![]() |
Vet någon här vad det ger att annonsera i en vanlig tidning? Jag menar får man tillbaka pengarna på det eller är det helt bortkastat?
Jag driver en erotikbutik. Mvh Micke |
det fina med tidningsreklam är att du inte vet om det ger något.. du kan aldrig med 100% säkerhet veta att reklamen gav avkastning
men "alla andra" gör ju det så nån effekt måste det ju ha |
Citat:
"Ange KOD så får du med en gratis DVD i din beställning". På så sätt har jag koll på vart i tidningen samt i vilka tidningar det funkar. Jag har även kört ett par veckor i Expressens sportbilaga med samma koncept. Jag kan väl säga att de mer nichade tidningarna funkar bättre än dagstidningarna. // Mats |
Hej Mats!
Vet att helsidor inte brukar vara dom billigaste. Eftersom du körde med kod (smart!) lönade det sig med helsida i ditt fall? Jag har nämligen fastnat i tankegången att tidnings annonser aldrig lönar sig - bara branding (kan ju ha fel :)) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Så här gör du : 1. Skaffa en separat domänadress för detta ändamål... (den skall vara relevant och enkel att komma ihåg för läsarna - så att de inte glömmer av den innan de kommer till datorn ;) ) 2. Använd ett tracking program. Jag använder t.ex Adtrackz då skapar jag bara en unik trackinglänk på några sekunder för den tidning jag vill annonsera i. 3. Du vidarebefodrar alla som kommer till din nya "offline" adress till trackinglänken. 4. Med detta trackingprogram kan du även lägga in små koder på t.ex. sidan där de blir nya medlemmar och på "tack sidan" efter en betalning. På så sätt så får du inte bara fram hur många klick din annonskampanj gav utan även också hur väl inriktad trafiken var ifrån denna källa. Du får nu enkelt reda på antalet nya gratis medlemmar eller antalet nya försäljningar kampanjen gav(eller vad nu vill mäta för just din affärrsmodell). Om den gav en vinst = öka din annonsering i denna tidning/media etc... 5. Detta förutsätter att du bara testar en offline källa per domänadress. Med denna teknik kan du ganska enkelt få fram vilka tidningar mm som är effektivast för just din verksamhet. Testa själv så får du se... |
Citat:
Bästa sättet att spåra en tidningsannons är att ha en rabattkod som Mats som löses in i webbutiken eller att man kan klippa ut annonsen och ta med till butiken (om det är en fysisk butik) och få rabatt. På så vis vet man om det ger något eller inte. Man skall alltid ha ett erbjudande i kombination med detta, annars är det givetvis ingen idé. |
Citat:
Så är det självklart korkat om du väljer en helt annan domänadress! Vad jag brukar göra är att t.ex. använda www.Företag.se kan man ju använda www.Företag.com, www.DinSida.info eller någon annan ändelse. Skulle det inte vara möjligt kan man ju alltid använda www.Din-Sida.se osv. Förstår inte problemet...var lite kreativ och se möjligheter istället för att bara säga att det inte fungerar. Testa... funkar det inte för just din nisch eller marknad... testa något annat. |
Annonsering är varumärkesbyggande och jag håller med om att det är bättre att lära besökaren en adress än flera. Kör ett erbjudande.
Den direkta effekten av tidningsannonser är generellt låg. Den långsiktiga indirekta effekten däremot kan vara bra. |
2 bifogad(e) fil(er)
En annan fördel med att annonsera stort i tidningar är när man öppnar brevlådan och hittar följande inbjudan.
Skall bli riktigt roligt faktiskt! // Mats |
*mental notering* Måste annonsera på FHM.....
Vi annonserade hos Chili och Nöjesguiden för vår butik, använde kod där också, gav några extra sales visst men för oss har det visat sig vara klart bättre att köra webbannonser och banners... ska ev testa readioreklam till sommaren också.. |
Citat:
Kod i tidning fungerar ju jättebra, men hur kan man spåra hur många försäljningar radioreklamen genererar? |
Antingen som ovan med landingpages (kan ju ta dem med forwarding, eller ren reklamsida- gjorde många sånna i usa för filmbolag och det funkar rätt bra, men visst, det får ju vara relevant till ens företga och branding) eller så blir det med kod där också..
Men visst jag håller med om problemen, just därför jag inte bokat något kanske.. Min tanke är att jag skulel kunna köra ett erbjudande, kanske pusha en produkt extra hårt eller nått.. men mest skulle det nog vara för att öka kännetecknet på ens varumärke, inte nödvändigtvis för att sälja mer just under den kampanjen |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson