WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Fick ett väldigt intressant mail idag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19253)

Davve 2007-02-10 17:29

Citat:

Hej! Jag har fått i uppdrag av en klient att sälja denna domän På Google ger köp och sälj nästan 4,5 milj träffar som då gör att Ert företag kommer bland dom första. www.köpochsälj.info Med tanke på att all sökning i Sverige inom kort kommer att skrivas i url:en med å,ä,ö och då Ni har en inarbetat lukrativ verksamhet, så går min fråga till Er om intresse finns att köpa denna domän. Företag som inte är intresserade av domäner går till auktion till liknande verksamheter

Med Vänliga Hälsningar
XXXXXXXX

;) Man slutar aldrig att förvånas

Helix 2007-02-10 17:37

Dumt Davve.....mycket dumt att dela ut sådan information här på forumet. Någon här kanske kommer hinna före dig och köpa denna värdefulla domän av de ..........:)

Davve 2007-02-10 17:43

ooops, att jag inte tänkte på det :) synd att jag tog bort det mailet, annars kunde man frågat va de vill ha för den :)

Andreas Bard 2007-02-10 17:46

Fick ett med samma motivering i dag men för denna domän:

www.börjatjänapengar.se

//Andreas

Davve 2007-02-10 17:51

Citat:

Originally posted by Andreas Bard@Feb 10 2007, 17:46
www.börjatjänapengar.se
//Andreas

Man kanske ska köpa den och Lägga upp en Indexfil med Texten stort på hela skärmen: "Ta ett jobb istället för att ligga i soffan" :)

Robert 2007-02-10 17:54

Citat:

Originally posted by Andreas Bard@Feb 10 2007, 17:46

www.börjatjänapengar.se

//Andreas

Fick ett jag också... en massa babbel om 1.2 miljoner sökningar/träffar dagligen (förstod inte riktigt HUR författaren menade)... men science fiction var det iaf.

Andreas Bard 2007-02-10 17:58

Citat:

Ursprungligen postat av Davve
Citat:

Ursprungligen postat av Andreas Bard
www.börjatjänapengar.se
//Andreas

Man kanske ska köpa den och Lägga upp en Indexfil med Texten stort på hela skärmen: Ta ett jobb istället för att ligga i soffan

Ja, det skulle väl inte vara helt fel. =)

//Andreas

Alto 2007-02-10 18:38

Är det kanske smsnetwork som börjat sälja domäner :P

Nicklas 2007-02-10 20:59

Jag fick detta mail med.....

Andreas Bard 2007-02-10 22:57

Känns ju som om denna person fått tag på adresserna härifrån. Så inte helt omöjligt någon medlem här.

//Andreas

mellow 2007-02-10 23:03

Även jag fick detta intressanta mail idag, skickat via kontaktformuläret i min webshop.
Jag gillade speciellt denhär frasen:

Citat:

Jag undrar om du har intresse för denna domän, med tanke på att all sökning inom kort kommer att ske i url.en direkt med ä, ä, ö
All sökning kommer inom kort ske i urlen - direkt med åäö!!! Skynda skynda!

Thomas 2007-02-10 23:22

Ligger ju lite allvar i det som skrivs iofs, då menar jag inte dessa domäner utan principen "i Sverige inom kort kommer att skrivas i url:en med å,ä,ö".

Har senaste 6 månaderna gjort riktigt tunga investeringar i domännamn utan content. Om inte den tyngsta i sverige så en av dom tyngre till ett och samma projekt iaf. Dessa domäner är i min ögon top end type-in domäner där åäö ersätts med aao av besökarna som skriver in urlen. Och under den inköps-processen var IDN "problemet" en jättefaktor som åtsidosatte all tidigare strategi som är känd för att hålla priserna nere. Det var olika ägare och fick man en utan den andra kändes det som bortkastat, ja ni förstår!?

Hur google kommer hantera IDN domäner är ju okänt och att den bara "hyffsat" premierar aao domäner är ju ett faktum. Hur kommer besökarna påverkas av att se IDN domäner i listningarna. Kommer dom 150 per dygn som skriver in domännamnet aao idag skriva åäö om 1 år? Är mina supervärdefulla type-in besökare borta då?

Jag är väldigt negativ till IDN, eller säg så här jag var jättenegativ till gratis IDN kampanjen som sabbade för mindre företag som inte kan tänka sig att betala 150 000 för en domän och räkna hem det! Men nu när det är här får vi ju ta problemet på allvar känner jag.

Hur är det med ex akes-maleri.se som köpte sin domän av en telesäljare för 8 år sedan, vet han nya reglerna om IDN eller är åkes-måleri reggad av nån 13 åring som inte ens behöver ta av sitt barnbidrag för att regga då IDN var gratis vid årsslutet 2006?

Timofey 2007-02-11 00:00

Citat:

Originally posted by Thomas@Feb 10 2007, 23:22
Men nu när det är här får vi ju ta problemet på allvar känner jag.

Min fråga är enkel: HUR?

Thomas 2007-02-11 00:20

Citat:

Originally posted by alltinggratis@Feb 10 2007, 23:00
Min fråga är enkel: HUR?
Inse att det är ett problem som med 2 rader perlkod kunde undvikits. Berätta för dem som kom på idén att internet inte längre är ett nät där studenter utbyter information utan att det är företagare som lever av det. Finns det företagsverksamhet finns det ondska!

Men viktigast, ta lärdom av misstaget inför framtiden. Sitter man på ett frukostmöte kan man inte ha deadline för att hitta på ett sätt att få ut mer IDN domäner innan lunch!

$exist =~ tr/åäö/aao/;
if ($exist) {die;}

omid 2007-02-11 02:30

Jepp, jag fick också ett sådant där brev.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson