![]() |
Hej,
Tänkte köpa en projektor till min enskilda firma via NetOnNet och hade tänkt att köpa den på avbetalning via Handelsbanken Finans (12 månader räntefritt). Men nu undrar jag, är det avdragsgillt? Vet ju att leasing är avdragsgillt, men hur är det med avbetalning? Snabbt svar uppskattas ! |
Var ett tag sen som jag hade nåt sånt men jag vill minnas att det funkar på samma sätt som ett lån.
Jag kan ha fel och då får nån bättre vetande rätta mig. |
Och låt mig då ställa nybörjarfrågan: Hur fungerar ett lån? Precis som om jag skulle köpt den kontant? Dvs jag åker på att dra av den på 3/5 år?
(och som sagt, kan nån bekräfta det rille77 säger?) |
Missuppfattade din fråga först men fick jag tänka till 2 ggr så ramlade slanten ner.
Det är en vara som du har köpt som vilken som helst, sen om du har lånat pengar eller köpt den kontant ska inte spela någon roll. Handelsbanken har ju inte köpt varan uatn det har du gjort så det är du som äger den, det dom har gjort är att låna ut pengar till dig så att du har kunnat köpa den. |
Hmm, men hur fungerar det med avdraget då isåfall?
Som sagt, anledningen till att jag ville ta det på avbetalning var att jag vill slippa dra av det på 3 år. Jag har för tillfället inte möjlighet att ligga ute med de pengar som krävs. När man leasar får man ju dra av varje delbetalning rakt av som en vanlig utgift vilket gör att man inte behöver göra nå avskrivningar osv, det jag undrar över är om avbetalning fungerar likadant? |
Kort och gott: Ett lån/avbetalning gör inte att du slipper undan avskrivningsperioder. Leasing är en helt annan sak, men där finns ingen likhet i leasing och ett rent kontantlån som det du beskriver.
|
Även jag tror att det spelar ingen roll om du betalar med lånade pengar eller inte. Du betalar hela beloppet på en gång till NetOnNet i detta fallet och sedan får du göra en bedömning över livslängden och skriva av den, linjärt, degressivt eller progressivt över den bedömda tiden.
|
Ah, okej... då hänger jag med! Får helt enkelt kontakta NetOnNet och höra vad de har för alternativ när det gället leasing i så fall (edit: de hade inga leasingalternativ).
Men hur går det förresten till ifall man skulle köpa något på avbetalning som måste avskrivas på säg 3 år? Får man lägga in varje delbetalning som en avskrivning? |
Citat:
|
För att vända diskussionen, vad är det du behöver åstadkomma så försöker vi hitta en lösning på andra hållet istället?
|
Citat:
Men saken är den att jag är student och får både CSN och bostadsbidrag, firman är något jag driver på sidan om. Får kontinuerlig in pengar men eftersom jag inte vill förlora vare sig CSN eller bostadsbidragen så ser jag till att investera så mycket som möjligt av mina pengar. Så jag försöker tillskillnad från de flesta andra ha så lite vinst som möjligt i mitt företag :) Just därför vore det smidigt att slippa köpa något som jag måste avskriva. Har pratat med Komplett.se och som det ser ut så är ett avtal med t.ex. Vasa Kredit mitt enda alternativ (har släkting som kan borga för mig så kredit borde ju inte vara ett problem?) Eller är det någon annan som har ett bra förslag på lösning? |
För att reda ut fråga ett om inte så gjort:
"Om du köper ett inventarium får du göra avskrivningar på hela utgiften enligt de vanliga regler för avskrivning, även om du inte betalt hela utgiften under räkenskapsåret" |
Om du vill ha så låg vinst i företaget som möjligt på grund av att du är student, så är det mest intressant att skriva av så mycket som möjligt på dina invetarier, dvs. ha en kort ekonomiskt livslängd på dem.
Reglerna för avskrivning är att om projektorn kostar max 5.000 kr (exklusive moms om du är momsregistrerad), så skriver du av den direkt. Kostar projektorn mer än 5.000 kr och du beräknar att den ekonomiska livslängden är högst 3 år, skriver du av den direkt. Av ovanstående ser du att om det inte är direktavskrivning så startar flera avskrivningar när det ska skrivas av på 4 år eller mer. Sedan har det ingen betydelse hur du har finansierat inköpet av inventariet och hur lång ammorteringstid du har på finansieringen. Om du leasar en projektor, så har du ingen avskrivning på den. Du får jämföra hyran på ett år mot avskrivning per år om du vill att projektorn ska orsaka så stor kostnad som möjligt i företaget. |
Citat:
|
Det intressanta här är om skatteverket tolkar det som om projektorn har en livslängd på högst tre år. Datorer för grafik och i andra sammanhang med datorer kan man göra så här, men en projektor...?
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson