WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Google Adsense (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=198)

Johan 2003-07-02 01:37

Har precis testat Google Adsense (www.google.com/adsense) på en av mina internationella webbsidor och resultatet är mycket bra! Just nu fungerar det bara på engelska sidor, men de ska även lansera det på internationella sidor inom ett par månader. Om betalningen bara är hälften av vad jag har sett hittills så skulle det vara betydligt mer än jag någonsin har varit i närheten av att tjäna på en svensk webbsida. Ganska intressant...

Ludvig 2003-07-02 01:56

Tycker Adsense verkar oerhört intressant. Både för annonsörer och de sidor som visar reklam.

Thomas 2003-07-02 13:55

Citat:

Originally posted by JohanW@Jul 1 2003, 11:37 PM
Just nu fungerar det bara på engelska sidor.
Får man fråga vilken?

WN

ZN 2003-07-02 14:15

Intressant, hoppas det blir stöd för det internationellt också, och att dom fixar fler utbetalningssätt, svenska banker tar ca 60 spänn för att lösa in en utländsk check har jag för mig..iof skit samma om checken är på flera tusen. :)

Viktor 2003-07-02 15:23

Citat:

Originally posted by Zed7@Jul 2 2003, 12:15 PM
Intressant, hoppas det blir stöd för det internationellt också, och att dom fixar fler utbetalningssätt, svenska banker tar ca 60 spänn för att lösa in en utländsk check har jag för mig..iof skit samma om checken är på flera tusen. :)
Minsta utbetalning var ju 100 dollar. 60 kr är då en piss i havet.

ZN 2003-07-02 16:24

Citat:

Originally posted by Viktor+Jul 2 2003, 01:23 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Viktor @ Jul 2 2003, 01:23 PM) <!--QuoteBegin--Zed7@Jul 2 2003, 12:15 PM
Minsta utbetalning var ju 100 dollar. 60 kr är då en piss i havet. [/b][/quote]

tänk om du löser in 1000 st checkar, då blir det ju 60,000 spänn!

Viktor 2003-07-02 16:53

Citat:

Originally posted by Zed7+Jul 2 2003, 02:24 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Zed7 @ Jul 2 2003, 02:24 PM)
Citat:

Originally posted by -Viktor@Jul 2 2003, 01:23 PM
<!--QuoteBegin--Zed7
Citat:

@Jul 2 2003, 12:15 PM
Intressant, hoppas det blir stöd för det internationellt också, och att dom fixar fler utbetalningssätt, svenska banker tar ca 60 spänn för att lösa in en utländsk check har jag för mig..iof skit samma om checken är på flera tusen. *:)

tänk om du löser in 1000 st checkar, då blir det ju 60,000 spänn! [/b][/quote]
Jag betalar endast för en check oavsett hur många jag har.

Antar att alla inte banker fungerar så.

Johan 2003-07-02 17:18

Citat:

Originally posted by WN+Jul 2 2003, 11:55 AM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (WN @ Jul 2 2003, 11:55 AM) <!--QuoteBegin--JohanW@Jul 1 2003, 11:37 PM
Just nu fungerar det bara på engelska sidor.
Får man fråga vilken?

WN [/b][/quote]
Har testat lite på några delar av anti-leech.com

Johan 2003-07-02 17:20

Citat:

Originally posted by Viktor+Jul 2 2003, 02:53 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Viktor @ Jul 2 2003, 02:53 PM)
Citat:

Originally posted by -Zed7@Jul 2 2003, 02:24 PM
Citat:

<!--QuoteBegin--Zed7

Citat:

Citat:

Intressant, hoppas det blir stöd för det internationellt också, och att dom fixar fler utbetalningssätt, svenska banker tar ca 60 spänn för att lösa in en utländsk check har jag för mig..iof skit samma om checken är på flera tusen. *:)

Antar att alla inte banker fungerar så. [/b][/quote]
Lite orättvist, har alltid betalat 100 kr per check. Använde mig av föreningssparbanken tidigare, men de har slutat ta emot utländska checkar helt om man inte betalar 500 kr + väntar i en månad. Bytte då till SEB som tar 100 kr per check. Vad använder du för bank?

Viktor 2003-07-02 17:36

Citat:

Originally posted by JohanW+Jul 2 2003, 03:20 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (JohanW @ Jul 2 2003, 03:20 PM)
Citat:

Originally posted by -Viktor@Jul 2 2003, 02:53 PM
Citat:

Citat:

<!--QuoteBegin--Zed7

Citat:

Citat:

Citat:

Lite orättvist, har alltid betalat 100 kr per check. Använde mig av föreningssparbanken tidigare, men de har slutat ta emot utländska checkar helt om man inte betalar 500 kr + väntar i en månad. Bytte då till SEB som tar 100 kr per check. Vad använder du för bank? [/b][/quote]
Östgöta Enskilda Bank

Finns på flera ställen i Östergötland och de har några kontor i Stockholm tror jag.

Helt klart min favoritbank. Aldrig kö när man är där, sällan man råkar ut för massa dolda avgifter som hos t ex SEB.

http://www.oeb.se

Filip 2003-07-05 16:42

Citat:

Originally posted by Viktor+Jul 2 2003, 02:36 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Viktor @ Jul 2 2003, 02:36 PM)
Citat:

Originally posted by -JohanW@Jul 2 2003, 03:20 PM
Citat:

Citat:

Citat:

<!--QuoteBegin--Zed7

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Lite orättvist, har alltid betalat 100 kr per check. Använde mig av föreningssparbanken tidigare, men de har slutat ta emot utländska checkar helt om man inte betalar 500 kr + väntar i en månad. Bytte då till SEB som tar 100 kr per check. Vad använder du för bank?

Östgöta Enskilda Bank

Finns på flera ställen i Östergötland och de har några kontor i Stockholm tror jag.

Helt klart min favoritbank. Aldrig kö när man är där, sällan man råkar ut för massa dolda avgifter som hos t ex SEB.

http://www.oeb.se [/b][/quote]
Alldeles för mycket pengar har gått åt för att lösa in checkar.
Jag använder Handelsbanken, kostar 75kr per check har jag för mig.
Vad är det för bank som tar en fast avgift, oberoende av hur många det är?

Har mer och mer gått över till PayPal betalningar. För 7kr får jag då insatta pengarna på mitt postgiro-konto. Väldigt billigt!

Johan 2003-07-05 18:40

Citat:

Originally posted by fille97+Jul 5 2003, 02:42 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (fille97 @ Jul 5 2003, 02:42 PM)
Citat:

Originally posted by -Viktor@Jul 2 2003, 02:36 PM
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

<!--QuoteBegin--Zed7

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Östgöta Enskilda Bank

Har mer och mer gått över till PayPal betalningar. För 7kr får jag då insatta pengarna på mitt postgiro-konto. Väldigt billigt! [/b][/quote]
PayPal har dock sämre växlingskurs än svenska banker (har jag för mig) så kostnaden beror på hur stort beloppet är...

Filip 2003-07-05 19:03

Citat:

Originally posted by JohanW+Jul 5 2003, 03:40 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (JohanW @ Jul 5 2003, 03:40 PM)
Citat:

Originally posted by -fille97@Jul 5 2003, 02:42 PM
Citat:

Originally posted by -Viktor@Jul 2 2003, 02:36 PM
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

<!--QuoteBegin--Zed7

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Östgöta Enskilda Bank

Har mer och mer gått över till PayPal betalningar. För 7kr får jag då insatta pengarna på mitt postgiro-konto. Väldigt billigt!

PayPal har dock sämre växlingskurs än svenska banker (har jag för mig) så kostnaden beror på hur stort beloppet är... [/b][/quote]
Det beror på.
Om det är en sjunkande dollarkurs, så tjänar man på att använda PayPal. (De uppdaterar inte sina växelkurser tillräckligt ofta för att hänga med. Dessutom så får du en högre kurs nu, än om en månad då du får checken)
Men om det är en stigande dollarkurs, så tjänar man på att använda checkar.

I det rådande dagsläget tjänar man alltså på att använda PayPal. Iallafall vad jag erfarit.

Neo 2003-07-07 23:26

någon som vet hur mycket Nordea tar för att lösa ut en check?

Ludvig 2003-07-08 02:12

Citat:

Originally posted by Neo@Jul 7 2003, 09:26 PM
någon som vet hur mycket Nordea tar för att lösa ut en check?
De rånade mig på 800kr för en check utfärdad av en privatperson (i USA), då checkar av den typen måste gå genom någon form av inkasso.

En check utfärdad av ett utländskt företag brukar de ta in för mellan 100 och 150kr om jag inte minns helt fel.

Citat:

En check som erhållits som betalning från utlandet kan vara antingen en bank- eller en privatcheck. Om Nordea beslutar att inlösa en bankcheck, krediteras kundens konto i Nordea med beloppet den femte (5) bankdagen efter inlösningen. Bara bankcheckar i euro som dragits på Nordea gottskrivs genast.

När en check utställts av företag eller privatpersoner finns det alltid risk för att vi inte får pengarna och/eller för att betalningen fördröjs. Nordea tar emot privatcheckar enbart för inkasso.

Hämtat från http://www.nordea.se

Tycker att svenska banker över lag rynkar lite väl mycket på näsan åt checkar, särskilt utländska. I de flesta fall suckar personalen eller ser allmänt besvärade ut om man kommer med en check.

Citat:

Om Nordea beslutar att inlösa en bankcheck
..notera ordet om i ovanstående citat. Näe, det krävs bättring!

Viktor 2003-07-08 07:09

hehe själv fick jag betala 450 kr för en privat check för ett par år sedan.

Paypal är bra men med tanke på att de tar x % av pengrarna så bör man ha koll på hur stor summa det rör sig om.

Ludvig 2003-07-08 08:48

Tråden börjar bli lite offtopic. Men jag har fått upp ögonen för Stormpay. Något som testat detta "nya" alternativ till Paypal.

Citat:

Company

StormPay Inc. is an online payment system, which allows anyone with an email address to send or receive payments. Founded in October, 2002, StormPay Inc. has quickly became an Internet leader in online payment processing by offering customers and vendors alike, a safe and secure method to do financial transactions across the Internet, while reducing the risk of exposing your financial information.

Services

StormPay's system is very much like an online checking account. The account can be used to send or receive funds for online purchases or charity donations, etc. After funding their account, the customer has the ability to send funds to any recipient with an email address. Most "deposit" options are instant, allowing the customer to immediately make a payment for an online product, service, or subscription. Customers may deposit funds into their StormPay accounts via credit card, online check, 900 Pay, Money Order, or by visiting one of our Walk-In funding locations.

pikkenix 2003-07-08 20:04

Ludvig: Jo, "lite" off-topic är väl inte att ta i precis... Har inte testat Stormpay men det ser bra ut, har de funktioner jag vill ha osv. Personligen använder jag mig endast av Paynova numera. Det täcker mina behov, är svenskt och för att jag är certifierad utvecklare av deras system.

Det är viktigt att det inte blir för många aktörer inom detta område nu när PayPal omoganiserar och höjer priser och andra dumheter. Visserligen är konkurrens bra men det blir i sin tur inget bra för oss konsumenter och utvecklare om alla har olika system för betalningar.

Ludvig 2003-07-08 23:18

Citat:

Originally posted by pikkenix@Jul 8 2003, 06:04 PM
Det är viktigt att det inte blir för många aktörer inom detta område nu när PayPal omoganiserar och höjer priser och andra dumheter. Visserligen är konkurrens bra men det blir i sin tur inget bra för oss konsumenter och utvecklare om alla har olika system för betalningar.
För att få bukt på det problemet vore en gemensam valuta (som går att byta kostnadsfritt mellan företag) lösningen.

...vad hände egentligen med försöket till att lansera Beenz i Sverige/Världen? Någon som testade det?

Citat:

-- Men det finns ett undantag: beenz, som lanserades i USA i mars förra året. Användningen av beenz har nu blivit så utbredd att man faktiskt kan börja tala om ”bönorna” som en digital – och global – valuta. Du kan tjäna eller använda beenz hos ungefär 7 000 företag världen över, och de gäller som betalning för hundratusentals olika prylar. Beenz har kontor i elva länder, bland annat Sverige, och 44 000 svenskar har hittills skaffat beenz-konton.

Ett utdrag från http://www.aftonbladet.se

Ludvig 2003-07-08 23:21

Citat:

On 16th of August came the inevitable announcement that "the operation of the Beenz economy will be terminated at 12:01 am (Eastern Standard Time - EST) on August 26."

Läs hela artikeln hos about.com.

Tobbe 2003-07-09 00:48

Tro f-n det... beenz var förmodligen det mest patetiska jag har sett i hela mitt liv.. :)

Mvh, Tobias

Pekay 2003-07-09 01:32

Citat:

Originally posted by dm.se@Jul 8 2003, 10:48 PM
Tro f-n det... beenz var förmodligen det mest patetiska jag har sett i hela mitt liv.. :)

Mvh, Tobias

kan jag inte betala dig dm.se med beenz? hur vill du ha dem? ska jag skicka dem i ett kuvert eller i en burk?!

pikkenix 2003-07-09 01:40

Citat:

För att få bukt på det problemet vore en gemensam valuta (som går att byta kostnadsfritt mellan företag) lösningen.
En gemensam valuta förändrar ingenting, så länge vi har växlingskurser så kvittar det helt. Vad som skulle förändra allt är om de fungerar som bankerna idag, du kan föra pengarna mellan bankkonton hur du vill - oavsett vilken bank kontona tillhör.
Tyvärr är detta nog inget vi kommer att de hos dessa "payment sollution"-företagen. teoretiskt sett möjligt men i praktiken? -No way!

Pekay 2003-07-09 01:46

Citat:

Originally posted by pikkenix@Jul 8 2003, 11:40 PM
Citat:

En gemensam valuta förändrar ingenting, så länge vi har växlingskurser så kvittar det helt. Vad som skulle förändra allt är om de fungerar som bankerna idag, du kan föra pengarna mellan bankkonton hur du vill - oavsett vilken bank kontona tillhör.
Tyvärr är detta nog inget vi kommer att de hos dessa "payment sollution"-företagen. teoretiskt sett möjligt men i praktiken? -No way!

Ett steg mot rätt riktning är ju faktiskt EMU.
Ett nej till EMU kommer göra att Sverige blir grekland.

pikkenix 2003-07-09 14:40

Citat:

Ett steg mot rätt riktning är ju faktiskt EMU.
Ett nej till EMU kommer göra att Sverige blir grekland.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så hjälper det inte med en gemensam valuta, växlingskurser räcker. Jag har svårt att se hur EMU överhuvudtaget förändrar något för det vi diskuterar nu.
En ekonomisk union gör inte att företagen som tillhandahåller betalningar via internet kan skicka pengar emellan sig, det är ju helt och hållet en fråga om konkurrens. PayPal kommer aldrig låta någon skicka pengar från sina användare till Paynovas eller tvärtom - oavsett om vi har samma valuta.

Problemet är ett helt annat än valutor.

Neo 2003-07-09 14:46

Jag har nu också testat adsense (på proxylist.net).

2 klick och $0.82 .. Det är en fin CPC rate! (dagens klick)

mellow 2003-07-10 00:19

Nämen vad är det jag läser... :unsure:
Jag hade säkert en massa innestående Beenz som jag aldrig spenderade ;)

Kommer ihåg att jag för ett gäng år sedan samlade på mig beenz gratis på olika sätt och jag fick till slut en massa saker, tex;
Gameboy Color + 4-5 spel
3 st DVD-filmer
~ 3-4 CD-skivor
~ 8-10 st Beenie Meanies :D
+ ett gäng trevliga julklappar till syrran...

Har dock inte hört/sett något om Beenz på flera år nu...

Ludvig 2003-07-10 20:23

Citat:

Originally posted by Pekay+Jul 8 2003, 11:32 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Pekay @ Jul 8 2003, 11:32 PM)<!--QuoteBegin--dm.se@Jul 8 2003, 10:48 PM

Mvh, Tobias

kan jag inte betala dig dm.se med beenz? hur vill du ha dem? ska jag skicka dem i ett kuvert eller i en burk?![/b][/quote]
Bruna bönor, tycker ändå att Beenz var en rätt kul íde.

...eller gillar du vita bättre? :P

Tobbe 2003-07-10 22:02

Samtidigt får man se till affärsnyttan med beenz & inte som privatperson se det som "en kul ide".

Vet du hur mycket kapital beenz gjorde av med?

Inte jag heller... men om man kollar runt lite snabbt på google etc så kan du lätt se att dem raisade kapital på cirka 500 miljoner SEK vid ett tillfälle. Värt att lägga på en kul ide som dessutom blåste många bolag tack vare deras pissiga system där vem som helst kunde bygga enkla script som just som mellow säger, surfade runt och tjänade gratis beenz som man i sin tur löste in i de ansluta företagen mot produkter. Ett typiskt dotcom-bolag skulle jag säga där ingen riktigt tänkte efter VARFÖR man skulle ha denna "gemensamma valuta", vilket det inte var. Jag anser att man ska skilja på valuta och alternativ betalningslösning.

Beenz har dessutom blivit kallat ett av de många "High-profile failures" genom åren av riskkapitalistbolag i usa.

Däremot är jag för bl a PayPal som har gjort ett mycket bra jobb sedan starten och som dessutom har en mycket realistisk affärside i förhållande till en låtsasvaluta som dessutom kallas för bönorz.

Min åsikt står fast... beenz är skit, och nej, det går inte att argumentera för denna "valuta" på något sätt :P

Mvh, Tobias

mellow 2003-07-17 17:41

Hur är de med Adsense? Antar att de inte har med några svenska sökord som man kan använda sig utav?

Jacob 2003-07-17 18:15

Citat:

Originally posted by mellow@Jul 17 2003, 03:41 PM
Hur är de med Adsense? Antar att de inte har med några svenska sökord som man kan använda sig utav?
Nej tyvärr inte.
Nedanstående citat är hämtat från AdSense FAQ.

Citat:

In this initial launch, Google AdSense is available to all websites, in the US or elsewhere, whose content is in English. We hope to expand the program in the future to include websites whose content is in other languages.

Pekay 2003-07-17 20:28

Citat:

Originally posted by Jacob+Jul 17 2003, 04:15 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Jacob @ Jul 17 2003, 04:15 PM) <!--QuoteBegin--mellow@Jul 17 2003, 03:41 PM
Nej tyvärr inte.
Nedanstående citat är hämtat från AdSense FAQ.

Citat:

In this initial launch, Google AdSense is available to all websites, in the US or elsewhere, whose content is in English. We hope to expand the program in the future to include websites whose content is in other languages.
[/b][/quote]
Jacob, har du kvar designen på e-kort´s startsida då inget fanns där.. =)

Jacob 2003-07-17 20:45

Citat:

Originally posted by Pekay@Jul 17 2003, 06:28 PM
Vadan denna förfrågning?
Men jovisst, www.e-kort.se/pekay.html :)

Pekay 2003-07-17 20:58

Citat:

Originally posted by Jacob+Jul 17 2003, 06:45 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Jacob @ Jul 17 2003, 06:45 PM) <!--QuoteBegin--Pekay@Jul 17 2003, 06:28 PM
Vadan denna förfrågning?
Men jovisst, www.e-kort.se/pekay.html :) [/b][/quote]
önskar att alla mina sajter såg ut som dem :D

Jacob 2003-07-18 00:11

Citat:

Originally posted by Pekay+Jul 17 2003, 06:58 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Pekay @ Jul 17 2003, 06:58 PM)
Citat:

Originally posted by -Jacob@Jul 17 2003, 06:45 PM
<!--QuoteBegin--Pekay
Citat:

@Jul 17 2003, 06:28 PM

Vadan denna förfrågning?

önskar att alla mina sajter såg ut som dem :D[/b][/quote]
http://www.webforum.nu/images/wfstan...lies/shame.gif Jag lyfter på hatten. :D

Pekay 2003-07-18 00:29

Citat:

Originally posted by Jacob+Jul 17 2003, 10:11 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Jacob @ Jul 17 2003, 10:11 PM)
Citat:

Originally posted by -Pekay@Jul 17 2003, 06:58 PM
Citat:

Originally posted by -Jacob@Jul 17 2003, 06:45 PM
<!--QuoteBegin--Pekay

Citat:

Citat:

@Jul 17 2003, 06:28 PM

Vadan denna förfrågning?

önskar att alla mina sajter såg ut som dem :D

http://www.webforum.nu/images/wfstan...lies/shame.gif Jag lyfter på hatten. :D [/b][/quote]
Har över 60 adresser att göra något utav.

.SE då ;)

mbn 2004-06-22 00:33

Jag var idag på Östgöta Enskilda Bank och skulle lösa in ett par checkar från Google Adsense som legat sedan januari och februari. Normalt tar dom inte emot utländska checkar men kunde göra ett undantag för mig som är kund hos dom. Eftersom checkarna var daterade mer än 60 dagar sedan så gick det ändå inte. Försökte sedan på Nordea och dom ville ha 1000 spänn för att lösa in dom! Dom behöver tydligen göra en kreditupplysning på Google för att se om dom är kreditvärdiga och det kan ta flera veckor.

Jag blev så nöjd nu när Google sedan några dagar accepterar svenska som språk på sidor där man har Google Adsense men jag undrar nu hur man ska kunna få ut sina pengar. Varför måste amerikanarna envisas med primitiva betalningsmetoder som checkar? Senast jag såg en check i Sverige var för typ 20 år sedan. Varför kan dom inte bara överföra elektroniskt? Sätta människor på månen kan dom men något så enkelt som att överföra pengar elektroniskt verkar vara allt för komplicerat.

FredrikMH 2004-06-24 13:22

Citat:

Originally posted by mbn@Jun 22 2004, 00:33
Försökte sedan på Nordea och dom ville ha 1000 spänn.
Saxar från SEB pdf fil "Priser för utlandsbetalningar"
Citat:

Inlösen av utländsk check, SEB-kund 130 kr
Inlösen av check i tredjelandsvaluta 0,5% av belppp
(minst 250 kr/
max 3 000 kr)

Kanske bättre allternativ?

Lundmark 2004-06-24 13:38

Citat:

Inlösen av utländsk check, SEB-kund 130 kr
Jag var inne på ett av deras kontor för ett halvår sedan..... och skulle höra lite om priser.

Då var man tvungen att vara kund oxå........ och när är man kund..... när man har ett konto hos dom? när man har ett lån? Jag frågade om jag då kunde öppna ett konto och bli kund hos dom..... men det gick inte för det var så besvärligt....... jag vet inte om man måste vara infödd på en bank kanske......

Sedan jag fick alla problem med chekar har jag avskaffat sponsorer som inte kan betala med paypal

Tobias Turesson 2004-06-24 16:49

Paypal ?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson