![]() |
Hej,
Här kommer en lätt puckad fråga. Hur funkar trafiken med USA. Ligger det en (eller fler?) fet kabel på havets botten? Varför jag undrar är för att jag har en sajt på ett amerikanskt webbhotell och det är rätt slött, trots att dom hävdar att dom inte överbefolkat servern och trots att dom har helt ok hårdvara. Hur många millisekunder påverkar längden på jättekabeln? Eller enklar uttryckt: Hur funkar det hela? |
Visst finns det flera transatlantiska kablar. Brukar märkas när någon/några av dem blivit avklippta. Redan i mitten på 1800-talet dök den första upp för telegrafi (innan telefoner fanns).
|
Kartor med kablar:
http://www.cybergeography.org/atlas/cables.html Stockholm - New York: hastighet = 300000000 m/s sträcka = 6000000 m tid = sträcka/hastighet = 0,02 s Varje router på vägen fördröjer. Hur många det är mellan dig och servern ser du enklast med en traceroute. |
Citat:
|
Fasiken vad lågt... ;)
Varför inte styra trafiken via satteliter? Segare? |
Citat:
|
Citat:
|
Delete
|
Citat:
|
Skrev nåt inlägg för länge sedan där jag undrade om det var ekonomisk för Sverige att köpa all transatlantisk kommunikation av Danmark.
Men jag kan inte hitta det och vet inte om jag fick nåt svar. |
Avstånden blir mycket längre om man ska gå via satellit = högre latency.
|
Citat:
Ljudets hastighet i luft = 340 m/s Sträcka = 6000000 m fågelvägen (längre över satelitlänk) Tid = sträcka/hastighet = 4,9 h +- 20% beroende på årstid och riktning En ping på ca. 10h är rätt risigt. |
Citat:
Den höga latencyn är orsaken till att det inte används mer än det gör.. iom att man behöver ha sateliter i väldigt låg bana för att reducera den till acceptabla nivåer = sjukt många sateliter som inte är stationära på den höjden. |
Nu är det som tur är inte ljud utan radiovågor så fullt så illa blir det inte. Men någon sekunds extra latency är inte orimligt.
|
Citat:
|
Citat:
Ingenting kan färdas snabbare än ljuset. Och ingenting kan färdas liga snabbt heller, för det skulle krävas oändligt med energi. |
Finns en hel del stora Carrier som äger många mil kablar, kablarna förbinder ju många länder på vägen så blir ju alltid några hop till USA från Sverige.
Att köra satelit låter idiotiskt, om man tänker på hur många våglänger man kan köra över endast 1 litet fiberpar och försök trycka den kapaciteten över satelit stabilt. Sedan får man räkna med att är lätt störa ut satelit länkar eller att det skulle blivit massa störningar vid så mycket trafik och att det i grunden skulle blivit som en stor hub sateliten. |
Citat:
Nej, det är inte ljud. Det är radiovågor med mycket kort våglängd, så kallade mikrovågor. Precis som till din tv-parabol. Radiovågor går med ljusets hastighet. |
Citat:
|
Jag slutar säga emot men hänvisar till http://sv.wikipedia.org/wiki/Radiov%C3%A5gor istället.
|
Citat:
|
Värmestrålning (IR), radar, mikrovågor, synlig ljus, ultraviolett ljus, röntgenstrålning och gammastrålning är alla olika typer av ELEKTROMAGNETISKA VÅGOR med olika våglängder/frekvenser och vågen är en variation av elektromagnetisk fältstyrka som fortplantas av FOTONER.
wikipedia Ljud är tryckvågor, och förmedlas mekaniskt från atom till atom genom kollisioner. Därav den mycket långsammare överföringshastigheten. |
Citat:
|
Citat:
|
[QUOTE=jomper,Jan 30 2007, 20:23
Det är sällan jag besserwissrar på forum, men det här är en sådan gång. [/QUOTE] Såja. Lugna ner er allihopa, jag var stressad och blandade ihop begreppen - det är fan mer än ett decennium jag grävde ner naturvetenskapen för att bli nerd på heltid. /me går till skamvrån |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson