WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Domäntvist (idn) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18842)

end 2007-01-23 08:35

Har reggat en del domännamn nu när idn var gratis, alla är utvalda sökord och jag har ej riktat in mig på andra företags namn. Dock idag så damp detta ner:

Citat:

Angående domänen ”AKTIVHUDVÅRD.SE”.

Det har kommit till min kännedom att ni har registrerat domänen ”AKTIVHUDVÅRD.SE”.

Jag är registrerad ägare av firma AKTIV HUDVÅRD sedan 1999-07-26 och anser att du inte har berättigat intresse till ”AKTIVHUDVÅRD.SE”.

Min förhoppning är att du vill överlåta domännamnet till mig utan att jag behöver inleda ett ATF förfarande. Naturligtvis ersätter jag dig för dina registreringskostnader.

Nedstående är citat från IIS hemsida. (http://www.iis.se/tvistlosning/tvist....shtml?lang=sv)

”Att registrera någon annans registrerade varumärke, firma eller släktnamn är exempel på att inte ha rätt eller berättigat intresse till namnet.”

Ni som vet hur det funkar, är det bara att lämna över domänen eller? Tycker faktiskt att det är lite konstigt att man kan kräva en domän med ett så allmänt namn som aktiv hudvård, kan ju ses som en kur och inte företagsnamn. Vore dock kul att veta vad som gäller innan man går vidare...

jonny 2007-01-23 08:51

Namnskyddet gäller i Stockholms län, så registrera en bifirma i Kalmar och problemet är väck.

Thor 2007-01-23 09:00

Det finns bara ett företag i sverige med "aktiv hudvård" i namnet... En EF med namnet "Aktiv Hudvård i Stockholm". Det ser ut att vara de som äger "aktivhudvard.se". Skulle det gå till tvist så blir det nog inte svårt för dem att hävda att de har rätten till domänen. Fast frågan är om de har 10000 att lägga ut på tvisten... Lite väl snålt av dem att erbjuda dig registreringskosnaderna. Förmodligen vet de mycket väl att det inte kostade nått att regga adressen...

*EDIT*
Eller gör som Jonny säger, är nog den absolut enklaste lösningen. :)

Internet Sweden 2007-01-23 09:31

Citat:

En ensamrätt till ett varumärke gäller även på Internet, men det behöver inte betyda att en domännamnsregistrering som är identisk med eller liknar ditt varumärke ska betraktas som varumärkesintrång.
http://www.prv.se/varumarke/varumarken_internet.html

Det är ju till och med "dumsnålt" att erbjuda regavgiften eftersom det i många fall vad helt fritt att registrera domännamnet.
Frågan bör istället vara - Varför skall du överhuvudtaget gå med på detta ?
En ATF kostar dem 12500 ink moms + juridiska ombudskostnader + att utgången inte är given.

jonnys förslag är ju inte helt främmande heller..

Sen när vi pratar om att "hävda rätten" så ska vi inte glömma att dessa IDN-domäner varit registreringsbara sedan 2003...

Nicklas 2007-01-23 09:48

Ge inte bort domänen, om dom vill ha den låt det gå till tvistlösning.

jonny 2007-01-23 09:48

aktiv hud vard.se registrerades 2005-09-06 och då fanns möjlighet att registrera ditt namn också om så önskades

autosvar 2007-01-23 10:10

Citat:

Originally posted by end@Jan 23 2007, 09:35
Ni som vet hur det funkar, är det bara att lämna över domänen eller? Tycker faktiskt att det är lite konstigt att man kan kräva en domän med ett så allmänt namn som aktiv hudvård, kan ju ses som en kur och inte företagsnamn. Vore dock kul att veta vad som gäller innan man går vidare...
Återigen - varför ens skicka brev för att "hota" med tvistlösning? Jag antar att de flesta i ditt ställe skulle ha reagerat annorlunda ifall de fått ett trevligt samtal där personen erkänner sin klantighet eller okunskap för att sedan vänligt be om att få namnet överfört till sig. Hursomhelst - så länge du inte direkt ägnar dig åt konkurrerande verksamhet borde det knappast vara ett problem för dem.

Nicklas 2007-01-23 10:21

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Ursprungligen postat av end

Återigen - varför ens skicka brev för att hota med tvistlösning? Jag antar att de flesta i ditt ställe skulle ha reagerat annorlunda ifall de fått ett trevligt samtal där personen erkänner sin klantighet eller okunskap för att sedan vänligt be om att få namnet överfört till sig. Hursomhelst - så länge du inte direkt ägnar dig åt konkurrerande verksamhet borde det knappast vara ett problem för dem.

Jag har fått några sådana brev, var av ett gått till tvistlösning.
Tror baktanken är att få domänen nästan gratis även om det är en generisk domän det handlar om.

autosvar 2007-01-23 10:32

Citat:

Originally posted by Nicklas@Jan 23 2007, 11:21
Jag har fått några sådana brev, var av ett gått till tvistlösning. Tror baktanken är att få domänen nästan gratis även om det är en generisk domän det handlar om.
OT: Hur gick tvistlösningen?

Nicklas 2007-01-23 10:41

inte
Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Nicklas
Jag har fått några sådana brev, var av ett gått till tvistlösning. Tror baktanken är att få domänen nästan gratis även om det är en generisk domän det handlar om.

OT: Hur gick tvistlösningen?

Den är inte klar ännu.

Intet 2007-01-23 11:01

Varför inte bara ge dem domänen? Om du inte själv har en praktiskt nytta med domänen utan bara försöker tjäna pengar på domänhandel så tycker jag det är moraliskt rätt att inse att du "råkat" regga ett namn på ett nuvarande bolag. Bara att bita i äpplet och ge dem domänen... Varför tjafsa med företag som bara försöker skydda sitt eget varumärke... Jag förstår inte hur varför många här verkar se det som självklart att man ska ha rätt att försöka tjäna pengar på andras varumärken...

Edit: Stavfel

Nicklas 2007-01-23 11:04

när de inte är ett varumärke då?
Citat:

Originally posted by Intet@Jan 23 2007, 11:01
Varför inte bara ge dem domänen? Om du inte själv har en praktiskt nytta med domänen utan bara försöker tjäna pengar på domänhandel så tycker jag det är moraliskt rätt att inse att du råkat regga ett namn på ett nuvarande bolag. Bara att bita i äpplet och ge dem domänen... Varför tjafsa med företag som bara försöker skydda sitt eget varumärke... Jag förstår inte hur varför många här verkar se det som självklart att man ska ha rätt att försöka tjäna pengar på andras varumärken...

Edit: Stavfel

När det inte är ett varumärke då?

autosvar 2007-01-23 11:13

Citat:

Originally posted by Intet@Jan 23 2007, 12:01
Varför tjafsa med företag som bara försöker skydda sitt eget varumärke... Jag förstår inte hur varför många här verkar se det som självklart att man ska ha rätt att försöka tjäna pengar på andras varumärken..
Fast du om ska ta hänsyn till alla varumärken så blir det svårt att registrera en domän överhuvudtaget. Jag har svårt att se ont uppsåt när det kommer till en liten enskild firma.

Intet 2007-01-23 11:14

Ett reggat Bolags bolagsnamn är i mina ögon ett varumärke. Om du själv driver ett bolag så tror jag nog att du månar om ditt egna bolagsnamn. Så att det inte används i fel händer. För min del handlar det om moral... Inte vad som är juridiskt rätt eller fel.

autosvar 2007-01-23 11:27

Citat:

Originally posted by Intet@Jan 23 2007, 12:14
Ett reggat Bolags bolagsnamn är i mina ögon ett varumärke. Om du själv driver ett bolag så tror jag nog att du månar om ditt egna bolagsnamn. Så att det inte används i fel händer. För min del handlar det om moral... Inte vad som är juridiskt rätt eller fel.
Jag säger inte emot dig avseende den etiska biten, men flera varumärken kan vara snarlika och medföra att anspråk på samma domännamn.

Intet 2007-01-23 11:32

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Intet

Jag säger inte emot dig avseende den etiska biten, men flera varumärken kan vara snarlika och medföra att anspråk på samma domännamn.

Håller med dig. Det var därför jag påpekade att jag anser det rätt att ge dem domänen OM du inte själv har en naturlig praktiskt användning för det. Att den förklaringen skulle vara att sälja den till en konkurrent eller sälja den till bolaget i fråga tycker jag är osjysta metoder...

design.se 2007-01-23 11:34

Trams, vilket företag som helst har en möjlighet attt skydda sitt varumärke då de registerar det. Ägarna tänker inte längre än näsan räcker vad gäller domännamn registrering. Vissa har ju haft åratal på sig att registrera. Släpp definitivt inte ifrån dig domänen under några 1000 lappar. Annars gör som jag gjorde en gång, jag släppte den så att en konkurrent registrerade den istället. Så går det när man bråkar, hade dom varit lite mer milda i sin framtoning så kanske man hade släppt den till dom, men bara en massa hot och skit pga deras egen inkompetens.

Intet 2007-01-23 11:44

Citat:

Originally posted by design.se@Jan 23 2007, 12:34
Trams, vilket företag som helst har en möjlighet attt skydda sitt varumärke då de registerar det. Ägarna tänker inte längre än näsan räcker vad gäller domännamn registrering. Vissa har ju haft åratal på sig att registrera. Släpp definitivt inte ifrån dig domänen under några 1000 lappar. Annars gör som jag gjorde en gång, jag släppte den så att en konkurrent registrerade den istället. Så går det när man bråkar, hade dom varit lite mer milda i sin framtoning så kanske man hade släppt den till dom, men bara en massa hot och skit pga deras egen inkompetens.

Det är vad jag kallar osjysta metoder... Du menar att man medvetet ska utnyttja hederliga företags okunskap? Du tror väl inte att alla en/tvåmansföretag sitter med IT-kompetens rörande domänamn mm? Många små företag har inte ens en hemsida. Det betyder väl inte att någon annan ska har rätt att utnyttja det och regga en domän i bolagets namn för att sedan försöka sälja till bolaget eller någon av dess konkurrenter. Man blir mörkrädd...

design.se 2007-01-23 14:29

Citat:

Originally posted by Intet@Jan 23 2007, 12:44
Det är vad jag kallar osjysta metoder... Du menar att man medvetet ska utnyttja hederliga företags okunskap? Du tror väl inte att alla en/tvåmansföretag sitter med IT-kompetens rörande domänamn mm? Många små företag har inte ens en hemsida. Det betyder väl inte att någon annan ska har rätt att utnyttja det och regga en domän i bolagets namn för att sedan försöka sälja till bolaget eller någon av dess konkurrenter. Man blir mörkrädd...

[/quote]
Nu hänger jag inte med riktigt. Vem har snackat om att regga ett namn som man VET är registrerat som ett varumärke? Det finns ju faktiskt lika många privatpersoner och företag som inte besitter kunskaper inom patent och varumärkesregistering som det finns små företag som inte har IT kompetens som du beskriver det. Har man handlat/registrerat i god tro så kan man väl efter bästa förmåga göra upp om ett pris, bara synd när företag börjar bråka istället för att be snällt först.

Vem har snackat om att sälja till en konkurrent, jag avregistrerade domänen och då hann konkurrenten före med en nyregistrering, varför skulle jag bry mig när de var så otrevliga direkt?
Nu har jag lärt mig att gå upp på bolagsverket.se och prv.se för attt inte kollidera med andra varumärken innan registrering.

MRDJ 2007-01-23 15:32

Citat:

Originally posted by jonny@Jan 23 2007, 09:51
Namnskyddet gäller i Stockholms län, så registrera en bifirma i Kalmar och problemet är väck.
Reggar du ett bolag efter du reggade domänen så spelar det ingen roll.
du måste äga bolaget innan du reggade domänen eller på något annat sätt bevisa att du inte köpt domänen för att sedan sälja den.

autosvar 2007-01-23 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av fredlund
Citat:

Ursprungligen postat av jonny

du måste äga bolaget innan du reggade domänen eller på något annat sätt bevisa att du inte köpt domänen för att sedan sälja den.

Fast det där stämmer inte riktigt med verkligheten. Nu tittar företagare parallellt på domännamn och bolagsnamn för att se om det går att hitta något med en åtminstone avlägsen koppling. Så länge det inte är alltför mycket tid mellan de två händelserna så borde det inte vara något hinder.

Timofey 2007-01-23 18:53

Jag tror knappast att det här är den sista tråden med rubriken "Domäntvist (idn)" ;)

Anders Larsson 2007-01-23 19:07

Har du något seriöst intresse av domänen - slåss för den.
Har du bara reggat den för att det är kul att regga domäner och kunna impa på krogen, släpp den.

Enkelt?

Tänker du driva business på den domänen, ställ dig frågan hur attraktivt det är för dig, med tanke på att du missade registrera motsvarade icke-IDN aktivhudvard.se.

end 2007-01-23 20:00

Jag har nu skickat till personen i fråga, så vi får se vad som händer. Jag kommer inte släppa den gratis, då jag anser att det inte är varumärkesintrång, min domän har inget kommersiellt innehåll, och ingen koppling till hudvård i sig. Namnet på drabbade företag är inte ens identiskt (de heter Aktiv hudvård i stockholm), och är knappast kända i hela sverige.

Jag registrerar inga domäner i spekulativt syfte, endast för sökmotoroptimering eller webbutiksverksamhet. Faktum är att jag inte vill sälja några domäner. Hade det bara varit att trycka på en knapp och domänen var deras utan kostnad så hade jag nog gjort det, men nu medför det administrativt arbeteoch då ger jag inte bort den gratis.

Polis_ttt 2007-01-23 20:04

Dom hotar med atf, kostnad 10k, erbjud dom istället att slippa det och betala pengarna till dig, så är saken ur världen. Betala för dina utlägg låter ju bara patetistik, speciellt med tanke på att domänet är reggat "gratis". Så länge du inte kör "konkurerande verksamhet" eller reggade domänet för att bråka med dom, så har de faktiskt haft flera år på sig att regga domänet utan att ha gjort det, så varför skulle de komma på tanken nu.

Xamda 2007-01-23 22:06

De borde ha svårt att driva detta. Du har inte registrerat med ont uppsåt. Domänen kunde de ha registrerat mycket tidigare om de haft intresse av den.

Moraliskt borde du lämna över den till dem, men jag tror inte de kommer lyckas tvinga den av dig..

Deras attityd verkar dock lätt kaxig - jag skulle nog reagerat med att be dem inleda sitt tvisteförfarande eller betala dig 5000 plus moms. Den stil de kör med stör mig...

Jag stör mig dock lika mycket på de som tycker att folk får skylla sig själva om någon tar deras varumärken... Ber man snällt och är villig ersätta i rimlig nivå så borde man kunna komma överens, men...

Jag är kluven... Attityden får mig dock att känna mig riktigt bångstyrig. Vore det jag skulle jag ta strid.

Helix 2007-01-23 22:09

Citat:

Originally posted by Polis_ttt@Jan 23 2007, 20:04
Dom hotar med atf, kostnad 10k, erbjud dom istället att slippa det och betala pengarna till dig, så är saken ur världen. Betala för dina utlägg låter ju bara patetistik, speciellt med tanke på att domänet är reggat gratis. Så länge du inte kör konkurerande verksamhet eller reggade domänet för att bråka med dom, så har de faktiskt haft flera år på sig att regga domänet utan att ha gjort det, så varför skulle de komma på tanken nu.

Spelar väl ingen roll att de har haft många år! Dessutom om han visar att han vill sälja den till de så har han direkt bevisat själv ont uppsåt och de får som de vill.

Wojt 2007-01-24 02:41

Citat:

Ursprungligen postat av fredlund
Citat:

Ursprungligen postat av jonny

Hur går det då med såna som jag. Som registrerar en bra domän först för att den är ledig. Och sen skapar bolaget utifrån det namnet? Att först registrera ett bolag och sen se om domänen är ledig fungerar ju inte riktigt idag när allting redan är taget.

Om de drar igång en tvist, kommer den nuvarande ägaren bli skyldig att betala något annat än att överlåta domänen gratis?

brokep 2007-01-24 05:32

Är det bara jag som inte förstår varför man köper en domän som heter "aktivhudvård.se" och inte vill ha en sajt som handlar om hudvård på den alls? Eller som tycker att den är lite märklig i valet om sökmotoroptimering om det inte är något gällande hudvård man vill optimera? Jag är inte mycket för moral, men kan ju inte förstå hur man kan råka köpa en domän som denna utan att ens googla på namnet först och se vad som finns...

autosvar 2007-01-24 09:36

Citat:

Originally posted by brokep@Jan 24 2007, 06:32
Är det bara jag som inte förstår varför man köper en domän som heter aktivhudvård.se och inte vill ha en sajt som handlar om hudvård på den alls? Eller som tycker att den är lite märklig i valet om sökmotoroptimering om det inte är något gällande hudvård man vill optimera? Jag är inte mycket för moral, men kan ju inte förstå hur man kan råka köpa en domän som denna utan att ens googla på namnet först och se vad som finns...
Även om vi antar att trådskaparen haft ont uppsåt så är strategin som valts för att kontakta honom helt felaktig. För det första går det inte att bortom all tvivel förutsätta att det funnits ont uppsåt. För det andra så klantade sig ägaren av icke-idn-domänen, det var endast en tidsfråga innan någon annan (kanske en konkurrent) registrerat domänen. Det enda rätta hade varit att snällt och vänligt erkänna att det var klantigt att inte från början regga idn-domänen och sedan erbjuda något ok i gengäld, till exempel 2-3 tkr för att täcka administrativa kostnader samt ett presentkort på motsvarande värde. Sedan om trådskaparen skulle säga Nej, Njet, Non, Nada osv så är kanske den hårda vägen den enda vägen,men först då. Men att börja vänligt och ödmjukt tycker jag alltid borde gälla hur surt det än må kännas. Ilska eskalerar endast konflikten.

Internet Sweden 2007-01-24 11:03

Jag tycker att ni fastnar vid uttrycket "ont uppsåt" hela tiden - varför hela tiden utgå från det..

OBS Det är fullt tillåtet för vem som helst att registrera ett ledigt domännamn under .se, enligt först till kvarn.
Vad innehavaren sedan använder sitt domännamn till är viktigt vad gäller intrång mm
Men det finns mängder av saker du kan använda ett domännamn till, utan att ha "ont uppsåt".
-----
Lite OT, men ändå kanske en förklaring till brokeps fråga kan ju vara Parkeringsprogram !
Fenomenet parkeringsprogram är ju en av nutidens internetboomar. Uppskattningsvis så ligger uppemot 50% av alla domäner i någon typ av parkeringsprogram dvs ca 50 miljoner..
Parkeringsprogram gör det möjligt att registrera domäner. Kända domäner under andra TLDer, felstavade eller IDN eller sökord mm mm för att sedan utnyttja den trafik som annars inte skulle lett någonstans. Helt utan att innehavaren gör sig skyldig till varumärkesintrång. Allt enligt Googles motto "do no evil"

Exempel:
Varumärke AB som är innehavare av [varumarke.se] har exempelvis inte registrerat [varumärke.se] eller [varumärket.se].
Besökare som skriver in de två sistnämnda adresserna skulle få en blank sida att stirra på. Alternativt kan någon köpt adresserna och lagt dem i ett parkeringsprogram och besökarna landar istället där - någon enstaka procent av besökarna klickar sig även vidare på sidans länkar som genererar intäkt för innehavaren.

Dessa små enstaka procent har gjort detta till nutidens "guldvaskning" - speciellt med Domaintasting/Domainkiting-registrarerna och nu även när Pool .com erbjuder detta till konsumentledet att "pröva" en .com eller .net domän i 4,5 dag för 10 cent styck - genererar den klick så registrerar man fast den om inte så släpper man den.
På samma sätt testas tusentals svenska IDN-domäner - enda skillnaden är att dessa var gratis första året.

Men som sagts tidigare i denna tråd - detta är inte sista gången detta ämne kommer att tas upp. IDN-domäner är ju numer helt indexer- och sökbara i de ledande sökmotorerna .. så värdet av dessa "gratisdomäner" kommer att stiga vartefter användandet av dem ökar. Vad jag förstår har registreringstakten av IDN-domäner heller inte avtagit nämnvärt .. trots att dom nu kostar pengar - det tycker jag är intressant !

pitbull 2007-01-24 11:34

Här kommer mina små tankar om just aktivhudvård.se

Jag tror att du har allt att vinna vid en tvist så länge du inte publicerar en konkurrerande sida med identiskt eller liknande innehåll, som vilseleder besökaren.

Aktiv hudvård känns för mig som ett ganska allmänt begrepp oavsett om det finns ett företag som heter Aktiv Hudvård AB.

Jmfr. begrepp som Aktiv fritid, aktiv bantning, aktiv sanering m.fl.

Det hade varit stor skillnad om företaget hette Solna Hudvård AB (solnahudvard.se) och du registrerade solnahudvård.se Då blir det betydligt svårare att hävda att det är ett allmänt begrepp.

Finally: Vad har du att förlora vid en tvist? Låt dem starta en process om de har fritidsproblem, det absolut värsta som kan hända är att du förlorar domänen (som kostade 0:-) Vill de lägga ut 10 000 + på att driva detta vidare så är det deras problem. (Jag misstänker dock att de bara försöker skrämmas.)

I ditt fall skulle jag nog bara svara: Är inte intresserad av att överföra domännamnet enligt ert förslag eftersom jag har utvecklingsplaner för aktivhudvård.se (Du har ingen redovisningsplikt, och behöver inte redogöra i detalj vilka utvecklingsplaner du har).

OBS! Nämn inga summor för att köpa domännamnet (ond tro/uppsåt kan då hävdas) Det är upp till dem att ta initiativ om de vill lägga ett bud.

Kör så att det ryker!

/S

storemanager 2007-01-28 10:29

Var lugn. OM de tar upp frågan med NIC-SE så kommer de fråga/kontakta dig. Du behöver inte motivera med mer än att du har som planer på att öppna en webb butik eller en sida med ren allmän info rörande aktiv hudvård.

//S

corgrath 2007-01-30 23:55

Citat:

Originally posted by pitbull@Jan 24 2007, 12:34
Finally: Vad har du att förlora vid en tvist? Låt dem starta en process om de har fritidsproblem, det absolut värsta som kan hända är att du förlorar domänen (som kostade 0:-) Vill de lägga ut 10 000 + på att driva detta vidare så är det deras problem. (Jag misstänker dock att de bara försöker skrämmas.)
Är det inte förloraren som betalar räkningen?

Internet Sweden 2007-01-31 08:56

Citat:

Originally posted by corgrath@Jan 31 2007, 00:55
Är det inte förloraren som betalar räkningen?
Vad kostar ATF och hur gör man?
För att ta upp en fråga till ATF vänder man sig till .SE som administrerar förfarandet. ATF är subventionerat av .SE. En avgift på 10 000 kronor (exkl. moms) tas ut av den som anmäler en fråga till prövning och i fall där sökanden begär att ärendet skall prövas av tre tvistlösare uppgår avgiften istället till 20 000 kronor (exkl. moms). Vid tre tvistlösare får vardera part utse en av tvistlösarna. Om tvistlösnings-förfarandet ger anmälaren rätt återbetalas halva avgiften.
ATF Sammanfattning

Innehavaren av domänen blir ersättningsskyldig OM han/hon begärt 3 tvistlösare OCH förlorar - inte annars - dvs inte i 9 av 10 fall.

Kay 2008-02-21 12:37

Om du har tid och lust får du gärna berätta hur det gick. Domänen tycks ju dock vara överlåten.

end 2008-02-21 21:03

1000 kr om jag inte minns fel. Inga direkta sura miner över det hela till slut.

andi 2008-02-21 22:35

Vad gäller om domänen reggades innan företaget registrerades?

guran 2008-02-22 00:35

Citat:

Originally posted by andi@Feb 21 2008, 22:35
Då får du behålla domänen. Det var ju faktiskt du som hittade på namnet innan företaget hittade på sitt namn.

Lumax 2008-02-22 00:39

Citat:

Ursprungligen postat av guran
Citat:

Ursprungligen postat av andi

Då får du behålla domänen. Det var ju faktiskt du som hittade på namnet innan företaget hittade på sitt namn.

Det är 100% säkert? Är ni övriga på forumet också överens om att det är så?

Jag har tolkat regelverket så själv, men det känns inte som att man är helt trygg över ATF-förfarandet alla gånger.
Om jag reggat ett domännamn och två år senare så dyker det upp ett AB med samma namn och som även registrerat det som varumärke o fan o hans moster, då ska jag ändå kunna vara 100% säker på att jag inte kommer förlora domännamnet vid en tvist?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson