WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Kassaklossar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19609)

Wojt 2007-02-26 05:10

Ett tips jag vill ge är att aldrig annonsera på kassaklossar, varuavskiljare, kundpinne, kassapinne och allt vad det kallas. Dvs. träpinnen (eller plast) man sätter mellan kunders varor på det löpande bandet. Flera säljare sitter och ringer upp för att sälja in dessa annonsmedier till små företag.

Det kostar nästan lika mycket som att annonsera i en lokal tidning (några tusen) och ger såvitt jag vet inga kunder alls.

Nu kanske det är så att det visst ger kunder för att Bosses hårfrisering annonserar där jämt och säger att det är jättebra. Men Bosse har inte en jävla aning hur man räknar ut ROI och hur man spårar var sina kunder kommer ifrån.

Vill du driva in trafik och försäljning till en webbplats eller webbutik. Verkar det vara som att kasta pengar i sjön.

De enda som tjänar på att annonsera med kassaklossar är stora varumärken som vill stärka sitt varumärke som banker, svenska spel, tidningar och självklart företaget som säljer klossen. :lol:

Om någon säljer kassaklossar här - hoppas du tar illa up. B)

koala 2007-02-26 05:40

Tack för tipset. Den som sett Derren Browns filmer, och då särskilt klippet om Subliminal Advertising lär dock inse att det förmodligen går att tjäna pengar på denna typ av marknadsföring om man kombinerar det med andra väl valda metoder... ;) Men skippar man helheten och fokuserar på en enskild detalj i en marknadsstrategi kan man nog luras att tro att den inte ger något. (Vilket i och för sig var ungefär vad du påstod också...)

Wojt 2007-02-26 06:37

För rätt företag är det säkert lönsamt. För såkallad ökad "brand awareness". Aftonbladet och Triss är frekventa annonsörer på dessa medier.

Men lönsamt för småföretagare? Nej.

jonny 2007-02-26 09:17

Det beror ju lite på hur man vill bygga sitt varumärke.

Jocke 2007-02-26 13:13

Aftonbladet finns ju i kassan och det brukar ju stå typ "glöm inte att köpa Aftonbladet" klart det ger lite.

Men om man inte har en produkt som säljs i kassan kan jag tänka mig att det suger!

mellow 2007-02-27 02:06

När de började med trissreklamen på sina kassaklossar (några år sedan) så fick jag för mig att köpa en trisslott, fast jag aldrig annars köper lotter. Jag frågade kassörskan (tror det var på coop) om de sålt mer triss nu med reklamen och hon skrattade och sa att det var sjukt stor skillnad de första veckorna de hade haft reklamen. Så det funkar nog bra som en påminnare, men jag ställer mig också tveksam till annan reklam på dessa.

Seattlegrunge 2007-02-27 02:21

Men just Trisslottsreklamen på kassaklotsarna är ju så bra som det bara kan bli... då påminns man att köpa en lott några sekunder senare i kassan... Det är ju inte samma som att "kom och köp bil hos Nisses Bil".

1337pm 2007-02-27 02:51

Tänkte på det där igår när jag stod i kön för att betala, att det finns mängder av intressant platser att sälja reklam på. Hur skoj är det att varje gång stå att glo in i en rad med tuggummi när man väntar lixom? =)

Seattlegrunge 2007-02-27 03:03

Hade varit roligt om tuggummi-tillverkarna hade haft reklam på kassaklotsarna, snacka om overkill! Dels se Stimorol på klotsen man tar i handen och sen vänder man blicken uppåt och möts av Stimorol över hela hyllan...

Tror inte Stimorol och de andra tuggummifabrikaten behöver tänka på kassaklotsarna :)

guran 2007-03-05 21:28

I Solna centrum ska de visst montera en skärm vid kassan och köra reklamfilm på den. Det ska finnas i alla butiker. Jag har inte kontrollerat det. I alla fall så blev jag uppringd av en kille som ville sälja på sådan reklam till mig. Har man bara rätt produkt kan det nog fungera, men det har ju inte jag för sådan reklam. Men det var svårt att övertyga försäljaren om det.

Från det ena till det andra så kan försäljarna vara lustiga. Jag hade en banner på ICA-kurriren en gång i en månad. Pris 5.000 kr. Ni kan inte ana hur mycket jobb han lade ner på att sälja den till mig. Vad hände sedan när månaden var slut? Inte ett pip hörde jag från denna försäljare. Jag vet inte om han glömde bort mig eller "skämdes" över det dåliga resultatet bannern gav.

1337pm 2007-03-05 22:15

Skärmar vid kassorna finns på flera ställen i Örebro. Jag vet om Willys Marieberg och ICA under Krämaren. Det är lite stökigt vid kassan när de är där så man skyndar sig gärna ut.

serial 2007-03-13 23:19

Jag skulle kunna tänka mig att om exempelvis Lastbryggan fick lägga dit dildos med lastbryggan.se tryckt på som "kassaklossar" så kanske någon skulle kunna trilla in, för glömma av det skulle dom inte.

Annars ser jag enbart dom som påminnare om produkter i direkt närhet exempelvis Triss eller tuggummi.

autosvar 2007-03-13 23:33

Citat:

Originally posted by serial@Mar 14 2007, 00:19
Jag skulle kunna tänka mig att om exempelvis Lastbryggan fick lägga dit dildos med lastbryggan.se tryckt på som kassaklossar så kanske någon skulle kunna trilla in, för glömma av det skulle dom inte.
Annars ser jag enbart dom som påminnare om produkter i direkt närhet exempelvis Triss eller tuggummi.

Jag tror att kassaklossarna för att verkligen ge resultat ska ha en annan form än de vanliga pinnarna. Någon affär hade som små skyltställ, självklart tittade jag lite extra om inte annat för att det var just annorlunda. Dildos vet jag inte om de är optimalt förutom om de säljs i kassan av kassörskan, men t.ex en lite större bild på en trisslott, Expressens geting eller en Duracellkanin skulle nog öka försäljningen. Håller med om att produkten som annonseras bör finnas i kassan eller omedelbart efter. Reklam för en McDonaldsmeny eller en mobiltelefonbutik kan ju funka som en trigger ifall dessa är inom synhåll eller på vägen ut. Görs reklam för något som ligger inne i butiken blir det mindre effektivt eftersom kassaklossen behövs när de är kö och då är sannolikheten liten att jag löper iväg för att komplettera.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson