![]() |
Sedan jag började anväda tejp med "LB Onlineshop" tryckt på så har det börjat försvinna brev på Posten och det är uteslutande till kunder som betalt med kreditkort som då inte kan spåras med något kollinummer. Det har försvunnit 5 brev på en månad nu och jag får inte 5 öre i ersättning från Posten.
Självklart lämnar jag in en reklamation till Posten för varje brev som försvinner, idag frågade jag postchefen här i Skara om jag skall behöva använda neutral tejp på dessa brev men det tyckte han inte, när jag frågar vem som skall ersätta mig för denna förlust så har han tyvärr inget svar eftersom Posten aldrig ersätter just brev... Det spelar ingen roll att man som i mitt fall lägger 750.000.- om året till dom. Han menar på att Posten har 40.000 anställda och det vore ju konstigt om det inte fanns banditer bland dom, vad jag reagerar på är bara att jag får stå för hela kostnaden och dessutom får förklara för kunden att det "måste försvunnit på Posten" och hur trovärdigt är det... Jag blir så JÄVLA trött på den förbannade Posten! // Mats |
Låter inte bra, men hur och varför har du tejp på breven ?
|
Har haft liknande problem med posten, vi köper servrar och komponenter eller annat material i stort sett varje vecka, det är _alltid_ nåt strul med posten, endera kör dom inte ut paketen för att mottagaradressen är ett hyreshus, eller så strular dom bort det och låter paketen valsa runt på sightseeing innan dom kommer fram igen.
För min del är det ingen ekonomisk förlust direkt, men däremot tid, en server som är borta en enda dag spelar en fruktansvärd stor roll. Har numera börjat använda mig av Dustin´s direktleverans, kostar 1200:- men då får man servern efter 30 minuter också, levererat och klart. Dags för lite fler rikssträckande konkurrenter på svenska postmarknaden tycker jag. |
Ja posten suger, jag skulle igår skicka ett brev med postförskott till Norge, inom sverige kostar det ca 60:-, men dit skulle det kosta 140 spänn, helt orimligt, jag sa att det kan dom glömma, fixar det på annat sätt.
|
Citat:
Det enda som står på tejpen är LB Onlineshop och adressen. (Man skall väl inte behöva undvika reklam för att det finns rötägg på Posten?) Vanliga brev/kuvert har jag ingen tejp på men det är ju dom med värdefullt innehåll som är attraktiva för vissa ohederliga. Citat:
// Mats |
Jag får nog hålla med om posten. Den är värdelös. Att få saker skickat till sig som företagare trots att man råkar ha kontor hemma är helt totalt omöjligt.
|
Postgången, liksom vägnät och elförsärjning, anser jag vara en grundstomme i ett fungerande modernt samhälle, och det smärtar därför att posten måste vara ett vinstdrivande företag. Ett av samhällets grundfunktioner kunde gärna drivas av staten och då ej i vinstsyfte.
|
Citat:
Jag får det mesta via Företagspaket, körs ut av RC Transport och PNL som körs ut av Adena Picko. Funkar som sagt kanon. // Mats |
Citat:
Posten är extremt inkompetenta och har väl nästan gjort alla fel man kan göra (ja, inte så konstigt det är ju statligt). Vad som behövs är konkurrens på lika villkor, inte en stor inkompetent aktör som kostar alla medborgare skattepengar. Jag tänker inte börja lista exempel på Postens eller statens inkompetens på IT/logistik-området, det skulle ta hela natten! :) Vad har UPS, DHL och liknande för priser inom Sverige? Förhoppningsvis kommer de kunna bygga upp en liknande struktur som i USA inom Europa i framtiden.. kan bara tänka mig att de hindras av konkurrens från statligt subventionerade bolag som Posten, vilket håller priserna uppe och servicen på lägre nivå än i fria marknadsekonomier. Att införa planekonomi kostar alltid mer för samhället/konsumenterna i slutändan. |
Citat:
Däremot går exempelvis PNL (Pan Nordic Logistic) i spetsen och tar över allt fler företagskunder i Sveige med sina billiga och pålitliga leveranser, dom ligger ungefär på halva priset mot Postens företagspaket och har precis samma service. Det största problemet som jag ser det är att Posten i "har monopol" på brevhanteringen i Sverige, det märks ganska tydligt när man skall förhandla priser med dom. På paket kan dom göra bättre priser men på brev "får dom inte" på grund av konkuranslagen göra bättre pris. Jag har alltså samma pris på brev som "vem som helst" även om jag närmar mig en miljon om året i portokostnad... Dom kan alltså styra och ställa, höja priserna, strunta i att ersätta försvunna brev (som tråden handlade om från början) m.m. Det finns ju ändå inga alternativ med breven. // Mats |
Jag har ett flertal gånger fått viktiga försändelser försnillade av Posten, speciellt när man skickar till småföretagare som har kontor i bostaden. Det enda som hjälper är att skicka till dem som privatpersoner.
|
För att återgå till kärnämnet i denna tråden så har jag nu kommit in i ett stim av försvunna paket igen. Precis på samma sätt som förra gången och denna gången så har det försvunnit paket varje måndag i tre veckor. Den 7, 14 och 21 juni har det försvunnit ett paket varje dag till ett totalvärde av ca 2000.-
Ingen annan som har paket/brev som går via Nässjö som har detta problem? Jag blir så j ä v l a trött på detta postverk! // Mats |
Jag har aldrig varit med om någon förlust när jag skickat mina försändelser. Iofs har jag inte skickat några jättemängder än...
Däremot har jag varit med om att dvdfilmer jag beställt från nätet inte kommit fram (fick nya efter klagomål). Förpackningen hade butikens logga på sig så den som snodde filmerna visste (ungefär) vad den fick. |
Citat:
1. Det försvinner i Skara där jag lämnar in det. 2. Det försvinner i Nässjö där det sorteras för utkörning. Eftersom dom försvunna paketen är till helt olika städer men sorteras i Nässjö tror jag att det är där dom försvinner, skall väl inte vara så svårt att nypa banditen i fråga... // Mats |
Anmäl det till polisen, låter ju som om det är någon som är tillfälligt anställd och jobbar just måndagar.
|
Sommarjobbare?
|
Testa med att skicka nåt brev utan din tejp på.
Kan ju vara någon på posten som känner till din erotiska shop och tar hem paketen för eget bruk och på så sätt slipper betala. Om så är fallet skulle jag rekomendera att skicka paketen utan tejp eller sätta tejpen på insidan paketet, tex sätta ett till papper över tejpen. På så sätt ser ju kunderna tejpen iaf. |
Du kan inte följa paketet med ett kolli-ID? Så att du ser exakt var på vägen det försvinner, vill säga.
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Postförskottsbeställningar försvinner aldrig eftersom dom går att spåra som du skriver. // Mats |
Citat:
Och för mig så ser det oerhört svårt ut att överhuvudtaget få med sig ett/flera brev ut iom att det är folk överallt hela tiden. Och man jobbar även i par med sorteringen. Men inget är som sagt omöjligt för den listige. Och som det skrevs ovan om att det kan vara en sommarjobbare så anställer posten folk över sommaren i perioder över 3v. Kommer breven fram efter dessa 3v så vet man om det är en sommarjobbare eller en vanlig anställd. |
Jag har aldrig blivigt av med något paket eller försenat, tar alltid 2 dagar för mina paket att nå min dörr med post snubben.
och jag handlar minst 1gr/månan Datorer samt komponenter. Men jag e stockholmare har väl med det att göra?, extra ärlig perssonal ;) // Johan :) |
För oss har det aldrig försvunnit något på posten
Även om det varit märkt med "CD produkter" - "DVD fodral" samt haft tejp med adress till webshop mm. MEN... däremot har vi fått returer som bara varit att slänga... Våra paket där vi säljer 100 pack CD-r i cakebox som kommit i retur har flera gånger varit mer eller mindre pulveriserade... och man ser att det inte är någon som råkat tappa det en gång utan det är snarare så att några sommarjobbare eller anställda på posten som är jäkligt missnöjda med sitt jobb har sparkat fotboll med paketen. |
Jag bara måste hålla med er andra här. Posten är skit och bryr sig inte ett dugg om sina kunder. Själv har jag 26 ärdenden på reklamationsservice. Sista brevet som inte kom fram till mig kostade mig 1800 kronor. Fast denna gången tänker jag kräva posten på dom pengarna, om jag så skall gå ända till EU-domstolen. :angry:
|
Citat:
Så överstiger det en viss summa så brukar vi skicka det som Postpaket istället för då får vi kollinr. Tyvärr drabbar detta kunden eftersom han/hon får vänta någon dag extra. Som tur var kommer SMS-avisering snart så man slipper en eller två dagar extra på avi-lappen. Dessa sommarjobbarna är alltid lika roliga. Förra veckan fick vi tillbaka 5-6 paket som var öppnade, tömda och sen igen tejpade. Som tur var är det Brevpostförskott så förhoppningsvis ska vi få ersättning för allt som tagits. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson