![]() |
Tyckte att diskussionen angående kreditor som fördes i tråden "Ersättning från Posten?" var intressant och har inte hittat någon liknande information vid sökning. Fortsätter här,
Citat:
|
Nej.....jag ville inte gå in på det heller i den andra tråden för det blev lite för mycket offtopic info. Det är lite konstigt allting och jag fattar inte själv. Men du har helt rätt, det står inte i avtalet. Det råkar ovanligtvis nog vara någon form av muntlig tilläggsvariant. Jag minns att det sades, och när jag skrev på avtalet fokuserade jag på att kontrollera andra saker.
Jag blev påmind om denna 1500kr gräns när bedrägerisituationen uppstod, så uppenbarligen har de själva skrivit upp det någonstans. Jag tyckte ju då fortfarande att allting var ok - det var innan jag insett det jag skrev i den andra tråden - att 1501kr står jag för TOTALA summan själv. 1499kr skulle Kreditor ta. Men kan jag få lite medhåll? Skulle inte ni tolka det som att om de ska ta risken upp till 1500kr och om fakturan blir 1574 så är 1500 deras risk och överskjutande 74 min risk???? Fick vidare besked idag faktiskt, när jag frågade om varför jag inte fått klartecken om att göra polisanmälan. De hade inte fått tag på kunden som fakturan står på. OM de får tag på henne kommer hon sannolikt bestrida att det är hon som gjort beställningen och då vill Kreditor ha pengar tillbaka. Får de inte tag på henne står de för risken eftersom hon då inte har kunnat bestrida. Dum som jag var skickade jag lite ytterligare info om beställningen för att hjälpa dem. Jag har ju IPnr och så. Men jag borde ju istället göra allt jag kan för att de INTE ska hitta henne.... Det är ju också lite paradoxalt på nåt sätt. Genom att stå på deras sida för att hitta personer så kan det kosta mig ca 3500kr?? Borde rensa bort all info om beställningen istället... Vill dock inte på något sätt att mina inlägg ska tolkas som angrepp på kreditor. För övrigt har jag varit nöjd, det har funkat bra och jag har blivit väl bemött på alla sätt. Det är bara det att denna situation är så konstig!!! |
Vi fick ingen muntlig information och det hela låter mycket märkligt i mina öron. Om det nu rör sig om en muntlig överrenskommelse så är det ju också svårt att ge dig med- eller mothåll angående hur det hela skall tolkas.
Det vore intressant att få mer information om denna märkliga gräns. |
Ja, jag vet - jätteskumt är det. Anledningen till att avtalet är annorlunda är att vi inte kunde gå med på Kreditors normala krav att ordrar bara kunde skickas till folkbokföringsadressen. Hos oss köper ju folk saker och skickar till någon annan. Så då blev det "ok - vi går med på det, men tar då bara risken upp till 1500kr". Regeln om folkbokföringsadressen ströks ur avtalet, men det andra skrevs aldrig in.
I vilket fall, än så länge har det inte lett till problem, vi får se om de får tag på kunden eller inte först. Sen får vi se huruvida tvist uppstår eller inte. Jag ska leta upp Niklas mail och se vad det står igen...ett ögonlock. |
"Hej Malin,
Skriver till dig med anledning av våra ökade bedrägerier och kreditförluster den senaste tiden. Vi har som policy att enbart köpa fakturor där varorna levereras till folkbokförd adress. Däremot så har vi med er, presentkuriren haft ett muntligt avtal att köpa era fakturor, trots att leverans sker till annan adress och att vi även köper era fakturor när kunder bestrider betalningsansvar (bedrägeri), om summan inte överstiger X kr." Jag frågade vilka beställningar det gällde och fick följande svar: Hej Malin, Dessa fakturor är falskbeställningar: 90611325336967172, 1180,00 kr 20612325338764078, 1574,52 kr 30605325312862474, 1705,00 kr Om jag minns rätt så tar vi bedrägeririsken upp till 1500 kr enligt tidigare överenskommelse, vilket betyder att vi står för faktura 90611325336967172. Återigen - så att det framgår tydligt, jag är verkligen inte ute efter att nedvärdera kreditor. Däremot ska man nog vara tydligare om vad som gäller när man ingår avtal. |
Intressant då jag snart tänkte bli kund hos Kreditor. Säljaren jag pratade med sa att Kreditor tar på sig bedrägerier och pratade inte om några gränser förutom 4500 kr som var maxbelopp för en faktura. Då tar jag det som givet att de tar på sig risken för 4500 kr också.
http://kreditor.se/logga-in/storre-bedrage...a-avslojad.html Citat:
|
Nej, det gäller antagligen inte dig - se utdrag ur mail från Niklas på Kreditor i mitt inlägg ovan. Han skriver klart och tydligt att det rör sig om en muntlig överenskommelse.
Vill tillägga att anledningen till att vi lämnar dem är att det blev för dyrt, den fasta kostnaden per faktura blev för hög för att vara rimlig då vi får många mindre beställningar också. Hade vi bara sålt dyrare saker hade vi säkert varit kvar. Det är möjligt att det skulle gå att omförhandla, men vi ska prova ett annat sätt nu först, så får vi se hur det går. Det är väldigt möjligt att vi återkommer till Kreditor i framtiden, vi var väldigt nöjda med bemötande och support, det har som sagt inte varit några övriga problem. Det har flutit bra och aldrig krånglat tekniskt. |
Men dom hänvisar till ett muntligt avtal och verkar stå för detta. Enligt mitt tycke är det en klar signal om att dom står för sina åtaganden och för enkelhetens skull gör man muntliga (bandade?) överenskommelser från fall till fall...
Oavsett vad som sägs muntligen så notera allt och arkivera noteringarna på lämpligt ställe. Bra att falla tillbaka på om..."vad var det vi sa nu igen..." skulle uppstå. |
Om de inte spelar in säljsamtal utan kundens vetskap så är det inte inspelat. Men jag tror absolut INTE att de försöker luras. Bara att vi tolkade just den meningen om beloppet olika. De är schyssta annars, det blev lite dumt i just det här fallet.
Vi är helt eniga om vad som sades, vi tolkar det olika bara. |
Wojt, det finns ingen anledning för dig att tveka om att blir kund hos dem på grund av den här tråden. Kreditor är bra, kör på bara.
|
Hejsan
Vill klargöra vad som gäller här eftersom det uppenbarligen uppstått missförstånd. Om Kreditor godkänner en kund så tar vi risken för det köpet, oberoende av vilket beloppet är. Mycket enkelt alltså godkänd kund = säkra pengar. Det som står ovan om 1500 är alltså fel. Samtidigt är det viktigt att påpeka att adresskontrollen är en viktig del av vår kontroll. Om man som e-handlare väljer att skicka paketet till en helt annan adress än den vi godkänt då får man ta risken för det helt själv. Och det innebär då hela beloppet. Vi har också i flera nyhetsbrev gått ut och varnat för att inte skicka paket till adresser som vi inte godkänt. I våra avtal finns det tydligt specificerat vad man måste följa som e-handlare för att avtalet ska gälla. Som tex att adressen ska vara godkänd av oss. I det här specialfallet så sa vi som så att eftersom det handlar om en tjänst där man skickar en present till någon, så blir adresskontrollen meningslös. Vi kom då överrens om att just bara i det här fallet och då det rörde beställningar upp till 1500 sek inkl moms så kunde vi ta risken ändå. Anledningen var att göra det möjligt för er att skicka till andra adresser och därmed kunna fortsätta använda "Fakturera mig". Vi avråder starkt från att skicka paket med värden över 1500 kr till andra adresser än de vi godkänt. Hoppas detta klartgjort lite. Om ni vill ha mer information så tveka inte att ringa oss! Med vänliga hälsningar Sebastian |
Och jag ger Sebastian mitt bifall, eftersom det är jag som är specialfallet. :)
Återigen, vi var nöjda (börjar känna mig tjatig nu...). Om det blir så att vi återgår till Kreditor (för att slippa fakturaadministrationen) kommer vi följa standaravtalet och bara tillåta fakturering om beställning skickas till bokföringsadressen. Vi börjar nu bli etablerade - vi har många återkommande kunder osv. Det var mest ibörjan som det var viktigt för att få förtroende av nya kunder att vi kunde erbjuda fakturering i samtliga typer av beställningar. Det är av största vikt för oss att de som funderar på att blir kunder hos Kreditor och råkar ramla in på den här tråden inte tolkar mina inlägg som någon som helst kritik av Kreditors tjänster. Kreditor har våra varmaste rekommendationer när det gäller funktion, pålitlighet, support och kundbemötande. |
Kan bara hålla med. Kerditor har varit väldigt tillmötesgående för vår butik och vi har haft bra snabb hjälp av deras support när det varit något vi undrat över.
Rekommenderar dem varmt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson