![]() |
Idag fick jag erfara något nytt. Jag postade momsdeklaration till skatteverket och tog förgivet (i all hast) att portot betalas av mottagaren.. Men nej då.. Fick en typ faktura från posten på 30.50 kr där jag måste sätta dit x antal frimärken och skicka in, vad jag förstod det som. :)
Så då vet ni som inte redan har gjort mitt misstav vad som händer om man slarvar. |
Haha. det där felet gjorde jag i början med mina deklarationer.
När jag väl noterade detta flera månader senare fick man lite panik.. Men visade sig att posten varit snälla och fakturorna slapp man =) |
Värre är det med kunder som sätter för lågt porto. Dels dröjjer posten ett par dagar och dessutom åker jag på mellanskillnaden..
|
Citat:
|
Citat:
Ett tips är att göra deklerationen digitalt. Då slipper man trams som porto och papper! |
Detta har nog hänt de flesta(jag också) som skickar in moms/arbetsgivaravgifter-deklarationer så posten har nog gjort nått enkelt system för att skicka fakturor. :)
Jag kör nu också digitalt så man slipper posta skiten. Jag tycker också att de borde sluta skicka hit arbetsgivaravgifterbreven när jag ändå sköter allt digitalt. |
Citat:
Kan man slippa så ska jag slippa! :) |
det där händer att vi får några gånger om året...de verkar ha ganska skum kontroll av det där...
|
brukar ni paya? :) Orka bråka om 30 spänn - men vafan, posten lider inte. :)
|
Citat:
Har gått flera månader sedan dess, men jag tror inte någon påminnelse har kommit ;). |
Kan dom verkligen kräva det juridiskt? Du har ju inte accepterad något avtal på något vis.
Samt står väl inte på brevlåderna ens att man måste ha frimärke för lägga något i dom? |
Citat:
|
Står ju så sätt inget att man accepterar avtal på brevlådan eller möjlighet att läsa något avtal.
Att dom inte behöver skicka brevet är ju sant men att kunna kräva något i efterhand låter skumt. |
Konstigt att Posten skall kunna kräva extraavgifter i efterhand då man inte ingår i ett avtal.
Då man köper en tjänst av Posten och de tappar bort brev då får man fan ingen kompensation, gäller inte avtal där?! Posten har ingåt ett avtal om att leverera en tjänst som man har betalat för. Fattar inte hur ett företag har rätten att ta betalt för en tjänst utan att utföra den och sen inte ge konsumenten rätt att få sina pengar tillbaka. Är det ens lagligt? Om ett företag tar betalt och inte gör jobbet, det anser jag vara bedrägeri. |
Kan man inte bara göra avdag då för frimärena om staten är så satans snål att inte betala porto? :P
|
jag kom på nu i efterhand.. undrar hur de vet att det var mitt. Har dom öppnat kuvertet och läst innehållet och postat på nytt?
Hmm hmm hmm.. jag undrar jag... |
Antagligen, skickar man ett brev till en avsändare dom inte kan leverera till så öppnar dom brevet för att försöka hitta avsändaren och skickar tillbaka det.
Men känns som mer jobb att öppna och hålla på för att det fattas frimärke. |
Garanterat någon nyanställd / prao som lärt sig postens interna rutiner. Gamla rävar tror jag inte orkar med sånt där extrajobb för att sätta dit någon som åker snålskjuts ;)
|
vilka jävla sadister. :)
Nä, tacka vet jag epost... Men snart kommer väl nån jeavel och får igenom att man ska paya 5kr per epostbrev som skickas i sverige också. |
Citat:
Postens Allmänna Villkor http://www.posten.se/img/cmt/PDF/pav.pdf |
Citat:
Det kallas för "avtal genom realhandlande" och kan jämföras med att t.ex. gå ombord på en buss eller tåg. För inte kräver du att få läsa något avtal, när du går ombord på tåget... eller? Citat:
Varje månad får en viss mottagare 400 000 brev. 0,5% av dessa saknar frimärke. Vad gör du som postanställd isåfall? 1. Skiter i det. Det är ju ändå bara 0,5% 2. Inser att 0,5% faktiskt innebär 2000 brev och ser till att fakturera! |
Apropå ingenting, gick igenom räkningshögen på firman idag, hade fått såntdär fint brev jag också på ett ägarbyte på firmabilen.
|
Jag ska säga att jag fick påminnelse på den idag - så långt går posten iaf.
Vad som händer om jag inte betalar nu vet jag inte, men jag tänker inte testa, jag hatar påminnelseavgifter, för nu för tiden när ekonomin är lite krasslig så får man sånna ibland när man väntar på inkommande pengar. Men men |
Men är det en faktura du har fått eller är det en sån där lapp du ska klistra frimärken på?
|
lapp som jag ska klistra frimärken på. Men det fanns alternativa betalningslösningar också, typ att jag kan gå in på posten å betala.
|
Jag skulle lagt in en bestridan och se om dom klarar det juridiskt.
Sedan det med bussar eller tåg, är frivilligt att betala böter för det. En kontrollant har ingen makt alls är frivilligt att säga sitt namn eller persnr. Dom kan knappt slänga ut en. Och skulle gissa att stor del av posten utan frimärke är en miss bara och inte så stort medvetet att skita i frimärke. Och man betalar ändå flera 100% överpris i sverige för posten. |
Citat:
Jag undrar hur de kommit fram till att du var avsändare - jag brukar iofs inte skicka in deklarationer som brev, men jag kan inte minnas att avsändaren framgår på kuvertet. |
Citat:
Slänga av dig är just det de har rätt att göra, om du tex vägrar betala din biljett på bussen. |
jonny - de måste ha öppnat det. Det står inte ens mitt namn på papperet, utan det var momspapper i firmans namn. Så de lär ha klurat lite, för det står inte i klartext någonstans alls. :) Framförallt inte på kuvertet - för det var mitt egna blanka kuvert, alltså inget förtryckt (hade det vart förtryckt hade nog portot vart betalt också)
|
Vi brukar få sånna lappar som man ska klistra på massa frimärken, sist fick vi klistra på 30 frimärken! nu har vi köpt in lite frimärken med högre valörer typ 70kr styck inför nästa omgång =)
|
Det kanske är dags att berätta att jag fortfarande inte har betalt. :)
Då undrar folk "är du så jävla fattig att du bråkar om 40 spänn?" - nja, jag orkade mest inte bry mig i den, och det vore skoj att experimentera lite. Den skulle ju egentligen inte till mig personligen utan till mitt bolag. Hade de skickat rätt och låtit mig betala med faktura så hade jag gladeligen gjort det... Men om dom ska krångla till det så ska jag också göra det. :) Vi får se om det kommer inkasso och gestapo hit sen eller om det hela försvinner ut i intet |
Hur mycket får man böta om man poster ett brev utan att man har betalat portot även om man har tryckt porto betalt på den?
|
Citat:
|
En försändelse med "porto betalt" på lägger du knappast på gula lådan, det lämnar du kartongvis direkt till Posten, Citymail etc.
Skulle sånt ändå hamna i gula lådan räknas det förmodligen på samma sätt som de ofrankerade försändelser som redan diskuterats. Patrikweb: Det finns säkert nån juridiskt korrekt benämning för att trycka ett existerande frimärksmotiv på sina försändelser, själv lutar jag åt att det sorterar under "förfalskning". |
Vad gäller frimärken så är väl det intressanta om du tar fram ett eget motiv och skriver "Sverige Brev Inrikes" och ett årtal på så det ser ut precis som postens frimärken.
Porto betalt ska lämnas in på postens företagscenter; antingen med följesedel eller så betalar du kontant på plats. Har hörten rykten om att det går bra att lägga dem direkt på gula lådan utan att posten reagerar, men jag har aldrig vågat prova. |
Jag har lämnat en en bunt på cirka 150 brev med Porto betalt på postens företagscenter. När jag har betalat ber de mig att lägga breven på lådan utanför, eftersom klockan är några minuter innan stängningstid och de deras har tömt brevsäckarna inne på kontoret!
Något undrande blir jag ju, men de säger att det är lugnt. Slutsatser får man själv dra! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson