WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Sex sells? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19759)

Hofvet 2007-03-05 02:10

2 bifogad(e) fil(er)
Vi har alla hört den välkända frasen "sex sells" och det är garanterat ingen som inte lagt märke till dagens alltmer utmanande marknadsföring, men fungerar det egentligen? Jag är nyfiken, hur påverkar sexig reklam dig? Påverkar sexig reklam dig över huvudtaget?

Kanske kan vi komma fram till någonting här som vi kan dra nytta av vid framtida reklamkampanjer.

Björn 2007-03-05 02:44

Reklam påverkar alla... sex-betonad marknadsföring hjälper lite till att tränga igenom mediabruset, och är kanske mer effektivt pga det. Frågan är egentligen inte om sex säljer, utan om sex syns mer, och det tror jag det gör, mer än det mesta, det är dessutom simpelt att producera den typen av material.

Gustav 2007-03-05 04:21

Det stämmer som Björn säger. Sex säljer inte, utan det syns (och hörs). Jag lyssnar inte ofta på radio (undantaget P1 då), men hörde ett väldigt intressant reklaminslag nyligen. Det var en man som sade något i stil med följande:
Jag har sex… (några sekunder tystnad)… kaniner i min trädgård.”
Samma man igen:
”Nu har jag fångat 68 % av alla lyssnares uppmärksamhet genom att bara säga ordet sex. Hade jag sagt att jag har sex med kaniner i min trädgård, så hade jag fångat 98 % av alla lyssnares uppmärksamhet.”
Efter att mannan hade presenterat de här siffrorna så berättade han om företagets erbjudande (den egentliga reklamen alltså).

Jag minns inte procenttalen exakt. I vilket fall så lyssnade jag egentligen inte på radion förens det här reklaminslaget dök upp. Så sex är säkert effektivt om man vill överrösta mediebruset. En annan intressant sak är att sexiga kvinnor drar åt sig mer uppmärksamhet än sexiga män. Både män och kvinnor reagerar på bilder av sexiga kvinnor. Det är dock endast kvinnor som reagerar på bilder av sexiga män. Det är förklaringen till att både herr- och damtidningar ofta har sexiga kvinnor på omslaget.

autosvar 2007-03-05 07:56

Citat:

Originally posted by Gustav@Mar 5 2007, 05:21
En annan intressant sak är att sexiga kvinnor drar åt sig mer uppmärksamhet än sexiga män. Både män och kvinnor reagerar på bilder av sexiga kvinnor. Det är dock endast kvinnor som reagerar på bilder av sexiga män. Det är förklaringen till att både herr- och damtidningar ofta har sexiga kvinnor på omslaget.
Det där är ett välkänt fenomen. Men vad beror det på egentligen?

autosvar 2007-03-05 08:03

Citat:

Originally posted by Hofvet@Mar 5 2007, 03:10
Vi har alla hört den välkända frasen sex sells och det är garanterat ingen som inte lagt märke till dagens alltmer utmanande marknadsföring, men fungerar det egentligen?
Jag ser att det är ölreklam på bilden men inte avsändaren. Vilket företag?

För övrigt är det inte marknadsföringen i sig som blir mer utmanande utan den speglar samhället av idag genom att hela tiden ligga på gränsen och kittla lite. Blir samhällets syn på erotik och sexualitet mer restriktiv kommer marknadsföringen att rätta sig efter det.

2cool4school 2007-03-05 09:02

http://duggmirror.com/apple/Marisa_Miller_...ascan003jl4.jpg

Vad säger ni om att se den där på busshållplats världen över? :)

Hofvet 2007-03-05 15:53

Citat:

Originally posted by autosvar@Mar 5 2007, 08:03
Jag ser att det är ölreklam på bilden men inte avsändaren. Vilket företag?
Autsvar du är inte den enda som tror att bilden föreställer en öl, man ser vad man vill se, eller? :) Det du kan skymta på bilden är faktiskt en glidmedelstub som tillverkats av Grey Worldwide, vilket väl måste erkännas vara rätt fyndigt!?

Om bilden hade föreställt en öl hade nog feministen på www.feministe.us som gjort den här bilden blivit sur:
http://feministe.us/blog/archives/breasts.jpg

Min uppfattning är att dem som skrivit här hittills verkar hålla med om att sex är en bra metod att använda om man vill sticka ut näsan i mediavimmlet. 2cool4school's "förslag" är alltså inte helt orimligt?

Är det osmakligt att "missbruka" människans naturliga drift efter sex för att sälja ipods eller bara rätt igenom ett smart drag?

Björn 2007-03-05 16:01

Jag trodde med bilden var ett ölglas.

Daniel.st 2007-03-05 17:05

Samtidigt kan det säkert bli en motraktion om man går för långt.

Tez 2007-03-05 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
En annan intressant sak är att sexiga kvinnor drar åt sig mer uppmärksamhet än sexiga män. Både män och kvinnor reagerar på bilder av sexiga kvinnor. Det är dock endast kvinnor som reagerar på bilder av sexiga män. Det är förklaringen till att både herr- och damtidningar ofta har sexiga kvinnor på omslaget.

Det där är ett välkänt fenomen. Men vad beror det på egentligen?

Vi är helt enkelt inte lika intresserade av att flukta som ni är! :P Nej, men helt seriöst - det vara inte bara ett skämt. Kvinnor blir mer intresserade när de på något kan identifiera sig med personen på bilden. Män blir lättare visuellt attraherade än kvinnor när det gäller foton på det motsatta könet.

Mats 2007-03-05 19:55

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

QUOTE (autosvar @ Mar 5 2007, 08:56)
QUOTE (Gustav @ Mar 5 2007, 05:21)
En annan intressant sak är att sexiga kvinnor drar åt sig mer uppmärksamhet än sexiga män. Både män och kvinnor reagerar på bilder av sexiga kvinnor. Det är dock endast kvinnor som reagerar på bilder av sexiga män. Det är förklaringen till att både herr- och damtidningar ofta har sexiga kvinnor på omslaget.
Det där är ett välkänt fenomen. Men vad beror det på egentligen?

Vi är helt enkelt inte lika intresserade av att flukta som ni är! Nej, men helt seriöst - det vara inte bara ett skämt. Kvinnor blir mer intresserade när de på något kan identifiera sig med personen på bilden. Män blir lättare visuellt attraherade än kvinnor när det gäller foton på det motsatta könet.

Tror det beror precis på vem annonsen är riktad till och i vilket media den publiceras.
Jag har ett exempel på bilden nedan.
Körde en annonskampanj med dessa två bilderna två veckor efter varandra och bannern med killen på var nästan 80% mer klickad än den med tjejen. Köpvärdert på dom båda annonserna var ungefär det samma.

// Mats

Gustav 2007-03-05 20:26

Citat:

Originally posted by Mats@Mar 5 2007, 20:55

Tror det beror precis på vem annonsen är riktad till och i vilket media den publiceras.
Jag har ett exempel på bilden nedan.
Körde en annonskampanj med dessa två bilderna två veckor efter varandra och bannern med killen på var nästan 80% mer klickad än den med tjejen. Köpvärdert på dom båda annonserna var ungefär det samma.

// Mats

Intressant. Det var inte så att du använde bilden på mannen mot en homosexuell målgrupp då? Förklaringen kanske annars kan vara att vi numera är så vana vid att se halvnakna kvinnokroppar i media att vi inte längre reagerar. En man som står och håller i sin penis hör väl däremot fortfarande till ovanligheterna :P. I vilket fall så är annonsen med mannen mer i ögonfallade enligt mitt tycke (och nej, jag är inte gay).

Mats 2007-03-05 21:29

Citat:

Det var inte så att du använde bilden på mannen mot en homosexuell målgrupp då?
Jovisst var det så, båda annonserna fanns på samma sajt under denna 4-veckorsperiod.
Sajten är riktad mot både homosexuella kvinnor och män, det intressanta är att statistiken på sajten är inte 80% homosexuella män och 20% lesbiska kvinnor utan ungefär 55/35, resterande 10% är övriga.

// Mats

j3rk3r 2007-03-05 22:05

Bara jag som tycker att den vänsta bilden(med killen) rent generellt känns mer "homosexuell" än den högra? Kan ju vara för att jag är kille också(Hetro).

Om sajten var vänd mot homosexuella(och min teori om att den vänstra var mer homosexuellt laddad) så kanske flatorna antog att det fanns lite skojiga saker för dem också? :)

Tez 2007-03-05 23:45

Nej, du har helt rätt. Tjejen ser inte alls ut att vara lesbisk. Men killen gör det definitivt.

mbomelin 2007-03-06 10:34

Jag tyckte också killen såg lesbisk ut :o (sorry var tvungen hihi)

autosvar 2007-03-06 11:06

Citat:

Originally posted by Tez@Mar 5 2007, 18:43
Kvinnor blir mer intresserade när de på något kan identifiera sig med personen på bilden. Män blir lättare visuellt attraherade än kvinnor när det gäller foton på det motsatta könet.
Kvinnor är mer egofixerade?

olsson 2007-03-06 13:00

Värt att tänka på att det är rätt lätt att åka på ERK ( http://www.etiskaradet.org ) om man uppfyller:
Citat:


1. Reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande (sexistisk reklam).

2. Reklam som konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna och därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt (schabloniserande reklam).

3. Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män.

ERK ger inga böter ( och har ingen befogenhet att göra det ) utan det blir mest "skamvrån" och pressrelease.

Sen finns det ju en del andra regler när det gäller reklam men det var just reklam som försökte sälja med sex som det pratades om.

// Philip

Tez 2007-03-06 13:26

Citat:

Originally posted by mbomelin@Mar 6 2007, 11:34
Jag tyckte också killen såg lesbisk ut :o (sorry var tvungen hihi)
:D Haha!! Hoppsan...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson