WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Internetworlds webhotellstest (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20021)

seemer 2007-03-16 13:02

Internetworlds webhotellstest är klart och vinnaren blev Space2U. IDG:s nyhet http://www.idg.se/2.1085/1.99587 har en liten intervju med Space2U och en länk till artikeln i PDF-format (http://www.idg.se/polopoly_fs/1.9957...ell%2B2007.pdf).

Lite lustigt i sista stycket är att en del av webhotellens "referenskunder" inte finns...?

Alex 2007-03-16 13:10

Synd att de inte verkar driva trafik till sajterna de har lagt upp på de olika webbhotellen. Om de hade gjort det, så hade resultatet antagligen sett annorlunda ut. Syftar på alla budgetalternativ.

jonny 2007-03-16 13:11

Se också tråden: http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=20012&hl=&s=wn

freakalis 2007-03-16 14:44

Är det någon mer som har fått tidningen?

Jag tycker det är lite knepigt att de låter fsdata köpa dubbelsidig reklamplats som man verkligen måste veckla ut för att se resultatet ifrån webbhotellstesten. Givetvis bra reklam för fsdata men jag tycker att det minskar trovärdigheten till deras test.

Kiper 2007-03-16 19:35

Citat:

Originally posted by freakalis@Mar 16 2007, 15:44
Jag tycker det är lite knepigt att de låter fsdata köpa dubbelsidig reklamplats som man verkligen måste veckla ut för att se resultatet ifrån webbhotellstesten. Givetvis bra reklam för fsdata men jag tycker att det minskar trovärdigheten till deras test.

Håller med. Det är svårt att få förtroende för reklamfinansierade tester/undersökningar...
Trist att Sverige är så litet att vi i princip bara har en aktör på marknaden.

nomicon 2007-03-16 23:18

kiper: Jovisst, men det finns absolut ingenting som hindrar någon från att starta upp en liknande sajt som är helt "oberoende"....

/Martin

Alfred 2007-03-18 21:01

Citat:

Ursprungligen postat av Kiper
Citat:

Ursprungligen postat av freakalis

Håller med. Det är svårt att få förtroende för reklamfinansierade tester/undersökningar...
Trist att Sverige är så litet att vi i princip bara har en aktör på marknaden.

Det är tråkigt att ni menar att annonserna undergräver testets trovärdighet. Jag har naturligtvis svårt att bevisa vårt oberoende, jag kan bara lova er att det på IDG i allmänhet och Internetworld i synnerhet råder vattentäta skott mellan säljavdelning och redaktion.

Säljarna hade ingen aning om slutresultatet innan det offentligjordes, och jag som utförde testet hade när tidningen skickades till tryck ingen aning om vilka annonsörer som köpt annonser i anslutning till testet.

Om man på allvar menar att annonsfinansiering undergräver trovärdigheten ifrågasätter man större delen av det svenska medielandskapet. Trovärdighet är mediernas viktigaste tillgång och det är alla seriösa aktörer i branschen plågsamt medvetna om.

Utan trovärdighet kan man varken sälja tidningar eller annonser.

// Alfred Ruth, redaktör Internetworld

freakalis 2007-03-19 09:28

Citat:

Originally posted by Alfred@Mar 18 2007, 22:01
Det är tråkigt att ni menar att annonserna undergräver testets trovärdighet. Jag har naturligtvis svårt att bevisa vårt oberoende, jag kan bara lova er att det på IDG i allmänhet och Internetworld i synnerhet råder vattentäta skott mellan säljavdelning och redaktion.

Säljarna hade ingen aning om slutresultatet innan det offentligjordes, och jag som utförde testet hade när tidningen skickades till tryck ingen aning om vilka annonsörer som köpt annonser i anslutning till testet.

Om man på allvar menar att annonsfinansiering undergräver trovärdigheten ifrågasätter man större delen av det svenska medielandskapet. Trovärdighet är mediernas viktigaste tillgång och det är alla seriösa aktörer i branschen plågsamt medvetna om.

Givetvis måste ni ha reklam i era tidningar det förstår jag. Men man kanske kunde sålt en vanlig helsideannons istället för ett sånt utvik som det var fråga om i det här testet. Det var just själva utviksannonsen som irriterade mig iallafall.

FredrikMH 2007-03-21 01:58

IDG har alltid haft komiska nyheter om företag som är stora annonsörer som tyvärr får en att väcka misstankar.

jonny 2007-03-21 09:18

Citat:

Originally posted by Alfred@Mar 18 2007, 22:01

De annonserna i sig är väl mer toppen på isberget. Jag tror vi är många som tycker att stora delar av innehållet i InternetWorld känns lite väl köpt.

Framförallt skulle jag vilja veta varför en B2B-tidning, som åtminstone säljavdelningen uppger att ni är, gör ett webbhotellstest som är så otroligt prisfokuserat.

Citat:

Konkurrenterna har knappat in på Space 2U
som måste sänka priset om de vill vinna även nästa år...

För den som bedriver seriös verksamhet bör tjänstens tillgänglighet och servicegraden vara otroligt mycket viktigare än en tusenlapp eller två om året för webbhotellstjänster. Det är lätt att förlora de summorna på en enda timmes nertid under ett år.

Är målgruppen B2B bör man inte göra ett stort test ur synvinkeln från tonåringen som måste betala webbhotellet med sin veckopeng.

Björn 2007-03-21 10:44

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Ursprungligen postat av Alfred

De annonserna i sig är väl mer toppen på isberget. Jag tror vi är många som tycker att stora delar av innehållet i InternetWorld känns lite väl köpt.

Framförallt skulle jag vilja veta varför en B2B-tidning, som åtminstone säljavdelningen uppger att ni är, gör ett webbhotellstest som är så otroligt prisfokuserat.

Citat:

För den som bedriver seriös verksamhet bör tjänstens tillgänglighet och servicegraden vara otroligt mycket viktigare än en tusenlapp eller två om året för webbhotellstjänster. Det är lätt att förlora de summorna på en enda timmes nertid under ett år.

Är målgruppen B2B bör man inte göra ett stort test ur synvinkeln från tonåringen som måste betala webbhotellet med sin veckopeng.

väl sagt!

Tobab 2007-03-21 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av Björn
Citat:

Originally posted by -jonny@Mar 21 2007, 10:18
Citat:

Citat:

väl sagt

Har hotellen likvärdiga produkter så måste ju naturligtvis priset vara nästa sak att jämföra.

Xamda 2007-03-21 15:47

Fast nu är det väl inte riktigt så det ligger till här...? Nu läggs enorm fokus på kostnaden och på konsumentlagstiftningen, vilket är relativt ointressant i en B2B-undersökning av webhotellsmarknaden.

Denna undersökning skulle passat bättre i annan av IDG:s tidningar.

Har man en företagsverksamhet som inte tål att betala några tusenlappar om året för sina hemsidas säkra drift, tja, då är det väl frågan om man över huvud taget har råd att driva ett företag?

Därmed inte sagt att priset är helt ointressant.

Varför man valt de största webhotellen (eller de som hostar flest .se-domäner) är väl också en undring? Är det bara de största som är bra...? Jag tror nog att de mest driftsäkra i landet inte finns med i detta webhotellstest alls...

Intet 2007-03-21 17:48

Det finns mycket som man irriterar sig på här i världen... Finns många här i forumet som bara irriterar sig på saker hela tiden. Själv så tycker InternetWorld gör riktigt bra tester och det är en av orsakerna till att jag prenumererar.

Fortsätt så Internet World !

jonny 2007-03-22 11:01

Citat:

Originally posted by Xamda@Mar 21 2007, 16:47
Varför man valt de största webhotellen (eller de som hostar flest .se-domäner) är väl också en undring? Är det bara de största som är bra...? Jag tror nog att de mest driftsäkra i landet inte finns med i detta webhotellstest alls...

Jag kan ha viss förståelse för att man inte kan testa alla 300 "webbhotell" som finns i Sverige och jag måste säga att klara direktiv för hur man valt ut deltagarna i testet gör det bättre än tidigare då den som annonserar mest hos IDG får vara med i testet. Det är kanske inte världens bästa urval, men en klar förbättring.

Alfred 2007-03-23 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Citat:

Annonserna är på intet sätt någon topp på isberget. De flesta medier, inklusive vi själva, får huvuddelen av sin finansiering genom annonsförsäljning. Utan annonser skulle det med andra ord inte bli någon tidning överhuvudtaget.

Jag arbetar på redaktionen och vet mycket väl hur vi arbetar. Jag kan garantera dig ingenting utom annonser är till salu i Internetworld. Allt annat vore befängt, varför skulle någon vilja läsa eller annonsera i en tidning där man inte kan lita på innehållet?

Innan du kommer med mer svepande anklagelser tycker jag att du ska ta fram ett exempel på material som du menar skulle vara "köpt".

Angående webbhotellstestet så är det ett problem för oss att det rimmar illa med vår uttalade målgrupp, även om vi inte nödvändigtvis är uteslutande B2B. Vi riktar oss lika mycket till B2C, huvudsaken är att vi riktar oss till företagare med webbsatsningar.

När Internetworld började testa webbhotell var tidningen fortfarande en konsumenttidning och därför var ett webbhotellstest mer självklart. Sedan dess har testet fått mycket uppmärksamhet och har varit väldigt uppskattat så därför vill vi inte sluta testa webbhotell.

Däremot diskuterar vi ständigt hur man kan göra för att hjälpa våra läsare i valet av mer avancerade hostingtjänster. Hittills har vi inte funnit någon klockren lösning. Det är helt enkelt svårt att bygga upp en så trovärdig fasad att vi kan testa dedikerade servrar utan att röja vår identitet. Dessutom blir det väldigt dyrt att genomföra ett sådant test.

I tidningen har vi i år löst detta genom att publicera en artikel om hur man väljer hostinglösning där andra företagare berättar hur de har tänkt och vad de har erfarit.

Om ni har några förslag på hur man skulle kunna genomföra ett test på mer avancerade tjänster, så sitt inte och tryck på dem. Mejla mig direkt!

Angående priset så har du helt rätt. En tusenlapp hit eller dit är kanske inte så viktig. Space2U har ju vunnit två år i rad trots att de på intet sätt är billiga. Men som någon annan här också sade, när det är jämt så blir ju priset en jämförelsepunkt som kan fälla avgörandet.

// Alfred Ruth, Internetworld

Alfred 2007-03-23 17:24

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Mar 21 2007, 02:58
IDG har alltid haft komiska nyheter om företag som är stora annonsörer som tyvärr får en att väcka misstankar.
Kan du ge några exempel?

Alfred 2007-03-23 17:34

Citat:

Originally posted by Xamda@Mar 21 2007, 16:47
Kom gärna med förslag på hur vi kan utveckla vårt urval.

När jag drog igång konceptarbetet för årets test var det viktigaste för mig att urvalet skulle vara tydligt och rättvist. Tidigare har ju urvalet varit mer på måfå vilket bland annat lett till spekulationer om att hotellen skulle betala för att vara med (vilket naturligtvis inte har varit fallet).

Jag fann att det enklaste och tydligaste kriteriet var att välja de största hotellen, och eftersom statistik för se-domäner finns enkelt tillgänglig och också ger en tydlig svensk koppling tyckte jag att det var ett bra mått.

Det kan säkert finnas bättre hotell som inte kvalar in i testet och det är naturligtvis synd, men jag kan inte se något annat urvalskriterium som blir mer rättvist.

Man ska heller inte glömma att eftersom vi testar Sveriges största webbhotell så blir det flest berörda läsare. Webbhotellstestet kan ju användas som en kvalitetsmätare på ett hotell man redan har, och uppmuntra ett eventuellt byte. Därför är jag riktigt glad att Telia är med i årets test.

Men som sagt, har du förslag på andra urvalskriterier, mejla mig mer än gärna.

Decibel 2007-03-23 18:28

Citat:

Originally posted by Alfred@Mar 23 2007, 17:34
Jag fann att det enklaste och tydligaste kriteriet var att välja de största hotellen, och eftersom statistik för se-domäner finns enkelt tillgänglig och också ger en tydlig svensk koppling tyckte jag att det var ett bra mått.

Har du någon URL till informationen hur ni selekterade hotellen, d.v.s. vilka som har X antal domäner hostade?

Vet att det finns ett flertal, var mest intresserad vilken ni använt.

Alfred 2007-03-24 11:49

Citat:

Originally posted by Decibel@Mar 23 2007, 19:28
Har du någon URL till informationen hur ni selekterade hotellen, d.v.s. vilka som har X antal domäner hostade?

Vet att det finns ett flertal, var mest intresserad vilken ni använt.

Vi har använt http://dnscheck.nic.se/operators.pl.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson