WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   "Webshopens öppetider är för närvarande" (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20239)

Gustav 2007-03-27 02:37

http://www.passionofsweden.se/electrolux.jpg
Jag tänkte köpa en dammsugare från Electrolux, men de hade stängt. Det är nog första gången som jag ser en webbshop med öppetider :blink:

Alto 2007-03-27 02:57

Ja jävlar.. det var ngt nytt! Haha... Service minded!

Gustav 2007-03-27 04:03

Nu har de öppet :). Den som kan anpassa sig efter öppetiderna kan besöka shoppen här.

Jan Eriksson 2007-03-27 08:43

Jag tror att det har med okynnes beställningar att göra. Någon som har tagit ett glas, sur på sitt ex, beställer allt möjligt på nätet...

MrHandley 2007-03-27 09:06

Har inte vissa communities börjat med öppettider också?

Filip 2007-03-27 09:54

Varför ska butiken bestämma när jag får handla? Det finns väll ingen anledning? Det är ju knappast så att det är en kostnad att hålla öppet....
Verkar helt sjukt!

melin 2007-03-27 10:25

kan även vara att dom kör underhåll på natten etc..

kan även vara så.. att dom gör det för att det är en kul grej, för att få uppmärksamhet - och i så fall funkar det ju

Citat:

Originally posted by Filip@Mar 27 2007, 08:54
Varför ska butiken bestämma när jag får handla? Det finns väll ingen anledning? Det är ju knappast så att det är en kostnad att hålla öppet....
Verkar helt sjukt

för att det är deras butik?

ToBad 2007-03-27 12:43

Konstigt att dom inte har öpper mellan 23.00-00.00. Det måste säljas mer denna timme en den mellan 02.00-03.00.

Storen 2007-03-27 20:41

Citat:

Originally posted by melin@Mar 27 2007, 09:25
kan även vara att dom kör underhåll på natten etc..
kan även vara så.. att dom gör det för att det är en kul grej, för att få uppmärksamhet - och i så fall funkar det ju

Nja, inte för att Electrolux verkar vara ett nytänkande företag gällande webben, men kanske testar dom tankesättet med att "...den som väntar på något gott..." . En kul grej som kan skapa eftertanke hos kunden

dekaltrim.nu 2007-03-27 23:49

Jag har själv funderat på detta. De beställningar som kommer in efter midnatt på helgerna slutar vid mer än 50% av fallen som retur till oss. Där är frågan om det inte vore bättre att ha stängt. Sen kan det ju vara ganska bra marknadsföring att gå ut med en pressrelease om ändrade öppettider.. Någon lär ju reagera på att en webshop ändrar sina öppettider och tar med det som en notis bara för att det är roligt..

BorisB 2007-03-28 07:45

Citat:

Originally posted by dekaltrim.nu@Mar 27 2007, 23:49
Jag har själv funderat på detta. De beställningar som kommer in efter midnatt på helgerna slutar vid mer än 50% av fallen som retur till oss. Där är frågan om det inte vore bättre att ha stängt. Sen kan det ju vara ganska bra marknadsföring att gå ut med en pressrelease om ändrade öppettider.. Någon lär ju reagera på att en webshop ändrar sina öppettider och tar med det som en notis bara för att det är roligt..
Då tappar ni ju de 50% som inte retureras

Ara 2007-03-28 14:19

hihi det va skoj

Storen 2007-03-28 20:23

Citat:

Ursprungligen postat av BorisB
Citat:

Ursprungligen postat av dekaltrim.nu
Jag har själv funderat på detta. De beställningar som kommer in efter midnatt på helgerna slutar vid mer än 50% av fallen som retur till oss. Där är frågan om det inte vore bättre att ha stängt. Sen kan det ju vara ganska bra marknadsföring att gå ut med en pressrelease om ändrade öppettider.. Någon lär ju reagera på att en webshop ändrar sina öppettider och tar med det som en notis bara för att det är roligt..

Då tappar ni ju de 50% som inte retureras

Men frågan är om dessa 50% täcker in kostnaderna för returhanteringen?

Kristofer 2007-03-28 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av BorisB
Citat:

Ursprungligen postat av dekaltrim.nu
Jag har själv funderat på detta. De beställningar som kommer in efter midnatt på helgerna slutar vid mer än 50% av fallen som retur till oss. Där är frågan om det inte vore bättre att ha stängt. Sen kan det ju vara ganska bra marknadsföring att gå ut med en pressrelease om ändrade öppettider.. Någon lär ju reagera på att en webshop ändrar sina öppettider och tar med det som en notis bara för att det är roligt..

Då tappar ni ju de 50% som inte retureras

Förmodligen mindre, eftersom några av dessa sena beställare återkommer andra tider.

Samtidigt sparar man in mycket pengar i returhanteringen.

Citat:

Men frågan är om dessa 50% täcker in kostnaderna för returhanteringen?
Ja eller om den uteblivna vinsten från de beställare som inte återkommer täcker kostnaderna för returhanteringen.

dekaltrim.nu 2007-03-28 23:50

Jag tror att de som verkligen vill ha våra produkter skulle beställa dagen efter istället... Eller bli förbannade och gå till någon annan. Det är lite svårt att veta. Men det känns ganska tröstlöst när man tittar på statistiken. De produkter som beställs på helgnätterna är oftast humorrelaterade.

Intäkterna från 50% täcker inte kostnaden för 100% produkttillverkning samt fraktkostnad. Problemet är att de returer vi får har vi ingen nytta för. De åker i papperskorgen. Det skulle bli för omständigt att hålla ett sorterat lager. Vi har över 9500 produkter som kan väljas i 10 storlekar och 58 olika färger. Så i princip är det 5,5 miljoner olika produkter som kan komma tillbaka. En del orders är även personliga texter osv så de har man ju ingen nytta av att få tillbaka..

Wojt 2007-03-29 00:25

Har för mig att ångerrätt inte gäller specialbeställningar som påbörjats med konsumentens samtycke.

Gustav 2007-03-29 18:44

Wojt har helt rätt. Om du inte lagerför varje enskild produkt i alla storlekar, utan tillverkar efter önskemål, så kommer öppet köp inte på fråga. Om kunden inte löser ut beställningen så skicka en faktura i alla fall. Inte för ett outlöst postförskott, utan på hela ordervärdet. Meddela även slarvputten att du kan skicka hans beställning en andra gång om han/hon betalar för frakten en andra gång. Betalar inte kunden så skickar du en påminnelse. Betalar inte kunden då heller, så gör du en kreditupplysning. Har personen tillgångar så skickar du kravet vidare till kronofogdemyndigheten som gör jobbet åt dig. Kostnaderna får kunden stå för.

Behandla dina kunder som kungar. Men tänk på att den här typen av troll inte är kunder. Du måste skilja på dina kunder och på folk som bara är till besvär.

Angående Electrolux och deras butik så undrar man om dammsugare och andra tråkigheter till hemmet verkligen är något som folk spontan-shoppar på fyllan? Jag har i alla fall aldrig vaknat en söndag och ångrat mitt köp av den där lyxiga dammsugaren för 3000 kr som jag beställde på nätet efter åtta GT.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson