![]() |
Vill mest höra mig för om jag är ensam om detta fenomen. Jag har av någon anledning inte så mycket försäljare som ringer upp längre och det stör mig därför inte ens men! Gäller företaget då...
Tele2 ringer, tele2 ringer igen, tele2 ringer igen och igen och igen och igen... Har haft drygt tio olika försäljare ringande från Tele2 de senaste par månaderna och som nästan alla läser upp exakt samma repliker. Har de ingen kontroll över vilka företag de ringt till redan? Outsourcar de till en massa olika telemarkare som ringer upp samma listor? Har de satt mig som testperson för alla nyanställda? Någon annan som "terroriseras" av Tele2-mobilabonnemang? |
Citat:
Har vänligt med bestämt förklarat att jag inte är intresserad och att jag är låst till en annan operatör en längre tid, men likt förbannat så ringer dom igen, dom verkar ha noll koll! //Björn |
Telefonisäljare och svenska dagbladet ringer mig titt som tätt. Inte fullt så där ofta, men ändå...
|
Igår ringde det en såndär trevlig kille från de, erbjödmig ett abonemang.
Han tyckte att jag skulle avsluta mitt nuvarande abonemang som det är ett år kvar på. För det skulle de bjuda mig två månader av deras abonemang. Det betyder att jag betalar 600*12 = 7200:- De bjuder mig på 1000:- av det. För att jag ska betala 575:- istället för nuvarande 600:- Då förklarade jag till honom att man måste vara en idiot för att betala 6200:- för att få ringa 30:- billigare i månaden för. Han ville dock inte riktigt hålla med men fattade att jag inte ville prata mer med honom. Jag gick ut med hunden, går ca 200-300m och så ringer samma kille igen presenterar sig med samma namn och har samma inövade öppningsreplik. Jag talar om att han ringde mig för 4 minuter sen. - Nej! Det är omöjligt, det kan inte ha vart jag! säger han. Då underade jag om de har någon koll på vilka de ringer till och la på! |
Skönt att se att det inte bara mitt nummer som hamnat i en loop =)
BorisB, gäller det där också Tele2? I så fall bör ju någon slå Tele2 en signal och ifrågasätta hur de arbetar av sina listor, knappast bra reklam för Tele2 att irritera folk genom ständiga upprepningar och knappast lönande. Att Tele2 står för en dryg tredjedel av försäljarna som ringer min jobbmobil vore det ju inte fel heller att informera om att de kanske bör se över sina rutiner. |
Citat:
Det var visserligen ett tag sen de ringde sist men då hade de ringt fem ggr på en vecka, privat som företag, mobil som hem... Då vart jag riktigt sur och skällde ut dem. Kanske det hjälpte. |
Jag jobbar själv som telefonförsäljare och på vårt jobb så har vi en dialer som vi alla säljare ansluter oss till. Vi sitter vid varsin dator med ett webui med små adminrättigheter över dialern.
Nästa gång någon ringer som ni inte vill/orkar prata med. Be de lägga er i "Bortfall" då dessa nummer raderas permanent. Eller annars säg bara att ni är NIX-kunder. Om det är så trådskaparen säger att telefonförsäljaren ringde efter 5min, så måste ringaren lagt in "en manuell callback på 5min". De flesta telemarketers använder samma program osv. Och jag kan garantera dig att det inte är något strul hos dem. Utan bara ren jävlighet. Antingen utav själva säljaren eller utav "coacherna". Skulle de upprepas att du blir uppringd efter du bett om att bli bortfall så skulle jag omedelbart kräva att prata med en chef till ringaren då de dom gjort då är olagligt. /Tack for ordet |
Citat:
|
Jag har själv erfarenhet av att jobba som telefonförsäljare för Tele2 våren 06, fast självklart på ett annat företag, så att de har någon annan att skylla på. Lite mer än en månad stog jag ut. Arbetsklimatet är bland det värsta man kan tänka sig, ingen vill vara där, varken telefonisterna eller de så kallade "coacherna". Alla blir sparkade på ovanifrån och det är inte många som stannar där i mer än några månader.
Allt går ut på att sälja, och sälja. Ingen bryr sig det minsta om kunderna, säljer du inte åker du ut, två veckors uppsägningstid hade vi. Tele2 skiter fullständigt i situationen för den delen också. Flera olika möten var inplanerade med ansvariga från tele2 för information osv, under den korta tiden jag var där lyckades de alltid avboka möterna samma dag de skulle va, de blev aldrig av. Kanske det inte är så konstigt egentligen. De vet precis hur mycket det kostar att hyra in telefonpersonal och de vet precis hur mycket som säljs och vad de har för inkomster på det. Sålänge de går med plus så bryr dom sig inte. Går försäljningen dåligt däremot, då är det en annan femma. Tyvärr är det ju så att det är svårt för ungdomar att få jobb, och det är därför man hamnar på sådarna jobb. Jag fick nog och läser nu till Elektroingenjör, något jag inte har ångrat en sekund. |
Kan inte annat än med att hålla med dig Jacob.
Dock håller jag inte riktigt med om att det "ingen vill vara där, inte ens coacherna".. Vi är ett gött sammansvetsat gäng som har kul ihop. Vi har även fester lite då och då. Det finns även massvis som har jobbat där sen starten. Och ni som behöver jobb men inte lyckats hitta det än, kan jag verkligen tipsa om "ProVoice". Det finns i både Göteborg och Uppsala. De söker folk hela tiden. Grundlönen är på 50kr och plus provision. Det är inte svårt att komma upp i ~15000 i månaden. Men nu var det ju inte det tråden handla om. Så jag får ursäkta mig i detta offtopicande. |
Citat:
Jag jobbade på Bite vi ringde "för" tele2... vi fick 500 kr i provision om vi tippsade någon att börja jobba där. Ett företag som måste ge pengar till de anställda för att de överhuvudtaget ska tippsa sina vänner att jobba där... Helt sjukt.. Åter till tele samtalen. Är det bara jag som blir uppringd några gånger i veckan av telenor (som även dem vill att jag ska byta mobil operatör)? |
Citat:
|
De söker folk hela tiden, och jag har aldrig märkt av att någon slutat/fått kicken eller dylikt. Bara att folk väljer att jobba vissa tider när de känner för det.
På kontoret i Göteborg anställer de ungefär 10personer i veckan som man ser sitta på "FRONT" i några veckor för att bli varma i kläderna. (Front är de som håller på med kalsonger som ni säkerligen blivit uppringa av tidigare) Tipsar man en kompis här så får man 100kr och en biobiljett. Kompisen som tipsade mig har dessvärre inte fått det. Glömska? |
Det är inte bara Tele2 och Telenor som sysslar med "telefonterror".
Hade för en tid sedan allas vårt kära Telia i luren 2-3 ggr i månaden där dom ville erbjuda mig en tjänst som jag redan använde och hade använt sedan drygt ett år tillbaka. Sen så finns det ju värre saker än telefonförsäljare att råka ut för, t.ex. en fax som ringde upp mitt hemnummer med ojämna mellanrum alltid mellan kl. 02-03 på morgonen. |
Förut blev jag arg, nu när jag börjat driva med dem genom att ställa så besvärliga motfrågor som möjligt så ser jag nästan fram emot samtalen. Men ibland hör jag verkligen hur olyckliga en del säljare låter som stammar fram sina meningar och då brukar jag av barmhärtighet snabbt tacka Nej. Ingen idé att sparka på dem som redan ligger ner, det är de envisa proffsäljarna jag vill åt...
|
autosvar, Hoppas jag får ringa till dig nån dag. :)
|
För ca en vecka sedan ringde en försäljare upp mig från tele2 (eller rättare sagt något telemarketingbolag) och presenterade ett enastående erbjudande. Bland annat, vilket var det som fick mig att nappa på erbjudandet var att Tele2 enligt försäljaren köpt in sig på telias nät, då många av mina vänner som använder telia har bra mottagning tyckte jag det lät bra, tele2s priser och telias mottagning.
Jag tyckte dock detta lät en aning underligt och frågade "Så jag kommer alltså ha minst lika bra mottagning som mina vänner med telia alltid?".. Ja, så var det enligt försäljaren. Detta efter att jag tackat nej till att få med en telefon med abonnemaget med hänvisningen att jag inte behöver några avancerade tjänster på telefonen, det enda jag gör är att prata och skicka sms. Jag säger även att jag är intresserad av detta abonnemang som privatperson för att slippa krångla med skatterna. Därefter gör vi ett röstavtal som bandades. Under röstavtalet kommer det fram några småavgifter som inte alls nämnts tidigare, bland annat en deporteringsavgift vilket jag ändå accepterar. När röstavtalet är avklarat och bandmaskinen är avstängd nämner säljaren att priserna hon nämt tidigare är exklusive moms vilket alltså inte alls är vad jag önskade med tanke på att jag kommer använda abonnemanget privat. Försäljaren förklarar att hon ringer runt till företag och därför säger priserna exklusive moms medans jag hetsigt vrålar att jag ju sade hela tiden att jag ska använda abonnemanget som privatperson! Jag lägger på. Nu har jag även fått reda på att det som försäljaren förklarade som att tele2 köpt in sig på telias nät egentligen handlar om att både telia och tele2 använder samma nätverk för 3G-trafik, vilket jag aldrig använt. Nåväl... Några dagar senare dyker det upp ett papper där telemarketingföretaget vill att jag ska skriva under för att acceptera att våran muntliga överenskommelse stämmer. Eftersom jag inte tycker att den gör det skiter jag i pappret och tänker inte mer på det. Men nu en tid senare dyker det upp "SIM inaktivt" i telefonen och den går inte att använda. Jag börjar känna mig frustrerad och har ingen aning om vilka samtal jag missar, har ingen fast telefon. Ska ringa företaget imorgon och fråga vad dom sysslar med. Har företaget rätt att göra såhär trots att jag inte skrivit på den skriftliga godkännelsen och trots att försäljaren mer eller mindre ljugit för mig när samtalet inte bandades? |
Citat:
Antar att du arbetat på företaget i fråga en månad eller något sådant? Visserligen har villkoren förhoppningsvis blivit bättre nu. På min tid var det inte många som kom över 5-6000 i månaden i alla fall. Detta varierade också beroende på vilken produkt man sålde... Rätt bisarrt att en del satt och tjänade 200-300 i timmen medan en del drog in 50 kr/timmen bara för att de satt på olika projekt... :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson