WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Fakturera outlösta postförskott (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19517)

Bifrost 2007-02-21 22:30

Hej
Har läst lite i trådarna... men vad anser ni med e-butik.... är det okej att fakturera kunderna för outlösta postförskott?

Brukar du göra det?

Kunders reaktion?


Keep it upp!


Stefan

Gustav 2007-02-21 22:39

Ja, självklart ska du göra det. Det är nästan din plikt att göra det om du pysslar med postorder eller internethandel. Folk måste lära sig att beställningar på nätet är bindande (så tillvida man inte använder sig av ångerrätten och meddelar säljaren det). "Kunderna" brukar köra med 100tals olika ursäkter för att slippa betala, men jag har aldrig hört en enda som varit vettig. Till slarvputtar som hör av sig brukar jag säga att vi antingen kan skicka beställningen igen, eller så får de snällt betala fakturan. Det brukar sluta med att vi får skicka beställningen en andra gång och att de då löser ut den.

Thor 2007-02-22 02:18

Absolut, se bara till att ha en liten klausul om det i köpevillkoren, så har du nått att backa upp kravet med om nån börjar gnälla.

Seattlegrunge 2007-02-22 02:31

Lånar denna tråd eftersom det berör samma ämne.

På tal om outlösta postförskott... det har hänt ett par tre gånger nu på sistone att kunder har hört av sig och sagt att deras försändelse från oss inte har kommit fram. Det låter lite väl otroligt att posten ska ha slarvat bort 3 st rekommenderade brev/paket inom loppet av en månad från oss (det är nästan 50% av "alla" de paket vi har skickat med posten under samma tid).

Visst, det kan ju helt klart vara så, men det låter lite väl skumt. Då undrar jag helt enkelt, hur brukar ni andra göra? Vi har inte försäkrat det vi skickar från oss eftersom det inte har varit lönt ännu, men vi skickar det rekommenderat. Vad är det smidigaste för att förlora så lite som möjligt på det här när man väl skickar en ny vara till kunden?

Beloppen det gäller kan vara allt från 200 spänn och upp mot tusenlappen (så klart mer också, men det är mindre vanligt).

Kan man med hjälp av det unika ID-numret man fått till det rekommenderade brev/paket, spåra det på posten.se precis som med företagspaket? Alltså så man kan enkelt se om det är uthämtat eller inte?

EDIT: Hade faktiskt ett kollinummer från rekommenderar brev här hemma och sökte på posten.se, det fungerar. Det står kryptiskt "Mottagarkvittensen har arkiverats" men det bör ju betyda att mottagaren har kvitterat ut paketet.

Gustav 2007-02-22 03:17

Seattlegrunge - Det där borde du kika närmare på. Det låter helt orimligt att tre rekommenderade brev skulle försvinna om du inte skickar väldigt stora kvaniteter under en längre tid. Det låter också orimligt att du skulle råka ut för tre bluffmakare under så kort tid, så förmodligen är det något annat som blivit galet. Som du själv märkte så finns det ett kolli-id att söka på. Står det "Mottagarkvittensen har arkiverats" så är brevet utlöst av mottagaren. Rekommenderade brev ska enligt vad jag vet vara försäkrade upp till 10.000 kr, så försvinner de ska Posten kompensera dig för det.

Ofta när rekommenderade (eller skrymmande) brev "försvinner" så ligger de och väntar på utlämningsstället. Det som brukar försvinna spårlöst är nämligen inte breven, utan aviérna. Aviérna för brev är som bekant bara små lappar som brevbäraren lätt glömmer kvar i sin korg eller som kunden råkar slänga tillsammans med oönskad reklam.

Seattlegrunge 2007-02-22 03:32

Tänk, här får man svar mitt i natten också :)

Ja, det är märkligt att tre rekommenderade brev försvinner i Postens hantering på så kort tid. Nu är det inte jag som har hand om den biten med utskicken, men imorgon ska jag se till att jag får kolli-nummer på alla tre brev och spåra dessa. Ska bli intressant att se vad det står. Är det bluffmakare som beställt eller är brevbäraren kanske oförsiktig med alla sina avier att dela ut :)



Jasså, rekommendera brev är alltså försäkrade upp till 10 000 kr, det trodde jag faktiskt inte, men det verkar stämma.

Lustigt att man inte behöver nämna/notera vad brevet innehåller, hur ska man annars styrka att man verkligen har skickat en vara för ett visst värde? Aldrig blivit ombedd hos Postombudet att anteckna brevets innehåll, egentligen lustigt.

Om man nu inte använder sig av "Rek 500" som också finns. Helt utan min vetskap, men detta måste kollas så att man inte skickar det med Rek 500, iaf i vårt fall. Se länk för tänkbart trubbel:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=671&a=255990

Daniel.st 2007-02-22 10:38

Skickade REK så sent som i början på veckan och fick ett Kolli-/ID-nr som man kan spåra på postens sida, precis som vilket paket som helst.

akkeman 2007-02-22 12:33

Med saxen från posten.se :
Rek
Rek är en tilläggstjänst till 1:a-klassbrevet och används när du behöver skicka brev som innehåller viktiga dokument eller mindre varor. Med Rek vet du alltid att din försändelse kommer fram till rätt person, eftersom det kvitteras av mottagaren eller dennes ombud. Rek får ha ett innehåll till ett marknadsvärde av högst 5 000 kr. Rek kan du lämna in på något av Postens serviceställen.

Märkning
Rek ska märkas med en etikett som tillhandahålls av Posten.

Betalning
Du kan frankera med frimärken, frankeringsmaskin eller betala mot faktura (Porto Betalt). Om du vill betala mot faktura ansöker du om att få teckna ett faktureringsavtal med Posten. Ansökan gör du här på Posten.se genom att klicka på "Bli kund hos Posten" nedan.

Spårning
Rek inom Sverige går att spåra på Posten.se. Via Spåra brev & paket kan du se var försändelsen befinner sig, när den blev inlämnad och när den blev utlämnad.

Bifrost 2007-02-22 16:00

Kidnappar tillbaka tråden :)

Åsikter från kunder om man fakturerar dom?

Återkommer dom och handlar?

Unispel 2007-02-22 16:48

Bifrost, vi funderar på ett liknande sätt. I och för sig så skickar vi sällan ut nya postförskottsförsändelser till kunder som returnerat pf tidigare men samtidigt så är eventuell badwill svårberäknad.
Det är väldigt svårt att räkna på om man tjänar på att fakturera outlösta postförskott.

Bifrost 2007-02-22 18:09

Tack för svaret :)
Sant svårt att räkna på....

Några fler som har funderingar?

Gustav 2007-02-22 18:41

Har kunden inte löst ut sitt postförskott så är ju denna inte en kund, utan endast en kostnad. Om personen återkommer beror nog på hur elastisk din efterfrågekurva är och om du har många konkurrenter. Har du monopol på insulin så återkommer kunderna nog i alla fall :). Men lite av poängen med att fakturera slarvputtarna är ju att man inte vill ha tillbaks dem. Jag kontrollerar alltid vad det är för kund innan jag fakturerar för outlöst postförskott. Om det är frågan om en person som handlat åtta gånger förut och som inte löser ut sin nionde beställning, så struntar jag i att fakturera, eftersom jag naturligtvis vill behålla kunden i alla fall.

Badwill skulle jag inte oroa mig för. Hur otrevliga och envisa slarvputtarna än kan vara så vet de att de har gjort fel. Du kan ju själv läsa Mats tråd här. Som jag sade i mitt första inlägg så är det nästan en plikt för varje postorderföretag att fakturera för outlösta postförskott. Webbhandel är fortfarande nytt för de flesta, men folk måste lära sig att man inte kan handla på nätet och sen skita i sin beställning.

buran 2007-02-22 23:43

Många tror att ångerrätten innebär att dom inte behöver lösa ut paketet.

Magnusfaldt 2008-12-10 16:03

Helt klart vill man inte ha kunder som ej löser ut Postförskotten.
Jag skickar en faktura på 300 kr till dem som ej löser ut dem.
Cirka 1/5 betalar denna faktura efter ca:1 månad skickas en påminnelse +50kr då betalar ca: 50-60 % påminnelsen när de ser att man är envis.
Nästa steg blir kanske att ta en kreditupplysning och gå vidare med dem som ej har anmärkningar till kronofogden.
Tror det är viktigt med en tydlig policy så att det inte går rykten att den o den kan man strunta i att lösa ut.

SweCat 2008-12-10 16:50

Har inte PF utan enbart faktura och det händer att de inte löser ut paket också.
I mitt fall upplever jag att de flesta inte återkommer, men några kontaktar mig och ber att få betala outlöstavgiften på sin nästa order, och då brukar de få de samt en liten rabatt.

Pippilotta 2008-12-12 21:35

vårt bästa beslut i år är att sluta med postförskott!

Conny Westh 2008-12-12 23:11

Citat:

Originally posted by Magnusfaldt@Dec 10 2008, 17:03
Helt klart vill man inte ha kunder som ej löser ut Postförskotten.
Jag skickar en faktura på 300 kr till dem som ej löser ut dem.
Cirka 1/5 betalar denna faktura efter ca:1 månad skickas en påminnelse +50kr då betalar ca: 50-60 % påminnelsen när de ser att man är envis.
Nästa steg blir kanske att ta en kreditupplysning och gå vidare med dem som ej har anmärkningar till kronofogden.
Tror det är viktigt med en tydlig policy så att det inte går rykten att den o den kan man strunta i att lösa ut.

Kreditupplysning ska du ta INNAN du godkänner kunden för kredit första gången, finns ingen anledning att ta kreditpplysning i EFTERHAND. Då är det bara att skicka till kronolle direkt eller skita i det hela.

Har kunden svag kreditvärdighet så är det inte nödvändigtvis en dålig kund för det, det kan vara din bästa kund ever, så man måste hantera kreditupplysningar med förnuft och inte vara rabiat.

När jag agerar i rollen som kund köper jag själv aldrig på postförskott, endera faktura eller kreditkort vid beställningen. Postförskott är bara sååååå krångligt.

Gustav 2008-12-12 23:35

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Dec 13 2008, 00:11

Kreditupplysning ska du ta INNAN du godkänner kunden för kredit första gången, finns ingen anledning att ta kreditpplysning i EFTERHAND. Då är det bara att skicka till kronolle direkt eller skita i det hela.

När man fakturerar outlösta postförskott första gången kan man lika gärna bespara sig kostnaden och besväret av en kreditupplysning. Du ger ju inte kunden kredit, utan kräver bara ersättning för dina redan betalade portokostnader. Fakturan skickar man oavsett om kunden har 0 eller 10000 betalningsanmärkningar. Om antalet betalningsanmärkningar inte har någon inverkan på faktureringen så förstår jag inte varför man ska ta en kreditupplysning?

Däremot så skickar man inte en fordran vidare till KFM om personen har många betalningsanmärkningar. Därav kreditupplysningen i ett senare skede.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson