![]() |
Jag vädjar nu till alla som besöker denna tråd.
Jag har en hemsida som heter www.svenskabatmarknaden.se Företaget är nytt och någon större budget är det inte tal om. Kan lägga max 5.000 kr på marknadsförin. Men då ska det vara så RISK-fri marknadsföring som möjligt såsom att ge provision för avslut eller lead. Vill som sagt ha alla tips på företag, hemsidor, personer, ja allt möjligt som skulle kunna hjälpa mig att marknadsföra hemsidan. Du kanske ser nått på hemsidan som gör att folk inte vill lägga in nya radannonser och har tips på vad jag kan göra åt det? Är du intresserad av samarbete så hör också av dig! STORT TACK PÅ FÖRHAND! |
Ska bli medlem. Har inget att förlora. Synd att man inte kan ha Flash-banners dock.
|
Kan ett affiliateprogram kanske vara något om du tänker stort? Affiliator är ett tips ;)
P.s. varför fixar du inte din avatar? |
Jag var på väg att skriva avtal med Affiliator men när hemsidan var redo att marknadsföras så kommer dom och säger att startavgiften nu är 15 000 kr. Den som dom från början bjöd på.
Jag fattar inte vad det är för fel på min avatar, ska se om jag kan fixa det, nåja, vill inte komma ifrån ämnet nu! Det här är MYCKET viktigt för mig :) |
Med en liten budget brukar adwords vara bäst enligt mig.
|
Jag har AdWords, har haft det sedan starten. Det är t o m. kopplat till Google Analytics för att få ut så mycket som möjligt av marknadsföringen. Dessvärre har det kanske gett mig en eller två annonser och för de har jag fått betala över 1000 kr.
|
Låt mig föreslå en slags nyhetsbrev, eller utökning av bevakningen. Poängen ska vara att folk skriver upp sig för att få ett nyhetsbrev en gång i veckan typ. Varje gång nyhetsbrevet kommer drar de till sidan för att beskåda nyheterna. Det håller besökarantalet och troheten mot sidan uppe.
Genom det kan du också driva kampanjer där du betalar för leads, alltså att folk skriver upp sig. Du kan betala mer för ett lead som ger dig max typ 50 besök (en gång i veckan) jämfört med ett enda klick. Näste grej är att jobba i partnerskap med communities, båtklubbar, båttidningar (kan vara svårt, de vill gärna ha egen annonsmarknad). Det driver trafik och intresse. |
Citat:
|
Kör gerillastyle istället/också. Våren är snart här, tryck upp massa flyers och stoppa på båtägarnas bilar/båtar.
Sätt upp anslag på anslagstavlor på/i närheten av båtklubbar. Bjud en journalist på middag mot att han skriver en nyhet om din sida. Skicka massa pressmeddelanden till journalister om din site. Unt så vajter... |
Citat:
|
Citat:
Jag förstog inte allt detdär med nyhetsbrev, vem ska jag betala för lead och dedär? |
Citat:
|
Nej jag menar att jag fått två radannonser på min hemsida. Jag har ju en annonshemsida för båtannonser. Annonsen jag har på Google har kostat över 1000 kr och har gett mig två radannonser på min hemsida. Det känns inte effektivt tycker jag.
Ber om ursäkt för min otydliga förklaring som ledde till missförståndet. Hoppas du förstår nu :) |
Citat:
|
Men frågan är väl hur jag ska få besökaren att vilja gå med i ett nyhetsbrev? Det är ungefär lika svårt som att få en att lägga in en gratis radannons hur lätt som helst
|
En sida som din måste bygga kritisk massa, det är inte alls säkert att en besökare gör nånting på den första gången han / hon besöker. Det kanske kräver ett par återbesök innan en annons läggs upp. Det mesta av blockets trafik är ju folk som fönstershoppar.
Jag tror jag har sagt det förrut i nån av dina tidigare trådar, men a) lägg in annonser själv från andra media B) skapa kontakter via båttidningar, anslagstavlor och andra media som har med båtar att göra. För att din sida skall lyckas är receptet hårt och dedikerat arbete. Det är inte direkt en nisch utan konkurrens du har bestämt dig för... |
Som grazzy säger,
dock vet jag inte om konkurrenter blir glada eller om det är tillåtet, men kolla båtannonser på blocket, lägg in dessa på din egen sida, maila sedan annonsören och säg att hans eller hennes annons nu även finns på din sida. |
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att lägga in annonser från andra media. Menar du att jag ska ta båtannonser frå t ex. blocket och lägga in på min sida? Kan man göra så riskfritt? rent juridiskt Jag VET att min hemsida jämfört med konkurrenternas är i särklass bättre så det är det inte frågan om, min har definitivt potential. Allt det handlar om nu är att få folk att veta om sidan. |
Citat:
|
Citat:
|
Fick just detta mail av den största portalen för båtar efter att jag bett om att få köpa annonsplats på deras hemsida:
Citat:
|
Det är väl inte så konstigt eller???
|
Nej, men jag har ju fått många svar att jag ska kontakta båthemsidor, båttidningar m.m. och med detta ville jag bara visa vad det är för typ av svar jag får tillbaka helatiden. Det är inte så lätt att FÅ annonsera eller samarbeten med båtföretag och båthemsidor då dom antingen själva har en avdelning på hemsidan som konkurrear med min hemsida (som i detta fall) eller att dom redan har samarbeten med andra annonssidor t ex. Båtbörsen.
|
I lanseringen av en ny site vi just har släppt så har vi erbjudit bloggare lite gottigott om de skriver en recension av vår webbsida. Det kanske är nåt för dig? Leta upp båtbloggarna och erbjud dem nånting båtägare gillar.. ny vimpel? ;)
Se http://www.dan.se/hur-man-lanserar-en-tjan...v-bloggare.html |
Okej, så jag ska köpa t ex. 50 vimplar och 50 kuvert och 50 frimärken och börja hålla på att posta t ex. vimplar till folk för att dom besökt min hemsida och skrivit en recension om den? Eller menar du att dom helt enkelt får en vimpel om dom lägger in en annons? I så fall behöver man ju inte rikta sig till just bloggare (vet ändå inte hur jag skulle få tag på bloggare), då är det bättre att helt enkelt ha en kampanj att de t ex. 50 första annonsörerna får en vimpel på köpet. Är ändå skeptiskt till idén att hålla på och skicka grejjer, det blir ett jävla jobb med adresser och packitering och det kostar ju att köpa in dedär vimplarna också. Men sättet "Lockbete" är ju annars effektivt det vet jag redan. Frågan är vem som tjänar mest på det.
|
Det finns massa fördelar med att erbjuda bloggare perks, de har trafiken du söker (båt-bloggare då). Du får trafik och länkar. Dessutom så vet du att du garanterat har skaffat minst en person som vet precis vart de skall gå nästa gång de skall köpa / sälja båt.
I vårt fall är det en pocket som kostar ett par tio, lite frakt.. vi beställer direkt från bokhandlarna och slipper hela det köret. Bara betala och se glad ut. Feedbacken vi får direkt från bloggare / användare av vår tjänst är ovärderligt. Har man suttit och stirrat sig blind på kod i ett par veckor är det riktigt bra att få höra utomstående (icke teknik-nerdars) åsikter om ens produkt. Just vimplar var självfallet bara ett exempel, jag vet rätt lite om båtar då jag aldrig själv ägt någon. Du får helt enkelt aktivera de grå och fundera ut en lämplig perk för just din sida. |
Jag vill inte vara otrevlig på något sätt nu Pettolajnen men dina marknadsförings kunskaper verkar inte vara på den högsta nivån. Grazzy's exempel tycker jag var en riktigt bra idé hur man med en liten budget kan nå många personer. Om du tror att du inte kommer behöva jobba för att få folk till sidan så kan du likaväl lägga ner, att du tycker det är jobbigt att lägga en produkt (exempelvis en vimpel) i ett kuvert och skriva en adress och klistra ett frimärke tycker jag är lite pinsamt.
Du kanske ska ta och få med en vän till dig på projektet som är bra på annonsering/marknadsföring så att du själv kan ägna dig åt det du är bra på. Visst du får dela eventuella vinster osv men kan vara ett alternativ... |
Hur har du mage och säga att jag inte jobbar för marknadsföring när jag varit i kontakt med i princip var enda båttidning, båthemsida och båthandlare i branchen?! Jag har t o m. varit ute och satt upp lappar. Jag skulle aldrig skriva i det här forumet om det inte vore så att jag inte gjort precis allt jag känner att jag kan göra innan jag skriver och inte ser någon annan utväg än hjälp och tips från andra erfarana. Jag har inte heller sagt att det är något dåligt förslag. Jag måste väl herregud få ifrågasätta förslagen utan att attackeras?? Jag är inte så bekant med bloggar och vet inte hur jag ska hitta detdär bloggmänniskorna heller.
Jag är säkert ingen bra marknadsförare. Jag bygger hemsidor. Men jag har inte råd med att anställa folk så jag försöker göra så gott jag kan själv med hjälp från diverse forum. Jag tar lärdom av precis allt som skrivs här. Som sagt så kan jag besvara ditt påstående om mina marknadsföringskunskaper om att det stämmer det du tror. Men det stämmer INTE att jag på nått sätt är lat och inte försöker.. Jag kan dock ändå förstå att ni tycker det lät lite "latiskt" att säga att det verkar jobbigt med kuvert och frimärken. Jag ska inte gå in mer på den saken. Jag kan säga att jag tagit åt mig idén (har fått det tipset på andra forum också) och ska se om det går att fixa och se över hur mycket jag tjänar på det. Sålänge får ni gärna komma med nya förslag! Och säg gärna vart man kommer åt dedär bloggarna. Förstår mig inte på grejjen med bloggar, hur det kan blivit så stort överhuvudtaget (argumentera inte det sista tack, vill hålla mig till trådens ämne) |
Nu kan det ju vara så att du måste lägga ut lite pengar på marknadsföring innan du kan få något tillbaka. Så är det ju med n'stan all verksamhet. Så om vimplarna kostar, så får du se det som att det ändå är ett väldigt billigt sätt att nå ut till många båtintresserade människor (Nu talar vi inte om bloggarna själva, utan alla de som besöker dem).
Nu vet jag inte hur det funkar, men finns det inte företag som handlar med begagnade båtar precis som det finns begagnade bilar hos bilhandlare? Fråga dem om du får lägga in deras båtar i gratis annonser på din sida. Lite jobb för dig, men ingen kommer lägga in en egen annons så länge sidan ser helt tom ut. |
Att få igång köp-sälj-siter nu skulle jag ranka som kanske 9/10 på svårighetsskalan.
Om du dessutom ska göra det utan pengar så ja... vad kan man säga, det kommer inte bli lätt. Dessutom finns det inga patentlösningar på problemet heller. Grazzys förslag är det bästa hitills och går i gerillamarknadsföringens tecken. Köp eller låna en bok om denna sorts marknadsföring (eller läs på nätet) så kommer du få många uppslag. Tror faktiskt du måste ta den approachen för att nå dina mål. |
Det är dessa företag som jag i denna tråd har kallat för "båthandlare", och JA jag har varit i kontakt med många och några har även lagt in annonser. Jag ska försöka tala lite mer för att jag själv kan lägga in dem, det är sant, tack.
Ang. pengar så är det så att jag har en budget på max 5000 kr som jag tänkt lägga på marknadsföring. Och då har jag t o m räknat bort de ca 1500 kr som jag redan spenderat på Google AdWords som knappt gett ett skit. Därför är det av stor betydelse för mig att dessa 5000 kr läggs på rätt sak, för sedan finns det tyvärr inte så mycket mer pengar att leka med... |
Har man inte pengar får man ha tid, eller starka ben.
förutom att det redan finns en tråda på wn om hur man marknadsför sig så är det bara att jobba på, besöka forum, sätta upp egna hemsidor som pekar mot ens egen osv. Du behöver två typer av besökare, dels säljare som vill sälja en båt, dels köpare som vill leta efter båtar. Att du själv ska lägga in annonser från andra båthandlare tycker jag är klockrent. Ju fler annonser du har på sidan, oavsett varifrån de kommer, desto intressantare är det för köpare att besöka sidan. Tänk på att på Blocket så återkommer en säljare ganska ofta med nya gamla grejer. Men på din båtsajt tar det åratal innan en vanlig säljare återkommer för att sälja nästa båt. Därför är båthandlarna nyckelpersoner för dig. De levererar det innehåll som är viktigt för dina besökare och där besökarna blir viktiga för de som står för innehållet. Så sätter du igång ekorrhjulet. Men du får trampa igång det själv. |
Ligger mycket i det som elprisguiden säger...
Du har problemet att du vill driva trafik mot din sida. Du har problemet att det är en sällanköpsprodukt som skall handlas och du har problemet att det generellt är svårt att få igång en k&s site. "Tialott mot annons - XX annonsörer under en viss tidsperiod får en tialott" (kostar lite, ingen frakt) Content som ändras på din site får besökare att komma tillbaka. Kanske båthandlare/tillverkare vill ge dig nyheter? Sätt som gör att dina besökare vill locka dit fler besökare (vet inte exakt vad det skulle vara) Vad är ditt mål, att vara som blocket eller som bytbil? (fast för båtar) |
Glöm inte heller att se till att båthandlarna tycker att _de_ får något tillbaka. Annars kommer deras eventuella intresse inte vara så länge. Om de dumpar annonser till dig så blir du lycklig, deras kunder får mer exponering och de själva får .... bannerplats/annan reklam?
|
Tror det kostar minst 50.000kr, då är det ändå ganska lågt räknat, för att börja få ett par hundra unika om dagen. Vet inte alls hur du ligger till på google men om du kan sökmotoroptimera till dig en förstaplats på något ord så är det kanske ett billigare alternativ, och ev. lättare för dig som är mer "hemsidestillverkare" än marknadsförare?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson