WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   SPAM vs. E-marknadsföring (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18825)

Internet Sweden 2007-01-22 12:33

Jag fick idag ett e-mail från ett av Sveriges största adressregister PAR (ursprungligen Postens Adress Register, men sedan många år Bonnierägda)
Att skicka ett affärsförslag till företag i Sverige är som de flesta här känner till fullt tillåtet och likaså att sälja adressregister, men är inte det här att dra det till sitt yttersta ? Jag tycker att det är RIKTIGT fult gjort av PAR att försöka ragga kunder på detta sätt och jag är inte ute efter att moralpredika i ämnet, men jag tycker att det här tål att debatteras..

E-mailadresser till salu från PAR




...8500:- ex moms för 1000 e-mailadresser...hmm jag som känner nån som känner nån som har 100 miljoner e-mailadresser...undrar vad dom kostar då..

Timofey 2007-01-22 12:35

Jag som känner att 100 miljoner e-mailadresser inklusive utskick från SPAM-servrar som inte går att spåra kostar ett par tusen kronor.

vco-systems 2007-01-22 15:36

Det är stor skillnad på 1000 e-mailadresser till "nyckelpersoner" på företag, och 100 miljoner slumpmässiga adresser.

1337pm 2007-01-22 16:28

Jag tycker att debatten kring är alldeles för ensidig. Oönskad e-postmarknadsföring må vara en sak men om ett företag vill erbjuda en affärsrelation med ett annat företag är det inte något som icke-relaterade parter ska behöva spy galla över. Nu fick du, jokkoapa, erbjudandet i egenskap av företagare? Om du inte gillar erbjudandet, släng bort det och kontakta PAR i frågan istället för att smutskasta företaget här. Det är ju inte som om att PAR gjort något oerhört omoraliskt, se ovan.

Mats@Extrude 2007-01-22 18:43

Håller med vco-systems
Det är stor skillnad på e-postadresser och e-postadresser :-)

Internet Sweden 2007-01-22 21:57

Citat:

Originally posted by 1337pm@Jan 22 2007, 17:28
Jag tycker att debatten kring är alldeles för ensidig. Oönskad e-postmarknadsföring må vara en sak men om ett företag vill erbjuda en affärsrelation med ett annat företag är det inte något som icke-relaterade parter ska behöva spy galla över. Nu fick du, jokkoapa, erbjudandet i egenskap av företagare? Om du inte gillar erbjudandet, släng bort det och kontakta PAR i frågan istället för att smutskasta företaget här. Det är ju inte som om att PAR gjort något oerhört omoraliskt, se ovan.
Jag har givetvis varit i kontakt med PAR i ärendet som gömmer sig bakom att det är tillåtet.

Jag menar heller inte att spy galla över PAR specifikt, utan jag har märkt att flera företag marknadsför sina informationstjänster på ett snarlikt sätt och jo jag anser att det börjar få en omoralisk klang. Ta PARs erbjudande - deras usp är antalet emailadresser dom kan sälja till en ny kund - och du får tycka att jag är ensidig i min kritik om det, men jag tycker att det är "fult" !

Min jämförelse mellan 1000 adresser från PAR eller 100 milj från min kompis kompis var däremot ingenting annat än en ekonomisk jämförelse - Jag menade inte att jämföra adresserna sinsemellan.

Men med ditt resonemang 1337pm - så förstår jag dig som att PAR ska kunna sälja sina 1000 adresser och min kompis 100 miljoner adresser - det är alltså inte rätt att spy galla över dom - dom har ju bara sålt informationen - det är beroende på vad den används till som ska styra vad vi ska tycka om det .... förstår jag dig rätt ?

Att oönskat erbjuda en affärsrelation via email till icke-kunder ÄR Oönskad e-postmarknadsföring för mig - vad kallar du det ?

1337pm 2007-01-22 23:13

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Jan 22 2007, 21:57
Att oönskat erbjuda en affärsrelation via email till icke-kunder ÄR Oönskad e-postmarknadsföring för mig - vad kallar du det ?
Oönskningen uppstår inte förräns du reagerat på e-postinnehållet :)

Jag skulle kalla det en affärsmöjlighet även om det inte behöver ske på direkten.

bjoahl 2007-01-23 08:37

Måste vara svårt att få ihop ekonomin i detta. Att skicka samma mail till 1000 adresser kommer uppfattas som spam oavsett vad som står i mailet.

Sedan är det stor skillnad på 1000 e-mailadresser till nyckelpersoner på företag och 272531 e-mailadresser till "nyckelpersoner" på företag.

Är listan av så hög kvalité att adresserna är värda 500000 ggr mer än marknadspris för spam? Kanske, men de lyckas dåligt med att marknadsföra det själva och deras websida ser ut som skit.

jonny 2007-01-23 13:29

Jag anser det vara SPAM oavsett vad erbjudandet går ut på och oavsett varifrån adresserna kommer.

Om det skickas direkt från en person till en annan är ok, men inte på det sätt som 1000 epostadresser avses att användas på.

vco-systems 2007-01-23 20:27

Har svårt att se att det skulle vara någon större skillnad på att sälja register med epost adresser till nyckelpersoner på företag jämfört med att sälja register med "fysiska" adresser till samma personer.

MRDJ 2007-01-25 23:58

mm frågan är om detta är lagligt..
men vad säger lagen igentligen, nån som vet hur dom nya lagarna funkar?

vad jag vet så har ingen blivit dömd för spam i sverige...

"spam" har juh funnits i alla år tidigare fast då sålde dom juh register på papper till folk som spammade ens telefon, idag är det digitalt och går över e-post istället.

bjoahl 2007-01-26 10:40

E-postreklam till privatpersoner är förbjudet i marknadsföringslagen sedan två år tillbaka. Ändringen kommer från ett EU direktiv 2002/58/EG, så samma gäller för EU.

Konsumentverket är de som ser till att lagen följs (du kan inte göra en polisanmälan själv, bara en anmälan till KV). Trots 10000-tals anmälningar så har bara 11 fall tagits till domstol bl.a. Baltic Inkasso som emailade ut blodiga grishuvuden.

De enda som någonsin blivit fällda är Bingolotto (Novamedia) efter att ha skickat ut 160000 e-mail med erbjudanden om lottoprenumerationer. Dom skyllde på gamla system och konsekvensen blev att om de inte slutade så skulle de få betala vite om 200 tkr. Då slutade dom och gick skadesfria.

En bingoprenumeration kan väl knappast vara värd mer än en tusenlapp så dom fick väl mindre än 0.13% orderfrekvens. Bingolotto är kan väl knappast räknas som en sveriges renhårigare verksamheter. Hur de fick sitt tillstånd är en gåta för mig och 130 msek i intäkter för Novamedia.

Risken för spam är marknadsstörningsavgift på max 10% av oms (tak 5 msek). Så för en del kan det direkt lönsamt att spamma, till exempel Volvo (som brukar spamma mig) - dom säljer 50000 bilar/år i Sverige så 200 tkr i ev. vite är rätt fånigt.

Sedan är det ju frågan om man vill hålla mig med sånt eller göra något som är populärt bland kunderna istället..

MFL 13 b § En näringsidkare får vid marknadsföring till en fysisk person använda elektronisk post, telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av någon enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det på förhand.
Har näringsidkaren fått den fysiska personens uppgifter om elektronisk adress för elektronisk post i samband med försäljning av en produkt till personen, gäller inte kravet på samtycke

Internet Sweden 2007-01-29 14:32

Citat:

Originally posted by bjoahl@Jan 26 2007, 11:40
MFL 13 b § En näringsidkare får vid marknadsföring till en fysisk person använda elektronisk post, telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av någon enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det på förhand.
Har näringsidkaren fått den fysiska personens uppgifter om elektronisk adress för elektronisk post i samband med försäljning av en produkt till personen, gäller inte kravet på samtycke

Intressant att läsa Svensk marknadsföringsLAG först och sedan bilaga A till IIS's ombudsavtal

Citat:

B, Ordningsregler 10. Ombudet får inte skicka ut obeställd kommersiell information genom elektronisk post (s.k. ”spam”) eller fax till Innehavare som Ombudet saknar ett etablerat och kontinuerligt kundförhållande med, såvida inte uttryckligt samtycke dessförinnan har inhämtats från Innehavarna.
http://www.iis.se/pdf/mall_bilaga_A.pdf

Jag lägger märke till att IIS inte gör skillnad på företag och privatperson, inte heller gör de skillnad på ombudets egna kunder eller andra ombuds .se-innehavare. Ombud till IIS blir med andra ord begränsade att EJ via e-mail eller fax marknadsföra/erbjuda någonting mot (i skrivande stund) 577 811 innehavare av .se-domäner (varav knappt hälften är företagsdomäner). Känns inte direkt genomtänkt av IIS denna gång..heller.

Polis_ttt 2007-01-29 18:55

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Jan 29 2007, 15:32
Citat:

B, Ordningsregler 10. Ombudet får inte skicka ut obeställd kommersiell information genom elektronisk post (s.k. ”spam”) eller fax till Innehavare som Ombudet saknar ett etablerat och kontinuerligt kundförhållande med, såvida inte uttryckligt samtycke dessförinnan har inhämtats från Innehavarna.
http://www.iis.se/pdf/mall_bilaga_A.pdf

Jag lägger märke till att IIS inte gör skillnad på företag och privatperson, inte heller gör de skillnad på ombudets egna kunder eller andra ombuds .se-innehavare. Ombud till IIS blir med andra ord begränsade att EJ via e-mail eller fax marknadsföra/erbjuda någonting mot (i skrivande stund) 577 811 innehavare av .se-domäner (varav knappt hälften är företagsdomäner). Känns inte direkt genomtänkt av IIS denna gång..heller.

Nja, iis skriver ju "skicka ut obeställd komersiell information" och i de allmänna villkoren så misstänker jag att alla ombud och även nästan alla andra bolag som sysslar med e-tjänster har med en punkt i de allmänna villkoren som säger att kunden godkänner att ta emot "reklam" och "information" från bolaget sålänge de är kund hos dom. På så vis så blir ju det obeställda mailet beställt sålänge kund har godkänt de allmänna villkoren, vilket de gär vid betalning av faktura alt. påskrift av orderbekräftelse.

Internet Sweden 2007-01-29 20:05

Polis_ttt - Nu var det väl kanske inte så mycket mina och dina antaganden om vad som är inskrivet eller inte i ombudens egna allmänna villkor som var det iögonfallande, utan att IIS sätter sig över gällande marknadsföringslag och i sitt avtal begränsar...oavsett vilken verkan texten har.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson