Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Ursprungligen postat av Alfred
Det är tråkigt att ni menar att annonserna undergräver testets trovärdighet. Jag har naturligtvis svårt att bevisa vårt oberoende, jag kan bara lova er att det på IDG i allmänhet och Internetworld i synnerhet råder vattentäta skott mellan säljavdelning och redaktion.
Säljarna hade ingen aning om slutresultatet innan det offentligjordes, och jag som utförde testet hade när tidningen skickades till tryck ingen aning om vilka annonsörer som köpt annonser i anslutning till testet.
Om man på allvar menar att annonsfinansiering undergräver trovärdigheten ifrågasätter man större delen av det svenska medielandskapet. Trovärdighet är mediernas viktigaste tillgång och det är alla seriösa aktörer i branschen plågsamt medvetna om.
Utan trovärdighet kan man varken sälja tidningar eller annonser.
// Alfred Ruth, redaktör Internetworld
|
De annonserna i sig är väl mer toppen på isberget. Jag tror vi är många som tycker att stora delar av innehållet i InternetWorld känns lite väl köpt.
Framförallt skulle jag vilja veta varför en B2B-tidning, som åtminstone säljavdelningen uppger att ni är, gör ett webbhotellstest som är så otroligt prisfokuserat.
Citat:
Konkurrenterna har knappat in på Space 2U
som måste sänka priset om de vill vinna även nästa år...
|
För den som bedriver seriös verksamhet bör tjänstens tillgänglighet och servicegraden vara otroligt mycket viktigare än en tusenlapp eller två om året för webbhotellstjänster. Det är lätt att förlora de summorna på en enda timmes nertid under ett år.
Är målgruppen B2B bör man inte göra ett stort test ur synvinkeln från tonåringen som måste betala webbhotellet med sin veckopeng.
|
Annonserna är på intet sätt någon topp på isberget. De flesta medier, inklusive vi själva, får huvuddelen av sin finansiering genom annonsförsäljning. Utan annonser skulle det med andra ord inte bli någon tidning överhuvudtaget.
Jag arbetar på redaktionen och vet mycket väl hur vi arbetar. Jag kan garantera dig ingenting utom annonser är till salu i Internetworld. Allt annat vore befängt, varför skulle någon vilja läsa eller annonsera i en tidning där man inte kan lita på innehållet?
Innan du kommer med mer svepande anklagelser tycker jag att du ska ta fram ett exempel på material som du menar skulle vara "köpt".
Angående webbhotellstestet så är det ett problem för oss att det rimmar illa med vår uttalade målgrupp, även om vi inte nödvändigtvis är uteslutande B2B. Vi riktar oss lika mycket till B2C, huvudsaken är att vi riktar oss till företagare med webbsatsningar.
När Internetworld började testa webbhotell var tidningen fortfarande en konsumenttidning och därför var ett webbhotellstest mer självklart. Sedan dess har testet fått mycket uppmärksamhet och har varit väldigt uppskattat så därför vill vi inte sluta testa webbhotell.
Däremot diskuterar vi ständigt hur man kan göra för att hjälpa våra läsare i valet av mer avancerade hostingtjänster. Hittills har vi inte funnit någon klockren lösning. Det är helt enkelt svårt att bygga upp en så trovärdig fasad att vi kan testa dedikerade servrar utan att röja vår identitet. Dessutom blir det väldigt dyrt att genomföra ett sådant test.
I tidningen har vi i år löst detta genom att publicera en artikel om hur man väljer hostinglösning där andra företagare berättar hur de har tänkt och vad de har erfarit.
Om ni har några förslag på hur man skulle kunna genomföra ett test på mer avancerade tjänster, så sitt inte och tryck på dem. Mejla mig direkt!
Angående priset så har du helt rätt. En tusenlapp hit eller dit är kanske inte så viktig. Space2U har ju vunnit två år i rad trots att de på intet sätt är billiga. Men som någon annan här också sade, när det är jämt så blir ju priset en jämförelsepunkt som kan fälla avgörandet.
// Alfred Ruth, Internetworld