![]() |
Som titeln lyder så undrar jag vilka "must haves" som din webshop/webshoppar har? Vilka funktioner är absolut nödvändiga och vilka leder till ökad omsättning?
Jag vet att det kan variera beroendes på vad man säljer. För en webshop kan "relaterade produkter" vara absolut nödvändigt och för en annan inte. Men vilka funktioner uppskattar ni (och framförallt era kunder)? |
Att kunna välja om priset skall visas som exklusive eller inklusive moms uppskattas men är kanske inte "must haves".
|
Det viktigaste i en webshop är enligt mig är samma saker som många ofta glömmer bort i sin iver att kränga varor, att det går smidigt att betala, lätt och snabbt att få kontakt med kundtjänst och att det finns en bra och snabb logistik. När man kommer in på själva shoppen är det viktigt med bra navigering, tydligt pris, möjlighet att jämföra liknande varor med varandra och om det är något som "syns" flera, bra och tydlig bilder på varan (vilket många svenska shoppar är väldigt dåliga på). Korsnavigering är inte fel, när man tittar på en tv får man också upp en lista på ex. vilka sladdar man behöver för att kunna koppla in den. om det handlar om sällanköp är det inte heller fel med mycket information runt produkterna, hur man koppla in sin nya hemmabio osv. Inte heller dumt att låta kunderna själva rekommender och betygsätta varorna (se komplett.se).
|
Kan bara instämma med ovanstående och tillägga att synliga fraktkostnader (totalpriset) är ett plus. Speciellt om man ser de redan i kundvagnen.
|
Pris inkl och exkl moms är väl mest intressant för företag. När jag handlar privat är jag bara intresserad av totalpriset, d.v.s inkl. moms och frakt. Är det någon som vet om detta är något som efterfrågas av privatkunder?
Korsnavigering är mycket schysst. Det kan leda till merköp. Jag kommer att ha det i min nya shop och även "andra kunder har också köpt". Jag kommer även att ha kundrecensioner, tipsa en vän om produkten, möjlighet att lägga till produkt i favoritlista, m.m. Men allt beror ju lite på vad man säljer. Säljer man vitvaror är det bra att kunna jämföra produkter, annars kanske inte eftersom det kan komplicera köpprocessen. |
Totalpris INNAN man skall skriva in sin information.
Jag hatar när man inte kan se t ex. fraktpriser, expeditionsavgifter och all annan kostnad före man ska besvära sig med kontaktuppgifter. Ett bra kassaflöde tycker jag är riktigt viktigt och brukar alltid vara det som saknas hos de flesta webbutikssystem. |
Om varan är i lager, kunna spara sin "framtida" order, andra kunder har även köpt lista, alla produkter lista, sökfunktion, utvalda best-säljare, vanliga frågor och svar, lätt navigerad meny, m.m.
|
X-Cart är det mest flexibla shopping cart systemet som finns i mitt tycke, finns inga gränser för vilka funktioner man kan lägga till. Hundratals funktioner är redan inkluderade out-of-the-box.
X-carts standardfunktioner: http://www.x-cart.com/xcart_features.html Färdiga tilläggsmoduler som lätt kan integreras i X-cart: http://www.bcsengineering.com/store/catalog/ X-cart har inbyygt stöd för flera språk samtidigt, inklusive Svenska. (kunden kan välja språk när han/hon kommer till sidan om man väljer att köra flerspråkigt) |
Topplistor är bra. Önskelista som kan exporteras till kompisar, bevakningslista, vad andra köpt, köphistorik
|
Vad ska du sälja? Vad du ska ta med i en shop och vad inte beror helt och hållet på vad du säljer. Att ta med för mycket funktioner kan vara minst lika illa som att ha för få. För mycket krimskrams kommer bara att förvirra dina besökare... Eller återigen - det beror på vad du säljer. Säljer du hårdvara så kan du kosta på dig betydligt fler avancerade funktioner i shoppen, än om du säljer något med 65+ som målgrupp.
Räkna med att folk kommer göra sitt yttersta för att missuppfatta eventuell funktioner. Exempel: Jag hade tidigare en "Tipsa en kompis funktion". Jag glömde dock skriva att man skulle ange sina vänners e-postadresser i rutorna. Vad en del person fyllde i var istället: Kompis 1: Stina i Halmstad Kompis 2: Fia i Karlskrona Kompis 3: Fiffi från Småland För mig är det självklart att man ska fylla i sina vänner epostadresser när det finns en "Tipsa en kompis funktion", men det är ingen självklarhet för alla. Har du alltså 100 funktioner i din shop så kan du utgå ifrån att 99 % av dina besökare kommer att missuppfatta någon av dem. Att försöka ge instruktioner i form av text är ofta lönlöst - folk orkar inte läsa en massa text, de vill shoppa. Oavsett vad du säljer så är det alltid en fördel om du har en varukorg och en kassa. Väldigt basic, men bättre råd än så kan man inte ge om man inte vet vad du säljer. Ta t ex priser inkl eller exkl moms. Det blir väldigt bra om du säljer hårdvara, men blir väldigt förvirrande om du säljer underkläder. |
Citat:
och gå några delbitar bara för att komma fram till slutpriset, så extreemt irriterande. |
Koppling till bokföringsystem.
Möjlighet att ha olika frakt på enskilda produkter. Anslutning till Pacsoft om du använder posten. Bra nyhetsbrev funktion. Enkel att optimera för sökmotorer. Bra bildhantering. Det ska behövas så lite manuellt arbete som möjligt och enkelt att anpassa så du slipper arbete som dyker upp på vägen |
Jag vill veta vem jag handlar av. Tydlig företagsinformation, gärna med bild på huvudpersonerna i ledningen. Uppgift om hur man hanterar reklamationer, vilka kundtjänstmöjligheter det finns. Tillgänglighet är A och O, där Elgiganten var ett dåligt exempel för ett halvår sedan. Deras sajt var seg att komma in på, oavsett tid på dygnet. Optimerade och smarta sökfunktioner som rättar stavfel är också trevligt.
|
Citat:
Är folk verkligen så pass knepiga att de verkligen skriver så?!?! :) |
Citat:
|
Får nog också testa robotreplay... har märkt att folk gör väldigt lustiga saker på mina sajter också, men inte i klass med "Fia i Karlskrona".
|
Jag upplever det ibland som att robotreplay inte hänger med i svängarna, dvs att den visar en annan sida för mig än vad besökaren ser. Klick i tomma luften etc. Förhoppningsvis ändras detta innan slutversionen släpps.
|
Citat:
Känns lite som extrema krav. Då de flesta inte känner att de vill visa sitt ansikte på en webbplats eller ens sin egen blogg. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Är det nog svar på din fråga eller vill du veta något mer? |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson