom jag har fått för mig att en attrapp lossnar när man gör så
Precis så gör jag med. Tyvärr så kan man nog inte räkna med att man står med en stor bankomatdel i handen, men jag drar och vickar lite i kortinmataren, speciellt på bankomater som står lite ensamt.

Mickee 2007-04-12 21:54

Råkade ut för kortbedrägeri i Polen förra veckan där jag med en affärsbekant gjorde inköp i en större butik, såg kortet dras två gånger och fick kvitto på att "köp en genomfört" vid första dragningen, ändå så när jag surfade banken i mobilen på kvällen så var det draget två gånger. Handlade om köp på några tusen, iövrigt så betalar jag inte så mycket med kort då det är så för lätt att sno cc och handla med på nätet. Samtidigt som man får tänka lite "bättre bli av med pengar från kortet än av en ficktjuv" för pengarna som ficktjuven snor lär man väll aldrig se röken av..

Marcus 2007-04-12 21:56

Blev av med några tusenlappar från mitt konto hos FSB för ett par år sedan. Uppmanades att göra polisanmälan och skicka in underlag för detta till banken samt fylla i ytterligare några papper. Efter ca 1 månad hade polisen lagt ner ärendet direkt då det öppnats. Det dröjde ca 3 månader total innan jag fick tillbaka pengarna pga kortet utnyttjats utomlands. Enligt uppgift skulle jag fått vänta endast 1 månad om det utnyttjats i Sverige.

I övrigt kan jag väl tillägga att jag använder endast E-kort online där man kan sätta en maxgräns samt välja att låta kortet fungera under endast ett köp eller under X valfria månader. Förmodligen hade bedragarna kommit över pengarna när jag var i Venedig och betalade i restaurang...

robertsson 2007-04-12 22:10

Citat:

Originally posted by Mickee@Apr 12 2007, 20:54
Råkade ut för kortbedrägeri i Polen förra veckan
Stad? Butik?

Filip 2007-04-12 22:35

Citat:

Originally posted by akkeman@Apr 12 2007, 20:24

När det gäller näthandel så har jag det ordnat som så, att kontot som är knutet till kortet sällan har några större summor. Jag för istället över pengar innan jag gör ett köp. Utan kredit givetvis.

Det är faktiskt bättre att handla med kreditkort än kontokort. När du handlar med kreditkort, så är du skyddad enligt lagen och behöver inte betala om du inte får varan/tjänsten som du har "köpt". Något som verkligen gäller vid bedrägeri. (Förutsatt att man inte varit vårdslös (eller är det grovt vårdslös?))

Wackerberg 2007-04-12 22:40

I Köpenhamn har de flesta affärer mikrochipsläsare. I Göteborgsregionen har jag möjligtvis, trots att jag bor här, sett max två affärer med samma teknik. Det är dåligt!
Att "de flesta affärer" i Köpenhamn hade mikrochipsläsare bygger på min visit där för någon vecka sedan, ALLA affärer jag handlade i, bortsett från en b-restaurang och en annan restaurang som jag inte minns hade mikrochipsläsare. Bankerna är långsamma med att ta fram bättre lösningar! :o

På tal om vem som betalar. Det är jag som företager som är skyldig gentemot banken att visa upp att ett köp har skett till en viss person. Sen kanske det är som Filip säger att det för att bankerna ska hålla uppe förtroendet så måste de betala. Men det varierar nog ytterst. Finns säkert en gräns på vad man måste visa upp, t.ex. att det kanske i en internethandel räcker med namn, kortnummer och cvc-nummer.
I början av detta året var det mycket snack om göteborgs krogvärld, där folk köpte helrör och dyrare saker på krogen och sedan sa att de blivit av med kortet och p.g.a. att krögarna saknade namntecknig på kvittot så kunde dem krävas på beloppet. Att bankerna ibland betalar är väl en marknadsföringskostnad, så att andra konkurrerande lösningar inte kommer in på marknaden.
:angry:

Filip 2007-04-12 22:52

Ett litet tillägg på mitt förra inlägg om kreditkort.
Det gäller bara privatpersoner. Lagen heter Konsumentkreditlagen. Men där kanske finns någon motsvarande lag till företag?

jomper 2007-04-13 01:58

FSB-hanteringen ovan låter ovanligt dålig. Normalt sett så är det inga problem för banken att få igen pengarna precis som andra hävdar - den som tillåtit köpet har inte genomfört tillräcklig id-kontroll, något som de med största sannolikhet krävs på att göra via sitt inlösenavtal. Kortinlösaren betalar alltså inte ut pengarna till stället där det fejkhandlats och det är de som får ta smällen i 99% av fallen.

Marcus 2007-04-13 02:02

Citat:

Originally posted by jomper@Apr 13 2007, 00:58
FSB-hanteringen ovan låter ovanligt dålig. Normalt sett så är det inga problem för banken att få igen pengarna precis som andra hävdar - den som tillåtit köpet har inte genomfört tillräcklig id-kontroll, något som de med största sannolikhet krävs på att göra via sitt inlösenavtal. Kortinlösaren betalar alltså inte ut pengarna till stället där det fejkhandlats och det är de som får ta smällen i 99% av fallen.
Det falska köpet gjordes online hos något spel-bolag på Malta. Dessutom var kortet som utnyttjades en VISA-kontokort (ej kreditkort). Vet inte riktigt om något av det kan ha förlängt processen.

jonny 2007-04-13 08:12

Citat:

Originally posted by Mickee@Apr 12 2007, 21:54
Råkade ut för kortbedrägeri i Polen förra veckan där jag med en affärsbekant gjorde inköp i en större butik, såg kortet dras två gånger och fick kvitto på att köp en genomfört vid första dragningen, ändå så när jag surfade banken i mobilen på kvällen så var det draget två gånger.

Köpte en gång en skjorta för nån hundralapp i en liten butik på Drottninggatan i Stockholm. Kortet drogs tre gånger för att affärsinnehavaren inte trodde att det hände något när det blev papperstrassel i kvittoskrivaren.

Fick pengarna tillbaka efter ett tag.

Anders Larsson 2007-04-13 15:02

Nya kort med chip hjälper ju ingenting och nada, eftersom det fortfarande finns magnetremsa och kortnummer präglat på korten. Möjligen försvinner risken att de vid ett köp i en affär fysiskt drar kortet flera gånger.

Handel över internet och sånt kommer att fortsätta trots nya kort. Dessutom kommer man fortsätta ta den gamla typen av magnetremsekort under lång tid framöver, för att vara "bakåtkompatibel" mot länder där man inte använder chipkort ännu (USA tex)

Westman 2007-04-13 15:50

Ekort, finns inget bättre för handel på nätet. Kortet kan enbart användas en gång (om man inte väljer annat) och till en viss maxsumma. Inga problem med stulna kort där.

FredrikMH 2007-04-13 16:07

Kortföretagen övervakar även större transaktioner som sker på era konto. Så fort en större transaktion från utlandet sker så får de reda på det. En bekant var i braslien för några månader sedan och köpte möbler på sitt kreditkort för deras nya lägenhet. Efter en liten stund ringer telefonen för att bekräfta köpen och att allting stod rätt till.

Det är idag väldigt bekvämt med kort och så är det väl tänkt att vara. Tyvärr får någon betala för den bristande säkerheten och jag är glad så länge det inte är jag.

Daniel.st 2007-04-13 16:55

Kreditkortsbolagen har en del algoritmer för att se märkliga köpmönster. På ett tidigare jobb (e-handelsföretag) stresstestade vi systemen genom att reservera väldigt många, väldigt små belopp på ett antal kort (utan att dra några pengar). Tyvärr använde vi några kollegors egna kort och det dröjde inte länge innan det blev liv på kortföretagen som ringde eller spärrade korten per automatik. Nu handlade det iofs om reservationer av typ 25 öre x 1000 gånger på väldigt kort tid men det visade iaf. att det fanns system för det :)

Just det... tyvärr fick de flesta kollegor beställa nya kort eftersom de inte gick att låsa upp spärrarna igen så undvik att göra liknande tester själva :)

Tez 2007-04-13 17:05

Citat:

Originally posted by Westman@Apr 13 2007, 15:50
Ekort, finns inget bättre för handel på nätet. Kortet kan enbart användas en gång (om man inte väljer annat) och till en viss maxsumma. Inga problem med stulna kort där.
Det finns ett stort problem med ekort, dock. Vi har själva varit påväg att bli stämda av en kund för att hon inte fått pengar tillbaka, trots att vi återbetalat precis som man ska göra. (DIBS) Efter en hel del krångel och jobbiga diskussioner där vi blev anklagade för att vara lurendrejare, lögnare och bedragare och allt möjligt kom vi fram till att hon använd ekort. Eftersom kortnumret inte längre fanns kvar när transaktionen "gick baklänges" kunde pengarna inte återbetalas utan låg och flöt på något sätt i hennes bank. Så hon fick anmäla det där och krångla med det. INTE en rolig erfarenhet faktiskt...

Alpha 2007-04-13 19:40

Morsan blev av med ~25.000:- från sitt bankkort när hennes väska blev stulen....

Hon fick inte tillbaks ett skit av Nordea förutom att hon tydligen varit "grovt oaktsam"!!

Hur är man grovt oaktsam om man har en väska gömd bakom disken. Det är en bra fråga. Hur den lyckas bli stulen när den är gömd bakom disken är en ännu bättre fråga. Hur folk lyckas knäcka lösenordet på ett jätte säkert bankkort (som de säger) är nog den bästa frågan..

jobbigt värre :blink: :wacko:

Timofey 2007-04-13 20:33

Citat:

Originally posted by Alper@Apr 13 2007, 19:40
...Hon fick inte tillbaks ett skit av Nordea förutom att hon tydligen varit grovt oaktsam...Hur folk lyckas knäcka lösenordet på ett jätte säkert bankkort (som de säger) är nog den bästa frågan..
jobbigt värre

Ännu ett tecken på att Nordea är den "bästa" banken.

Wackerberg 2007-04-13 23:36

Citat:

Ursprungligen postat av alltinggratis
Citat:

Ursprungligen postat av Alper
...Hon fick inte tillbaks ett skit av Nordea förutom att hon tydligen varit grovt oaktsam...Hur folk lyckas knäcka lösenordet på ett jätte säkert bankkort (som de säger) är nog den bästa frågan..
jobbigt värre *

Ännu ett tecken på att Nordea är den "bästa" banken.

Instämmer helt och hålet. Maken till kass bank får man leta efter.

Inte nog med det någons mor blev utsatt för, de klarar inte av att kommunicera med äldre. De ger direkt dåliga råd och försöker verkligen sälja sina tjänster(läs få äldre att köpa dåliga fonder). Det är extremt dåligt. Att lura folk som inte vet bättre eller har allt i skallen.

Personligen tycker jag inte heller om deras internetbank, rent utsagt jobbig och det fick man bekräftat i senaste Internetrorld där de bl.a. skriver "Vi blir snart trötta i pekfingret och det fantasilösa gränssnittet kan få den mest hängivna surfaren att tappa lusten". Till sist ytterligare ett skäl till att Nordea är en kass bank: För ett år sedan skulle jag ta ut pengar från ett konto jag haft sen jag var barn, men icke, det gick inte, efter andra besökte klarna det visst, det fanns en bankbok till kontot.

Sen erbjuder de ju gratis Visa-kort ett år, eller gjorde iaf. Det var trevligt. Fast det verkar ju inte vara så bra ^^ (om man nu blir av med kortet)

FredrikMH 2007-04-14 02:58

Citat:

Originally posted by Alper@Apr 13 2007, 18:40
Hur folk lyckas knäcka lösenordet på ett jätte säkert bankkort (som de säger) är nog den bästa frågan..
Jag tror knappast att tjuven använde kortet i en automat som kräver kod utan över internet eller något liknande där koden inte behövs. Bankomater filmar dessutom vem som tar ut pengarna, så det är bara att le och vinka in i det mörka glaset nästa gång ni tar ut pengar :)

Alpha 2007-04-14 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Jag tror knappast att tjuven använde kortet i en automat som kräver kod...

hmm.. enligt bankens loggar så hade de använt 2-3 olika bankautomater mitt i stan med ~1 minuts mellanrum.
Fråga mig inte hur det är möjligt att springa 500meter till närmaste bankautomat på ~1min :P.

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
..så det är bara att le och vinka in i det mörka glaset nästa gång ni tar ut pengar

naaaah... räkna inte med att det alltid finns en kamera där ;)
( i vårt fall hade de använt bankautomater utan övervakningskameror. )

Men en sak som är "rolig" är att de även på ett annat håll _samtidigt_ hade tankat 2-3 bilar.

Vi polisanmälde självklart händelsen och statoil hade ett par timmar senare fixat en skiva på inspelningen från när de tankades med kortet. De sa att det bara var för polisen att komma och hämta skivan.

Det tog ~2veckor för polisen att ens reagera, och fortfarande efter flera månader så tror jag knappast de hämtat skivan ännu. (Om den finns kvar dvs.)

:wacko:
mvh

ToBad 2007-04-15 13:37

Kontoutdrag visar fortfarande "Prel kortköp" för de transaktioner som gjordes bedrägligt. Men jag ser en transaktion som gjorts samma dag som jag inte känner igen som är märkt "TRE" och är på 150kr. Är det någon som känner igen denna forkortning?. Kan det vara mobilföretaget 3?. För övrigt ett företag som jag inte har något alls med.

melin 2007-04-15 14:13

tja.. dom heter faktiskt "tre", och inte "3" =)

Tobab 2007-04-15 14:57

Deras namn är Hi3G Access AB.

Ring din bank så kan de se vilket företag som de reserverat slantarna åt.

ToBad 2007-04-15 18:27

Citat:

Originally posted by Tobab@Apr 15 2007, 14:57
Deras namn är Hi3G Access AB.
Ring din bank så kan de se vilket företag som de reserverat slantarna åt.

Tack. Jag var på banken i torsdag och det bad mig vänta att skicka in anmälan tills allt dycker upp på kontoutdraget. Själv kunde dom inte se något mer en vad jag såg.
Gissar att den informationen förs vidare från Mastercard senare till banken och mig.
Men på måndag ska jag nog kunna se vad som hänt.

Leon 2007-04-16 01:22

Det var inte längesedan jag vart bestulen oxå (Någgra månader sedan)
Jag tror ja vet vart det hände oxå, hon sa att kortet inte funkade och
skulle gå bort och knappa in det manuellt i en annan apparat.. joru..

Dom rensade allt jag hadde på det kortet, dock var det inte mkt som tur var.
har för mig dom fick 1700 nånting totalt. Jag fick tillbaka pengarna efter ca 1 vecka,
men inte helt så att säga, dom sa att ja kunde bli återbetalningskydlig om det visade
sig att brottet inte kan styrkas bla bla bla nånting.

Dom hadde iaf köpt biobiljetter på sf bio och 2ggr satt in bengar på en
spelfilma, tror det var betson.

Ja ringde spelfirman efter polisen, och ja lyckades göra så att dom spårat
användaren som använt mitt kort, men dom ville inte ge uppgifterna till mig.
Men om polisen skulle kontakta dom så skulle dom(banken/jag) kunnat "Få tillbaka pengarna"
genom att stänga av kontot i fråga.. Men nu nå månad efter så fick ja ett papper
från polisen att utredningen läggs ner pga att brott inte kan styrkas.
Så ja undrar om ja kommer få ett papper från banken snart att dom kräver
tillbaka pengarna jag fick tillbaka efter en vecka =/

Och ja antar att polisen inte ringde spelfirman heller,
även fasst ja ringde direkt till polisen igen och sa detta.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson