WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Internet i Kina (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19072)

clirre 2007-02-02 17:06

Hej,

Jag leker med tanken på att sköta min webbverksamhet ifrån Kina. Lära mig lite om hur de använder internet och så. Är det någon här som har erfarenhet av att använda internet i Kina, skapa webbsidor ifrån Kina, Kina i allmänhet, vad Kina har för toppdomän ens en gång...

All info är välkommen.

Andreas Bard 2007-02-02 17:10

Kinas toppdomän är .cn och jag gissar att det kan vara mycket svårt att bedriva vissa verksamheter ifrån Kina på grund av censur och andra regler som reglerar Internet där.

//Andreas

fabian 2007-02-02 17:12

Själv planerar jag att jobba från indien ett halvår.

Andreas Bard 2007-02-02 17:16

Citat:

Originally posted by fabian@Feb 2 2007, 18:12

Som jag då =) Någon speciell ort du funderar på?

//Andreas

MattiasA 2007-02-02 18:16

toppdomänen är .cn har jag för mig...

fabian 2007-02-02 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av Andreas Bard
Citat:

Ursprungligen postat av fabian

Som jag då =) Någon speciell ort du funderar på?
//Andreas

Åker i slutet av Oktober. Blir nog en månad mumbai, en månad goa, en månad kerala, sedan får vi se. Har inte gjort kommit så långt med planeringen. När åker du? Har du vart där förr? Själv har jag var i indien 14 gånger och älskar det. Men nu blev det lite off-topic.

webbteknik 2007-02-02 18:39

Har en kollega som är i kina, varit där sen i höstas och ska stanna där i ett år. Verkar finnas internetuppkoppling överallt, däremot går det oftast väldigt segt.

Sedan finns ju censuren, en hel del utländska sidor som inte går att nås därifrån.

Han bloggar dessutom, men trotts han skriver på svenska så vågar han inte skriva fullt ut vad han tycker och tänker utan förmildrar allt för att han är rätt att de ska läsa det och slänga ut han ur landet. Under en period kunde han plötsligt inte nå sin blogg från kina, men sen funka det igen, misstänker att de kollade upp den då och avgjorde om den var okej eller inte.

Charlie 2007-02-02 18:53

fabian och Andreas Bard: Offtopic, men det känns konstigt att starta en helt ny tråd om detta. Jag har aldrig reflekterat över indien som bostadsplats som så. Men nu när ni tar upp det, är det stora skillnader från Sverige? Jag har tolkat det lite som 3dje-världen med tanke på att arbetskraft verkar vara så billigt. Men det kanske kan vara ett riktigt bra ställe att bo på gentemot levnadskostnader?

Edit. Dvs, fabian, vidareutveckla gärna "älskar det". Grymt spännande.

Andreas Bard 2007-02-02 18:59

Har själv inte varit där men enligt mina kontakter där och vad jag sett själv online är att det går att bo enligt europeisk standard relativt billigt.

Tror många har den bild du har av Indien, jag hade också det tills nyligen. Självklart är det stora delar av detta stora land som är så men ser du till storstäderna så är situationen annorlunda.

//Andreas

fabian 2007-02-02 20:02

Om någon vill prata om Indien hänvisar jag till den här tråden.

clirre 2007-02-03 10:49

Ingen fara med Indien-konversationen. Indien ligger också på listan över länder jag kan tänka mig. Det optimala vore ju om man kunde lära känna några sköna lirare som kunde hjälpa en att göra grovjobbet så att jag själv kunde koncentrera mig på att komma på nya idéer.

Satte upp en + och - lista för olika länder i världen som vore sjyssta att åka till. Nu drar jag inte in mer pengar i månaden än att alla västländer måste räknas bort och många andra också. Kina ligger högst upp på listan just för att det vore coolt att lära sig språket ordentligt + att man faktiskt kanske kunde göra webbprojekt där.

Har ni någon som helst koll på hur exploaterad marknaden är där? Alltså .com går det ju knappt att hitta några vettiga adresser på längre. .se är ok men inte så mycket mer. Hur ser .cn ut?

Tanken är att testa idéer som man vet funkat i USA och sen funkat bra i Sverige. Jag tänker typ LägstaBud etc.

robbanf 2007-02-03 11:21

Jag bodde i Kina (Peking) ett år och hade bredband på rummet. Jag märkte inget av censuren där, men däremot på vissa internetcaféer. Det kanske beror på operatören.

Hastigheten var rätt hyfsad, jag vet inte vad jag skulle ha för hastighet egentligen men 1-2 MBit brukade det ligga på.

Det går väl inte att hitta några vettiga .cn heller men om du har ett bra projekt så spelar nog adressen mindre roll.

magic 2007-02-05 09:48

Vi har ett kontor i Kina och deras internet mot Sverige är usel.

Det har inte gått att använda vår webmail eller VPN till vårt svenska kontor i flera veckor efter i jordbävning i havet utanför Taiwan och även när det fungerade tidigare var det problem med att komma åt svenska servrar pga att uppkopplingen mellan Kina och Sverige var dålig.

Detta är dock bara min erfarenhet som svensk på vårt svenska kontor, jag har inte satt min fot i Kina.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson