WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Plagiatör (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=189)

CatWeb 2003-06-23 19:33

Hej!
Tack att ni vill ha mej med!
Kanske efter sommaren, jag skall nämligen för första gången på 2 år ta lite semester!
Jag känner mig väldigt slutkörd just nu.

Kanske skulle ni kunna hälpa mej med att ta itu med en plagiatör på CatWeb, www.catwebb.se (äger också www.dinannons.com)
Denna har under en tid hållit på att tjata på mig om gratisannonseringoch hämnas väl på detta sätt.
Han försöker slå mynt av mitt inarbetade sitenamn CatWeb med sitt snarlika domännamn catwebb.se.
Även med uttrycket "CatWebb - Webbkatalog" som anspelar på min logga "CatWeb Webbkatalog".
Han skriver nederst på sidan "1999-2003 catwebb.se".
Domänen är registrerad 2003-06-16.

Vad göra???

Cat

Pekay 2003-06-23 19:34

Citat:

Originally posted by CatWeb@Jun 23 2003, 05:33 PM
Hej!
Tack att ni vill ha mej med!
Kanske efter sommaren, jag skall nämligen för första gången på 2 år ta lite semester!
Jag känner mig väldigt slutkörd just nu.

Kanske skulle ni kunna hälpa mej med att ta itu med en plagiatör på CatWeb, www.catwebb.se (äger också www.dinannons.com)
Denna har under en tid hållit på att tjata på mig om gratisannonseringoch hämnas väl på detta sätt.
Han försöker slå mynt av mitt inarbetade sitenamn CatWeb med sitt snarlika domännamn catwebb.se.
Även med uttrycket "CatWebb - Webbkatalog" som anspelar på min logga "CatWeb Webbkatalog".

Vad göra???

Cat

Inte mycket, att du ens bryr dig?
Om du bryr dig och lägger ner en massa tid och energi så har han isf vunnit.

Du kan inte göra något förutom att inte bry dig.

Jacob 2003-06-23 20:29

Håller med om att du egentligen inte ska bry dig. Din sida är många gånger större och att i huvudtaget lägga kraft och tid på människor som inte kan komma på något eget är onödigt.

Tror faktiskt inte ens att det finns något du kan göra. Som jag uppfattar det har han inte gjort något olagligt.

Thomas 2003-06-23 20:40

Citat:

Citat:

Håller med om att du egentligen inte ska bry dig. Din sida är många gånger större och att i huvudtaget lägga kraft och tid på människor som inte kan komma på något eget är onödigt.

Tror faktiskt inte ens att det finns något du kan göra. Som jag uppfattar det har han inte gjort något olagligt.

Vänta tills nån gör nåt liknande med er egen sida som ni har kämpat med i massa år, så får vi se om ni skulle brytt dej eller inte, först är Catweb.se registrerat så borde det vara lika "confusing simular" som ex google & googel.

Är det inte det så skall då inte jag ha nåt sammarbete med dessa i framtiden då jag vet vad dom kan göra om dom inte är nöjda, tilläggas skall är att jag själv personligen funderat på hur många månaders fängelse man kan ta för att få ge igen mot personer som kopierat tv.nu rakt av.

Jag förstår helt klart din ilska!

WN

pikkenix 2003-06-23 21:06

Fårstår dig helt men vet inte vad du kan göra mer än vad du redan gjort dock.

I alla fall jag kommer att undvika dinannons.se tills vidare då jag starkt ogillar sådant här med ripp-offs och liknande.

Pekay 2003-06-23 21:25

Citat:

Originally posted by WN@Jun 23 2003, 06:40 PM
Citat:

Citat:

Vänta tills nån gör nåt liknande med er egen sida som ni har kämpat med i massa år, så får vi se om ni skulle brytt dej eller inte, först är Catweb.se registrerat så borde det vara lika "confusing simular" som ex google & googel.

Är det inte det så skall då inte jag ha nåt sammarbete med dessa i framtiden då jag vet vad dom kan göra om dom inte är nöjda, tilläggas skall är att jag själv personligen funderat på hur många månaders fängelse man kan ta för att få ge igen mot personer som kopierat tv.nu rakt av.

Jag förstår helt klart din ilska!

WN

WN, det finns nog inte många sidor som folk inte kopierat rakt av.
Hon äger catweb.se och någon annan catwebb.se, webb eller web.

Jag säger bara lägger hon ner sin tid på att bry sig är hon den
stora förloraren och han den stora vinnaren.

Vilka ha kopierat tv.nu?

Thomas 2003-06-23 21:31

Citat:

Originally posted by Pekay@Jun 23 2003, 07:25 PM

Vilka ha kopierat tv.nu?

Pekey jag tror du snöat in på domännamn och inte för att vara sån men när du får igång din första site (har inte sett nån än) och någon rippar den rakt av och dessutom köper ett domännamn som är en felstavning på ditt namn först då kommer du förstå vad hon/jag menar. Om detta sedan är en prestation som är gjord pga att motparten inte ville gratislänka till en kommersiell sida så är det ännu värre enligt mej.

Listan på dom som kopierat tv.nu kan göras lång, tror även jag la ut lite exempel när du var på semester.

WN

Tobbe 2003-06-23 21:34

Först och främst, hej Cat!

Till att börja med, det är verkligen kul att ha dig med här i gänget på WN! Jag var i kontakt med dig för några år sedan när jag startade min första firma, vet dock inte om du kommer ihåg mig, men som sagt, det är kul att ha dig här!

Eftersom Catweb inte är ett registrerat varumärke är det svårt ur rättslig aspekt.

Jag hade förmodligen hotat med jurister etc och försöka få dem att släppa domänen frivilligt (mot viss ersättning) innan du "går vidare med fallet till dina jurister".

En annan fråga Cat, har inte du undervisat i Kristianstad på högskola eller komvux eller liknande? En bekant hade dig som föreläsare för något år sedan om jag minns rätt.. Bor du i Kristianstad-trakten?

Mvh, Tobias

Pekay 2003-06-23 21:34

Citat:

Originally posted by WN+Jun 23 2003, 07:31 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (WN @ Jun 23 2003, 07:31 PM) <!--QuoteBegin--Pekay@Jun 23 2003, 07:25 PM

Vilka ha kopierat tv.nu?

Pekey jag tror du snöat in på domännamn och inte för att vara sån men när du får igång din första site (har inte sett nån än) och någon rippar den rakt av och dessutom köper ett domännamn som är en felstavning på ditt namn först då kommer du förstå vad hon/jag menar.

WN [/b][/quote]
Nu tycker jag visserligen att det var klantigt att inte ta catwebb.se eftersom vi på svenska säger webb och inte web och på engelska web.
Ska jag dessutom vara ärlig visste jag inte ens att catweb.nu existerade förut!

Men iaf, varför bry sig?
Finns en massa saker att lägga ner sin tid och energi på.

Frågan är varför hon ska vara arg?
Är det för att hon/han tagit ett namn som är snarlikt?

pontus 2003-06-23 21:36

Min uppfattning är att om man gör ett plagiat av en sida så faller det alltid tillbaks på en själv. Hoppas att hans kassa plagiat drar ner http://www.dinannons.com/ i skiten. Catweb(riktiga) har trots allt många besökare och väldigt många stam-besökare. Dinannons.com känns mest som en halvkass ripp på Blocket...

Föresten, admin, blir det någon "Svarta listan" eller nåt sånt så man kan bli varnade för sånna här personer...?

Citat:

Nu tycker jag visserligen att det var klantigt att inte ta catwebb.se eftersom vi på svenska säger webb och inte web och på engelska web.

En fråga Pekay, heter det "cat" på svenska kanske? :P

Pekay 2003-06-23 21:42

Citat:

Originally posted by pontus@Jun 23 2003, 07:36 PM
Min uppfattning är att om man gör ett plagiat av en sida så faller det alltid tillbaks på en själv. Hoppas att hans kassa plagiat drar ner http://www.dinannons.com/ i skiten. Catweb(riktiga) har trots allt många besökare och väldigt många stam-besökare. Dinannons.com känns mest som en halvkass ripp på Blocket...

Föresten, admin, blir det någon "Svarta listan" eller nåt sånt så man kan bli varnade för sånna här personer...?

Citat:

En fråga Pekay, heter det "cat" på svenska kanske? :P

Nej, det heter inte cat på svenska.

Men om du tar namnet "cat" och fortsätter att köra på engelska och säger web.
Catweb är hennes namn.

Men frågan är, hur insatt är en vanlig surfare?

Catwebb kan det lika gärna heta för surfaren.
Webb ser jag överallt, IDG m.fl.

Ett smart sätt av killen att få många besökare rätt lätt!
Sen om det är moraliskt eller inte är en annan femma.

Angående blocket.se, blocket´s ide är ju inte precis unik.
Finns nog ett dussintals liknande sidor!

Qo-naq 2003-06-23 22:14

Citat:

Originally posted by dm.se@Jun 23 2003, 07:34 PM
Eftersom Catweb inte är ett registrerat varumärke är det svårt ur rättslig aspekt.
Det finns en sak som heter inarbetat varumärke (namn) och det har du. Det går att använda rättsligt.

Sedan måste jag säga att jag hatar verkligen den personen. Han gör allting som jag hatar. Spammar i e-mails, forum mm.

Sedan vad du "bör" göra är kanske att skriva på din site att det finns en person som har plaggierat din sida (skriv inte adressen för då blir det reklam för honom). Skriv att de får gärna maila till honom och skriva vad det tycker om att folk plagierar. Annars tycker jag inte att du bör bry dig speciellt mycke...hade ett exempel med Startsidan.se som plagierade DN.se´s meny fast DN visste att det inte är någon mening att dra igång nåt.

CatWeb 2003-06-23 22:49

Hej!

Tack för alla era synpunkter!
Jag är van vid att bli plagierad och koplierad, så jag går inte i taket helt och hållet för detta.
Det jag retar mig på är att ägaren till dessa siter har under en tid hållit på att tjata/mailbomba mig om att få en gratisannonsering för sin site Dinannons och och sålunda kanske valt att hämnas på detta sätt.

Visst kan man tycka att det är "smart" att han försöker slå mynt av mitt inarbetade sitenamn CatWeb.se med sitt snarlika domännamn catwebb.se. Men det är med uttrycket "CatWebb - Webbkatalog" som anspelar på texten i min min logotype "CatWeb Webbkatalog" sonm retar mig extra.
Han skriver även nederst på sidan "1999-2003 catwebb.se". Domänen är registrerad 2003-06-16 av "Din Annons Sverige"-alltså en ren lögn.

Motivet är naturligtvis att driva trafik till sin annonsite www.dinannons.com och så kom han på detta "finurliga" sätt.

Men på den sidan hos mig (Annonser & Auktioner) som han så enträget ville exponeras så där finns numera en gul ruta som varnar för den oseriösa siten.

Jag ville med detta inlägg starta att en liten debatt för att få upp ögonen för de som medvetet köper snarlika domännman för att sno åt sig gratistrafik pga av folks felstavningar!

Cat

Tobbe 2003-06-23 23:20

Tror jag ska sluta skriva i den här tråden då... jag handlar en hel del med domäner och vet ett par till i forumet som gör det. Vissa har en rimlig moral/etik, medans andra ingen alls. Vem som har vad låter jag härmed vara osagt.

go-nag: Min personliga åsikt är att det inte håller i rätten om du inte har registrerat varumärke. De som inte har ett registrerat varumärke har oftast inte heller cash nog att klara av den rättsliga biten. Om du skulle ha det så måste du dessutom kunna bevisa att det är ett inarbetat varumärke, något man inte gör med hjälp av några årtal på en hemsida. Det är dock min personliga åsikt, som brister i väldigt många teorier... ;)

Mvh, Tobias

pikkenix 2003-06-23 23:56

Lite utanför ämnet här men kom upp i tråden och jag vill lyfta fram det förslag pontus gav. Vet inte om det varit uppe tidigare (jag har iafall inte sett det) men en "svarta-listan" över sådana här, enligt mig, oseriösa företag som inte kör med korten på bordet.

Tycker det är en bra idé och om inte annat så statuerar det exempel om att vi inte tycker om sådant här.

Viktor 2003-06-23 23:58

Som någon sa, ödsla inte för mycket tid på det. Men att strunta i det helt är inte på tal anser jag.

Han jävlas med dig och då ska du helt enkelt jävlas med honom. Svårare är det inte.

Börja med att ta kontakt med hans host, gärna via telefon för det är enklare att få sin vilja igenom då. Berätta vad killen sysslar med och se till att de varnar honom. Om även de ignorerar dig så snackar vi "img src"-ing av hans sida. Hade jag gjort utan tvekan.

Ps. Olagligt men vissa situationer kräver lite civilolydnad.

Qo-naq 2003-06-24 00:12

Citat:

Originally posted by dm.se@Jun 23 2003, 09:20 PM
go-nag: Min personliga åsikt är att det inte håller i rätten om du inte har registrerat varumärke. De som inte har ett registrerat varumärke har oftast inte heller cash nog att klara av den rättsliga biten. Om du skulle ha det så måste du dessutom kunna bevisa att det är ett inarbetat varumärke, något man inte gör med hjälp av några årtal på en hemsida. Det är dock min personliga åsikt, som brister i väldigt många teorier... ;)

Jag läste det på Sweclockers att deras name var intarbetat och att det var lite som med registrerat...fast jag vet inte...VD på Sweclockers kanske har fel???

Jacob 2003-06-24 00:18

Missförstå mig inte - jag förstår din frustration. Det är bara det att jag själv har blivit plagierad och lagt ner hela min själ i att sänka sidan. Att skrämma honom lite genom att hota med juridiskt process etc. kan ju rekomenderas, men lägg inte ner för mycket tid på honom. Det är han (?) inte värd.

Skall tillägga att jag självklart kommer bojkotta dinannons.se i fortsättningen.

Pekay 2003-06-24 00:33

Citat:

Originally posted by CatWeb@Jun 23 2003, 08:49 PM
Hej!

Tack för alla era synpunkter!
Jag är van vid att bli plagierad och koplierad, så jag går inte i taket helt och hållet för detta.
Det jag retar mig på är att ägaren till dessa siter har under en tid hållit på att tjata/mailbomba mig om att få en gratisannonsering för sin site Dinannons och och sålunda kanske valt att hämnas på detta sätt.

Visst kan man tycka att det är "smart" att han försöker slå mynt av mitt inarbetade sitenamn CatWeb.se med sitt snarlika domännamn catwebb.se. Men det är med uttrycket "CatWebb - Webbkatalog" som anspelar på texten i min min logotype "CatWeb Webbkatalog" sonm retar mig extra.
Han skriver även nederst på sidan "1999-2003 catwebb.se". Domänen är registrerad 2003-06-16 av "Din Annons Sverige"-alltså en ren lögn.

Motivet är naturligtvis att driva trafik till sin annonsite www.dinannons.com och så kom han på detta "finurliga" sätt.

Men på den sidan hos mig (Annonser & Auktioner) som han så enträget ville exponeras så där finns numera en gul ruta som varnar för den oseriösa siten.

Jag ville med detta inlägg starta att en liten debatt för att få upp ögonen för de som medvetet köper snarlika domännman för att sno åt sig gratistrafik pga av folks felstavningar!

Cat

Ska sunet då bli arg på dig för att du kopierat "Namnet Webbkatalog" ?

http://katalogen.sunet.se/

Pekay 2003-06-24 00:35

Citat:

Originally posted by qo-naq+Jun 23 2003, 10:12 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (qo-naq @ Jun 23 2003, 10:12 PM) <!--QuoteBegin--dm.se@Jun 23 2003, 09:20 PM

Jag läste det på Sweclockers att deras name var intarbetat och att det var lite som med registrerat...fast jag vet inte...VD på Sweclockers kanske har fel??? [/b][/quote]
Sweclockers är inarbetat det är också Catweb.

Men Sweclocker är snarlikt Sweclockers och Catwebb är snarlikt catweb.
Men och? Alla har rätt att starta en verksamhet under annat namn.

Jag kan registrera catweb som ett varumärke.
Går att registrera ett varumärke i 45 olika klasser.

D.v.s. jag kan registrera Nike som ett varumärke om jag vill i en annan klass än Nike.com är.

Kan registrera det som ett varumärke inom t.ex. matbranschen.

Om det inte finns d.v.s.

Viktor 2003-06-24 00:45

Citat:

D.v.s. jag kan registrera Nike som ett varumärke om jag vill i en annan klass än Nike.com är.

Seriöst, vad sysslar du med? Om du skapar ett varumärke som heter Niké och börjar sälja skor. Hur lång tid tror du att du kommer vara kvar på marknaden då?

Att rippa någons domän är en sak. Men att göra det samtidigt som man driver en snarlik sida är bara att gå för långt. Att det finns en hel ”industri” med domän-nappare som letar domäner att länka till "popup-helveten" vet alla. Men det här rör sig inte om det.

Sen är knappast catweb något standardnamn för en länksida. Hade han velat driva en seriös sida så hade han inte försökt slå mynt på någon annans sida.

Seriösa webmasters ser illa på ”tjuvar” och uppenbarligen är du inte en seriös webmaster. Jag ser dig inte som det iallafall efter ditt lilla spel i den här tråden.

Pekay 2003-06-24 01:10

Citat:

Originally posted by Viktor@Jun 23 2003, 10:45 PM
Citat:

Seriöst, vad sysslar du med? Om du skapar ett varumärke som heter Niké och börjar sälja skor. Hur lång tid tror du att du kommer vara kvar på marknaden då?

Att rippa någons domän är en sak. Men att göra det samtidigt som man driver en snarlik sida är bara att gå för långt. Att det finns en hel ”industri” med domän-nappare som letar domäner att länka till "popup-helveten" vet alla. Men det här rör sig inte om det.

Sen är knappast catweb något standardnamn för en länksida. Hade han velat driva en seriös sida så hade han inte försökt slå mynt på någon annans sida.

Seriösa webmasters ser illa på ”tjuvar” och uppenbarligen är du inte en seriös webmaster. Jag ser dig inte som det iallafall efter ditt lilla spel i den här tråden.

Jag bara förklara för dig hur det fungerar.

Man kan inte registrera Nike som varumärke och sen sälja Nikeskor.
För att Nikekläder är redan registrerat som varumärke.
Då blir du stämd.

1. se till att du registrerat alla dina domäner som din verksamhet använder t.ex. hemsida.se och .nu m.fl.

2. om du har ett namn som kan förväxlas med något som t.ex. catweb och catwebb så registrera dem också.

3. om folk gör en kopia utav din sajt så grina inte, för du är garanterat inte först med den iden ändå

Viktor 2003-06-24 01:15

Jag vet inte hur många som varit inne och snott mina
"databaser" under åren. Majoriteten har jag lyckats bli
av med också, så varför ge upp?

Själv har jag följt thehun.net ett ganska bra tag nu
som är en snubbe som är starkt utsatt för sådant här.
Han blundar inte och han lyckas ofta släcka dem på
ett eller annat sätt. Med en miljon besökare om dagen
är det i för sig ganska lätt att bli av med folk som jävlas
men även om man inte har den kvantiteten av besökare
så ska man ändå inte bara sitta tyst och acceptera att
man blir utnyttjad.

Thomas 2003-06-24 01:17

Citat:

Originally posted by dm.se@Jun 23 2003, 09:20 PM
Tror jag ska sluta skriva i den här tråden då... jag handlar en hel del med domäner och vet ett par till i forumet som gör det. Vissa har en rimlig moral/etik, medans andra ingen alls. Vem som har vad låter jag härmed vara osagt.
Det finns 2 syner på detta, att ex regga boxman.se pga bolaget har konkat och därmed ingen degar årsavgiften är en sak, helt klart smart och inget annat.

Men att regga en domän likt exemplet för att parterna är ovänner pga länkbyte hör inte till saker som är ok!

Fast mycket bottnar nog i att jag får massor av mail likt "Hejsan jag har nyss startat en webbutik ... blala ... kan inte du ..." för det retar mej att nån kan tro att jag skall paja marknaden och börja länka gratis till kommersiella websidor ... det skulle ju förstöra hela systemet med annonsering.

Jag hade förmodligen fått alla er här som ovänner dag 1.

WN

Viktor 2003-06-24 01:40

Om man kollar upp domänet catweb.com så har det inte
varit registrerat längre. Men som sagt, om så skulle vara
fallet så är det en del hyckleri från hennes sida.

Vad jag menar när jag säger att jag gärna bjuder på mig
själv är att jag inte har något emot att berätta vad som
hänt mig under åren och vilka framtidsplaner jag har. Men
då vill jag också ha lite koll på vilka jag talar med. Just nu
när x antal "gäster" ständigt är inne och läser så känner
jag att jag inte vill berätta för mycket. Dock ger jag gärna
tips, råd och medverkar i debatt.

henrikt 2003-06-24 01:43

Citat:

Originally posted by CatWeb@Jun 23 2003, 05:33 PM

Vad göra???

Begär alternativt tvistlösningsförfarande hos NIC-SE. Verkar som om han enligt punkt 18 i reglerna för domännamnsregistrering har handlat i ond tro.

"[18]c) Ett domännamn får avregistreras eller överföras till den som begärt tvistlösningsförfarandet om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett varukännetecken, näringskännetecken, släktnamn, konstnärsnamn (om namnet inte syftar på någon sedan länge avliden), eller titel på annans skyddade litterära eller konstnärliga verk vilka har rättsgrund i Sverige och till vilket den som begärt tvistlösningen kan visa rätt, och

- Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet och

- domännamnet registrerats eller använts i ond tro."

...

"[18]e) Ett domännamn får anses ha registrerats eller använts i ond tro. särskilt om det visas att...

- domännamnet registrerats i syfte att störa affärsverksamheten för en konkurrent."

Thomas 2003-06-24 02:07

Humn grundregel 1 har vi inget bra att skriva skriver vi inte, snälla sköt vanliga dialoger via PM eller icq eller nått så vi kan hålla uppe standarden på meddelandena hyfsat.

Dessutom kommer det en ny person hit kan vi ju visa framfötterna och hjälpa till, ser vi inget problem i vad personen skriver så finns det ingen anledning att skriva tillbaks och säga. "Jag håller inte med dej Xxxxx".

Please!

Visst jag har raderat lite meddeladen skicka gärna ett PM skall jag skriva varför.

Hur som helst verkar det vara många som tycker att dinannons har gjort moraliskt fel och kan man inte via lagen fixa problemet kan man ju frysa ut personen, jag anser att det är det tråkigt när nån förstör för en hårt jobbande person som som driver en site som betyder mycket för Svenska internetsurfare.

Sedan är det ju ingen större skada skedd då denna person inte verkar ha en stark kompiskrets som backar honom/henne ... att starta en websida idag utan en eller flera tunga siter i ryggen alternativt mycket pengar är näst intill omöjligt om den har ett kommersiellt syfte. Det gick för 2 - 3 år sedan men inte nu.

Skall man få massa gratislänkar måste man komma upp med en mycket bättre sida än den som ligger online på catwebb idag.

WN

Pekay 2003-06-24 02:21

Citat:

Begär alternativt tvistlösningsförfarande hos NIC-SE. Verkar som om han enligt punkt 18 i reglerna för domännamnsregistrering har handlat i ond tro.

"[18]c) Ett domännamn får avregistreras eller överföras till den som begärt tvistlösningsförfarandet om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett varukännetecken, näringskännetecken, släktnamn, konstnärsnamn (om namnet inte syftar på någon sedan länge avliden), eller titel på annans skyddade litterära eller konstnärliga verk vilka har rättsgrund i Sverige och till vilket den som begärt tvistlösningen kan visa rätt, och

- Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet och

- domännamnet registrerats eller använts i ond tro."

"[18]e) Ett domännamn får anses ha registrerats eller använts i ond tro. särskilt om det visas att...

- domännamnet registrerats i syfte att störa affärsverksamheten för en konkurrent."

Inte för att vara elak, men jag kan nästan sätta pengar på att hon inte skulle vinna ATF tvisten.
Killen som reggat CatWebb.se behöver inte skriva mycket för att han ska vinna.

henrikt 2003-06-24 04:35

Pekay, förklara gärna varför du tror att ATF inte skulle bifalla en eventuell klagan på Catwebb.se.

Jag har ingen erfarenhet av ATF och har inte studerat deras praxis. Det är dock tydligt att CatWebb.se är förväxlingsbart med Catwebs näringskännetecken och då det verkar finns groll mellan partnerna innan registreringen av Catwebb.se är det väl inte helt otroligt att ATF bedömer att domännamnsregistreringen skedde för att störa affärsverksamhet. Men det är bara en lekmans bedömningar.

Pekay 2003-06-24 13:13

Citat:

Originally posted by henrikt@Jun 24 2003, 02:35 AM
Pekay, förklara gärna varför du tror att ATF inte skulle bifalla en eventuell klagan på Catwebb.se.

Jag har ingen erfarenhet av ATF och har inte studerat deras praxis. Det är dock tydligt att CatWebb.se är förväxlingsbart med Catwebs näringskännetecken och då det verkar finns groll mellan partnerna innan registreringen av Catwebb.se är det väl inte helt otroligt att ATF bedömer att domännamnsregistreringen skedde för att störa affärsverksamhet. Men det är bara en lekmans bedömningar.

ATF är för klara fall av missbruk.
T.ex. någon registrerar google.se för alla vet vad google är.

MEN, frågar du en person som spenderar mer tid framför datorn än en normalsurfare
vad han tror catweb betyder så skulle han förmodligen som jag säga
att det står för Catalog Web. Då det är ett länkregister.

Web/webb är ett vanligt uttryck.

Web.se
Webb.se

Finns många domäner som innehåller dessa 2.
Det går inte tvista om att man äger ett självklart uttryck.

Dessutom har Catweb.com funnits länge, det innebär att Catweb.se är
inte på något sätt först med att uppfinna namnet Catweb.
Därmed skulle det vara bortkastat att spendera 10 tusen kr på en ATF.

Men, hon kan däremot vänta och se. Många ATF tvister är på G.
Det kanske dyker upp en liknande fall som hennes och då kan hon
titta igenom den. Så ser hon om hon har en chans eller inte.
För det bästa man kan göra med ATF är att hänvisa till andra fall!

Jag har ringt till 2 företag, hjälper nu SAS nya bolag med
en tvist om Snowflake.se deras nya lågprisbolag.
Det är ett fall där ATF ska tas upp. Någon har tagit deras företagsnamn.

Klart fall utav missbruk.

Alexander 2003-06-24 19:33

Varför skulle du inte kunna skriva om att någon har rippat din sajt? Och skriv hela historien, så kanske folk kommer att undvika sajten?

pikkenix 2003-07-12 20:42

Gissa vem man fick mail ifrån idag, tvivlar dessutom starkt på den statistik han ger ut...

"Hej!

Mitt namn är Jonas och driver sajt catwebb.se (det är s.k. "startsida")
Anledningen till att jag kontaktar er är att jag ser att Ni har ett
intressant företag. Och min fråga till er är: Vill Ni marknadsföra er
hos oss?

För endast 600 kr ( inkl. moms) får Ni 80 000 exponeringar.Bannerformat
468x60. Billigast i landet.

Bannern visas längst uppe på vår sida.

Och varför inte en "länkannons" på första sidan under valfri kategori
för endast 125 kr / år. En gång till: 125 kr per år.

Vid bannerannonsering får ni även tillgång till statistik där Ni kan se
antal
klick/banner/IP nummer och hur många visningar Ni har kvar.

Låter bra ? Hör av Er.

Men först och främst besök oss:

http://www.catwebb.se

MVH
Jonas"

pontus 2003-07-12 22:10

Citat:

Originally posted by pikkenix@Jul 12 2003, 06:42 PM
Gissa vem man fick mail ifrån idag, tvivlar dessutom starkt på den statistik han ger ut...

Citat:

Mer än 10 000 besökare dagligen och det endast på första sidan av "Catwebb.se"
Någon som är sugen på att maila och be om statistik(från extern, oberoende statistik tjänst)?

Catwebb 2003-07-14 13:30

Tack för uppmärksamhet.

Nu skall vi reda ut lite här om catwebb.se

För det första, kära miss Cat , vill inte ha de 3 catwebb domänen. Ju fast endast .se. Jag erbjuder henne alla 3 för samma pris vad det kostade mig men..nej hon vill inte. Så sluta nu med det.

Att skriva att jag ville ha GRATIS annonsering på hennes sida är LÖGN. Jag frågade om jag kan ha en sk PROV vecka och om det visar sig positivt, betala då även för det första veckan. Hon svarar NEJ.

Så överdriv inte. Skriv inte bakom ryggen. Sanningen fram.

/MVH

Catwebb

Catwebb 2003-07-14 13:37

Så skriver Cat:

"Det jag retar mig på är att ägaren till dessa siter har under en tid hållit på att tjata/mailbomba mig om att få en gratisannonsering för sin site Dinannons och och sålunda kanske valt att hämnas på detta sätt. "

Fa* va fult.

Bevisa det.

Och som sagt jag ger henne möjlighet att köpa domäner för samma pris.

Och då är det ingen missförstånd.

Pekay 2003-07-14 14:18

Citat:

Originally posted by Catwebb@Jul 14 2003, 11:37 AM
Så skriver Cat:

"Det jag retar mig på är att ägaren till dessa siter har under en tid hållit på att tjata/mailbomba mig om att få en gratisannonsering för sin site Dinannons och och sålunda kanske valt att hämnas på detta sätt. "

Fa* va fult.

Bevisa det.

Och som sagt jag ger henne möjlighet att köpa domäner för samma pris.

Och då är det ingen missförstånd.

Vad som är fult är att ljuga om din trafik.
Har du 100 unika om dagen?

Catwebb 2003-07-14 15:00

Saknar fantasi.

Pekay 2003-07-14 15:50

Citat:

Originally posted by Catwebb@Jul 14 2003, 01:00 PM
Saknar fantasi.
Eller hjärnceller?

Catwebb 2003-07-14 20:11

både och, kanske

Per 2003-07-14 20:12

Det här är ju enkelt utrett, Catwebb kan ju ta och lägga in en kodsnutt på sin sajt:

<script LANGUAGE="JavaScript" SRC="http://tracker.pgstats.com/js/?acct=9"></SCRIPT><NOSCRIPT>http://tracker.pgstats.com/?acct=9</NOSCRIPT>

Sedan kan vem som känner för det logga in på http://www.pgstats.com/ med catwebb som användare och lösenord.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson