![]() |
Nästan bud på att vi måste ha en rättstavningstråd här på forumet. Man ser så många felstavningar här så att man nästan blir mörkrädd! Frågan är var felet ligger? Är det ett tecken på att den svenska undervisningen är på väg ner i avgrunden?
Vi kanske ska använda den här tråden för att poängtera de klockrena, galna och roliga felstavningarna vi stöter på här i forumet? Jag har stött på några bara idag som har fått mig att småskratta: comunity - visserligen ett engelskt ord, men det ska vara med två M ju :) kunkus - vad är det för något? Konkurs trodde jag det hette och stavades ;) någån - med hallå alltså, detta har jag garvat åt så många gånger idag. Var sjutton lär man sig att ett så grundläggande ord stavas med två Å? Har ni någon skön felstavning från WN som kan förlänga livet med ett skratt? OBS! Alla dyslektiker ska så klart INTE ta illa upp av denna tråd, utan den är endast ett hån mot hur svenskar stavar sitt eget språk nu för tiden! EDIT: Stavning kan ju vara så oerhört viktigt för många av oss här inne på forumet med den enkla anledningen att många av oss skriver kanske offerter, avtal eller dylikt och sådana bör ju innehålla korrekt svenska annars finns det nog många potentiella kunder som väljer någon annan att lägga ut jobbet på. Tänk själva att få en offert från svengelsmannen/amerikanen Mikael, det hade nog aldrig lett till ett avtal från vår sida :) |
Citat:
|
Tråden om Mikael kan ju bidra till en del ord.
|
Citat:
Men en sådan felstavning klassas ju inte till den här tråden direkt, då det är en felstavning av tekniskt slag, dvs felslagning på tangentbordet! :) Felstavningar jag syftar på är ju så klart sådana som jag nämnde ovan. Tar vi "comunity" som exempel så har ju användaren skrivit det felaktigt mer än en gång i inlägget.' Wojt, yes... tänkte tidigare på tråden "Att stjäla en design", men den står i en helt egen klass för sig själv :) Denna tråd skapade jag så klart för att man ska kunna få sig ett gott garv, felstavningar och särskrivningar kan ju vara så underbart komiska ibland :) EDIT: M.R -> Vad sjutton har du för datum och klockslag när du skriver dina inlägg? Kolla ditt citat från mitt första inlägg; Jan 10 2007, 15:31 |
känar eller kännar istället för tjänar har jag stött på, lite roligt ;D
Men jag vet iofs inte om det är slarv / trötthet med i bilden.. mvh |
Citat:
|
Citat:
Om de som söker står på samma nivå så det bara en fördel. |
Det är en ren principsak att folk ska stava korrekt. Det svenska språket blir bara grötigare med tiden som går och det skadar inte att man tänker på hur man stavar när man befinner sig på ett forum. Det kommer ändå bara gynna en själv i slutändan. Med dagens internationella interaktion via internet och media så är det ännu viktare att tänka på hur man skriver.
Jag har som en grundregel att alltid skriva i skriftform även när jag pratar med andra via msn eller andra chat-nätverk. Att skriva i talspråk gör det bara svårare att skilja på tillfällena efter ett tag. Sen har vissa alltid haft svårt att skilja mellan "e" och "ä" tillexempel. Vet egentligen inte varför och jag får nog säga att jag är en av dem. Särskrivning är väl en av dem värsta och mest växande felen som framträder idag. Men jag ska också bidra med ett ord som många stavar fel på och det är igentligen som egentligen stavas på ett annat sätt ;) |
Mycket underhållande tråd men nu gäller det att ha tungan rätt i munnen och stava rätt när man skriver i ett inlägg här också. Man vill ju inte bli eldad (flamad :P ) av alla rättstavningsfanatiker i onödan.
Något som jag själv hatar är när man chattar med folk på internet via msn, icq, irc och andra lösningar och speciellt jobbigt blir det när man pratat med någon i t.ex, telefon eller live i verkligheten och sedan sätter man sig och för en konversation över msn och dom använder en massa äckliga förkortningar som jag listar nedan. asså, e (är), d (de/det), ida (idag), j (ja/jag) Ni förstår vad jag menar antar jag? Hur lätt är det att förstå vad någon menar när dom skriver "d e d ida" som då skall läsas "Det är det idag" eller "De är det idag" man undrar vart den svenska språkundervisningen i skolan tagit vägen ibland. Själv försöker jag alltid skriva så tydligt och ordentligt som jag bara kan för det förenklar både för mig själv och andra i att förstå, vilket förhoppningsvis minimerar risken att bli feltolkad eller att någon inte förstår mig. Någon annan som har några roliga jobbiga förkortningar att komma med? Jag kommer inte riktigt på alla men vet att det är en hel del för det mesta. Mvh, Viper |
Citat:
Det är ETT fel, inte EN fel, således "ett av" och inte "en av". Är jag inte helt ute och cyklar ska det dessutom "de" och itne "dem". Angående förkortningar brukar jag använd vedertagna svenska förkortningar och även "internetförkortningarna" BRB, BBL, LOL etc... |
Citat:
- Internet ska stavas med stort i... Kan hålla med om att stavning är viktigt men jag tycker budskapet är viktigare dvs hellre att skriva och skriva fel än att inte skriva alls. Google toolbar har rättstavning. Man borde kanske utnyttja detta oftare. |
Citat:
Själv tycks jag vara programmerad med en strikt språkmodell. Folk tycker att jag märker ord, men jag har lätt för att börja tolka fel om jag läser lite snabbt och texten innehåller fel. Deras fel, men jag blir stämplad som surgubbe... |
Citat:
Google och Toolbar har rättstavning och just Google kan vara bra att använda vid fundersamheter, men jag har upptäckt att den innehåller en del felaktigheter, speciellt särskrivningar. |
Jag tror att största anledningen till att svenska språket börjar gå åt skogen är därför att man alldeles för lite undervisar SVENSKA på svensklektionerna. Istället ödslar man tid över att den författaren skrev det och det under den epoken. Visst, man lär sig väl lite smått av att läsa välskrivna texter, men vet man fortfarande inte hur man bygger upp meningar osv. skiter det sig till slut.
För mig känns det som att man lärde sig mer svenska under tysklektionerna eftersom man där lade fokus på själva språket och inte de som utövar det... Jag brukar inte bry mig så mycket om själva stavningen men är det någon som skriver "dom/dem" när det ska vara "de" så går jag ju nästan i taket. Det är "mig-är-dum"-stämpel på sådana personer. Hur skulle det sett ut om man skrev "them" istället för "they" i det engelska språket? "Them are"... |
Håller verkligen med Spindel om att missbruket att använda DEM på alla möjliga ställen är något som är så fatalt hemskt och samtidigt en ny åkomma.
Det finns en tumregel att följa i det här fallet, så slipper ni skriva DEM överallt, och istället nyttja DE på rätt ställe och DEM på rätt ställe: DE är subjektiv och DEM är objektiv, med andra ord så motsvaras DE av VI och DEM av OSS. Vi tar ett exempel som många skulle skriva fel på: "DE tycker att hemsidan är snygg" Många skulle skriva: "DEM tycker att hemsidan är snygg" Har du svårt att välja? Testa då att sätta in VI eller OSS istället så blir det lättare för dig att avgöra, så vilken skulle du välja: "VI tycker att hemsidan är snygg" eller "OSS tycker att hemsidan är snygg" Ersätt VI/OSS med DE/DEM så ser du vilket ditt val är :) |
Jag trodde för ett ögonblick att jag var knäpp som hängde upp mig på och påpekade stavfel i stil med "diskution", "kännar" eller "konkurans".
För mig är sådana stavfel (och särskrivningar) något som ger mig lägre förtroende gentemot författaren. Du kan ha hur fel som helst men om du argumenterar emot mig och använder korrekt svenska, och ställer det emot ett skrivet argument med stavfel, är det föregående argumentet något jag lägger större tilltro inför. Redigerat: "Fel" istället för "rätt". |
Citat:
|
Citat:
1. Internet skrivs inte ut som "internet". 2. MSN, ICQ och andra akronymer bör skrivas med versaler. 3. Förkortningen av "till exempel" ska avslutas med en punkt innan decimaltecknet. Ursäkta mig men med tanke på hur du inledde ditt inlägg kunde jag inte låta bli att driva med dig. :) |
På tal om särskrivningar så kan det bli ganska komiskt, här har vi en liten butik här som har en skylt där det står.
"Vid förfrågningar om våra varor, tag kontakt med vår kassa personal." Vet att det är länge sedan någon har påpekat detta, men ingen har ändrat detta. |
Kan bara kommentera att mina egna felstavningar på forum (och chattar etc) mestadels har att göra med att jag skriver inlägg snabbt, inte dubbelkollar dem, ofta skriver och läser forum mellan riktigt jobb, lite sådär snabbt och med "ena ögat" , samt att jag inte ser rättstavningen som en prioritet på dessa platser. Visserlien så skriver jag ju inte medvetet "fel" men ibland slinker det in missar på tangentbord, meningsuppbyggnadsfel, stavfel osv.
Tror det är så för de flesta, och att den text vi ser på forum är en rätt dålig barometer på svenskakunskaper in general. |
|
Enligt svenska datatermgruppen är det inte så hårt att stava Internet med litet i.
Citat:
|
Citat:
Givetvis håller jag med om att budskapet är viktigare. Hade stavningen varit så viktig så hade jag inte haft felen ovan. Men att ha en nonchalant syn på språket resulterar aldrig i något gott. Edit: Angående skolan så lärde jag mig mer grammatik på gymnasiet under 2 lektioner än under hela högstadiet. Resultatet är långt ifrån felfritt men skolundervisningens resultat påverkas så mycket av läraren och hur mogen eleven är vid inlärningstillfället. |
Citat:
Med andra ord så ska din mening skrivas: "Två grammatiska fel och två slarvfel..." Många skriver att budskapet är viktigare än stavningen och det stämmer ju till en viss gräns. Så som jag tolkar det hela så är denna gräns längre bort hos de som själva är dåliga/usla på stavning, medan vi som ser hårdare på det hela gärna ser ett mer korrekt stavat dokument. T ex ett avtal som är skrivet av en advokatbyrå hade man inte tagit för seriöst om det innehåller felstavningar och särskrivningar, dock kan jag tänka mig att många inte ser dylika stavfel och liknande och det beror nog ofta på ett dåligt intresse för svenska språket. Jag anser helt klart att svenska språket är på väg att förfulas och förstöras till stor del. Man ser t o m ibland artiklar på t ex aftonbladet.se med relativt kraftiga stavfel eller särskrivningar. När en reporter/artikelförfattare inte kan hantera svenska språket så anser jag att det har gått för långt! |
Citat:
|
Ja, det är jag mer än säker på, det räcker med att använda bestämd form i ett syfte, inte två.
:) EDIT: Det är i övrigt ett mycket vanligt fel som idag knappast räknas som ett fel. EDIT 2: OJ! Sorry! Såg att jag skrivit fel... jo, klart det ska vara "denna gräns". Fel av mig! Gör om, gör rätt! |
Jag är lika allergisk som de flesta mot stavfel. Det är dock skillnad mellan stavfel (för att man inte kan stava) och skrivfel (jmfr. eng. typo). Skrivfel bryr jag mig inte i, det finns en del i denna tråd, t.ex. "itne".
Naturligtvis kan inte alla skriva perfekt svenska, om någon ens kan det, men när folk inte ens använder den automatiska rättstavningen i Word för att kontrollera texten på företagens publika hemsidor då blir jag sur. Det kostar så lite och chansen att man lär sig lite finns ju den med. Har man dessutom anlitat någon för att göra hemsidan så ska man kräva att den är rättstavad. |
Citat:
Men det bjuder vi på eftersom jag kan klara mig undan med att säga att jag inte sovit på 30 timmar snart, bra ursäkt eller hur? Mvh, Viper |
Precis som för Spindel så lärde jag mig bättre svenska under timmarna som på schemat benämndes vara tyska.
Det är till och med som så, att min huvudlärare var en äldre och invandrad tysk kvinna; som sågade mig totalt till dess att mitt skrivspråk utvecklats avsevärt till det bättre. |
Av reaktionerna i denna tråd på felstavning, särskrivningar m.m. så är det kanske mer eller mindre bara att konstatera att ett korrekt språk är viktigt.
Jag är medverkande i en hemsida för ett register över företag. Det förvånar mig mycket att t.ex. representanter för företagen registrerar begynnelsebokstaven i sina namn med gemener. Detsamma är det ibland med företagsnamnen. De skriver gatuadressen med inledande gemen. När det kommer till en kort beskrivning av företagen, så blir det riktigt illa. Grammatiska fel, felstavningar, särskrivningar, brist på kunskap om när det ska vara stor eller liten bokstav, stilistiska fel såsom saknat mellanslag efter punkt eller kommatecken. Bauhaus i Länna har skrivit på sin fasad: "Bauhaus Stockholm´s ...". Jag skratar åt det varje gång jag besöker det varuhuset. Jag undrar varje gång, vem som har gjort felet. Är det någon på Bauhaus som har beställt texten på sådant sätt? Är det en reklambyrå som har gjort felet? Är det företaget som satte upp denna text som gjorde fel? Om Bauhaus beställde texten på sådant sätt eller reklambyrån, hur kommer det sig att föraget som monterade texten inte reagerade på felet? Eller struntade företaget som monterade texten i att det var fel? Det är många steg innan texten har kommit upp på fasaden och ingen tycks ha sett eller reagerat på felet. Fast det finns ju roliga fel. Som det tyska företaget Siemens skrev på nödstoppen på Arlanda inrikesterminal: "Nötstopp" |
Jag funderar också väldigt ofta när jag är ute på stan hur skyltar och märken har kommit upp med så galna felstavningar, särskrivningar, svengelska osv. Det är såååå många led från skrivbord till att skylten sitter uppe. Ofta är det ju en reklambyrå som ligger bakom texten, namnet eller vad det nu kan vara på skylten och då undrar jag va f*n det är för skitbyrå som inte har en copywriter eller en som kan grundläggande svenska. Riktigt riktigt illa!
Apostrof i ägandeform ser man så löjligt ofta nu och tyvärr tror väldigt många att det är så man skriver numera, riktigt tråkigt. Förresten Guran, du hade lite stavfel i din text, men dessa hakar vi inte upp oss på här, de var ju "slarvfel" som lätt äger rum på ett tangentbord ;) |
Citat:
Folk skriver inte DEM istället för DE för att de inte kan skilja på orden, utan för att de vill (i hjärnan) ha talspråkets DOM.. men när det ska snyggas till lite blir det då DEM, fast dom ville ha DE |
Citat:
Sen angående grammatik och meningsbyggnad, så anses det osnyggt att upprepa fraser. Andra gången du nämner "företaget som monterade texten" borde du använt "de", då det är underförstått sedan tidigare vilka du pratar om |
Citat:
Fult och felaktigt är det i vilket fall som helst! |
Fy sjutton! Det är inte lätt att skriva något här, för en blir ju slaktad med stövelskaftet. Ser felen jag gjorde nu när de påpekades. Slarv och lite lathet att upprepa. Trots allt lät jag en annan person läsa igenom texten innan jag skickade iväg det.
Min ibland överpedagogiska sida har jag utvecklat i korrespondens med svenska myndigheter. De har av erfarenhet svårt att förstå, så det gäller att försöka uttrycka sig övertydligt så att det inte ska bli några misstag. Men det ska väl inte behövas här på WN, då begåvningsreservern tycks vara bra mycket högre. |
Citat:
|
Citat:
|
Visst, en hemsida ska vara ren från stavfel.
Men när man skriver på ett forum så gör inte ett stavfel eller ett grammatiskt fel så mycket, bara larvigt att påpeka enligt mig. Sen är det ju skillnad på ett stavfel och en text alá Mikael :D |
Folk här brukar inte påpeka vanliga stavfel på forumet, utan det brukar vara på lite grövre felaktigheter så som "någån", "hem sida", "kunkus" etc.
|
Dåligt formulerad text gör att det tar längre tid att ta till sig innehållet. Källa: Forskning & Framsteg 1/07 sid 52-55. (inloggning krävs för att läsa sammanfattningen) Det är alltså viktigt att formulera texter korrekt om man är ute efter att konkurrera om läsarens oerhört korta uppmärksamhetsfokus.
EDIT: Sammandrag: Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson