![]() |
Mina kunder betalar normalt i tid. Men nu är det en kund som inte betalar. Jag misstänker att företaget kommer att gå i konkurs. Vad skall jag göra? Jag har redan skrivit flera gånger och påmint.
Är det inkasso som gäller, och finns det något inkassoföretag som åtar sig en enda faktura? |
Skicka ett eget inkassokrav istället. Därefter ansöker du om betalningsföreläggande om betalning fortfarande inte skett.
|
Jag skulle gå direkt på betalningsföreläggande och hoppa över inkassobiten. Ju tidigare du går till kronkalle, desto bättre synes chanserna vara att få betalt. Om nu bolaget är på väg mot konkurs..
|
Tack för tips.
Hur gör man för att skicka eget inkasso? Är detta ett krav innan man går till kronofogden? Det gäller två fakturor till samma företag. Den andra fakturan har inte gått ut än. Kan jag ändå skicka inkasso/betalningsföreläggande? |
Du får inte skicka inkasso/betalningföreläggande innan fakturans förfallodatum.
|
Beroende på hur lång tid det är kvar så kan du eventuellt vänta och skicka inkassokravet för båda fordringar på samma gång.
Alternativt kan du ringa och prata med ansvarig på företaget. En bekant har med framgång gnällt om att han måste kunna köpa mat och fått betalt rätt omgående efter det. Det är kutym att ge 10 dagar från inkassokrav innan ansökan om betalningsföreläggande. På datainspektionens hemsida hittar du allt du behöver veta om inkasso. Därefter kan du ringa och prata med fogden, de brukar vara snälla och svara på frågor. |
Hur stor summa rör det sig om?
Om summan är lite större kan det vara bättre med en betalningsanmaning. |
Citat:
|
Förstår jag dig rätt nu så har du bara skickat en faktura, vilken har förfallit, ring eller posta en påminnelse, det har du ju även gjort så det ska ju inte behövas mer nu så då är det bättre att ta det till kronofogden. Det garanterar dock inga pengar och har de redan färska anmärkningar så är det nog ännu svårare att få betalt.
Sedan har du ett större belopp som du säger inte är fakturerat ännu, denna måste du fakturera snarast och invänta förfallodagen, om inga pengar kommit in så ring eller posta påminnelse igen, sedan kronofogden. Man är inte skyldig att skicka påminnelse, men det är vedertaget att man gör så, fakturor kan komma bort på vägen. På vilka grunder tror du företaget håller på att gå i konkurs, har de fått mycket betalningsanmärkningar eller liknande sista tiden? Det tråkiga är ju att de inte betalt trots påstötningar, har de olika bortförklaringar varje gång, då är det ju något knepigt på gång kanske. |
Men du.. en kund som inte betalat i tid?! Enligt god sed och även med tanke på en fortsatt god kundrelation så bör man väl själv skicka 3 st inkassokrav med 10 dagars mellanrum själv först och där i varna för indrivning med hjälp av KFM. Jag antar att du skickat minst en betalningspåminnelse innan du funderar på att skicka ett inkassokrav.
Jag har själv erfarenhet av att aggera i den turårdningen, min faktura var på drygt 16.000 för ett jobb jag hade gjort. Tyvärr så fick jag någon månad senare ett brev från företagets konkursförvaltare att min faktura hade låg prioritet då företaget hade högre prioriterade fordringsägare. Det spelar ingen roll om kunden har eller har haft betalningsanmärkningar, ibland går det käpp rätt åt pipan i alla fall enligt min erfarenhet. Mitt råd är att du ser till att skaffa en bra rutin. Har du ett faktureringsprogram så går även detta med automatik. Lycka till!! |
Citat:
|
Tre inkassokrav? Skojar du?
Jag tycker vi är generösa med två påminnelser, inkassokrav och därefter ansökan om BF. |
Nja, jag tycker att man ska försöka undvika att skicka folk till KFM. Antalet inkassokrav innan man gör det kan man ju bestämma själv. Ja tycker att goda kundrelationer går före och det finns säkert en anledning till att man inte betalar. Kontakta kunden och erbjud eventuellt en avbetalningsplan, det har funkat för mig i några fall.
|
Citat:
|
Nonchalerar kunden påminnelserna och inkassokraven kan ju aldrig affärsrelationen bli bra fortsättningsvis. Borde det inte ligga i kundens intresse att höra av sig om han har svårt att betala den just nu och vill betala av den eller anser sig fakturan felaktig. Visar kunden inget intresse efter någon påminnelse och inkassokrav så är troligtvis den relationen inget att bygga vidare på i framtiden.
|
Citat:
|
Citat:
|
Då anser jag att du ska skicka det till KFM om de helt struntat i att betala, det är ju hur som helst ingen relation att bygga vidare på känns det som.
|
Om företaget håller på att gå i konkurs så får dina krav inte högre dignitet på grund av att du skickar dem till kronkalle. Fordningar är fordringar oavsett var i systemet de ligger. Du får bara betala för att gå till kronkalle och förlorar ännu mer pengar.
Så fort en konkursförvaltare har tagit tag i det hela så har du små chanser att få något betalt för din faktura. Bättre om du ka hålla en dialog med företaget innan något händer. Då kanske du kan få ut några ören på fakturan, eller kanske få någon inventarie som kompensation. Tänk på att när företaget har gått i konkurs så kan ägarna starta upp igen i nytt bolag och har du varit just mot dem och de har något samvete så försöker de kanske göra upp med dig. |
Citat:
|
Nu håller jag på och fyller i blanketten
http://www.skatteverket.se/webdav/fi.../form9012.html Lite frågor: Om räntan framgår av fakturan och ingen protest hörts från kunden (23%). Skall jag då bocka i ruta "Ränta är avtalad"? När det gäller verkställighet förstår jag inte riktigt vad det innebär. Fordran avser knappt 6000 inkl. moms (om det har betydelse). Vad innebär "vanlig handräckning"? |
Det fungerade!
Företaget har nu betalat fakturorna + avgifter. Tack för hjälpen allihopa! Nu undrar jag bara om jag själv måste notifiera kronofogdemyndigheten om detta. Det framgår inte någonstans på deras hemsida. Någon som vet? |
Jag föreslår att du faxar fogden och återkallar ärendet, eller iaf meddelar att det är slutbetalt.
|
Meddela fogden annars kan det få ödesdigra konsekvenser för det andra företaget.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson