WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Min arbetskamrat har VM.SE (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19923)

pussmosse 2007-03-12 13:32

Min arbets kamrat har domännamnet vm.se den domänen har hon haft i ungefär 3 år

Nu undrar vi hur värdet är på detta domän namn

Det är ju 2 bokstäver + att det är en extremt bra förkortning på Världs Mästerskap

Man skulle ju kunna göra någon slags portal!

/ Måns

obe 2007-03-12 14:13

Undrar hur många typeins som kommer från wn.se :)

pussmosse 2007-03-12 14:22

Citat:

Originally posted by obe@Mar 12 2007, 15:13
Undrar hur många typeins som kommer från wn.se

"Typeins"?

Var lite mer förklarande i dina 1337 ord så jag kan förstå :)

magic 2007-03-12 16:03

"Type ins" dvs, folk som skriver domän namnet själva och går till sidan för att antingen försöka hitta en VM sajt eller skriver domän namnet av misstag istället för den riktiga URL'en. Tex Goolge.se i stället för Google.se :-)

Daniel.st 2007-03-12 17:18

Om hon vill få en uppfattning om värdet för att sälja domänen inom kort får hon gärna kontakta mig när hon kommit så långt att hon letar efter köpare :D

pussmosse 2007-03-12 18:59

Den ligger uppe på missdomain.com nu och som har ett start bud på 5000 Euro

boena 2007-03-13 11:31

Enligt min åsikt hade det varit bättre att hålla domänen ett tag tills det börjar närma sig VM i fotboll igen, då är det säkert någon trevlig sponsor till evenemanget som kan tänka sig slänga in lite mer pengar på den.

autosvar 2007-03-13 11:47

Citat:

Originally posted by boena@Mar 13 2007, 12:31
Enligt min åsikt hade det varit bättre att hålla domänen ett tag tills det börjar närma sig VM i fotboll igen, då är det säkert någon trevlig sponsor till evenemanget som kan tänka sig slänga in lite mer pengar på den.

Fast det är väl en bra vm-portal för alla vm?

grazzy 2007-03-13 12:04

Euhm.. är inte 5000 euro waay för lågt. Den här domänen skall inte säljas på auktion nu den skall säljas till "rätt" köpare. Dvs troligen en tv-kanal eller liknande för ett par mille.

Mina två öre.

pussmosse 2007-03-13 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Originally posted by -boena@Mar 13 2007, 12:31

Exact vad vi tänkte också :) Det finns ju VM i alla sporter i stort sätt... :)

Citat:

Ursprungligen postat av grazzy
Euhm.. är inte 5000 euro waay för lågt. Den här domänen skall inte säljas på auktion nu den skall säljas till rätt köpare. Dvs troligen en tv-kanal eller liknande för ett par mille.
Mina två öre.

5000 Euro är bara start budet... Hur får vi tag på rätt person? bara en hypotetisk fråga... :) Några förslag var vi skall vända oss?

jimmie 2007-03-13 12:06

Dock är det få VM som riktigt kommersiella förrutom fotbolls-vm och möjligtvis hockey-vm. Dvs. störst pengar ligger i dom.

mkj 2007-03-13 12:12

man brukar väl mest använda tex vm2008 etc?

Storen 2007-03-13 12:48

Möjliga TV-bolag kan vara intresserade eftersom dom löpande fokuserar mot diverse VM. Kanske knyta ihop samtliga turneringar till en huvudportal med förgreningar till de enskilda. Innehållet behöver inte förändras mot de som finns, men en adress är bättre än fler(?).. Perfekt för sportintresserade som vill se bakåt i tiden och jämföra resultat genom åren under pågående turnering.

Absolut en kassako vad gäller generell och riktad reklam.

autosvar 2007-03-13 13:51

Citat:

Originally posted by pussmosse@Mar 13 2007, 13:04
5000 Euro är bara start budet... Hur får vi tag på rätt person? bara en hypotetisk fråga... Några förslag var vi skall vända oss?
Jag föreslår att ni inte lägger ut webbplatsen till allmän försäljning via en auktionssite. Visst kan MissDomain eller Sedo hjälpa till genom att de har kontakter och kunskap, men det bör skötas i andra kanaler. Anledningen är att potentiella köpare inte alltid vill ha publicitet runt domänköp för det finns ännu en viss stigma runt dessa imateriella investeringar trots att de kan läsas ut ur boksluten. Investera istället lite tid åt att skapa en enklare sportrelaterad länksida. Köpare tycker det känns psykologiskt bättre att köpa en webbplats än en domän ifall de ska ut med en pressrelease eller förklara sig inför okunniga ägare. Låt det ta tid, kalkylera inte med att få ett extra tillskott till semesterkassan via försäljningen. Skriv ett brev till några av marknadscheferna hos de stora mediaaktörerna som har sport i sin portfölj. Gör minsta möjliga väsen av säljplanerna och om ni anlitar en domänhandlare till hjälp så se till att stämma av vem de kontaktar. Ni bör dessutom definitivt överväga att inte sälja utan först kolla om det kan finnas intresse för en "vm-portal". Är värdet stort så kan ni istället bilda ett bolag runt webbplatsen och ta in duktiga partners som kan utveckla tjänsten. Håll huvudet kallt - det finns mycket mer att tänka på som min arbetstid inte tillåter att jag utvecklar just nu.

boena 2007-03-13 14:21

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av boena

Mjaaa, men det är ju i fotbollen de lite större pengarna finns. Även hockey som någon annan skrev högre upp men tror man kan få mer pengar från fotbollen. Annars tycker jag ett bra tips du fick var att kontakta tv-kanaler, tidningar, dem kan ha nytta av domänen till de flesta VM-sammanhangen.

pussmosse 2007-03-13 14:39

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av pussmosse
5000 Euro är bara start budet... Hur får vi tag på rätt person? bara en hypotetisk fråga... Några förslag var vi skall vända oss?

Jag föreslår att ni inte lägger ut webbplatsen till allmän försäljning via en auktionssite. Visst kan MissDomain eller Sedo hjälpa till genom att de har kontakter och kunskap, men det bör skötas i andra kanaler. Anledningen är att potentiella köpare inte alltid vill ha publicitet runt domänköp för det finns ännu en viss stigma runt dessa imateriella investeringar trots att de kan läsas ut ur boksluten. Investera istället lite tid åt att skapa en enklare sportrelaterad länksida. Köpare tycker det känns psykologiskt bättre att köpa en webbplats än en domän ifall de ska ut med en pressrelease eller förklara sig inför okunniga ägare. Låt det ta tid, kalkylera inte med att få ett extra tillskott till semesterkassan via försäljningen. Skriv ett brev till några av marknadscheferna hos de stora mediaaktörerna som har sport i sin portfölj. Gör minsta möjliga väsen av säljplanerna och om ni anlitar en domänhandlare till hjälp så se till att stämma av vem de kontaktar. Ni bör dessutom definitivt överväga att inte sälja utan först kolla om det kan finnas intresse för en vm-portal. Är värdet stort så kan ni istället bilda ett bolag runt webbplatsen och ta in duktiga partners som kan utveckla tjänsten. Håll huvudet kallt - det finns mycket mer att tänka på som min arbetstid inte tillåter att jag utvecklar just nu.

Tack så hemst mycket för att du tog din tid till detta, detta hjälpte oss att gå vidare med projektet! Nu har vi bra tips och vet på ett ungefär hur vi ska hatera saken.

Hofvet 2007-03-13 15:12

Lycka till $$$

MattiasA 2007-03-13 16:51

Citat:

Originally posted by mkj@Mar 13 2007, 13:12
man brukar väl mest använda tex vm2008 etc?
jag vet inte hur det är med vm, men med OS så brukar den officiella urlen vara: www.statsnamnet2018.com

Maccke 2007-03-13 17:03

Citat:

Originally posted by grazzy@Mar 13 2007, 13:04
Euhm.. är inte 5000 euro waay för lågt. Den här domänen skall inte säljas på auktion nu den skall säljas till "rätt" köpare. Dvs troligen en tv-kanal eller liknande för ett par mille.

Mina två öre.

5000 euro är ett helt ok startbud. Inte för högt, man måste få in lite spelare som bjuder också!
TV-kanaler betalar inte så bra. Jag var i kontakt med flera kanaler inför fotbolls-VM, dvs den mest kommersiella sporten som för övrigt bara går vart 4:e år. Ingen kanal ville ens ge 20 000 sek för vm2006.se. Tror sällan att TV-kanaler betalar så bra för domäner av projekttyp. Dem kan rätt enkelt marknadsföra sig själv till miljoner potentiella läsare, utan större bekymmer, direkt via tidningens webbplats.

Maccke 2007-03-13 17:04

Citat:

Originally posted by jimmie@Mar 13 2007, 13:06
Dock är det få VM som riktigt kommersiella förrutom fotbolls-vm och möjligtvis hockey-vm. Dvs. störst pengar ligger i dom.
Precis. Fotbolls-VM eller hockey-VM. Resten är små sporter utan större intäktsmöjligheter.

grazzy 2007-03-13 18:54

Är du i shopping-tagen nu eller Maccke? ;)

Maccke 2007-03-13 19:13

Citat:

Originally posted by grazzy@Mar 13 2007, 19:54
Är du i shopping-tagen nu eller Maccke? ;)
Nja efter uppköpet av badresor dott se får man ju ligga lågt ett tag..

pussmosse 2007-03-14 09:16

Tack för all info maccke min bror har pratat med mig om det!

Ara 2007-03-14 17:12

Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
Citat:

Ursprungligen postat av jimmie

Precis. Fotbolls-VM eller hockey-VM. Resten är små sporter utan större intäktsmöjligheter.

friidrotts vm?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson