WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ett litet mysterium... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20026)

Kiper 2007-03-16 13:56

Här kommer ett intressant mysterium som jag tänkte någon kanske hade ett svar på.

När jag tittar på min webbplats på min stationära dator så har bakgrunden den grå färg den ska ha och själva sidan den vita färg den ska ha. Detta oavsett webbläsare.

När jag tittar på min webbplats från min bärbara dator så har bakgrunden fortfarande den grå färg den ska ha men nu har själva sidan också fått den! Detta oavsett webbläsare.

Jag har samma versioner av webbläsare (IE 7, FF 2 och Opera 9) på båda datorerna och jag kör även Win XP som OS på båda...

Som webbdesigner kämpar jag dagligen med att få webbläsarna att visa sidorna jag designar så lika som möjligt men ska jag nu börja designa för varje enskild dator??? ;)

Allvarligt talat. Är det någon som har varit med om något liknande?

digiArt 2007-03-16 14:02

Är inställningarna för färgerna i operativet identiska? Jag själv har ställt om bakgrunden till en mörkare färg för att spara mina ögon vilket ger genomslag på en del webbsajter.

Aerpe 2007-03-16 14:03

Inget filter för synskadade du har igång, om det nu finns sådant ;)

Min första tanke när jag läste ditt lilla mysterium.

mvh
Robert

koala 2007-03-16 14:06

Bärbara datorer har oftast ganska dåliga skärmar, med låg kontrast och liknande. Kanske är kontrasten så liten att det ser ut som samma färg?

Kiper 2007-03-16 15:37

Citat:

Originally posted by koala@Mar 16 2007, 15:06
Bärbara datorer har oftast ganska dåliga skärmar, med låg kontrast och liknande. Kanske är kontrasten så liten att det ser ut som samma färg?

Nix, skärmen är skitgrym (pardon my french). Inga läsbarhetsfilter. Datorerna är i princip identiska. För mig känns det som en CSS-renderingsbugg. Det som händer är ju att "Page"-elementet inte renderar sin färg utan ärver "Body"-elementets...
Fast det jag inte förstår är varför det skulle skilja sig åt på olika datorer.

Vill ni får ni gärna kolla själva och sedan säga hur det ser ut på era datorer:

www.kiper.se

Body ska ha: background: #ededed; medan Page ska ha: background: #eee;

En liten empirisk undersökning...

totoo 2007-03-16 18:02

Enligt min dator har du dessa färger (angivna med rgb int)

223,223,223 på den ljusa delen av bakgrunden
205,200,190 på den beiga, lite mörkare (randen)
238,238,238 är det på själva content.

Jag kan inte förstå hur någon dator kan få för sig något annorlunda, jäkligt mysko. Det enda jag kan tänka mig egentligen är att du har kodat fel i css-filen någonstans, typ. Ja, samt något mysko som bara ingen av oss har hört talats om.

Lova att berätta när du kommer underfund med något!

Hofvet 2007-03-16 18:31

Ta screenshot med båda datorerna och lägg upp dem här, jag tror du snackar i nattmössan.

Kiper 2007-03-16 18:39

Lol, ska fixa det i kväll så får ni se. Jag fattar inte heller hur det kommer sig. Har klurat på det i veckor utan att hitta en förklaring. Det viktigaste är ju att besökarna ser #eee som bakgrund till texten och inte en grå nyans som försämrar läsbarheten...

jonny 2007-03-17 12:44

Är det verkligen samma version av webbläsaren och samma operativsystem på båda datorerna?

Kiper 2007-03-17 13:38

Här har ni bilden från notebooken. Jag börjar luta mer åt att det är skärmens kontrast som är för dålig. Det skumma är att färgen under texten t o m ser mörkare ut än bakgrundsfärgen. Något att tänka på när man designar webbplatser i framtiden? Får jag tid över ska jag experimentera lite mer med detta.

OS och webbläsare är i övrigt exakt lika på de båda datorerna.

Ledsen för kvalitén på bilden. Screen Capture-programmets jpg inställningar var visst inte de bästa...

Kiper 2007-03-17 13:44

2 bifogad(e) fil(er)
Argh, bilden var lite för stor och när jag försökte redigera inlägget lyckades jag inte få med bilden. Här kommer den:

Björn 2007-03-17 15:17

Vill du att skärmarna ska visa hyffsat lika så måste du kalibrera dem, detta med ett externt verktyg. Jag skulle vilja säga att det finns lite olika sätt att se detta på. Jobbar man med webbgrafik så är det inte jätteviktigt att fäger och kontraster osv ser exakt likadant ut mellan skärmar, men det är däremot väldigt viktigt att dina skärmar motsvarar en medelanvändares skärmar, eller i alla fall att den en av dina skärmar gör det. Samt att du har ett hum om hur din skärm står sig i förhållande till andras.

Vid print-arbeten så är färghanteringen essentiell, det går inte att komma undan med att inte kalibrera färgflöden osv. Helst då med dyra verktyg (spindel).

Just nu jobbar jag själv på den stationära med srgb (som motsvarar kontrast, ljusstyrka, färger osv, av medelanvändare, typ i alla fall) på skärmen och i alla program, ps illustrator osv.

Ett tips är att inte arbeta med kontraster/färger som ligger nära varandra alls i webbgrafik, för övrigt, om man vill vara säker på att alla kan se det. Tydlighet vinner i längden : )

vill du veta om det är en renderingsbugg eller inte så kolla bara på din egen bil i denna tråd med båda datorerna, så var ju den frågan avklararad .

Kiper 2007-03-17 15:43

Citat:

Originally posted by Björn@Mar 17 2007, 16:17
vill du veta om det är en renderingsbugg eller inte så kolla bara på din egen bil i denna tråd med båda datorerna, så var ju den frågan avklararad .

Precis vad jag själv kom på alldeles nyss! Och det stämmer. Min bärbaras skärm verkar ha lite fylligare färger än min stationära men min stationära har högre kontrast.
Aldrig tidigare tänkt på att skärmens kvalitet kan påverka upplevelsen av en webbplats så mycket, fast jag är ju medveten om vikten av kalibrering när det gäller trycksaker.

Ibland behöver man bli slagen av klubba i huvudet för att se det mest uppenbara...

Det är det här jag hatar mest med webbdesign, aldrig får man till en design som ser exakt likadan ut på två olika datorer. Är det inte upplösning så är det webbläsare och är det inte webbläsare så är det OS och är det inte OS så är det skärmen...

Magnus_A 2007-03-19 21:51

Så är det. Det där dj_a besökarna kalibrerar ju inte sina skärmar på åratal. Och så envisas dom med att ha olika webbläsare, operativsystem och annan skräp.
Visste ni inte att en av huvudpoängerna med webstandarder från början var att användaren själv skulle få välja stilar, grader, färger med mera allt efter eget huvud och hårdvarans möjligheter? Så varför inte lämna det åt dina besökare att få välja mellan ett par olika teman med färger?

Kiper 2007-03-20 06:31

Jo, jag funderade ett tag på att helt skippa formatering och bara lägga in text och bilder. Sen kunde besökarna själva lägga på sina css-mallar och få det att se ut precis som de vill. Det är väl det som kallas demokrati?

Det är ju ändå innehållet som räknas, eller hur?

Björn 2007-03-20 11:42

Klart det är bra, men arbetet står inte i paritet till vinsten av det. Att göra en bra design tar tid, att göra flera tar en jävla tid. Att ha 3 dåliga eller en bra är oftast frågan.

Hofvet 2007-03-20 16:11

Jag tror inte så många använder det om man skapar fler teman till en hemsida.

Jag håller med Björn.

Kiper 2007-03-20 18:08

Hmm
Citat:

Originally posted by Hofvet@Mar 20 2007, 17:11
Jag tror inte så många använder det om man skapar fler teman till en hemsida.
Jag håller med Björn.

Hmmm... Hängde inte riktigt med i svängarna här. Vad är det du och Björn håller med om?

Det jag sa var att vi lika gärna kunde skippa designen och överlåta den åt besökarna... MYCKET IRONISKT MENAT :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson