WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Tjänst för nyhetsbrev - vad rekommenderas? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19938)

N!cklas 2007-03-12 22:31

Det finns ju ett helt koppel leverantörer för massutskick av nyhetsbrev, men vem är egentligen något att ha (eller det kanske alla är...)?

Det jag är ute efter är inget superavancerat, men vill helst ha stöd för följande:
- enkel import av e-postadresser
- check av dubletter
- blocka adresser så man inte kan importera samma adress igen efter att de avslutat pren
- hantera nya/avslutade prenumerationer
- hantera bounces
- statistik över antalet mottagna, lästa, studsar mm (det vanliga..)
- statistik över vilka länkar som klickats
- tidsstyrning
- olika utskick till olika grupper
- kanske kommer på något mera... ;)

Har googlat och läst lite om många olika leverantörer, men tar gärna in lite rekommendationer på vad andra använder och vad ni tycker om dem.

Rekommendera på!

N!cklas 2007-03-13 16:24

Så helt plötsligt kom jag på att det finns en utländsk marknad för massutskick, vilket inte gjorde det lättare... Stor skillnad i priser, men har svenska mejl lättare att nå svenska användare eller gör det ingen skillnad? Iofs är det många som använder gratistjänster som Hotmail, Yahoo eller Gmail så frågan är hur pass "svenska" de ska anses vara...?

Tar fortfarande gärna emot rekommendationer!

1337pm 2007-03-13 16:25

Är också intresserad av att veta mer om nyhetsbrev/utskick.

boena 2007-03-13 18:59

Me too. Kom igen nu... Dela med er :)

wiggin 2007-03-13 19:35

Jag har använt apsis newsletter pro i uppdrag åt en kund och allt det som du listar skall gå bra att göra. Jag tycker själv att det är ett väldigt trevligt system att ha och göra med, och man kan enkelt anpassa nyhetsbrevet efter mottagaren baserat på valfria parametrar.

Men värt att tänka på är att några av de funktioner som de gärna visar upp är tilläggstjänst som kostar extra, vilket de glömmer att påpeka. Utan det är något man får reda på först efter att avtalen är underskrivna och tjänsten är igång. -_-

N!cklas 2007-03-14 11:08

De svenska som jag kikat lite på är Paloma, Apsis, Beepsend, MultiNet, MailDirect, RAH, MailEasy, Portobetalt.
Har även kikat på Aweber, Getresponse och ConstantContact

Alla har sina för/nackdelar...

@Wiggin: Tack för det tipset! Trist när man tror att det kostar X och fakturan är 2X...

Kristofer 2007-03-14 11:33

Är också intresserad för en sådan tjänst som gärna går att koppla mot egen databas eller som är väldigt lätt att varje vecka stämma av på något sätt mot den egna databasen.

I mitt fall handlar det om ungefär 1000 st epostadresser och ett utskick i veckan.

Apsis Sweden AB 2007-03-14 16:02

Citat:

Originally posted by wiggin@Mar 13 2007, 20:35
Jag har använt http://www.nyhetsbrev.biz/ i uppdrag åt en kund och allt det som du listar skall gå bra att göra. Jag tycker själv att det är ett väldigt trevligt system att ha och göra med, och man kan enkelt anpassa nyhetsbrevet efter mottagaren baserat på valfria parametrar.

Men värt att tänka på är att några av de funktioner som de gärna visar upp är tilläggstjänst som kostar extra, vilket de glömmer att påpeka. Utan det är något man får reda på först efter att avtalen är underskrivna och tjänsten är igång. -_-

Hej!

Tack för berömmet av Apsis Newsletter Pro.

Det känns dock inte bra att din kund inte tycker sig ha fått fullständig information.

Kontakta mig gärna på anders punkt frankel at apsis punkt se om du vill att vi kikar på detta så att din kund blir helt nöjd.

Med vänlig hälsning

Anders Frankel
Grundare Apsis

Daniel.st 2007-03-14 16:17

Använder själv http://www.ymlp.com . Enkelt och smidigt. Tror inte att alla tjänster du efterfrågar finns med i deras erbjudande men det fungerar väldigt bra till vad jag behöver :)

Craxen 2007-03-14 22:12

Paloma ger det mesta av det du önskar, dock så kostar det därefter.

Själva motorn hos dom kostar 250/ månad. Du kan sedan bygga på med div moduler. dom kostar 250/st

Vi använder paloma idag, vad kan jag säga mer än att vi är nöjda, samt att dom har ett skönt gränssnitt att jobba med.

Kiper 2007-03-15 17:22

Ville bara kolla om det är någon som använt sig av de nyhetsbrevstillägg som finns till Joomla. Där finns bland annat lite enklare "Letterman Newsletter Component" som är GNU GPL och Acajoom Plus som kostar 40 Euro eller storebrorsan Acajoom Pro som kostar 80 Euro. Acajoom verkar mycket kompetent och som jag förstår det mycket billigare än nyhetsbrevtjänsterna. Eller erbjuder de något jag har missat?

wiggin 2007-03-15 21:47

Måste bara återigen tillägga att vi är nöjda med den tjänst vi får från Apsis och har inte betalat mer än vad vi kom fram till med säljaren.

Utan det var istället under demonstrationen (som förövrigt var mycket informativ) som många funktioner visades upp. Men då bara vissa tydligt framhävdes som tilläggsfunktioner med extra kostnad. Och senare när vi efterfrågade mer information angående specifika funktioner fick veta att dessa skulle kosta extra.

Detta var alltså funktioner utöver de som frågades om i första inlägg och vi har valt andra lösningar på detta istället. Men tack för erbjudandet Anders. :)

N!cklas 2007-03-27 22:22

Citat:

Originally posted by Kiper@Mar 15 2007, 17:22
Ville bara kolla om det är någon som använt sig av de nyhetsbrevstillägg som finns till Joomla. Där finns bland annat lite enklare Letterman Newsletter Component som är GNU GPL och Acajoom Plus som kostar 40 Euro eller storebrorsan Acajoom Pro som kostar 80 Euro. Acajoom verkar mycket kompetent och som jag förstår det mycket billigare än nyhetsbrevtjänsterna. Eller erbjuder de något jag har missat?

Du kan inte få statistik på samma sätt, dvs öppnade, klick osv.

Testar just nu intellicontact.com som hade det jag behöver och lite till. Tyvärr blir en liten del av det som skickas på engelska, men det får duga just nu. Får se om det blir slutgiltigt val eller om det ändå blir en svensk tjänst...

hoxon 2007-04-04 14:38

Hade också möte med Apsis för utskick till 1 miljon användare men det kändes som om att de tog i lite väl mycket på kostnadssidan.

Jag skulle vilja ha en servermjukvara liknande Apsis men köra via egna servrar. Även om de är certifierade så kanske det är värt att lägga pengarna på det om man inte vill batala snordyra priser.

Måste ju finnas bra system på engelska marknaden tycker jag. Kollade på några alternativ ovan men skulle gärna vilja ha följande funktioner väl fungerande;

1. Enkelt att importera och uppdatera adresser
2. Möjlighet att skapa mallar och moduler
3. Möjlighet att filtrera i modulerna mha variabler
4. Uppföljning som trackar alla länkar i nyhetsbrevet.

Känner ni till någon online/mjukvara som har detta till högre volymer så är jag intresserad. Prisintervallet bör ligga mellan 30-60 tkr per år alt engångskostnad för mjukvara.

Dela med er av erfarenheten... vi skall precis börja jobba hårdare med nyhetsbreven.

melin 2007-04-04 14:53

jag håller på och utvecklar en mailtjänst som bl.a ska innehålla en funktion för massutskick.. vad för funktioner är önskvärt förutom dom som hoxon listade?

Johan H 2007-04-04 16:55

www.hotscripts.com

Finns hur mycket nyhetsbrevmjukvaror som helst.
Bara kolla in alla demos å välja.....

Dykarn 2007-04-04 18:14

Ar du ute efter mjukvara eller leverantorer
om du ar ute efter leverantorer sa kan du pm mig da jag inte vill "spama" dig LOL
jag / vi jobbar med kunder i alla storlekar

Filip 2007-04-05 01:26

Vi använder oss av Groupmail.
Innehåller alla funktioner som är nämnda, bortsett från statistik om hur många som har klickat. Men jag känner att det är en enkel sak att lösa med ett enkelt script på servern, så det är inga problem.

Man köper programvaran och betalar en engångssumma, beroende på vilka funktioner man är intresserad av.

tahoma 2008-05-27 11:29

Citat:

Originally posted by Kristofer@Mar 14 2007, 12:33
Är också intresserad för en sådan tjänst som gärna går att koppla mot egen databas eller som är väldigt lätt att varje vecka stämma av på något sätt mot den egna databasen.
Jag har också en egen databas med mina kunder som jag skulle vilja kunna utnyttja lätt. I mitt fall hade en tjänst med bra API-stöd varit att föredra. Är det någon som känner till någon sådan? Dock så vill jag redigera mailet hos leverantören.

Dessutom så har jag vissa mail som jag skulle vilja skicka ut på olika "triggrar"; t.ex. ett födelsedagsmail med ett erbjudande till mina bästa kunder. Vilka mina bästa kunder är kan jag ju lätt plocka ut själv, men finns det någon leverantör som jag kan automatisera utskicket med?

Och ytterligare krav på leverantören är att den ska kunna fläta in personlig data i mailet, och då inte bara namn utan allt möjligt dumt jag kan tänkas hitta på. Om min kund har uppgett vilken ögonfärg han har så ska det kunna stå med i mailet.

Helst ska det vara en svensk leverantör också.

Någon som vet något som passar?

Dykarn 2008-05-27 12:15

Okej,

Om jag skulle valja en ESP sa skulle jag forst och framst bestamma om en svensk leverantor eller utlansk ar bast, det kommer helt oh hallet bero pa vad du vill ha
Billigt – Anvand nagon fran Asien eller liknande, dom har tillrakliga kunskaper for att kunna leverera ditt email samt ge dig 1niva rapportering

Komunicera med dig – Anvand nagon i Sverige eftersom dom har svenska som modersmal och vet bast hur svenska foretag och privatpersoner jobbar, du kan ocksa fa relativ bra leverans samt en helt okej rapportering

Avancerade functioner – Om du vill ha mer avancerade functioner sa skulle jag valja en leverantor fran Engalnd eller USA, da dessa markander ar mer mogna och du dar ocksa far mer strategiskt stod, a andra sidan sa kostar det mer

Men om jag forstod dig ratt sa skulle jag nog anvande en leverantor fran asien

(ps jag jobbar for en Engelsk ESP men har forsokt att vara rattvis med detta eftersom vi inte jobbar activt mott den svenska marknaden ((pps forlat for alla stavfel etc))

tahoma 2008-05-27 14:10

Tack för snabbt svar Dykarn.
Det jag söker framförallt är någon som uppfyller alla mina krav. Sen är det viktigt att kunna kommunicera med dem, så därför föredrar jag en svensk leverantör men få verkar ha de funktioner jag kräver, så jag är inte främmande för t.ex. en engelsk.
Om man använder en engelsk ESP, har man samma leveranssäkerhet som med en (bra) svensk? Någon som i så fall har något tips en bra engelsk ESP i så fall?

Dykarn 2008-05-27 14:33

England hade sist jag kollade ca 140 olika ESP's, i stort sett alla av dom klarar av funktionerna du bahover, om du anvander en bra engelsk ESP sa klarar dom av att leverera utan problem, sa lange din data klarar av deras specificationer (b2c all opt in b2b all opt our removals etc) har du fragor on nagon specific sa sag garna till via PM (eller har i traden) e consultancty har en bra buyers guide ocksa...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson