WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Skapa databaser utan Microsoft Access (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2025)

Kim Torvanger 2004-04-12 22:05

Tänkte bara ställa en enkel fråga till de många visa männen & kvinnorna på WN!

Finns det något sätt att göra databaser på utan att använda sig
av Microsoft Access. Sitter på en rätt dålig dator så jag skulle vilja
ha något enkelt program (freeware helst) som skapar databaser
och där man även kan lägga till tabeller och kolumner.

Har ni några erfarenheter ang. sådana program?

Skulle vara tacksam för hjälp. Tack! ;)

ric 2004-04-12 23:50

vet inte riktigt vad du är ute efter men, SQL eller mySQL funkar bra

Per 2004-04-13 00:13

MySQL fungerar och är open-source, licensierad under GPL

Jester 2004-04-13 01:57

Om du vill använda mySQL är phpmyadmin ett väldigt bra program att amvända. Väldigt enkelt och kraftfullt PHP-applikation för att skapa och hantera mySQL-databaser.

Kim Torvanger 2004-04-13 02:29

Tack för informationen, har nog fått tillräckligt för att vandra vidare =)

Max 2004-04-13 02:59

Om du vill ha en annan databas av skälet att din dator är långsam är jag tveksam om MySQL verkligen är ett bättre alternativ än Access. Men det är kanske är värt ett försök.

Jester 2004-04-13 16:35

Citat:

Originally posted by Max@Apr 12 2004, 23:59
Om du vill ha en annan databas av skälet att din dator är långsam är jag tveksam om MySQL verkligen är ett bättre alternativ än Access. Men det är kanske är värt ett försök.
jag har iofs hört att mySQL ska vara bra mycket snabbare än access, men jag är å andra sidan nybörjare på det här ämnet så jag ska inte svära på att det stämmer.

Statistik för databasoperationer med olika db-alternativ

Infocore 2004-04-13 16:41

beror ju mkt på vad för dator du har...visst är mySQL bra mycket snabbare men på en långsam dator kan ju tom mySQL gå segt ;)

ZN 2004-04-13 20:37

Värt att nämna är att du bara kan ha 1 anslutning åt gången till en accessdatabas, så om någon annan vill åt den får han vackert vänta, detta är iaf vad jag hört.

Robert 2004-04-14 00:57

Japp, access är "filbaserat" så om det skrivs till access db'n så låses filen under skrivningen. Är det endast några samtidiga besökare (kanske bara du själv) så kan det vara lättare att köra med den, det blir lite overkill annars. Sen är det ju lätt att skicka med db'n om du gör desktop applikationer, då det "bara" är en fil..

kullervo 2004-04-14 03:43

Citat:

Originally posted by Jester@Apr 12 2004, 22:57
Om du vill använda mySQL är phpmyadmin ett väldigt bra program att amvända. Väldigt enkelt och kraftfullt PHP-applikation för att skapa och hantera mySQL-databaser.
Om han ändå installerar databas-servern själv så har han alla möjligheter att ansluta mot den själv också. Då rekomenderar jag inte att använda det tråkiga webbaserade phpMyAdmin när han kan använda en mySQL-klient såsom myControlCenter (www.mysql.com).

Susanne 2004-04-14 14:03

PostgreSQL är också open source och snabbare än MySQL. Till den kan klienten PgAdmin användas. PostgreSQL är ju en mer avancerad databas och kanske lite svårare att lära sig om man är nybörjare.

Till MySQL kan även klienten MySQL-Front användas.

Jester 2004-04-14 14:26

Citat:

Originally posted by susja@Apr 14 2004, 11:03
PostgreSQL är också open source och snabbare än MySQL. Till den kan klienten PgAdmin användas. PostgreSQL är ju en mer avancerad databas och kanske lite svårare att lära sig om man är nybörjare.

Till MySQL kan även klienten MySQL-Front användas.

Var hittar man webbhotell som stödjer det? Har aldrig ens hört talas om det.

Susanne 2004-04-15 02:53

Det kanske inte är så vanligt som MySQL men det finns stöd för det på många webbhotell. Gjorde en snabb sökning på Google och hittade detta webbhotell som stöder PostgreSQL: swebase.se

Det finns mycket som MySQL inte klarar av och när man känner att den inte räcker till så rekommenderar jag PostgreSQL: www.postgresql.org

grazzy 2004-04-15 12:32

Citat:

Originally posted by Zed7@Apr 13 2004, 17:37
Värt att nämna är att du bara kan ha 1 anslutning åt gången till en accessdatabas, så om någon annan vill åt den får han vackert vänta, detta är iaf vad jag hört.
ja men en websida använder oftast bara en anslutning :-)

grazzy 2004-04-15 12:33

Citat:

Originally posted by susja@Apr 14 2004, 23:53
Det kanske inte är så vanligt som MySQL men det finns stöd för det på många webbhotell. Gjorde en snabb sökning på Google och hittade detta webbhotell som stöder PostgreSQL: swebase.se

Det finns mycket som MySQL inte klarar av och när man känner att den inte räcker till så rekommenderar jag PostgreSQL: www.postgresql.org

Jämfört med access så är väl allt bättre.

Susanne 2004-04-15 12:39

Citat:

ja men en websida använder oftast bara en anslutning :-)
Det stämmer väl inte. Jag har en "connection pool" med minst 5 tillgängliga uppkopplingar hela tiden.

Susanne 2004-04-15 12:42

Citat:

Originally posted by grazzy@Apr 15 2004, 09:33
Jämfört med access så är väl allt bättre.
Jo visst, det här var bara en jämförelse av MySQL och PostgreSQL.

Endless-Dreams 2004-04-15 14:16

Bara en anslutning? :huh:

Det beror väl på hur välbesökt websidan är och hur många besökare som besöker sidan samtidigt. :rolleyes:

Jester 2004-04-15 15:36

Citat:

Originally posted by susja@Apr 15 2004, 09:39
Det stämmer väl inte. Jag har en "connection pool" med minst 5 tillgängliga uppkopplingar hela tiden.
Du har inte lust att redogöra lite snabbt hur det går till? Eller kanske var man kan läsa om det?

Susanne 2004-04-15 17:09

Citat:

Originally posted by Jester@Apr 15 2004, 12:36
Du har inte lust att redogöra lite snabbt hur det går till? Eller kanske var man kan läsa om det?
Jag använder DBCP: http://jakarta.apache.org/commons/dbcp/

Max 2004-04-16 00:43

Citat:

Ursprungligen postat av Jester
Citat:

Ursprungligen postat av Max

jag har iofs hört att mySQL ska vara bra mycket snabbare än access, men jag är å andra sidan nybörjare på det här ämnet så jag ska inte svära på att det stämmer.

Som jag förstod det har han en långsam dator att jobba på, dvs inte själva servern. Dvs att det Kim var ute efter var att få bättre prestande för att *designa* databaserna. Men det är möjligt att jag missförstod.

Om det är själva servern finns det ju en möjlighet att MySQL ger en prestandeförbättring, men det kan ju bli tvärtom om det är en slö maskin med lite minne.

grazzy 2004-04-16 02:44

Citat:

Originally posted by Narasha@Apr 15 2004, 11:16

Det beror väl på hur välbesökt websidan är och hur många besökare som besöker sidan samtidigt. :rolleyes:

det beror väl kanske lite hur man gör, men du kan ha EN anslutning till databasen där flera frågor ställs seriellt.

eller tom parallelt, vad vet jag.. det räknas som en anslutning dock.

Endless-Dreams 2004-04-16 08:15

Citat:

Ursprungligen postat av grazzy
Citat:

Ursprungligen postat av Narasha

det beror väl kanske lite hur man gör, men du kan ha EN anslutning till databasen där flera frågor ställs seriellt.

eller tom parallelt, vad vet jag.. det räknas som en anslutning dock.

Okej? Det låter verkligen inte praktiskt om man räknar med att få många besökare ;)

Robert 2004-04-16 15:51

Jag tror ni ovan här märker ord lite grann och pratar över huvudet på varandra... =)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson