![]() |
Någon som har erfarenhet av att vara med i KIA Index?
Upplever du att det viktigt för annonsköparna att man är med? Någon som har rekommendation/synpunkter på vilken av de 4 leverantörerna man bör vända sig till (Nielsen, Sifo, Instadia eller WebSideStory)? Ungefärlig mängd med jobb och kostnad att komma igång? |
Ännu en som intresserat väntar på alla svar som kommer trilla in.. :)
|
Citat:
|
Mailade alla 4 leverantörer förra veckan men har bara fått ett svar. Det är Instadia som bara tar en engångsavgift på under 10 papp. Detta då bara för enklaste versionen, dvs att komma med i KIA.... Någon som har erfarenhet av dom? Dom har ju en väldigt liten andel av Indexföretagen.
|
Conth du skriver engångskostnad under 10 papp. Men det borde väl även vara någon löpande kostnad? Vore kul om du kunde dela med dig då jag själv är intresserad och säkerligen även andra i tråden.
|
En tråd med viss relevans.
|
Har det tillkommit några nya erfarenheter i frågan?
|
Vi kör med Instadia och det funkar utmärkt för våra (enkla) behov
|
Detalj: Instadia är uppköpt av Omniture, saxat från Omniture
Business as usual – it’s your choice! If you are currently using Instadia ClientStep as your Web analytics solution, you can continue to do so for the next 18 months. During this period all features will remain the same and so will the service and support you have come to expect from us. We would, however, encourage you during this time to consider and evaluate the Omniture solution. We are offering a special benefit to our customers interested in migrating to the Omniture platform. If you decide to migrate during 2007, you will get access to Omniture SiteCatalyst 13 and all of its enhanced features without any extra cost. |
Att bara komma med på KIA index är en engångskostnad med Instadia. De är billigast av de som levererar statistik till KIA index.
Vissa sponsorer som vi jobbar med _kräver_ att man skall ligga med på KIA för att de skall vilja betala. Andra rycker bara på axlarna när man säger det som ett argument. Tog ingen tid alls att installera. |
Skulle väl påstå att det är hyffsat viktigt när det gäller en del av mediaköpen ifrån mediabyråer och dylikt.. Dem har bra koll på det.
Men vid köp ifrån utlandet eller av marknadschefer runt om på svenska företag brukar det inte spela någon större roll. Utländska företag har inte en aning om KIA och det är oftast svårförklarat. Svenska marknadschefer osv har oftast inte en aning om vad det är heller, om dem inte jobbar mycket aktivt med webmarknadsföring. Det är iaf min uppfattning. ( Jobbar mest med annonsörer inom IT-branschen ) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag har testat Nielsen och Instadia. Tidigare använde jag ICS men när vi hoppade in i G lifes nätverk bytte vi över till Nielsen. Då var iaf reglerna så att man inte fick ha olika verktyg på olika siter i samma nätverk, om jag förstod det hela rätt. Jag vet inte hur det är nu dock.
Vill man bara komma med i listan och får statistik från annat håll (t.ex. Google Analytics) så rekommenderar jag Instadia med sin engångsavgift. |
Citat:
Vad har Ni för nya administrativa kostnader? Tänkte med tanke på att det aldrig tidigare kostat några pengar. |
Citat:
|
Vad Instadia eller annan leverantör att betalt av sina kunder rör inte KIA. Allt Instdadia kan lova är att till detta engångspris se till att data levereras på rätt vis till rätt mottagare.
KIA index i den form den är nu byggdes av mig och har i 2 år sköts av mig. Helt utan att tjäna en sekin. Sedan 1 juni är jag dessutom KIAs kansli och sköter kontroll av leverantörer, framtagande av nya regler, kollar upp leverantörer som skall in osv. I en övergångsperiod så betalas kostnaderna för detta av KIA´s huvudmän, vilket inte är rimligt, en låg kostnad per site som vill vara med är den lösning som valts för framtiden för att säkra KIA och den fortsatta utvecklingen. Som det är nu har det hela stått och stampat ganska länge. |
Jag skulle inte oroa mig så mycket om KIAindex. Som annonsör skyr jag betalningsmodellen CPM. Om du betalar per klick (eller ännu hellre, per avslut) är besöksvolymen av mindre vikt.
Däremot är det helt klart värt att analysera sin egen webbplats med ett riktigt verktyg. (Google Analytics är dock helt OK för många behov) |
Instadia/Omniture gav mig ett pris i ett helt annat härad än det som nämnts ovan, en kostnad som ingalunda är aktuell för ett sidoprojekt som det vi driver.
|
Citat:
Betydligt trevligare för siten att sälja på CPM då du vet var du får efter avslutat kampanj och kan då budgetera framåt m.m. Det fulla ansvaret hamnar inte heller på annonsören som det gör vid en CPO/CPC kampanj. Upplåter jag annonsutrymme med CPC/CPO deal och annonsören gör en dålig banner med ett värdelöst erbjudande så skickas troligen inte speciellt mkt trafik eller sales heller för den delen. Men jag har likförbannat hjälpt annonsören att stärka dennes varumärke mot målgruppen. Vad får jag får det då? Nej här behövs en attitydförändring även hos många publishers. Att köra klickkampanjer kan vara lönsamt om man verkligen hittar rätt typ av annonsör med rätt typ av erbjudande. Men det sänker också värdet på annonseringen på era siter. Hur tror ni alla tidningar tjänar sina pengar? Fast avgift för annonsplats? Går det att mäta klick? Har dem mycket annonsörer? Varför kan man inte se en site som en tidning? Enda skillnaden är att man via siten kan leverera direkta sälj och ett RIKTIGT mätverktyg. Nej KIA är i mina ögon mycket bra för branschen. Första riktigt bra möjligheten att kunna mäta sig mot sina konkurenter, det ger också en riktigt sanningsenligt bild för annonsören som letar efter rätt webbplats att synas på. Fabricera siffror är inte längre något som alla kan göra. Har vi inte alla råkat ut för dylikt: - Pub: Vi har 200 000 besökare i veckan enligt vårat statistiksystem, här kommer en PDF som visar resultatet - Ad: Jahopp, det ser ju jättebra ut. Då kör vi på det I själva verket har Pub suttit och plitat ihop siffrorna själv och har kanske 60 000 unika egentligen. Resultatet blev inte riktigt som Ad hade tänkt sig. |
Klart det är relevant. Kvalitet före kvantitet. Dessutom har webbplatsägare självklart rätt att ställa krav på annonsörer. Kravet kan vara i form av en viss klickfrekvens eller avslutsfrekvens. Uppfylls inte den så har webbplatsägaren rätt att avbryta annonseringen. Bra annonsörer är för övrigt ute efter mätbara resultat (vilket dock inte alltid behöver innebära direkt försäljning) och jobbar kontinuerligt med att förbättra sin marknadsföring. Med rätt betalningsmodell kan båda parter ställa krav på prestation. Det är lätt att gömma sig bakom "varumärkesbyggande", både för annonsörer och för webbplatsägare. Visst, men mät då åtminstone effekten!
Självfallet tycker jag dock att KIAIndex har en funktion att fylla, men det finns enligt min mening en fixering vid det hos vissa som är överdriven (samtidigt som det å andra sidan finns för många som inte ens vet vad det är). |
Tummen upp för KIA som sak, men orimliga kostnader från många leverantörer.
Det iaf jag upplever med köpare som kommer in via KIA är att de oftare kommer från tidningsvärlden. De vill veta unika besökare i veckan och vad en fast placering skulle kosta för denna tid. Internetannonsering kan ju knappast fortsätta vara så extremt mycket billigare än tidningsannonsering, ska bli intressant att se hur mycket högre avkastning per unik besökare det blir när ytterligare 30% av nuvarande marknad för tidningsannonser flyttats över till nätet ;). Citat:
Jag har gärna fel men ... |
Citat:
Jag kanske tolkade ditt första inlägg på fel sätt, men i mina ögon såg det ut som att du menade att KIA inte var något att bry sig speciellt mkt i då man helst köper på klick. Köpa på klick ja då är det en helt annan sak. Då har ju inte antalet besökare som kommer se annonsen någon större roll då du just bara betalar för klicket. Men som tidigare nämnt så görs det en hel del CPM köp och det ökar drastiskt i takt med att tidningsförsäljningen dalar. De gamla vana printköparna är vana vid: Säljs i 70 000 upplagor, pris för fast placering i denna tidning. CPM blir ju då det närmaste för dem i köpet. Jag måste också passa på att hålla med Palmik att det är många köpare som faktiskt inte är alls intresserade av att få ett resultat presenterat. Förutom då möjligen ett bevis på de antal visningar man köpt. Kan verka skruvat men jag tror faktiskt ditt argument har en stor poäng där. Man vaktar sin rygg lite. Vid köpen i tidningarna som man gjort i hundra år så pyntar man och hoppas på det bästa. Ingen chef som blir sne eller dylikt. Sedan finns det givetvis en skara med riktigt kompetenta köpare också, som mäter statistik från dag ett och jobbar med annonserna kontuinerligt under perioden för att förbättra resultatet. Men desvärre är dem ganska lätträknade just nu iaf. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson