![]() |
Har precis startat min EF, och har som många andra "privata" saker så som dator, böcker och möbler som jag vill föra in till mitt företag.
Har läst BL infos Bokföring och Redovisa rätt 2004, vill bara kolla att jag fått till allt rätt. Dator (köpt förra året) * 2018 - kredit 100 % av belopp * 1250 - debet 80 % av belopp Böcker, facklitteratur: * 2018 - kredit 100 % av belopp * 6970 - debet 94 % av belopp Möbler (skrivbord, stol, lampa), här är jag lite osäker, vad gäller för förbrukningsinventarier är det upp till 5000 per år eller per kvitto? Kan jag bokföra så här: * 2018 - kredit 100 % av belopp * 5400 - debet 80 % av belopp Antar att jag bara lägger till momsen till 2640 på debit sidan för samma typ av verifikationer i år när firman är startad och jag får dra av momsen. All hjälp uppskattas! :) - QoS |
Citat:
(lämligen fråga via mail till SKM, bevis tar iof några veckor att få svar, lokala skattekontoret) 2018 K 100 % 1250 D 80 % 2641 D 20 % om ovan. Citat:
2018 k 100 % 6970 d 94,34 % 2641 d 5,66 % Citat:
Per kvitto och slag ex kontorsmöbller enl ovan = en sak över, 5 kkr = inventarie 12-konto. 2018 k 100 % 5400/1210 d 80 % 2641 d 20 % ;) |
jgul, tusen tack! Känns bra att jag förstått det hela någorlunda rätt! ;)
Har ett par frågor till om du orkar. :) * Behöver man höra med SKM om datorn som förbrukningsinv. i RR2004 står det att det i ett antal rättsinstanser dömts som att det kan betrakts som rimligt, men det är upp till mig att visa att det är en livslängd under 3 år, behöver jag motivera det i samband med dekl. eller gör jag det först om SKM frågar? * Ska man ange särskilda skäl i dekl. eller gör man det först när SKM kommer och frågar? Hur ska man lämpligtvis formulera sin fråga ang momsen till SKM för att man sannolikt ska få ett positivt svar? * När ska överföringen från privat->företag göras, måste det vara i samband med starten eller kan jag vänta med det till deklarationen? TACK! :D - QoS |
Citat:
Bedömningen är att utveckling inom branschen är i behov av ny inom tre år reklam, de flesta inom data, däremot knappast om datan används endast till admin, uppgifter. Citat:
Citat:
|
jgul, supertack! :D
Citat:
Har skrivit ett litet brev som jag tänkte skicka till Skatteverket Stockholm, vore tacksam om du kan slänga ett öga på det. :) "Hej. Jag har precis startat en enskild firma (under SNI kod 72220), under förra året i uppbyggnadsskede av min verksamhet gjorde jag investeringar i datorutrustning, böcker och möbler som används endast firmans verksamhet: * Dator och skärm (11500 + moms) * Facklitteratur (600 + moms) * Kontorsmöbler (590 + moms) Läste på er hemsida[1] att man det finns möjlighet att tillbaka den ingående momsen i samband med att jag för in dom i firman som egen insättning, kommer jag få tillbaks momsen? [1]http://www.skatteverket.se/faq/foretag_starta_eget/oss_feget_m3_rsv.html Tacksam för svar!" Tror du att det är tillräckligt specifikt för att jag ska kunna skicka med ev. postitivt svaret som bilaga i dekl.? - QoS |
Har en till liten fråga. :)
Vilket datum ska skriva att jag för in datorn i företaget? Är det datumet när jag köpte datorn förra året eller först när företaget startade i år? - QoS |
Om den används före och avdrag yrkas så skall den bokföras på startdatumet. annars när den tas i bruk/köps in i verksamheten.
|
jgul, tack!
Hur gör man med frakt som man betalade året innan, kan man ta in det i priset på datorn/böckerna man för in eller räknar man det på ett separatkonto? - QoS |
Citat:
|
Har fortfarande inte fått svar från SKM, men jag läste en annan grej på deras hemsida.
Där står det att man kan begära offert på motsvarande utrustning från en lokal handlare och föra in datorn baserad på den offerten, det trevliga är att jag landar på nästan högre pris på en sån offert än det jag betalade förra året, är det okej att använda den offerten som underlag i detta fall? jgul, kommentarer? ;) - QoS |
Citat:
Citat:
|
Låter bra! :)
Det är mest jobbigt för att jag vill sätta igång och bokföra nu, men eftersom man ska göra allt i kronologisk ordning blir svaret från SKM en bromskloss av det mer irriterande slaget. :( Skriver ut prislistan från Dustin så får man ta den fajten med SKM senare. Hur burkar det vara, ska man skicka med allt underlag med deklarationen, eller visar man underlag först vid förfrågan från SKM? - QoS |
Citat:
(off topic Vänte tiden för på dom i LR i skattemål 19 månader...) Citat:
|
Lysande! :)
Kan jag föra in alla mina datorutrustning i en och insättning (från 2018k, till 1250k), eftersom det är något eget som jag för in, eller måste jag sitta och göra det per kvitto på all utrustning? - QoS |
Citat:
Citat:
|
jgul, får som vanligt tacka så jätte mycket för hjälpen!
Och nu har jag något att göra imorgon... :) - QoS |
Johan G, snälla hjälp! :)
Kom just på att jag he en äldre scanner och en skrivare jag skulle vilja ta in i firman, däremot så hittar jag inte kvitto till just dom! :( Men, jag hittade just dom hos pcfynd.se som säljer begangnat, vilket innebär att jag har ett "dagspris" på dom. Frågan är om jag behöver köpkvittot ändå, eller räcker det med med prislistan med dagspriserna? - QoS |
Citat:
Men spar det ändå, kvittot behöver du inte. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson